عصر جنگ ها

قرن بيستم ،قرن افتخار آميزي براي اثبات قدرت توحّش بشر بود!درگيري ها و جنگ هاي بسياري به وقوع پيوست به طوري که بيشترين قربانيان را در طول تاريخ به خود اختصاص داد. در اين ميان ،نه تنها تعداد جنگ ها به لحاظ کمّي افزايش يافت ،بلکه ابزارهاي جنگي ،از گازهاي سمّي گرفته تا بمب اتم ،جاي جنگ افزارهاي جوانمردانه ترِ قبل را گرفت
پنجشنبه، 6 آبان 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عصر جنگ ها

عصر جنگ ها
عصر جنگ ها


 






 

قرن بيستم ،قرن افتخار آميزي براي اثبات قدرت توحّش بشر بود!درگيري ها و جنگ هاي بسياري به وقوع پيوست به طوري که بيشترين قربانيان را در طول تاريخ به خود اختصاص داد. در اين ميان ،نه تنها تعداد جنگ ها به لحاظ کمّي افزايش يافت ،بلکه ابزارهاي جنگي ،از گازهاي سمّي گرفته تا بمب اتم ،جاي جنگ افزارهاي جوانمردانه ترِ قبل را گرفت ،سلاح هايي که در آنِ واحد ،تعداد کثيري از مردم را به هلاکت مي رساند که علاوه بر سربازان جنگي ،بسياري از مردم غير نظامي نيز کشته مي شدند. به طوري که در جنگ جهاني اوّل تنها5 درصد از کشته شدگان مردم غير نظامي بودند ،امّا در جنگ جهاني دوم 33درصد از کشته شدگان ،نظامي و 67درصد غير نظامي بودند.
ميزان کشته هاي دو جنگ جهاني(1)
کشته هاي غير نظامي/کشته هاي نظامي/ جنگ
5درصد / 95درصد / جنگ جهاني اول
67درصد /33درصد /جنگ جهاني دوم
اين در حالي است که سال هاي ابتدايي قرن بيست و يکم ،اين گونه نشان مي دهند که مردمان اين هزاره نيز ،دست کمي از همتايان گذشته خود ندارند و چه بسا در اين رقابت ،پيشتاز نيز باشند . انسان ـ به اصطلاح ـ متمدّن امروزي در برخورد با هم نوعانش شايد بسيار کمتر از برخورد انسان نئاندرتال با درندگان اطرافَش ،مروّت به خرج مي دهد.
آنچه در کتب آخر الزّماني درباره نشانه هاي پايان ذکر شده ،نشان دهنده گسترش جنگ ها و نزاع در دوران پيش از ظهور منجي موعود است،«از جنگ ها خواهيد شنيد و شايعات جنگ ها ؛زيرا ملّتي عليه ملّتي برخواهد خواست و مملکتي عليه مملکت ديگر »(2).طبق برآورد صليب سرخ جهاني ،بيش از 100ميليون نفر در جنگ هايي که از آغاز اين قرن به وقوع پيوسته است ؛جان خود را از دست داده اند . طبق گزارش واشنگتن پست :«در جنگ هاي قرن بيستم ،جنگ هاي تمام عياري عليه جنگجويان و غير نظاميان بوده است ....در حالي که در قياس با آن جنگ هاي وحشيانه قرون پيشين مانند جنگ هاي خياباني بوده است ».امام رضا (ع)مي فرمايند :«پيش از اين امر (قيام حضرت مهدي (عج))کشتار «بيوح»خواهد بود ».از حضرت پرسيدند :بيوح به چه معناست ؟فرمودند :«دائمي است و از شدّت آن کاسته نمي شود».(3)
بر اساس آمار مؤسسه سيپري(4) از زمان وقوع جنگ جهاني دوم ،به طور متوسط هر سال 30جنگ مسلّحانه به وقوع پيوسته که اين رقم رو به افزايش است . متأسّفانه 90درصد قربانيان اين نزاع ها ،مردم غيرنظامي بودند. ميزان تلفات (کشته شدگان يا مجروحان )در جنگ جهاني اوّل 11ميليون و16هزار نفر در عرض چهار سال و سه ماه و 14روز بود ،تلفات انساني اين جنگ ،اين حقيقت را آشکار مي سازد که تمدّن غربي به جاي رفاه ،به جنوني دچار شده بود که فقط قتل انسان ها مي توانست تا حدودي روحيه جنون طلبي آن را تسکين بخشد.
در جنگ جهاني دوم ،اين عدد59ميليون و 28هزار نفر در عرض شش سال و يک روز افزايش يافت . تعداد کشورهاي درگير در جنگ جهاني اوّل 24کشور بود که اين رقم در جنگ دوم جهاني به 66کشور افزايش يافت ،بر طبق همين آمار ،ايالات متّحده آمريکا ،بزرگ ترين تأمين کننده سلاح در دنياست و 31درصد از فروش سلاح در دنيا متعلّق به اين کشور است . کشورهاي روسيه ،آلمان ،فرانسه و انگليس در رده هاي بعدي قرار دارند.
آمريکا در جنگ جهاني دوم نيز بيشترين جنگ افزارها را دارا بود ،آن طور که در جدول زير مي بينيد بيش از نيمي از سلاح هاي استفاده شده در طول جنگ از آنِ ايالات متّحده آمريکا بوده است:
تعداد کلّ سلاح هاي استفاده شده در جنگ جهاني دوم(5)
سهم آمريکا(درصد)/آمريکا /جهان / نوع سلاح
52درصد /542000/283000/هواپيما
48درصد /5100000/2470000/خودروي نظامي
بر اساس آمار سيپري ،دولت ها در سال 2007م. يک ميليارد و چهار صد ميليون دلار صرف جنگ افزارها و امور نظامي کرده اند که نسبت به يک دهه قبل از آن50درصد افزايش داشته است که معادل 202دلار براي هر فرد در دنياست.
نگران کننده ترآنکه ،تعداد سلاح هاي هسته اي کشورهاي آمريکا ،انگليس ،پاکستان ،کره شمالي و اسرائيل ،در مجموع بيش از 25هزار عدد است. تجربه دو بار استفاده از اين سلاح وضع دردناکي را ترسيم مي کند ،در هيروشيما شصت هزار نفر و در ناکازاکي چهل هزار نفر بر اثر بمب اتمي نابود شدند . با اين وصف ،جنگ جهاني سوم ،جنگي بس ناجوانمردانه تر و خونين تر خواهد بود.
برخي روايات شدّت اين جنگ ها را تا آنجا بيان مي کنند که طيّ آنها دو سوم از جمعيّت زمين از بين مي روند. حضرت علي (ع)در اين رابطه فرمودند :«مهدي قيام نمي کند تا اينکه يک سوم (ازمردم زمين )کشته شوند و يک سوم (خود)بميرند و تنها يک سوم از (جمعيت زمين )باقي بماند».(6)

پی نوشت ها :
 

1www.world-war-2.info/statistics.
2ـ انجيل متّي ،24:6.
3ـ کوراني ،علي ،الممهّدون للمهدي(ع)،ص49،بحارالانوار ،ج52،ص182
4.Stokholm International Peace Research Institute.
5.www.world-war-2.info/statistics
6ـ صدر،سيّد صدر الدّين ،المهدي (ع)،ص198.
 

منبع:نشريه موعود شماره 102



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما