راهکار اصولی برای تمیز کردن استخرهای  خانگی

شنا کردن یکی از ورزش های مفرح‌ است که مزیت‌های زیادی دارد و همگان از این فعالیت لذت می‌برند. دارا بودن استخر می‌تواند مسئولیت‌های زیادی را بر دوش صاحبین استخر بی‌اندازد. تفاوتی ندارد که استخر سر پوشیده است و یا روباز، خانگی و یا غیرخانگی. در هر حالت تمیز کردن استخر و رعایت اصول نظافت استخر برای هر صاحب استخری لازم است. نظافت اصولی استخر به کمک تجهیزات مناسب آن صورت می گیرد و می‌توان به بهترین شکل ممکن این کار را انجام داد. در ادامه قصد داریم شما را در این رابطه کمک کنیم. با راسخون همراه باشید.
يکشنبه، 1 بهمن 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
راهکار اصولی برای تمیز کردن استخرهای  خانگی

تمیز کردن استخر چه اصولی دارد؟

در تصور اکثر مردم مالک یک استخر شنا بودن بسیار جالب و مفرح است. اگر شما نیز می‌خواهید یک استخر داشته باشید و یا دارید، لازم است تا با اصول نظافت استخر اشنایی کامل داشته باشید.  

برخی از افراد ترجیح می‌دهند تا نظافت استخر را به یک فرد متخصص بسپارند و خودشان این کار را انجام نمی‌دهند؛ اما با مطالعه و فرا گرفتن اصول نظافت خودتان نیز می‌توانید کار تمیز کردن استخر را انجام دهید و هزینه‌های گزاف و اضافی را از میان بردارید.
 

مهمترین اصول برای نگهداری از استخر رو‌باز و سر پوشیده

استخر رو باز نیز همانند استخرهای سر پوشیده نیاز به نگهداری و توجه دارد. نگهداری از استخرهای سر باز بیش از استخرهای سر پوشیده حس می‌شود و لازم است تا استخر سر باز همیشه تمیز باشد.

آب استخر را متعادل نگه دارید. یکی از اصول نظافت استخر و آب استخر در تامین سلامت افزایش کیفیت سطح آب است. درجه کیفیت آب اهمیت زیادی دارد و از اصلی ترین پیش نیازها جهت استفاده از استخر است.

آزمایش آب استخر به تنظیم سطح آب مطابق با نیاز کمک می‌کند و این امر با ترکیبات شیمیایی آب در استخر انجام می‌شود.  سطح پی اچ ایده آل ۷.۵ است و اگر سطح پی اچ بالا تر یا پایین تر از حد ایده آل باشد، آسیب‌های ملموسی به تجهیزات استخر و خود استخر وارد می‌شود و در مواقعی رشد جلبک و آلودگی را افزایش می‌دهد.

سختی کلسیم نیز می‌تواند خطر آمیز باشد و اگر سختی کلسیم به حد قابل قبولی نرسد، پوشش گچ و وینیل آسیب می‌بیند. اگر سختی کلسیم بالاتر از حد ایده آل باشد،  رسوبات کلسیمی به تجهیزات و سیستم استخر آسیب وارد خواهند کرد.

به طور کلی واکنش‌های شیمیایی در استخر مهم است و اگر بیش از حد و یا کمتر از حد استاندارد باشد، ممکن است باعث لکه شدن سطح استخر و یا کدر شدن آب استخر شود.
 

راهکارهایی برای  نظافت استخر

وارد کردن کلر به آب از اصول نظافت استخر

در استخرهای سر باز آلاینده‌های بیشتری یافت می‌شود و افزودن کلر به این استخرها بسیار مهم است. پس از افزودن کلر به استخر لازم است تا یک روز صبر‌کنید و سپس به طور مجدد مواد بیشتری را به آب اضافه کنید و تا رنگ آب به طور کامل تغییر کند.

کلر استخر به شکل قرص و گرانول و چوب کاربرد دارد و استخر را به خوبی ضد عفونی می‌کند و باکتری و میکروب‌های مضر را از بین می‌برد‌‌.  جهت ضد عفونی کردن استخر رو باز لازم است تا حتما سطح کلر ثابت باشد و اگر آب استخر به رنگ سبز در بیاید و کدر شود، به این‌ معنا است که سطح فسفات بیش از حد معمول شده و حفظ شیمی در استخر به دشواری گروییده است.
 

بررسی جریان آب استخر

نگهداری و توجه به استخر نیازمند توجه به گردش و جریان آب استخر است. اگر آب استخر به خوبی جریان پیدا نکند و در گردش نباشد، به این معنا است که پمپ استخر دچار مشکل شده و آسیب دیده است و آب را به خوبی فیلتر نمیکند. اب راکد که هیچ گونه جریانی ندارد یک بستر مناسب جهت رشد آلودگی‌ها و جلبک‌ها و گیاهان دریایی محسوب می‌شود.

چندین بخش متنوع در استخر وجود دارد که اجزای اصلی استخر را تشکیل می‌دهند و شامل کفگیر و پمپ و فیلتر و جت‌ها هستند. اگر در اجزای اصلی مشکلی به وجود آید، کیفیت آب به طور کامل از بین می‌رود و گردش آب با مشکل مواجه می‌شود.
 

استفاده از فیلتر

اگر استخر رو باز بسیار آلوده است بهتر است فیلتر استخر به مدت ۲۴ ساعت روشن بماند تا آلودگی‌ها به طور کامل از بین بروند. اگر استخر تمیز نشد، بهتر است تا فیلتر را چک‌ کنید. ممکن است که سیستم فیلتراسیون شما خراب  و یا آسیب دیده باشد. اگر فیلتراسیون آسیب دیده باشد، بهتر است تا فیلتر تعویض شود.
 

استفاده از اسید

استفاده از اسید جهت پاکیزه کردن استخر عمل بسیار خطرناکی است. برخی از افراد از اسید در استخرهای بدون آب استفاده می‌کنند که این عمل باعث آسیب به کاشی‌های استخر می‌شود. اگر از اسید در جهت از بین بردن آلودگی و رسوب در استخر استفاده می‌کنید، لازم است تا موارد ایمنی را رعایت فرمایید. به طور کلی استفاده از اسید در جهت پاکیزه شدن کاشی‌ها عملی است که توصیه نمیشود و بهتر است به سراغ این روش نروید.
 

رطوبت سطوح استخر را بگیرید

مرطوب بودن سطح استخر باعث رشد قارچ و جلبک و باکتری می‌شود. از این رو بهتر است تا نگذاریم بستری مناسب جهت رشد اینگونه موارد به وجود آید. علاوه بر رشد جلبک، امکان رشد رسوب نیز در استخر وجود دارد و رشد رسوب موجب سیاه و تیره شدن کاشی و بدنه استخر می‌شود.
 

از بین بردن رسوبات

به وجود آمدن رسوب و جرم روی سطوح استخر نمایانگر کثیفی آشکار در این محیط است. رسوب می‌تواند ظاهر استخر را تحت تاثیر قرار دهد و ظاهری کثیف و آلوده به استخر ببخشد. یکی از روش‌های متداول و کاربردی جهت از بین بردن رسوب، اسید شویی است. اسید شویی می‌تواند به منافذ کاشی نفوذ کند و حتی سخت ترین رسوبات را نیز از بین ببرد و ظاهری تمیز به سطوح استخر ببخشد.

راهکار اصولی برای تمیز کردن استخرهای  خانگی
 

استفاده از توری استخر برای تمیز کردن استخر

استخرهای رو باز با مشکلات زیادی از جمله  ریخته شدن برگ‌های خشک، حشرات و یا زباله‌ داخل استخر مواجه می‌شوند. جهت برداشتن اشغال‌ها و برداشتن زباله‌ها نیاز به یک جارو و توری نیاز است.
 

استفاده از برس استخر

جهت تمیز کردن لبه‌های استخر و گوشه‌ها و نردبان و دیواره‌های استخر به یک بُرس نیاز است. برس می‌تواند قسمت‌های مختلف استخر را به خوبی تمیز و پاکیزه کند.
 

بر طرف کردن کدری آب استخر

یکی از اصول اساسی در حفاظت از استخر، حفظ سطح کیفی آب موجود در آن می باشد.  آب باران و عدم دریافت نور طبیعی منجر به کدر شدن آب استخر می‌شود و به صورت تدریجی باعث تغییر رنگ آب استخر خواهد شد.  آلاینده‌ها و آلودگی‌های آب باعث بروز بیماری‌ها و آسیب‌های پوستی خواهند شد و لازم است کدری آب سریعا از بین برود و آب مجدد به گردش و جریان در آید.
 

گند زدایی و ضد عفونی کردن آب

گندزدایی آب یکی دیگر از  اصول  حائز اهمیت جهت افزایش کیفیت آب استخر می‌باشد.  به طور معمول، از ماده کلر جهت ضد عفونی کردن و از بین رفتن آلودگی‌ها و آلاینده‌های به وجود آمده در آب استفاده می‌کنند. در کنار کلر می‌توان به مدت دوازده و بیست و چهار ساعت پمپ تصفیه را فعال کرد.
 

تمیز کردن استخر با دستگاه وکیوم استخری

 از دیگر اصول موثر در نظافت استخر استفاده از دستگاه وکیوم است. دستگاه مذکور به خوبی استخر را تمیز و پاکیزه می‌کند و جهت از بین بردن آلودگی‌های سطح استخر مناسب و کاربردی است.
 

استفاده از جاروی بلند

اگر می‌خواهید برای تمیز کردن استخر از یک جارو استفاده کنید، بهتر است جارو انتخابی شما دسته بلندی داشته باشد تا بتواند به تمام نقاط استخر دسترسی داشته باشد.  اگر توری را به سر جارو متصل کرده‌اید نیز لازم است از بلند بودن دسته اطمینان حاصل کنید؛ زیرا ممکن است چیزی درون استخر افتاده باشد و لازم است تا شما با توری آن را بردارید
 

تمیز کردن کف استخر

تمیز کردن کف استخر نیاز به تجهیزات مناسب از جمله جارو برقی دارد. پس از پاک شدن دیواره و سطوح استخر از یک جارو برقی جهت تمیز کردن کف استخر استفاده نمایید.  جارو کردن استخر می‌تواند به وسیله یک جاروی رباتیک و نیمه ربانیک انجام شود. اگر از شوک دهنده استفاده می‌کنید لازم است تا چند دقیقه صبر کنید تا مواد آلوده ته نشین شوند.
 

فیلتراسیون

فیلتراسیون به معنای پاکیزه سازی استخر با استفاده از فیلترهای گوناگون است. در فیلتراسیون لازم است تا فیلترها به مدت ۸  یا ۹ ساعت در روز شروع به کار کنند. یکی از رایج ترین فیلترها در فیلتراسیون فیلتر شنی است که ذرات معلق و آلوده آب را از بین می‌برد. فیلتر شنی را می‌توان در حالت‌های مختلف از جمله بک واش و شستشو و تخلیه و فیلتر به کار برد و آب را تصفیه کرد.
 

PH آب استخر را تنظیم کنید

حتماً یک تست کیت پی اچ در استخر خود تهیه کنید و پی اچ استخر را مرتب اندازه گیری نمایید. اگر پی اچ استخر بالا تر از حد معمول باشد، به این معناست که جلبک و باکتری زیادی در استخر روییده و اگر کمتر از حد ایده آل باشد، یعنی باید از مواد شیمیایی استفاده شود. به طور کلی بهتر است تا پی اچ آب بین ۷.۲ و ۷.۶ باشد.  بعد از افزودن ماده شیمیایی به آب استخر، باید دو ساعت صبر کنید و سپس به طور مجدد پی اچ را اندازه گیری نمایید.
 

نظافت استخر با توری و فرچه

یکی از اساسی‌ترین لوازمی که در نظافت استخر مورد نیاز است، جارو می‌باشد. در جارو‌های استخر، فرچه و برس و توری وصل است و یک شی تلسکوپی به دسته جارو متصل شده و ارتفاع دسته متغیر است و می‌‌تواند تغییر کند.
 
لازم است تا توری متصل شده به جارو پس از هر بار آشغال گیری به خوبی تمیز و پاکیزه شود. اگر به تجهیزات و ابزار نظافت استخر توجه شود، ابزار و تجهیزات عمر بیشتری خواهند کرد و می‌توانند مدت زمان بیشتری کارکرد خود را حفظ کنند.
 

سبد اسکیمر را تمیز کنید

تمیزکردن مرتب کف گیر و سبدهای پمپ جهت نظافت  استخر بسیار مهم است. اگر اسکیمر با مانع برخورد کند پمپ سخت کار خواهد کرد. اگر اسکیمر سخت تر کار کند، طول عمر پمپ کاهش پیدا می‌کند و به این دستگاه فشار خواهد آمد. موجودات و زباله‌ها می‌توانند در سبد گیر کنند، از این جهت لازم است تا سبد به طور منظم تمیز شود.  با توجه به نیاز، کفگیر را دو یا یک بار در هفته تمیز کنید و سپس آن را تعویض نمایید.
 

از قلم مو استفاده نمایید

برخی از نواحی استخر، نواحی مرده نام دارند مانند نردبان‌ها، شکاف‌ها، پله‌ها، زیر کف گیر و غیره. این نواحی را می‌‌توان با قلم مو و یا برس تمیز کرد تا شنا گران در صحت و سلامتی مشغول به شنا در استخر شوند.
 

شوکه کردن استخر

در کنار  مطمئن شدن از تعادل آب استخر، ترکیب شیمیایی این محیط را هم‌ در نظر داشته باشید. لازم است تا هر دو الی یک هفته یک بار به استخر خود شوک وارد کنید. شوک وارد کردن به استخر به این‌ معنا است که به استخر کلر یا مواد شیمیایی اضافه کنید تا باکتری‌ها و مواد آلاینده از بین بروند.

شوک استخر باعث تمیز شدن استخر می‌شود. اگر از آب استخر زیاد استفاده می‌کنید به آن شوک بزنید، در غیر این صورت لازم نیست.

راهکار اصولی برای تمیز کردن استخرهای  خانگی
 

برنامه هفتگی تعمیر و نگهداری استخر باغ

- ابتدا سطح آب را بشویید.
- دیوارها و کف استخر را برس بکشید.
- استخر را به خوبی جارو برقی بکشید.
- قلیایی بودن آب را آزمایش کنید. 

- در صورت لزوم، جلبک کش، شفاف کننده یا شوک کلر به آب استخر اضافه کنید.
- در صورت لزوم، قرص کلر به آب استخر اضافه کنید.
- در صورت لزوم، فیلتر‌ها را به خوبی بشویید و تمیز  کنید.

- برنامه پاکیزه سازی ماهیانه استخر
- مقدار سختی کلسیم را بررسی کنید تا محدوده ایمن شناسای شود.
- مقدار اسید سیانوریک  آزمایش شود و از محدوده ایمن اطمینان پیدا کنید.

- در صورت لزوم از جلبک کش و  شفاف کننده و شوک کلر استفاده نمایید.
- از صحت کارکرد دستگاه‌ها اطمینان حاصل کنید.
 

نکات مهم در تمیز کردن استخرها

هنگام تمیز کردن استخر، از لبه‌ها و گوشه‌های آن غافل نشوید و با دقت بیشتری این نقاط را تمیز کنید. لبه‌ها و گوشه‌های استخر در معرض رسوب گیری هستند و اگر‌ تمیز نشوند، طی مدت زمان، رسوبات سخت تر خواهند شد و سخت تر پاک می‌شوند.

استفاده از مواد شیمیایی جدا ساز، کمک شایانی به فیلتراسیون استخر شما می‌کند. مواد شیمیایی جدا ساز از جنس نمک است و استفاده بیش از حد اندازه از آن به فیلتر استخر شما آسیب می‌زند‌. استفاده بیش از حد از این مواد می‌تواند برای استخر مشکل ساز شود و تاثیرات نا مطلوبی را نمایان سازد.
 

اهمیت مراقبت از استخر

استخر کثیف می‌تواند موجب بروز بیماری‌های طاقت فرسا و نا ایمن شود و روز شما را خراب کند. نگهداری نامطلوب از استخر می‌تواند استخر را سریعا کثیف نماید. بیماری‌هایی که از استخر کثیف سرایت می‌کنند عبارت است از اسهال، عفونت گوش، التهاب ریه و چشم، عفونت تنفسی.  باید توجه فرمایید که استخر به خوبی تمیز است و سپس اقدام به شنا در آن استخر نمایید. 
 

ودر پایان

در نهایت، تمیز کردن استخر خانگی یک فرآیند مهم و اساسی است که باید به صورت منظم و با استفاده از روش‌های صحیح و اصولی انجام شود. با توجه به اینکه استخر خانگی در داخل خانه قرار دارد و باعث زیبایی و شادابی فضای داخلی می‌شود، تمیز کردن آن بسیار مهم است.

در این مقاله، روش‌هایی برای تمیز کردن استخر خانگی با استفاده از مواد طبیعی و شیمیایی معرفی شد. همچنین، نکات مهمی در مورد نگهداری و تعمیرات استخر خانگی نیز بررسی شد. با رعایت این نکات، می‌توانید استخر خانگی خود را به صورت منظم و بهترین شکل ممکن تمیز کنید و از آن برای سال‌ها بهره‌مند شوید.
 

منابع

https://bahartahvieh.ir
https://artiagroup.ir
 https://chatgpt.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.