تاثیر دمنوش بابونه بر روی پوست

داشتن پوستی سالم و شاداب دغدغه هر فردی در هر سنی می باشد. برای داشتن یک پوست سالم راهکارهای زیادی وجود دارد که در این بخش درباره تاثیر گیاه بابونه بر روی پوست صحبت کرده ایم. بابونه از خواص متعددی برای پوست برخوردار است که در مطلب زیر به برخی از آنها اشاره کرده ایم. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 17 دی 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
تاثیر دمنوش بابونه بر روی پوست

عصاره گیاه بابونه چیست؟

بابونه از زمان های بسیار دور در درمان انواع بیماری ها کاربرد دارد و حتی قدمت استفاده از این گیاه در درمان به تمدن مصر و باستان باز میگردد. گل بابونه جزو خانواده کاسنیان، گروهی از گل‌ هایی شبیه گل مینا می باشد. گل بابونه دارای انواع مختلفی می باشد که امروزه فقط دو نوع از آن در زمینه درمان کاربرد دارد و شامل گونه های آلمانی و رومی میشود. شاید باور بیشتر شما این باشد که این گیاه فقط برای ایجاد حس آرامش و حفظ اعصاب کاربرد دارد، اما باید به شما بگویم که سخت در اشتباه هستید و بابونه از مزایای بسیار زیادی برای سلامتی برخوردار می باشد. بابونه علاوه بر کاربرد در بخش درمان مزایای بسیاری در زیبایی پوست و مو دارد. گیاه بابونه به خاطر داشتن مزایایی همچون ضدالتهاب بودن، ضد حساسیت و آنتی‌ باکتریال بودن، به رویش مجدد موهای سالم کمک شایانی می‌ کند. هم چنین تاثیر بسزایی در نرم‌ شدن پوست سر دارد. افزون بر این ها بابونه در تغذیه و تقویت فولیکول‌ های مو نیز  نقش بسزایی دارد و موجب تحریک رشد موهایی سالم‌ تر و با ضخامت بیشتر می‌ گردد. بابونه در زمینه شادابی پوست هم مزایایی همچون ضدالتهاب بودن، ضدقارچ بودن، آنتی‌ باکتریال و ضد عفونت بودن دارد. طبق نتایج به دست آمده از تحقیقات پزشکی مشخص گردیده، گل بابونه دارای آنتی‌ اکسیدان‌ ها و اسانس‌ های روغنی زیادی می باشد و برای پوست‌ های حساس گزینه بسیار خوبی است و به این خاطر که  موجب خنثی شدن رادیکال‌ های آزاد میشود در کاهش تحریک‌ های پوستی بسیار تاثیر دارد.
 

مزایای گل بابونه در زیبایی پوست

از مزایای بسیار زیاد بابونه  برای زیبایی پوست‌ تان غافل نشوید و آن را در روتین پوستی خود قرار دهید. اگر شما هم جزو افزادی هستید که پوست پر از جوش دارید، استفاده از ماسک‌ ضد جوش دارای عصاره بابونه میتواند یک گزینه درمانی موثر دررفع آکنه ها باشد. به علاوه گل بابونه می‌ تواند سبب روشن شدن پوست شما  و جوان‌ سازی آن شود. از دیگر خواص این گیاه برای پوست میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
 
1) گل بابونه موجب رفع آکنه در پوست میشود
در حال حاضر یکی از مزایای اثبات شده گل بابونه در زمینه مراقبت از پوست، کاربرد آن برای رفع جوش صورت و اثرات باقی مانده از جوش ها می باشد. آکنه  یکی از مشکلات پوستی به شمار می آید که در آن، منافذ پوست به وسیله باکتری‌ ها، چربی های اضافی موجود در پوست و سایر آلودگی‌ ها مسدود می‌ گردد و پس از  ایجاد التهاب، به صورت جوش‌ های قرمز بزرگ روی پوست، به ویژه پوست صورت نمایان میشوند. بابونه در درمان آکنه، تاثیر بسزایی دارد و از گذشته برای رفع آن مورد استفاده قرار میگرفته است؛ این مشکل که بیشتر مردم به طریقی آن را تجربه می‌ کنند و تلاش های زیادی برای رفع آن دارند و مقاومت این جوشها میتواند اثرات منفی بر سلامت فیزیکی و روانی افراد بگذارد. گیاه بابونه به خاطر داشتن خواصی همچون ضدالتهابی بودن و آنتی‌ باکتریال بودن در کاهش آکنه تأثیر دارد. گل بابونه به دلیل داشتن ترکیباتی نظیر آلفابیزابولول، فلاونوئیدها و کامازولن نقش بسزایی در سلامتی پوست دارد. ماده آلفابیزابولول تأثیر مثبت درمانی بسیاری در کاهش التهاب پوست در موضع استفاده‌ شده دارد. مزایای ضدالتهابی عصاره این گیاه برای نابودی آکنه در مطالعه ای متمرکز مورد آزمایش قرار گرفت که در همه نتایج کامازولن موجود در آن یکی از ترکیبات بسیار موثر در  کاهش التهاب پوست نشان داده شد.
 
2) گل بابونه موجب روشن شدن رنگ پوست میشود
خیلی از مردم به دنبال موادی می باشند که به وسیله آن بتوانند در رنگ پوست خود تغییری ایجاد کنند یا به محوی سبب روشن تر شدن آن شوند. افرادی که از مشکل هیپرپیگمانتاسیون یعنی تجمع لکه‌ های تیره روی پوست رنج می‌ برند، خواستار محصولاتی می باشند که به آنها در روشن کردن پوست کمک کند و نشانه‌ های آسیب وارده که در اثر اشعه فرابنفش ایجاد شده را کاهش دهند. یکی از خواص گیاه بابونه روشن کردن پوست می باشد. خیلی از مردم از کرم‌ های زیادی استفاده می‌ کنند و پوست خود را با روغن‌ های متععدی ماساژ می‌ دهند تا پوست‌ شان روشن شود، ولی بهتر است برای این کار از محصولی استفاده کنید هم مناسب پوست شما باشد و هم از سمت پزشکان و متخصصان تایید شود. گیاه بابونه در طب سنتی تایید شده و برای رفع تیرگی پوست بسیار موثر است. برای استفاده  از این گیاه حتما با پزشک مشورت کنید. طبق تحقیقی که به بررسی تأثیر ترکیبات محصولات طبیعی بر هیپرپیگمانتاسیون انجام شد، مشخص گردید ژل لایه برداری که دارای گل بابونه می باشد یکی از ترکیبات موثر و قوی برای رفع تیرگی پوست می باشد. مطالعه دیگری درباره کاربرد عصاره‌ های گیاهی برای روشن‌ کردن پوست، مشخص کرد که  محصولاتی که دارای گل بابونه در ترکیبات خود هستند تاثیر بسزایی در روشن‌ سازی دارند. طبق نتیجه به دست آمده از این تحقیق مشخص شد که فلاونوئیدها در فعالیت ملانین که مسئول رنگ پوست نقش مهمی دارند. فلاونوئیدها یکی از ترکیبات مهم موجود در بابونه محسوب میگردند. طبق مطالبی که ارائه شد بهتر است برای درمان تیرگی پوست از گیاه بابونه زیر نظر یک متخصص بهره ببرید و شاهد تاثیر آن در روشن سازی پوست باشید.
 
3) گل بابونه موجب جوان‌ سازی پوست میشود
یکی دیگر از  مزایای گیاه بابونه برای پوست، پیشگیری از پیری پوست و کاهش نشانه‌ های پیری زودرس نظیر چین و چروک، مشکلات رنگ پوست و کک و مک می باشد. همه این موارد زمانی در پوست نمایان میشوند که پوست در معرض عوامل مضر محیطی همچون اشعه‌ های ماورای بنفش، آلودگی، دود سیگار و دیگر موارد قرار گرفته باشد. به جای اینکه شاخد بروز نشانه‌ های پیری زودرس باشید، بهتر است از وقوع آنها جلوگیری کنید. یکی از راهکارهای مؤثر استفاده از محصولاتی است که در آنها از گیاه بابونه استفاده شده باشد.بابونه دارای مقادیر بسیاری از  آنتی‌ اکسیدان ها،پلی‌فنول‌ها و فلاونوئیدها می باشد.  همان طور که میدانید آنتی‌ اکسیدان‌ها برای سلامت پوست و شادابی آن بسیار موثر هستند چرا که با مبارزه با اثرات منفی حاصل از عوامل محیطی یاد شده سبب نابودی  رادیکال‌ های آزاد میگردند و در کاهش علائم پیری بسیار کاربرد دارند.
 
4) گل بابونه موجب کاهش نشانه‌ های اگزما میشود
اگزما یکی دیگر  از ناهنجاری‌ های پوستی می باشد که در بین مردم  بسیار شایع است و با ایجاد خارش در پوست، مبتلایان را دچار ناراحتی و مشکل متعددی  می‌ کند. یکی از محصولات گیاهی برای کاهش این عارضه گل بابونه می باشد که خاصیت ضد التهابی و آنتی‌ باکتریال دارد. استفاده از کرم‌ هایی که دارای عصاره بابونه رومی هستند سبب کاهش اگزما و بهبود خارش این بیماری میگردد. کرم‌ ها یا اسانس‌ های روغنی، تقریبا همانند کرم هیدروکورتیزون در درمان اگزما بسیار موثر هستند، پس بهتر از مزایای آنها غافل نشوید.

5) گل بابونه موجب درمان پسوریازیس میشود
پسوریازیس یک بیماری پوستی می باشد که تقریبا حدود 125 میلیون نفر در سرتاسر دنیا به آن مبتلا هستند. این بیماری دارای نشانه‌ هایی نظیر التهاب پوستی، خارش بسیار زیاد و در بعضی  موارد افسردگی، وابستگی به الکل و مشکلات روانی دیگر است. با اینکه گل بابونه مستقیما موجب بهبود این بیماری نمیشود اما به کاهش نشانه‌ های آزار دهنده آن کمک شایانی می‌ کند. طبق تحقیقات انجام‌ شده، اسانس روغنی بابونه سبب کاهش درد و نشانه‌ های آزار دهنده پسوریازیس میگردد. افزون بر این، گل بابونه به خاطر خواص ضد التهابی که دارد میتواند تا حد بسیاری موجب کاهش علائم این بیماری‌ پوستی شود.
 

طرز تهیه دمنوش بابونه

برای تهیه این دمنوش 2 الی 3 قاشق چایخوری گل بابونه و یک فنجان آب جوش مورد نیاز است. برای این کار ابتدا گیاه بابونه را داخل آب جوش ریخته و روی آن را به وسیله یک پارچه تمیز بپوشانید. پس از اینکه 3 دقیقه گذشت دمنوش شما آماده میشود. برای بهتر شدن طعم آن میتوانید با توجه به ذائقه خود مقداری آبلیمو و یا عسل را به این دمنوش اضافه کنید و از خوردن آن لذت ببرید تا هم از مزایای آن بهره مند شوید و هم از طعم بی نظیر آن بی نصیب نمانید.
 

گیاه بابونه را از کجا تهیه کنیم؟

برای اینکه از خواص گل بابونه بهره مند شوید باید  سراغ محصولی تازه و طبیعی بروید چرا که زمانی این دمنوش زموثر است و فواید دارد که که با کیفیت بوده و از محیطی کاملا طبیعی جمع آوری شده باشد. برای تهیه از عطاری ها هم حتما به سراغ عطاری‌ هایی معتبر و با کیفیت  و مورد اطمینان بروید.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.