8 آبان 1389 / 22 ذیقعده 1431 / 30 اکتبر 2010

1) 8آبان ماه سال 1359هجري شمسي: محمد حسين فهميده نوجوان شجاع و دلاور جبهه‎هاي نبرد حق عليه باطل به درجه شهادت نائل آمد. شهيد فهميده درقم به دنيا آمد و دراوائل جنگ تحميلي همراه ديگر بسيجيان به جبهه رفت. هنوز مدت زيادي از حضور حسين فهميده در جبهه نگذشته بود كه با بستن نارنجك به كمر خود
پنجشنبه، 6 آبان 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
8 آبان 1389 / 22 ذیقعده 1431 / 30 اکتبر 2010

8 آبان 1389 / 22 ذیقعده 1431 / 30 اکتبر 2010
8 آبان 1389 / 22 ذیقعده 1431 / 30 اکتبر 2010


 

 
8 آبان 1389 / 22 ذیقعده 1431 / 30 اکتبر 2010 1) 8آبان ماه سال 1359هجري شمسي: محمد حسين فهميده نوجوان شجاع و دلاور جبهه‎هاي نبرد حق عليه باطل به درجه شهادت نائل آمد. شهيد فهميده درقم به دنيا آمد و دراوائل جنگ تحميلي همراه ديگر بسيجيان به جبهه رفت. هنوز مدت زيادي از حضور حسين فهميده در جبهه نگذشته بود كه با بستن نارنجك به كمر خود زيرتانك دشمن بعثي رفت و ضمن انهدام تانك دشمن خود نيز شهيد شد. شهيد فهميده با اين عمل شجاعانه برگ سرخ ديگري برتاريخ حماسه گونه جنگ تحميلي افزود و نام خود را جاودانه ساخت. شهيد فهميده آنگونه بود كه حضرت امام خميني (ره)درباره او فرمودند: " رهبرما آن طفل12ساله‎اي است كه با قلب كوچك خود كه ارزشش از صدها زبان و قلم بزرگتراست با نارنجك خود را زيرتانك دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نيز شربت شهادت نوشيد." گفتني است روز شهادت شهيد حسين فهميده روز بسيج دانش‎آموزي نام گرفته است و هرسال دراين روز مراسم ويژه‎اي در مدارس ايران برگزار مي‎شود.
2) انتشار و به جريان انداختن سكه‏هاي جديد در انقلاب اسلامي (1358 ش) با سرنگوني نظام شاهنشاهي و به دنبال آن، انجام تغييرات وسيع در ساختارهاي دولتي و نيز تلاش در محو جميع آثار باقي مانده از رژيم منحط ستمشاهي، مسأله تغيير شكل ظاهري سكه‏هاي رايج نيز عملي گرديد و در اين روز، سكه‏هاي جديد يك، دو، پنج و بيست ريالي كه از سوي بانك مركزي ايران ضرب گرديده بود در جريان پول كشور قرار گرفتند. بر روي اين سكه‏ها مبلغ سكه به عدد و سال ضرب آن و در طرف ديگر سكه‏ها، دوازده عدد گل لاله در اطراف، و در قسمت بالاي آن كلمه جمهوري اسلامي ايران و در قسمت پايين، مبلغ سكه به حروف حك شده بود.
 
3) نفوذ دشمن بعثي به جزيره آبادان در آغاز جنگ تحميلي (1359 ش)
8 آبان 1389 / 22 ذیقعده 1431 / 30 اکتبر 20104) عمليات نامنظم فتح 2 در منطقه دوكان در شمال شرقي عراق توسط سپاه پاسداران (1365 ش)
8 آبان 1389 / 22 ذیقعده 1431 / 30 اکتبر 2010 5) روز نوجوان و روز بسيج دانش آموزي از آنجا كه دانش‏آموز شهيد و رزمنده بسيجي، محمدحسين فهميده، با ايمان و بينش عميق واستوار در جنگ با دشمن، پيش قدم شد و با نيل به شهادت، درس شجاعت، فداكاري و مقاومت را به همه بسيجيان و امت حزب اللَّه آموخت، امام بزرگوار از اين نوجوان دوازده ساله، به عنوان رهبر ياد فرمودند. بدين گونه، نام و ياد او، منشأ حماسه‏هاي بزرگ شده و تحول عظيمي در شيوه‏هاي دفاع مقدس و نبرد رزمندگان اسلام ايجاد كرد و راه پيروزي و سرافرازي را يكي پس از ديگري هموار ساخت. امروزه، شهيد فهميده، بحق الگوي شايسته‏اي براي دانش‏آموزان بسيجي و جوانان و نوجوانان كشور مي‏باشد و يادآوري اين حماسه مي‏تواند، يادآور دوران دفاع مقدس و ارزش‏هاي والاي آن زمان باشد. رهبر معظم انقلاب در اين زمينه فرموده‏اند: "زنده نگهداشتن ياد حادثه شهادت دانش‏آموز بسيجي، شهيد فهميده، از اصالت‏هاي دفاع مقدس مي‏باشد." از اين رو، هشتم آبان، سالروز شهادت اين فرزند انقلاب، به عنوان روز نوجوان وجوان و بسيج دانش‏آموزي نام گرفته است تا ضمن يادآوري حماسه اين قهرمان كوچك، به عنوان سرمشقي مناسب به همسالانش مطرح شود و راهش ادامه يابد.
 
8 آبان 1389 / 22 ذیقعده 1431 / 30 اکتبر 2010 6) تولد آیدین آغداشلو نقاش و گرافیست (1315) ش : آیدین آغداشلو (زاده ۸ آبان ۱۳۱۹ در رشت) نقاش، نویسنده و طراح هنرمند معاصر ایران است. پدرش از مهاجران قفقازی بود و در ۱۲ سالگی آیدین درگذشت و وی از آن زمان با مادرش زندگی می‌کرد. او در سال ۱۳۵۹ با فیروزه اطهاری (دانش‌آموختهٔ رشتهٔ معماری) که از دانشجویان خود او بود، ازدواج کرد و صاحب یک دختر و یک پسر به نام‌های «تارا» و «تکین» شد. او در حال حاضر در تهران و خانواده اش در تورنتوی کانادا ساکن هستند.
7) حمله‏ي "سلطان محمودغزنوي" به سيستان و انقراض سلسله‏ي‏صفاريان(389ق)
8) تولد "خواجه نظام الملك" وزير دانشمند سلجوقي(408 ق) خواجه نظام الملك، دانشمند و از شخصيت‏هاي مهم سياسي - فرهنگي قرن پنجم هجري است كه در طوس به دنيا آمد. او از جمله دانشمنداني است كه تاثير بسيار زيادي بر تحولات سياسي و فرهنگي عصر خويش گذاشت. خواجه در دربار سلسله‏ي سلجوقيان به وزارت منصوب شد و در طي سي سال وزارت خود،در حل و فصل امور مملكتي تلاش بسياري كرد و بسياري از پيشرفت‏هاي ايران در زمان سلجوقيان، مديون كارداني و لياقت او بود.از اقدامات مهم خواجه نظام الملك، تاسيس مدارس متعددي در شهرهاي مهم بود كه به نظاميه معروف شدند. خواجه از نويسندگان چيره‏دست ادب فارسي نيز به شمار مي‏رود. او تجربه‏ي ساليان دراز وزارت خويش را دركتابي به نام سياست نامه گردآوري كرده است.
 
8 آبان 1389 / 22 ذیقعده 1431 / 30 اکتبر 2010 9) پايان تأليف تفسير مشهور "مجمع البيان" توسط علامه "طبرسي"(536 ق) تفسير مجمع البيان نوشته‏ي علامه شيخ طبرسي يكي از مفسرين بزرگ قرآن است. وي از علماي مشهور ايران بود كه به خاطر فضيلت، درست‏كاري و امانت داري در علوم فقه، حديث و تفسير به امين الاسلام،يعني امانت دار اسلام شهرت يافت. تفسير مجمع البيان كه ازتفاسير مهم قرآن مي‏باشد،تفسيري مرجع و قابل استفاده براي دانشمندان مسلمان بوده و هست. اين تفسير بارها چاپ شده و ترجمه‏ي فارسي اين تفسير،در سي جلد موجود است.
 
10) وفات "مخدوب علي شاه همداني" شاعر و عارفِ مكتب تصوّف(1238 ق) ميرسيد علي همداني پسر سيدشهاب‏الدين همداني ملقب به علي ثاني يا شاه همدان و معروف به مخدوب علي شاه، از عارفان و شاعران نامي‏قرن هشتم هجري است. او از شاگردان شيخ تقي‏الدين علي دوستي سمناني (شاگرد ممتاز شيخ علاءالدوله سمناني) بود كه به راهنمايي دو تن از شاگردان و جانشينانِ شيخ علاءالدوله سمناني، در اواسط قرن هشتم هجري از ايران عازم هندوستان گرديد و در كشمير به تبليغ و نشر مكتب تصوف پرداخت. مرگ مخدوب علي شاه به سال 786 ق در ولايت كبر و سواد هندوستان اتفاق افتاد.
 
11) وفات عارف عالم "ملا محمدعلي نوري اصفهاني" (1253 ق) ملامحمد علي نوري اصفهاني، عارف و عالم در نور متولد شد. او در موطن خود در انزوا و تفكر زندگي مي‏كرد و بر حَسب علاقه، به سير آفاق و انفس پرداخت. بعدها به هندوستان سفر كرده و در بازگشت به علت تلاطم دريا تمامي كتب و يادداشت‏هايش را از دست داد. ملاي نوري از عرفاي قرن 13 بشمار مي‏رود كه در سال 1253 در اصفهان وفات يافت. حاشيه بر شرح لمعه و حاشيه بر مثنوي مولوي از آثار اوست.
 
12) 30اكتبرسال1612 ميلادي: انگلستان به سرزمين برمه يا ميان مار حمله كرد. برمه دراواخر قرن13ميلادي به تصرف مغولان درآمد و پس از آن دستخوش اغتشاشات و تجزيه‎هاي مكررگرديد. پس از استقرار كمپاني هند شرقي پايه‎هاي استعمارانگليس براين كشورمستحكم شد و ادامه اين موجب بروزجنگلي گسترده ميان مردم ميان‎مار به اشغال انگليس درآمد و دولت انگلستان برمه يا ميان‎مار را به هندوستان كه مستعمره انگليس بود ملحق ساخت. گفتني است برمه يا ميان‎مار در سال1937 ميلادي ازهندوستان جدا شد و به خودمختاري داخلي دست يافت.
13) 30اكتبرسال1820 ميلادي: فئودور ميخائيلوويچ داستايِفْسكي نويسنده روسي متولد شد. او در جواني به مدرسه مهندسي نظام رفت اما بتدريج به مطالعه ادبيات كشورهاي جهان توجه بيشتري كرد و درپايان دوره نظام با جديّت فراوان به تحقيق و مطالعه درزمينه ادبيات مشغول شد. داستايفسكي درسال1849ميلادي به جرم فعاليت‎هاي سياسي دستگيرو زنداني شد؛ و درپي آزادي از تجربيات خود بهره گرفت و آثار ارزشمندي در ادبيات روسيه پديد آورد. از آثار داستايفسكي مي‏توان « آزردگان ، جنايت و مكافات و برادران كارامازوف» را نام برد.
8 آبان 1389 / 22 ذیقعده 1431 / 30 اکتبر 2010 14) درگذشت "هانري دونان" مؤسس صليب سرخ جهاني (1910م) ژان هانري دونان مؤسس جمعيت صليب سرخ جهاني در هشتم مه 1828م در شهر ژنو سوئيس متولد گرديد. وقوع جنگ‏هاي متعدد در اروپا باعث شد تا وي در سال 1862م با انتشار كتابچه‏اي مردم را تشويق نمايد كه جمعيت‏هايى را داوطلبانه تشكيل دهند تا هنگام جنگ و ديگر مصائب بتوان بيماران، زخمي‏ها و مصدومين را كمك كنند. بر اساس اين پيشنهاد، در نيمه ماه مه 1863م اولين كنفرانس بين‏المللي ژنو براي ايجاد يك سازمان جهاني امدادي و خيريه برپا گرديد در اين كنفرانس نمايندگان 16 كشور اروپايي شركت داشتند. اين كنفرانس باعث شد تا در 22 اوت 1864م قرارداد ژنو به اهتمام و تلاش هانري دونان امضا گردد. اقدامات صلح دوستانه و نوع‏پرستانه وي در سال 1901م جايزه صلح نوبل را براي وي به ارمغان آورد. هانري دونان سرانجام در 30 اكتبر 1910م در 82 سالگي درگذشت.
 
15) جدايي مجارستان از اتريش (1918م) مجارستان، بخشي از امپراتوري روم بود و در قرن چهارم ميلادي به تصرف ژرمن‏ها درآمد. سپس اقوام گوناگوني بر آن تسلط يافتند. در اواخر قرن چهاردهم، عثماني‏ها در اين منطقه نفوذ كردند و اين سرزمين را تا اوائل قرن هجدهمْ، در اختيار داشتند. اما در سال 1739م تسلط اتريش بر مجارستان مستحكم گرديد و به عنوان بخشي از اين امپراتوري از اختيارات داخلي برخوردار بود. در عين حال مخالفت‏هاي مردم مجارستان با حاكميت اتريش، هيچ گاه پايان نيافت. تا اينكه وقوع جنگ جهاني اول، ضربه نهايى را به اين اتحاد وارد ساخت و مسئله درخواست استقلال از اتريش به اوج خود رسيد. در 30 اكتبر 1918 نخست وزير منصوب اتريش در مجارستان، استقلال اين كشور را اعلام نمود. با آغاز جنگ جهاني دوم، مجارستان به همكاري با آلمان نازي پرداخت و به همين دليل مورد تهاجم ارتش سرخ شوروي قرار گرفت. با پايان جنگ، حكومت جمهوري اعلام شد و از سال 1948 با قدرت يابي حزب كمونيست، جزئي از مجموعه بلوك شرق گرديد. با وزش اصلاحات در اقمار شوروي، مجارستان اولين كشوري بود كه از پيمان ورشو خارج شد، نظام چند حزبي را پذيرفت و به عضويت پيمان ناتو درآمد. جمهوري مجارستان داراي يك مجلس قانون‏گزاري است و در 30 آوريل 2004 به عضويت اتحاديه اروپا درآمد. (ر.ك: 20 اوت)
 
16) تأسيس نخستين "سينماتك" رسمي جهان در استكهلم سوئد (1933م)
17) اعدام "ويدكوم كيس‏لينگ" سياست‏مدار نروژي (1945م) كشور نروژ در جريان جنگ جهاني دوم در 9 آوريل 1940م مورد هجوم نيروهاي نازي قرار گرفت و اعضاي دولت اين كشور به همراه خانواده سلطنتي، اسلو، پايتخت نروژ را ترك كردند. پس از ورود آلمان‏ها، حكومت موقتي به رهبري "ويدكوم كيسينگ" سياست‏مدار نروژي زمام امور را به دست گرفت. كيسْلينگ تا سال 1944م با عنوان نخست‏وزير، ضمن نقض قانون اساسي نروژ به برپايى حكومتي فاشيستي و ديكتاتوري مبادرت ورزيد و بسياري از ميهن‏پرستان نروژي را اعدام كرد. پس از پايان جنگ، كيسلينگ در ماه مه 1945م به همراه جمعي از همكاران و پشتيبانان خود دستگير و... محاكمه شد و به جرم خيانت و ميهن‏فروشي به اعدام محكوم گرديد كه سرانجام در 30 اكتبر 1945 در 58 سالگي تيرباران شد.
 
18) برپايي كنفرانس صلح خاورميانه در مادريد در چهارشنبه سياه (1991م) در روز سي‏ام اكتبر 1991م همايش به اصطلاح صلح خاورميانه ميان رژيم اشغال‏گر قدس و مصر، اردن، سوريه، لبنان و سازمان آزادي‏بخش فلسطين و با حضور جورج بوش (پدر) رئيس جمهور پيشين امريكا و ميخائيل گورباچف، آخرين رهبر اتحاد جماهير شوروي در شهر مادريد پايتخت اسپانيا برگزار شد. اين همايش زماني كار خود را آغاز كرد كه موقعيت سياسي كشورهاي عربي در جنگ دوم خليج فارس، شديداً تضعيف شده بود. در اين اجلاس و جلسات ديگر كه براي سازش بين اعراب و اسرائيل تشكيل گرديد، رژيم صهيونيستي بر اصلِ "صلح در برابر صلح" تأكيد مي‏كرد اما دولت‏هاي عربي اصل زمين در برابر صلح را مطرح مي‏كردند و خواستار عقب‏نشيني اسرائيل از سرزمين‏هاي اشغالي بودند. سرانجام تل آويو به كمك واشينگتن توانست در صف مذاكره كنندگان عرب اختلاف ايجاد كند. اين كنفرانس كه در 4 نوامبر همان سال خاتمه يافت و ساير جلسات و مذاكراتِ به عمل آمده، باعث شد تا در سال‏هاي بعد، سازمان آزادي‏بخش فلسطين و اردن، جداگانه با رژيم اشغال‏گر قدس پيمان به اصطلاح صلح امضا كردند. اما در واقع در طول ساليان گذشته، رژيم صهيونيستي نه تنها به تعهدات خود در برابر دولت‏هاي عربي و سازمان آزادي‏بخش فلسطين عمل نكرده است بلكه بر سركوب فلسطينيان افزوده و نشان داده كه صلح واقعي با چنين رژيم نژادپرستي، امكان‏پذير نيست.
 



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.