اشتباهات والدین که نوجوان‌شان را پنهان‌کار می‌کند

علت بسیاری از تنش های بین والدین و نوجوانان، پنهان کاری فرزندان از والدینشان می باشد، که ممکن است در بسیاری از مواقع باعث ایجاد دردسر بزرگی شود. والدین نسبت به فرزندان خود نگرانی های خاص خودشان را دارند. از طرف دیگر، نواجوانان به دلیل ویژگی های دوران بلوغ، سعی دارند استقلال بیشتری کسب کنند و اکثر مواقع دست به پنهان کاری می زنند. علت مخفی کاری نوجوانان، نبود ارتباط مناسب با والدینشان می باشد. ترس از عصبانی شدن پدرو مادرها، نوجوان را به سمت پنهان کاری سوق می دهد.
چهارشنبه، 20 دی 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
اشتباهات والدین که نوجوان‌شان را پنهان‌کار می‌کند
از دیدگاه یک نوجوان، والدین قادر به درک آنها نیستند و سعی دارند خواسته هایشان را به فرزندشان تحمیل کنند و از این رو جبهه گیری نوجوانان بیشتر می شود. از آنجایی که نوجوانان نیاز به درک و توجه بسیاری دارند، به سمت همسالان خود جذب شده و بدون اینکه قدرت تشخیص مناسبی داشته باشند ممکن است در راه اشتباهی قدم بردارند. ترس از تنبیه و سرزنش باعث ایجاد اضطراب می شود و مخفی کاری نوجوانان می تواند با همین ترس ها شروع شود.

اغلب والدین سعی دارند با تحت فشار گذاشتن فرزندشان آن ها را فردی مسئولیت پذیر تربیت کنند. در واقع این رفتار اشتباه است و نوجوان را بیشتر از قبول مسئولیت دور می کند، یا اینکه در مواقعی آن ها را از هم صحبتی و معاشرت با همسالان خود منع می کنند که باعث می شود نوجوان شما بیشتر به سمت دوستانش گرایش پیدا کند. اینکه نوجوان تمایل بیشتری دارد تا با همسالانش صحبت کند دلیل بر مخفی کاری نیست. در ادامه مطلب بیشتر به علت مخفی کاری نوجوانان و راه های پیشگیری از آن می پردازیم.
 

اشتباهات والدین که نوجوانان را پنهان‌کار می‌کند

نوجوانی که در مرحله نوجوانی قرار دارد، با تغییرات فیزیکی و روحی عظیمی روبرو می‌شود. این دوره از زندگی، ممکن است برای والدین و نوجوانان خود چالش‌های زیادی به همراه داشته باشد. والدین نقش مهمی در هدایت نوجوانان خود دارند و اشتباهاتی که در این مرحله می‌کنند، می‌تواند بر تربیت و توسعه نوجوانان تأثیر گذار باشد. در این مقاله، به بررسی اشتباهاتی که والدین ممکن است بکنند و که می‌تواند نوجوانان را به پنهان‌کاری ترغیب کند، می‌پردازیم.
 

عدم ارتباط مؤثر

یکی از اشتباهات شایع والدین، عدم برقراری ارتباط مؤثر با نوجوانانشان است. از آنجا که نوجوانان در این دوره از زندگی به دنبال استقلال و هویت خود هستند، ارتباط با آنها بسیار مهم است. والدین باید به نوجوانان فرصت دهند تا احساسات و نگرانی‌های خود را به آنها ابراز کنند و به آنها گوش فرا دهند. عدم ارتباط مؤثر ممکن است نوجوانان را به پنهان‌کاری ترغیب کند تا از والدین خود مخفیانه کارهایی انجام دهند.
 

عدم فهم نیازهای نوجوانان

والدین ممکن است اشتباه کنند و نیازها و تغییراتی که نوجوانان در این دوره تجربه می‌کنند را نفهمند. نوجوانان به تغییرات فیزیکی و روحی نیاز دارند و احترام به حریم شخصی آنها بسیار مهم است. والدین باید به نوجوانان فرصت دهند تا خود را بشناسند و به تدریج به استقلال برسند. عدم فهم نیازهای نوجوانان ممکن است باعث شود که آنها خود را از والدین پنهان کنند.
 

نظارت بیش از حد

یکی دیگر از اشتباهات والدین، نظارت بیش از حد بر نوجوانان است. اگر والدین به طور مداوم و بدون حد و مرزی بر فعالیت‌ها و دوستان نوجوانان نظارت کنند، ممکن است نوجوانان احساس کنند که حریم شخصی‌شان تخلیه نشده و به آنها اجازه فرار از نظرات خود ندهند. این امر می‌تواند نوجوانان را به پنهان‌کاری ترغیب کند.
 

عدم انعطاف پذیری

والدین باید به نوجوانان فرصت دهند تا اشتباهات کنند و از تجربه‌های خود یاد بگیرند. عدم انعطاف پذیری و تمسخر اشتباه‌های نوجوانان می‌تواند باعث شود که آنها از والدین پنهان کاری کنند تا از برخورده با انتقادها و تنقیدها فرار کنند.
 

عدم توجه به نیاز به حریم شخصی

یکی از نیازهای مهم نوجوانان، حریم شخصی است. والدین باید به این نکته توجه داشته باشند که نوجوانان نیاز به خصوصیت دارند و احترام به حریم شخصی‌شان بسیار اهمیت دارد. عدم احترام به حریم شخصی نوجوانان ممکن است باعث شود که آنها از والدین پنهان‌کاری کنند تا از نظرات و دخالت‌های زیاد والدین در زندگی خصوصی‌شان فرار کنند.
 

عدم توجه به فشارهای جامعه

نوجوانان به فشارهای جامعه، مانند تاثیر دوستان، رسانه‌ها و جامعه مجازی، تحت تأثیر قرار می‌گیرند. والدین باید به این فشارها توجه داشته باشند و در مورد آنها با نوجوانان صحبت کنند. عدم توجه به فشارهای جامعه ممکن است باعث شود که نوجوانان به پنهان‌کاری ترغیب شوند تا از والدین پنهان کاری کنند و از فشارها فرار کنند.
 

عدم ارائه الگوی مثبت

والدین به عنوان الگوهای اصلی نوجوانان عمل می‌کنند. عدم ارائه الگوی مثبت توسط والدین ممکن است باعث شود که نوجوانان به پنهان‌کاری ترغیب شوند. والدین باید تلاش کنند تا الگوی مثبتی برای نوجوانان خود باشند و نشان دهند که چگونه با مشکلات و اشتباهات کنار می‌آیند.

اشتباهات والدین که نوجوان‌شان را پنهان‌کار می‌کند
 

به روز بودن اطلاعات نوجوانان در مقایسه با والدین شان

نداشتن اطلاعات از فناوری های روز:

بعضی خانواده ها پیشرفته ترین فناوری های روز را برای نوجوانان شان تهیه می کنند در حالی که کمترین اطلاعاتی از امکانات و آسیب هایی که ممکن است این فناوری برای نوجوان شان ایجاد کند، ندارند. برای نمونه برخی از والدین پیشرفته ترین تلفن همراه را برای فرزندان شان تهیه می کنند اما نمی دانند که در تلفن همراه نوجوان شان چه می گذرد.

یعنی والدین با دست خودشان دارند یک آسیب جدی و جدیدی برای نوجوان شان ایجاد می کنند. این پدر و مادرها باید برای فرزندان شان تلفن همراهی تهیه کنند که حداقل نحوه استفاده از آن را بدانند. این والدین معمولا پس از مدتی مجبور می شوند نوجوان شان را در استفاده از تلفن همراه محروم کنند که همین موضوع، تنش جدیدی ایجاد می کند و اشتباه بعدی والدین است.
 

«خود رای» شدن جوانان نتیجه رفتارهای متضاد والدین

هماهنگ نبودن والدین در نحوه رفتار با نوجوان:

در بعضی خانواده ها، والدین در تربیت نوجوان شان یک صدا نیستند. یعنی رفتار پدر و مادر با نوجوان شان شبیه هم نیست. در این خانواده ها نوجوان راه خودش را می رود و پدر و مادر هم به فکر مشکلات خودشان هستند.

در این حالت والدین و فرزندان فقط یک «هم خانه بودن» را در کنار یکدیگر تجربه می کنند. در این خانواده ها به جای این که والدین در رفتار با نوجوان شان وحدت رویه داشته باشند، خود نوجوان موضوع اختلاف می شود.

مثلا مادر می گوید فرزندش اصلا این کار را انجام ندهد و پدر اصرار می کند که نوجوان حتما باید این کار را انجام دهد و نوجوان هم کاری را که دوست دارد، انجام می دهد. این موارد دست به دست هم می دهد تا نوجوان احساس آرامش نکند و به دوستان نامناسب پناه ببرد. اگر در یک خانواده بین اعضای خانواده، احترام متقابل برقرار باشد، نوجوان کمترین خطر را احساس می کند و در نتیجه رفتارهای پر خطر او هم به کمترین میزان ممکن کاهش می یابد.
 

ارتباط قطع شود، پنهان کاری شروع می شود

نبود ارتباط صمیمانه بین والدین و نوجوان:

اگر والدین می خواهند نوجوان شان را هدایت کنند، اولین قدم این است که بدانند به هیچ وجه نباید ارتباط آن ها با فرزندشان قطع شود. اگر والدین بتوانند یک رابطه همدلانه و صمیمانه با فرزندان شان برقرار کنند نه تنها به شخصیت فرزندان شان بر نمی خورد بلکه آن ها احساس ارزشمندی هم می کنند. اگر نوجوان احساس کند شما به او اهمیت می دهید، در همه مشکلاتش با شما مشورت می کند و شما به راحتی می توانید بر رفتارهای او کنترل بیش تری داشته باشید.

زمانی که یک نوجوان می گوید پدر و مادرم مرا درک نمی کنند، یعنی رابطه بین والدین و نوجوان قطع شده است. وقتی ارتباط بین والدین و فرزندان قطع شود، فرزند اگر فعالیت یا رفتارهای اشتباهی داشته باشد، آن ها را زیرزمینی خواهد کرد. این زیرزمینی شدن فعالیت های فرزند باعث می شود تا رفتارهای پر خطر او برای والدین آشکار نشود.
 

ازکجا بفهمیم فرزندمان چیزی را مخفی می کند؟

در مطالب قبل در مورد علت مخفی کاری نوجوانان صحبت کردیم و راهکارهایی را به والدین پشنهاد دادیم. در این قسمت قصد داریم تا در مورد علائمی صحبت کنیم که نشان می دهد نوجوان شما در حال پنهان کاری است.

1-تغییرات ناگهانی در رفتارها

از تغییرات غیرعادی و ناگهانی فرزندتان می توانید متوجه بروز مشکل شوید. برای مثال اگر نوجوان شما بطور طبیعی پرحرف بوده و ناگهان تغییر رفتار داده و کم حرف می شود یا از عبارات متفاوت استفاده می کند نشان دهنده این است که، اتفاقی افتاده و او قصد پنهان کردنش را دارد.
 

2- انزوا و تمایل بیشتر به تنها ماندن

اگر نوجوان شما بیشترین وقتش را در اتاق و به تنهایی می گذراند، می تواند هشداری برای شما باشد تا بیشتر به او توجه کنید. پنهان کاری فرزندتان از گوشه گیری هایش مشخص می شود. عدم حضور در جمع خانواده و مهمانی ها می تواند یکی از علائم بارز پنهان کاری در نوجوانان باشد.
 

3- تغییرات ظاهری

بی اشتهایی، بی حوصلگی و بی خوابی می تواند از علائم تغییر حالت های رفتاری باشد. بی اشتهایی در نوجوان باعث کاهش وزن و بیماری های گوارشی می شود.
 

4- دروغگویی

زمانی که با پاسخ های بی ربط و به اصطلاح سر بالا مواجه می شوید، متوجه پنهان کاری های او خواهید شد. در واقع با شناختی که روی نحوه صحبت کردن فرزندتان دارید، می توانید اضطراب را در گفتار او حس کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون نوجوان دروغگو کلیک کنید.
 

5- پرخاشگری

خشونت در نوجوانان نشان دهنده ترس است. اگر نوجوان شما به یکباره دچار پرخاشگری شده است، این احتمال را بدهید که چیزی را از شما مخفی می کند. زمانی که فرزندتان احساس کند که قرار است شما از راز او مطلع شوید ناخودآگاه دست به خشونت و بدرفتاری می زند.
 

6- رفتار های غیرقابل پیش بینی

با شناختی که از فرزند خود دارید می دانید که چه واکنش ها و چه رفتارهایی دارد و چه لباس هایی می پوشد. هرگونه تغییر در ظاهر او می تواند هشداری برای شما باشد.
 

سخن پایانی

نوجوانی دوران بسیار حساس و سرنوشت سازی است. در هر برهه زمانی، شخصیت نوجوانان در حال شکل گیری می باشد. اغلب خانواده ها به علت نداشتن دانش کافی، نمی دانند چطور باید در مقابل فرزندشان که در آستانه بلوغ است رفتار کنند. این عدم آگاهی باعث ایجاد تنش هایی می شود که نوجوان به سمت بیرون از محیط خانه و خانواده سوق می دهد و ممکن است در این جریانات با افراد مناسبی برخورد نکند و مسیری اشتباه را در پیش بگیرد.

والدین باید روی رفتارهای فرزندشان به شناخت کافی برسند تا بتوانند متوجه کوچکترین تغییر در ظاهر و کلام نوجوانشان بشوند. باید این موضوع را بپذیرید که شکست و اشتباه بخش اجتناب ناپذیر زندگی ما هستند و این حق هر نوجوانی است که وقتی اشتباهی مرتکب شد، به جای سرزنش شدن، از حمایت و پشتیبانی والدینش بهره مند شود. اینگونه علت مخفی کاری نوجوانان را در محیط خانواده کاهش می دهید.

والدین موفق کسانی هستند که در مقابل رفتارهای فرزندشان از خود انعطاف نشان می دهند تا به بهترین شکل ممکن فرزندشان را راهنمایی کنند. ساختن محیطی دوستانه و به دور از اضطراب می تواند بهترین راهکار برای برقراری ارتباط نزدیک با فرزندان باشد.
 

منابع

https://panahesabz.com
https://www.beytoote.com/p
https://www.farsnews.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.