شهر یاسوج کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن

شهر یاسوج در بخش «مرکزی» شهرستان بویراحمد، واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد در کنار رودخانۀ بشار در ارتفاع 5/1831 متری از سطح دریا واقع شده است. یاسوج در شمال شرقی استان، در میان جنگل‌های بلوط و دارای اقلیم سردسیر است و دارای هوای معتدل متمایل به سرد است. در این شهر میزان بارش برف و باران زیاد است.
جمعه، 22 دی 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
شهر یاسوج کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن

مشخصات

کشور ایران
استان کهگیلویه و بویراحمد
شهرستان یاسوج
بخش مرکزی
جمعیت  ۱۳۹ هزار نفر
مساحت ۳۶ کیلومتر مربع
زبان گفتار زبان لری و گویش ممسنی
مذهب شیعه
ارتفاع از سطح دریا ۱٬۸۷۰ متر
شرایط آب و هوا معتدل و سرد
پیش شماره تلفن ۰۷۴
شناسه ملی خودرو ایران ۴۹ ب، ج، د
ره آورد جاجیم، گبه، چنته، مفرش، عسل، نان شلشلی و نان بلوط، گردو، گیاهان دارویی و ...

شهر یاسوج در بخش «مرکزی» شهرستان بویراحمد، واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد در کنار رودخانۀ بشار در ارتفاع 5/1831 متری از سطح دریا واقع شده است. یاسوج در شمال شرقی استان، در میان جنگل‌های بلوط و دارای اقلیم سردسیر است و دارای هوای معتدل متمایل به سرد است. در این شهر میزان بارش برف و باران زیاد است. شهرستان بویراحمد دارای چهار بخش«مرکزی»، «لوداب»، «مارگون» و«کبگیان»، پنج شهر و یازده دهستان است. شهر یاسوج یکی از اصلی‌ترین مکان‌های زیست عشایر ایران است. این شهر با طبیعت زیبای خود یکی از شهرهای گردشگری ایران به‌شمار می‌رود. اصلی ترین جاذبه گردشگری این شهر، آبشار زیبا و معروف یاسوج است. کشاورزی و دامپروری بخش عمده اقتصاد این شهر را تشکیل می‌دهد. به طورکلی صنایع موجود در این استان به دو گروه صنایع دستی و ماشینی تقسیم می‌شوند. تولید انواع لوله‌های پلیمری در کارخانجات صنعتی یاسوج از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ولی با این حال فعالیت‌های صنعتی و معدنی در این شهر نسبت به سایر مناطق ایران رشد نیافته و رونق چندانی ندارد. نفت و گاز استخراجی از استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از منابع عمده تولید نفت و گاز ایران به‌شمار می‌رود. شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد است و اکثر صنایع موجود در این استان در اطراف یا خود این شهر واقع شده‌اند، این موضوع سبب مهاجرت نیروی کار از شهرستان‌های این استان به این شهر شده است. بیشتر مردم یاسوج لر هستند و به زبان لری سخن می‌گویند. مذهب مردم این شهر شیعه است. یاسوج یکی از شهرهای خوش آب‌وهوای استان کهگیلویه و بویر احمد است که در شمال شرقی این استان واقع شده است. یاسوج یکی از شهرهای جنوب غربی ایران است که در مرکز شهرستان بویراحمد واقع شده است. این شهر از جنوب به استان فارس، از شمال به استان کهگیلویه و بویراحمد، از شرق به اصفهان و از غرب به شهرستان کهگیلویه منتهی می‌شود. مساحت این شهرستان به ۱۸۰۱ هکتار می‌رسد و جمعیت آن نیز طبق آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۹ برابر با ۱۳۹ هزار نفر بوده است. یاسوج در لغت به معنی محلی است که گل‌های یاس در آنجا می‌روید. بنابراین انتخاب نام یاسوج برای این شهر به علت وجود دشتهای پر از گل در این منطقه، کاملاً برازنده است.
 

این شهرستان شامل بخش‌های زیر می‌باشد:

 
بخش ها:
مرکزی، لوداب، مارگون و کبگیان
 
دهستان:
دهستان دنا، دهستان پاتاوه، دهستان سادات محمودی، دهستان کبگیان، دهستان مارگون و ....
 
روستاها:
علی‌آباد سر تل، علی‌آباد مختار، آب بهاره‌چین، آب پوتی گلال، آب چنداران علیا گلال،آب‌ مورد دم لوداب، آبریزی پریکدان، ابلمی گوزنان، ابلون، باجولی، بادام‌ دان کوشک علیا، بازرنگ و ...
 

جای‌ های دیدنی شهرستان یاسوج


شهر یاسوج کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
پیست اسکی کاکان
باور کنید یاسوج پیست اسکی دارد و نکته مهم‌تر اینکه پیست اسکی کاکان (پیست دنا) یکی از بهترین پیست‌های جنوب کشور است. تقریبا تا پایان بهار، دامنه کوه دنا پوشیده از برف است و می‌تواند مقصد مناسبی برای علاقه‌مندان ورزش‌های زمستانی باشد. به راحتی می‌توانید با طی کردن ۱۸ کیلومتر از شهر یاسوج به دهستان کاکان برسید. دهی در میان دامنه کوه دنا. چه اهل اسکی باشید یا نه، گذراندن یک روز برفی در این پیست‌ و تماشای طبیعت زیبای دهستان کاکان، می‌تواند سفری خاطره‌انگیز و پرهیجان را برایتان ایجاد کند. پیست اسکی دنا در ایام زمستان و بهار پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بی‌شماری است که آخر هفته خود را در کوهستان زیبای دنا می‌گذرانند. این پیست معمولا تا آخر فصل بهار فعالیت می‌کند و هر ساله برای علاقمندان ورزش‌های زمستانی، کلاس‌های ویژه آموزش اسکی برگزار می‌کند.

شهر یاسوج کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
تنگه تامرادی
نمی‌شود به یاسوج رفت و تنگه تامرادی را ندید. اگر تا الان به یاسوج رفته‌اید و تنگه تامرادی را ندیده‌اید؛ در اولین فرصت برنامه سفر دوباره به یاسوج را برنامه‌ریزی کنید. چشمانتان را ببندید و خودتان را در جاده‌ای باریک و پرپیچ و خم تصور کنید؛ شما در محلی قدم می‌زنید که جنگ‌های زیادی در آن رخ داده، از جنگ‌های آریوبرزن و اسکندر مقدونی بگیرید تا جنگ‌های کی‌لهراس و رضاخان. محلی پر از آبشارهای بکر و چشمه‌های طبیعی. تنگه تامرادی یکی از معروف‌ترین و زیباترین دیدنی‌های یاسوج است و با مرکز شهر ۵۰ کیلومتر فاصله دارد. حتما از روستای حسین‌آباد که در ابتدای تنگ قرار گرفته دیدن کنید. این روستا یکی از روستاهای باستانی ایران است و مقبره‌ای از دوران هخامنشی در آن بر جای مانده که آن را به یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی یاسوج تبدیل کرده.

شهر یاسوج کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
روستای کریک
بعد از طی ۲۵ کیلومتر در مسیر جاده یاسوج به سی‌سخت، به روستای تاریخی کریک می‌رسید. اگر شما هم مثل من به روستاگردی علاقه خاصی دارید به هیچ وجه بازدید از این منطقه توریستی را از دست ندهید. روستایی با معماری فوق‌العاده در میان دره‌ای سرسبز و در مسیر منطقه ییلاقی سی‌سخت. در کنار رودخانه‌ای که از میان آن می‌گذرد و تاکستانهای انگوری که روستا را در بر می‌گیرد. می‌توانید ساعت‌ها زیر سایه درختان گردو بنشینید و به منظره روستا خیره شوید و از آب‌و‌هوای ملایم و مطبوع آن لذت ببرید. معماری روستای کریک بسیار شبیه به معماری ماسوله است. در این دهکده، خانه‌ها به شکل پلکانی قرار دارند و اطراف روستا پر است از درختان سیب و گردو، تاکستان‌های انگور و شالیزارهای برنج.

شهر یاسوج کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن

پارک ساحلی
پارک ساحلی یاسوج که در ورودی جنوبی شهر واقع شده، می‌تواند جای مناسبی برای گردش و تفریح باشد. این پارک تفریحی وگردشگری با مساحت ۱۴ هکتار در کنار یکی از رودهای بزرگ یاسوج به نام رود بشار قرار گرفته است و به همین دلیل یکی از بهترین جاهای دیدنی یاسوج شده. در ضلع جنوبی این پارک شهربازی یاسوج قرار گرفته که می‌تواند اوقات خوشی را برای خانواده ایجاد کند. به راحتی می‌توانید شب را در این تفرجگاه فوق‌العاده بگذرانید. سکوها و آلاچیق‌های مخصوص مسافران در سراسر این پارک دیده می‌شود.

شهر یاسوج کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
آبشار یاسوج
آبشار یاسوج به عنوان اصلی‌ترین جای دیدنی یاسوج شناخته می‌شود و بدون شک یکی از زیباترین آبشارهای ایران است و با فاصله کمی که نسبت به مرکز شهر یاسوج دارد به راحتی قابل دسترس مسافران و گردشگران می‌باشد. سرچشمه این آبشار بزرگر، رشته کوه‌های زاگرس است و ارتفاع ۱۰ متری از سطح زمین دارد. مسیر منتهی به آبشار یاسوج، پر است از نهرها و رودهای روان که به شکل مارپیچ در میان سنگ‌ها و مراتع سرسبز حرکت می‌کنند. باغ‌های میوه و مناظر طبیعی و بکر این منطقه در فصل بهار و پاییز دوچندان می‌شود و هر ساله گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند. به راحتی می‌توانید با طی کردن حدود ۲ کیلومتر از مرکز یاسوج به این آبشار بی‌نظیر برسید و از طبیعت بکر، آب‌و‌هوای فوق‌العاده و منظره‌های طبیعی این مکان بازدید کنید.

شهر یاسوج کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
دشت راق
با طی کردن ۶۰ کیلومتر از شهر یاسوج به طبیعت فوق‌العاده و بکری به نام دشت راق می‌رسید. منطقه‌ای سردسیر با میانگین ارتفاع ۲۸۰۰ متر از سطح دریا؛ سرزمینی که لاله‌های واژگون در سراسر آن به چشم می‌خورد و منظره چشمگیری خلق می‌کند. منطقه ییلاقی دشت راق از جمله جاذبه‌ های گردشگری یاسوج است که نمی‌توان به راحتی از آن گذشت. دشتی سرسبز که مساحتی بالغ بر ۱۰۰۰ هکتار دارد و پر است از چشمه‌های طبیعی و گیاهان خودرو. این منطقه بین دو کوه با نام‌های کوه باریک و کوه قوچی قرار گرفته و از شمال به میان‌تنگان و زنگوا، از جنوب به دیلگان و نرماب، از شرق به چنار و از غرب به رودخانه سادات منتهی می‌شود. با وجود آب‌وهوایی کم‌نظیر، چشمه‌های بسیار، پوشش گیاهی متنوع و چشم‌اندازی شگفت‌انگیز، این مکان به یکی از اصلی‌ترین دیدنی های یاسوج تبدیل شده و هر ساله میزبان تعداد بی‌شماری از گردشگران و علاقه‌مندان طبیعت است.


افراد مشهور و مشاهیر شهرستان یاسوج

 
مرحوم حسین پناهی
مرحوم پناهی یکی از هنرمندان برجسته کشوری دارای تحصیلات حوزوی در مدرسه آیت اله گلپایگانی قم بود. وی تهیه کننده، کارگردان، فیلمنامه نویس، شاعر و نویسنده مشهوری بود آثار ادبی وی عبارتند از: من نئو نازی، دو مرغابی درمه، خروس ها و ساعت ها چیزی شبیه زندگی، دل شیر، بی بی یون، پیامبران بی کتاب، گوش بزرگ دیوار، یک گل بهار، گلدانها و آفتاب، ماجراهای رونالدو مادرش، خوابگردها، آسانسور، به سبک آمریکایی ها، یحیی و گلابتون. بازیگری در فیلم های سایه خیال، مزد نا تمام ف اونیار، آرزوی بزرگ، بی بی یون، مهاجران، درمسیر تند باد، چاووس، راز کوچک، هی جو، روز واقعه و با با عزیز و سریالها ی متعدد از جمله رعنا، گرگ ها، آینه خیال، محله بهداشت، آشپز باشی، روزی روزگاری، کوچک خان جنگلی، مثل یک لبخند، ایوان مداین، هشت بهشت، قهرمان، کبه، امام علی (ع)، آژانس دوستی، یحیی و گلابتون، آوازمه، دزدان مادر بزرگ، از جمله مهمترین فعالیت های هنری مرحوم پناهی بود.
 
دکتر سید علی ملک حسینی
دکتر ملک حسینی فوق تخصص پیوند اعضا و جراح عروق، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و از چهره های ماندگار کشور می باشد. دکتر ملک حسینی نخستین پیوند کبد در ایران از فرد زنده به زنده را انجام دادند و در دایره المعارف پزشکی به عنوان پدر پیوند کبد در ایران معرفی شده اند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط