آیا هر روز دوش گرفتن عوارض دارد؟

وقتی کسی می گوید هر روز حمام نمی کند شاید به نظر خیلی ها عجیب بیاید، اما آیا واقعا لازم است هر روز دوش بگیریم؟ بررسی های علمی نشان داده که روزانه حمام کردن، آن طور هم که فکر می کنیم کار درستی نیست. این مطلب را بخوانید تا بفهمید چرا کمتر حمام کردن به نفع شماست.
يکشنبه، 22 بهمن 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
آیا هر روز دوش گرفتن عوارض دارد؟
مراقب باشید در حمام کردن و دوش گرفتن زیاده روی نکنید افراط در این امر می تواند عوارض زیادی برای سلامتی پوست تان در بر داشته باشد. شستن بدن اندازه ای دارد در صورت زیاده روی ممکن است تعادل اکوسیستم بدن و میکروبیوم آن بر هم بخورد و باکتری های مفیدش را از دست بدهد. عادت استحمام روزانه و دوش گرفتن به صورت مداوم خطراتی جبران ناپذیر برای سلامت و زیبایی بزرگترین عضو بدن خواهد داشت. حمام کردن و دوش منظم در واقع برای بدن خوب تلقی می شود با این حال، عوارض جانبی مختلفی برای استحمام زیاد از حد وجود دارد که بیشتر ما از آن بی اطلاع هستیم. بنابراین، قبل از اینکه بیش از حد دوش بگیرید، باید اثرات جانبی زیادی آن را بدانید. سال‌های زیادی است که می‌دانیم اگر چند روز حمام نرویم، مشکلات مختلفی برای بدن‌مان به‌وجود می‌آید. با این‌حال، شواهدی دیگری نشان می‌دهند که زیاده‌روی در دوش گرفتن و حمام کردن واقعا می‌تواند مضرات بیشتری نسبت به فوایدش داشته باشد. بعضی از محققان معتقدند که زیاده‌روی در دوش گرفتن می‌تواند به میکروبیوم انسان آسیب برساند. این میکروبیوم، مجموعه‌ای از باکتری‌ها، ویروس‌ها و میکروب‌های دیگر هستند که در داخل و روی بدن ما زندگی می‌کنند. محققان مرکز علوم ژنتیکی دانشگاه یوتا تاکید می‌کنند که «اختلال در اکوسیستم میکروبی ما می‌تواند باعث ابتلا به بیماری شود». یکی از مطالعات اخیر Science Advances هم نشان می‌دهد که زیاده‌روی در شستن بدن می‌تواند به میکروارگانیسم‌های حیاتی و ضروری برای بدن، آسیب برساند.
 

آیا شستوشوی زیاد بدن ضرر دارد ؟

طبق گفته‌های دکتر رانلا هرش متخصص پوست:
دوش گرفتن روزانه تاثیر خوب و مطلوبی روی بدن ندارد.

دوش گرفتن باکتری های مفید را از روی پوست پاک می کند.

پوست، ناخن و موها را خشک می کند و دستگاه ایمنی بدن تان را نیز ضعیف می کند.

دکتر هرش می گوید ما معمولاً بیش از حد حمام می رویم. اگر هر روز ورزش نمی کنید یا کار بدنی ندارید که مجبور شوید ساعت های زیاد عرق بریزید، پس قطعاً به دوش گرفتن یا حمام رفتن روزانه نیاز ندارید.

شستشوی روزانه پوست دقیقاً باعث می شود باکتری های مفیدی که برای سلامتی مان ضروری هستند، از روی پوست پاک شوند. به علاوه، دوش گرفتن مکرر باعث ایجاد ترک های بسیار کوچکی روی پوست می شود و بدن تان را در معرض عفونت ها قرار می دهد.

همچنین دوش گرفتن هر روز موها و پوست تان را خشک می کند. آب داغ ناخن ها را منبسط می کند و باعث ورقه ورقه شدن و ترک خوردنشان می شود. به عبارتی ناخن ها با شستشوی زیاد، رطوبت و چربی شان را از دست می دهند و خشک و پوسته پوسته می شوند.
 

هر روز دوش گرفتن مفید یا مضر ؟

حمام و یا دوش گرفتن منظم به عنوان پایه روتین زندگی حساب می شود، اکثر ما، هر روز یک دوش کوتاه می گیریم تا از شر گردو خاک، آلودگی، تنبلی خلاص شویم و حس خوبی بگیریم. اعتقاد بر این است که بهداشت فردی برای دور نگه داشتن مشکلات سلامتی متعددی ضروری است با این حال، خیلی تعجب آور است که دوش روزانه و یا استحمام زیادی واقعاً برای بدن مضر است. پوست ما بسیار حساس و مهم ترین عضو بدن است ، ما از تمام قسمت های بدنمان مراقبت کنیم و همچنین باید از پوست خود نیز مراقبت کنیم. دوش گرفتن بیش از حد ممکن است باعث ایجاد اختلالاتی در رگ های خونی پوست شود. تحقیقات علمی نشان می دهد که دوش روزانه می تواند اثرات مخربی بر سلامتی بگذارد. تمیز بودن همیشگی و یا وسواس عامل دوش گرفتن هر روز می باشد.
 

مضرات هر روز دوش گرفتن و عوارض جانبی زیادی حمام کردن چیست؟

 
1. آکنه و مشکلات پوستی
ما بدن خود را به شدت و هر روز مالش می دهیم، و به پوست خود آسیب می رسانیم. این کار چربی موجود در لایه خارجی پوست را تحت تاثیر قرار می دهد. سبوم برای پوست لازم است، چون از آن در برابر ذرات خارجی محافظت می کند. هر گونه آشفتگی در آن منجر به چین و چروک روی پوست می شود. در بدن انسان باکتری ها و میکروب هایی وجود دارد که برخی در سطح پوست و برخی درون بدن زندگی می کنند. در این بین میکروبیوم ها سطح پوست را برای زندگی ترجیح می دهند. با دوش هر روزه و از بین رفتن این میکروبیوم های مفید پوستتان آسیب جدی میبیند. البته عدد دقیقی بابت تعداد دفعات مفید برای دوش در هفته موجود نیست ولی قطعا هر روزه بودن آن مخرب می باشد.

2. تضعیف سیستم ایمنی بدن
باکتری های خوب و بد موجود در بدن با مصرف آنتی بیوتیک ها به هم می ریزد. در واقع شستن بیشت از حد بدن به همین شکل تعادل باکتری های خوب و بد را به هم میریزد. پس به نوعی دوش بیش از حد هم چون مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها مضر می باشد. در واقع وسواس روی پاکیزگی به اندازه وسواس روی بهبود زودهنگام بیماری خطرناک است.
 
3. محصولات تمیز کننده شیمیایی به بدن ما آسیب می رساند
همه ما از انواع صابون ها، ژل بدن حمام و کرم هایی برای شستن گرد و غبار و میکروب ها استفاده می کنیم با این حال، اغلب مقدار مواد شیمیایی موجود در این محصولات را فراموش می کنیم. این محصولات سطح pH و تعادل طبیعی پوست را مختل می کنند.
 
4. خشکی پوست
صابون و شامپو با از بین بردن چربی و جلوگیری از تشکیل مجدد چربی پوست ،موجب خشکی پوست می شود. این چربی های طبیعی را با کرم یا روغن های دیگر نمیتوان جایگزین کرد. بدتر از این شستشوی زیاد شستن با آب داغ است که این مواد سطح پوست را بیشتر از بین می برد.
 
5. تخریب ریشه مو
با شستشوی بیش از حد و حرارت آب ریشه مو آسیب دیده و ریزش مو بیشتر می شود. در کنار تخریب ریزش روند سفید شدن موها هم تسریع می گردد. همین عامل شما را به سمت استفاده از داروهای ضد ریزش مو می برد و عوارض متعاقب آن گریبان گیرتان خواهد شد.
 
6. افزایش خطر سموم
وقتی پوستمان با دوش گرفتن و یا حمام زیادی خشک می شود، تمایل خواهیم داشت که از مرطوب کننده به پوست خود بزنیم. این لوسیون بر پایه روغن نارگیل، منجر به شارش سموم به جریان خون شده و بر سلامت کلی ما تاثیر می گذارد در نهایت باکتری های خوب را در بدن می کشد، باکتری هایی که برای سلامتیمان ضروری هستند.استحمام بیش از حد واقعاً برای بدن مضر است.
 
7. به سلامت کلی بدن آسیب می رساند
محصولات شیمیایی حاوی پارابن و زنوستروژن هستند که با پوست ما ترکیب می شوند و سطح استروژن را در بدن بالا می برند بنابراین، حمام کردن بیش از حد برای سلامت کلی بدن ما مضر است.

توجیه علمی عوارض دوش گرفتن زیاد و استحمام به طور روزانه

زمانیکه عادت به دوش گرفتن زیاد و بیش از حد داشته باشید به لایه بیرونی پوست آسیب وارد می کنید به این دلیل که پوست شما فرصت کمتری برای ترمیم خود بواسطه تولید چربی طبیعی در اختیار دارد. علاوه بر این لایه بیرونی پوست شما از سلول های مرده ای تشکیل شده است که مسئول محافظت از لایه های زیرین هستند و چربی پوست را حفظ و پوست را مرطوب نگه می دارند. هنگامی که دوش می گیرید و پوست تان را می سابید، این لایه چربی را از روی پوست تان جدا می کنید و در نهایت خشکی پوست حاصل می شود. دوش گرفتن زیاد و مکرر برای موهای تان هم مضر است که مهم ترین مضررات آن شامل خشکی و شکنندگی و کدر شدن موها و بیشتر شدن احتمال شوره سر است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.