کالری گوجه خیار چقدر است؟ + ارزش غذایی

مشاهده نام گوجه فرنگی و خیار شما را یاد چه چیزی می اندازد؟ بله درست است به یاد صبحانه های دلپذیر با گوجه خیار و پنیر و نان بربری و یا به یاد سالاد معروف شیرازی. ولی به نظر شما آیا خوردن گوجه و خیار باهم برای سلامتی بدن مفید است؟ باید بگویم که خوردن این دو ماده غذایی به شدت برای بدن مضر بوده و ترکیب خیار و گوجه از گوارش سریع و کند برخودار است، به همین خاطر این شرایط می تواند تخمیر مواد غذایی در معده را به همراه داشته باشد. در مطلب زیر به طور جداگانه خواص خیار و گوجه را برای شما ذکر کرده ایم.
چهارشنبه، 20 دی 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
کالری گوجه خیار چقدر است؟ + ارزش غذایی

ارزش غذایی گوجه فرنگی در 100 گرم

مقدار 100 گرم
کالری 18 کیلوکالری
کربوهیدرات 3.89 گرم
پروتئین 0.88 گرم
چربی 0.20 گرم
آب 94.52 گرم
فیبر 1.20 گرم
قند 2.63 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم
 

ویتامین های موجود در گوجه فرنگی در 100 گرم  

ویتامین 100 گرم
ویتامین A 42.00 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین E 0.54 میلی گرم
ویتامین K 7.90 میکروگرم
ویتامین C 13.70 میلی گرم
تیامین (B1) 0.04 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.02 میلی گرم
نیاسین (B3) 0.59 میلی گرم
کولین (B4) 6.70میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.09 میلی گرم
ویتامین B6 0.08 میلی گرم
فولات (B9) 15.00میکروگرم
ویتامین B12 0.00 میلی گرم
 

مواد معدنی موجود در گوجه فرنگی در 100 گرم

ماده معدنی 100 گرم
کلسیم 10.00 میلی گرم
آهن 0.27 میلی گرم
منیزیم 11.00 میلی گرم
فسفر 24.00 میلی گرم
پتاسیم 237.00 میلی گرم
سدیم 5.00 میلی گرم
روی 0.17 میلی گرم
مس 0.06 میلی گرم
منگنز 0.11 میلی گرم
سلنیم 0.00 میکروگرم
 

ارزش غذایی خیار در 100 گرم

مقدار 100 گرم
کالری 15 کیلوکالری
کربوهیدرات 3.63 گرم
پروتئین 0.65 گرم
چربی 0.11 گرم
آب 95.23 گرم
فیبر 0.50 گرم
قند 1.67 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم
 

ویتامین های موجود در خیار در 100 گرم  

ویتامین 100 گرم
ویتامین A 5.00 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین E 0.03 میلی گرم
ویتامین K 16.40 میکروگرم
ویتامین C 2.80 میلی گرم
تیامین (B1) 0.03 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.03 میلی گرم
نیاسین (B3) 0.10 میلی گرم
کولین (B4) 6.00میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.26 میلی گرم
ویتامین B6 0.04 میلی گرم
فولات (B9) 7.00میکروگرم
ویتامین B12 0.00 میلی گرم
 

مواد معدنی موجود در خیار در 100 گرم

ماده معدنی 100 گرم
کلسیم 16.00 میلی گرم
آهن 0.28 میلی گرم
منیزیم 13.00 میلی گرم
فسفر 24.00 میلی گرم
پتاسیم 147.00 میلی گرم
سدیم 2.00 میلی گرم
روی 0.20 میلی گرم
مس 0.04 میلی گرم
منگنز 0.08 میلی گرم
سلنیم 0.30 میکروگرم
 

گوجه فرنگی برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 
سلامت دستگاه گوارش
همانطور که مطمئنا می دانید گوجه فرنگی حاوی مقادیر غنی از آنتی اکسیدان های قوی و فیبر می باشد و به همین دلیل می تواند به هضم آسانتر غذا، کاهش درد معده، درمان زخم های معده و در نتیجه به سلامت کلی دستگاه گوارش کمک کند.
 
سلامت چشم
اگر به سلامت چشم خود اهمیت می دهید حتما گوجه فرنگی را در رژیم غذایی خود بگنجانید، زیرا گوجه فرنگی حاوی مقادیر غنی از ویتامین A می باشد که برای بهبود بینایی بسیار مفید است. علاوه بر این مصرف گوجه فرنگی به کاهش خطر ابتلا به بیماری های چشمی مثل شب کوری و تباهی لکه زرد ( دژنراسیون ماکولا ) کمک شایانی می کند.
 
روشن تر شدن پوست
گوجه فرنگی از میوه هایی محسوب می شود که برای پوست فواید بسیار زیادی دارد و احتمالا شما هم ماسک های طبیعی گوجه فرنگی را تجربه کرده باشید. گوجه فرنگی به دلیل وجود ویتامین C فراوان علاوه بر پاک سازی پوست، باعث می شود که پوستی درخشان تر و روشن تر نیز داشته باشید.
 
درمان یبوست و اسهال
مشکلاتی مثل اسهال و یبوست به این دلیل به وجود می آیند که روند عملکرد دستگاه گوارش با مشکل روبرو شود. مصرف گوجه فرنگی به دلیل فیبر فراوان به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند و علاوه بر پیشگیری می تواند به درمان اسهال و یبوست کمک کند.
 
مفید برای بارداری
یکی از دغدغه های خانم های باردار این است که در لوله های عصبی جنین نقص به وجود بیاید. گوجه فرنگی به دلیل اینکه یک منبع طبیعی فولات محسوب می شود می تواند از نقص لوله های عصبی در جنین پیشگیری کند که در نتیجه به سلامت مادر و جنین کمک می کند.
 
درمان سرماخوردگی
بیماری های مثل سرماخوردگی و آنفولانزا به دلیل ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن به وجود می آیند. گوجه فرنگی به دلیل اینکه حاوی مقادیر غنی از ویتامین C و ویتامین A می باشد به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و به همین دلیل می تواند به درمان و پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی کمک کند.
 
درمان کم کاری تیروئید
نتیجه تحقیقات محققین نشان داده است که گوجه فرنگی یک منبع طبیعی و غنی از سلنیوم می باشد و به همین دلیل می تواند به تنظیم غذه تیروئید کمک کند. علاوه بر این مصرف گوجه فرنگی در یک رژیم غذایی صحیح می تواند به درمان کم کاری تیروئید نیز کمک کند.
 
ضد آفتاب طبیعی
طبق تحقیقات متعددی که بر روی بافت گوجه فرنگی انجام شده است، مشخص شده که گوجه فرنگی حاوی نوعی رنگدانه طبیعی به نام لیکوپن می باشد و به همین دلیل می تواند مانند کرم ضد آفتاب از پوست در برابر اشعه های مضر نور خورشید محافظت کند.
 
لاغری و کاهش وزن
گوجه فرنگی یکی از مواد غذایی می باشد که تقریبا در همه رژیم های لاغری وجود دارد، اصلی ترین دلیل این موضوع این می باشد که گوجه فرنگی علاوه بر اینکه کالری کمی دارد، دارای مقادیر بسیار غنی از فیبر می باشد. فیبر موجود در گوجه فرنگی علاوه بر اینکه باعث پاک سازی روده ها و بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شود، می تواند به کاهش وزن نیز کمک کند. مصرف مواد غذایی دارای فیبر بالا باعث می شوند که احساس سیری در فرد شکل بگیرد. به همین دلیل مصرف گوجه فرنگی می تواند مانع از پرخوری شود. یکی دیگر از دلایلی که باعث شده است گوجه فرنگی را برای کاهش وزن استفاده کنیم این است که این میوه باعث افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن می شود. جالب است بدانید کنترل قند خون می تواند به کاهش وزن و لاغری کم کند و نکته دیگر در مورد گوجه فرنگی این است که این میوه شاخص گلیسیمی پایینی دارد و به همین دلیل می تواند به کنترل سطح قند خون کمک کند.
 

خیار برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 
حفظ سلامت استخوان‌ها
خیار میوه‌ای کم‌کالری و غنی از مواد مغذی است. بر اساس تحقیقات، خیار سرشار از ویتامین K است که به ساخت و تقویت استخوان‌های قوی و سالم کمک می‌کند. علاوه بر این، خیار غنی از سیلیکا است، این عنصر یک عنصر ضروری است که به ایجاد بافت‌های قوی و سالم در عضلات، رباط‌ها، تاندون‌ها، غضروف‌ها و استخوان‌ها کمک می‌کند.
 
رفع بوی نامطبوع دهان
خیار به واسطه آب، فیبر و محتوای فتوشیمیایی خود می‌تواند بوی بد دهان را از بین ببرد. خشکی دهان یکی از علل رایج بوی بد دهان است. جالب است بدانید بیش از ۹۵ درصد ساختار خیار، آب است و همین ویژگی خیار را به یک غذای آبرسان تبدیل می‌کند. زمانی که آب بدن کم می‌شود، دهان بزاق کمتری تولید می‌کند که می‌تواند منجر به بوی بد دهان شود. خوردن خیار می‌تواند به آبرسانی دهان و افزایش تولید بزاق کمک کند. خیار حاوی مواد شیمیایی گیاهی مانند پلی فنول‌ها و فلاونوئیدها است که دارای خواص آنتی‌اکسیدانی هستند و در کاهش باکتری‌هایی که باعث بوی بد دهان می‌شوند، نقش مثبت دارند.
 
کاهش فشار خون
خیار می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند، زیرا یک عدد خیار خام تنها ۶ میلی گرم سدیم دارد. بر اساس دستورالعمل‌های غذایی وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده، رژیم غذایی سرشار از سدیم موجب افزایش فشار خون می‌شود. همچنین افراد مبتلا به فشار خون بالا نباید بیشتر از ۱۵۰۰ میلی گرم سدیم در روز مصرف کنند.
 
جلوگیری از دیابت
خوردن غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین (GI) برای جلوگیری از دیابت مهم است. GI هر خوراکی از صفر تا ۱۰۰ متغیر است. هر چه شاخص گلیسمی یک عدد بیشتر باشد، قند خون فرد پس از خوردن آن بیشتر افزایش می‌یابد. خیار دارای شاخص گلیسمی ۱۵ است و یک خوراکی مفید برای بیماران دیابتی به شمار می‌آید. خوردن غذاهایی با GI پایین می‌تواند به کاهش مقاومت به انسولین کمک کند، که این موضوع به نوبه خود در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ نقش دارد.
 
آبرسانی بدن
در لیست میوه‌های پرآب، خیار جایگاه اول را دارد چرا که ۹۶ درصد آن از آب تشکیل شده است. همچنین این میوه فاقد هرگونه چربی، کلسترول و همچنین دارای ویتامین K، ویتامین B۶ و آهن است. برای هیدراته ماندن در تابستان می‌توانید از این میوه در سالاد و دیگر وعده‌های غذایی خود استفاده کنید.
 
کاهش وزن
۱۰۰ گرم خیار حدود ۱۵ کالری مفید دارد. این مقدار همچنین یک گرم فیبر، ۱۵۰ میلی گرم پتاسیم و مقدار بسیار کمی کلسیم، آهن، منیزیم، زینک، ویتامین C، ویتامین‌های گروه B و ۱۶ میکرو گرم ویتامین K به بدن می‌رساند. افزودن این میوه پرخاصیت و کم‌کالری به برنامه غذایی، به طور چشمگیری در کاهش وزن مؤثر است.
 
درمان یبوست
فیبر موجود در خیار مشکلاتی مثل یبوست را بهبود می‌بخشد. این میوه اگر به‌طور منظم مصرف شود، می‌تواند به‌عنوان یک ملین اثربخش عمل کند.
 
کاهش نفخ
خیار سرشار از مواد مغذی خاصی است که به از بین بردن احتباس آب و التهاب کمک می‌کند و می‌تواند یک راه حل خوب برای جلوگیری از نفخ و عوارض جانبی آن باشد. این خاصیت خیار مربوط به مقدار بالای پتاسیم وجود در آن است. خوردن هر یک عدد خیار می‌تواند نزدیک به ۱۰ درصد از نیاز روزانه بدن به این ماده معدنی مهم را تأمین کند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.