معرفی خوشمزه ترین غذاهای محلی تهران

آدم‌های زیادی با قومیت‌های مختلف از همه‌جای کشور برای زندگی، کار، تحصیل و هر چیز دیگری که فکرش را بکنید به تهران مهاجرت کرده‌اند. درنتیجه ما می‌بینیم که علاوه بر تنوع فرهنگی زیاد، تنوع غذایی هم در این شهر آن‌قدر زیاد است که ساعت‌ها زمان نیاز داریم تا درباره همه آن‌ها صحبت کنیم. با راسخون همراه باشید.
دوشنبه، 23 بهمن 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
معرفی خوشمزه ترین غذاهای محلی تهران
شهر تهران بر اساس آخرین سرشماری که سال 1395 انجام شد حدود 9 میلیون نفر جمعیت دارد. این میزان از جمعیت، تهران را در طول دهه‌های گذشته به سومین شهر بزرگ خاورمیانه و بیست و هفتمین شهر پرجمعیت جهان تبدیل کرده. اگر نگاهی به گذشته تهران داشته باشیم ماجرا از این هم جالب‌تر می‌شود. 

اوایل قرن هفتم وقتی‌که مغول‌ها به شهرهای مختلف یورش می‌بردند و مردم را قتل عام می‌کردند، عده‌ای از مردم شهرری که خانه‌هایشان کاملا ویران شده بود به حوالی تهران کنونی پناه آوردند و زندگی جدیدی را شروع کردند. 

بدون شک تهران علاوه بر همه جاهای دیدنی معروف و خاصی که دارد با تنوع بی‌نظیر غذاهای سنتی و محلی که نام بعضی از آن‌ها برای همه ما آشناست می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای یک سفر همه‌جانبه باشد. اگر شما هم اهل شکم گردی هستید و دوست دارید مزه خوردنی‌های خوشمزه هر شهر را در سفرتان امتحان کنید پیشنهاد می‌کنیم ادامه این مطلب را تا انتها بخوانید.
 

خوشمزه ترین آش های تهران

آش شله قلم کار

آش شله قلمکار نیز از غذاهای خوشمزه و پر طرفدار تهرانی ها است که برای پخت آن از گوشت قرمز، عدس، گندم، سبزی آش، لوبیا چیتی، پیاز، نعنا و برنج استفاده می کنند. روش پخت این آش بسیار آسان است برای پخت این آش باید تمامی حبوبات را از شب قبل خیس شوند. امروزه اکثر رستورانهای سنتی و مناطق گردشگری تهران این آش خوشمزه را سرو می کنند.
 

آش رشته

یکی از آشهای خوشمزه ی تهران آش رشتهاست که در بیشتر مناطق کشورمان تهیه می شود و بسیار مورد پسند می باشد برای پختن یک آش رشته خوشمزه لوبیا چیتی، نخود، عدس، لوبیا سفید، رشته آش، پیاز داغ، سیر داغ، نعنا داغ، کشک و سبزی آش لازم است خوردن آش رشته در فصل سرد زمستان بسیار مطبوع و خوشایند است.

معرفی خوشمزه ترین غذاهای محلی تهران
 

معرفی غذاهای سنتی تهران

هر شهر و استانی برای خودش نشانه‌هایی دارد که به نحوی شناسنامه آن شهر محسوب می‌شوند. از صنایع دستی گرفته تا مکان‌های گردشگری و غذا‌های محلی، همه و همه نمادی از یک شهر و استان محسوب می‌شوند که اتفاقا مردمان آن منطقه تعصب خاصی نسبت به آن‌ها دارند.

تهران نیز به عنوان یکی بزرگترین شهرهای ایران و پایتخت کشورمان، چون پذیرای هر قوم و ملتی از اقصی نقاط کشورمان بوده است فرهنگ و سنتهای متفاوت را در خود ترکیب کرده و تنوع زیادی در آن به وجود آمده است ولی با این وجود توانسته به خوبی از پس این مسئله بر آید و هر ساله گردشگران و توریستهای زیادی را با آغوش باز پذیرا باشد، توریست هایی که همگی مشتاق خوردن غذاهای محلی این شهر هستند.
 

سر گنجشکی

از اصلی ترین غذاهای استان تهران، سرگنجشکی است که بسیاری از گردشگران و مسافرانی که از این شهر بازدید می کنند به دنبال صرف لذیذترین سر گنجشکی هستند تا بتواند یکی از خوشمزه ترین غذاهای استان تهران را میل کنند. در سر گنجشگی ،گوشت چرخ کرده، سیب زمینی، مرزه، رب و پیاز بکار می رود.
 

لوبیا پلو

یکی دیگر از غذاهای محلی تهران، لوبیا پلو تهرانی بوده است که در فصل لوبیا سبز درست می شده است. امروزه به علت فریزری کردن مواد در تمام فصول پخته می شود اما در قدیم غذاها بسته به فصل ها تغییر می کردند.

تهرانی ها در لوبیا پلوی مخصوص خودشان ،لوبیا سبز، برنج، گوشت قرمز، پیاز، زردچوبه و فلفل، رب و روغن استفادهمی کردند. گوشت این برنج ترجیحاً گوسفندی استفاده می شود. دارچین زیادی در لا به لای برنج میزنند، کمی گلپر و زعفران ساییده شده برای عطر و طعم بهتر آن مصرف می شود.

معرفی خوشمزه ترین غذاهای محلی تهران
 

دمی بلغور جو

دمی بلغور جو از دیگر غذاهای سنتی استان تهران به حساب می آید  که از قدیمی ترین غذاهای این شهر بوده و در زمان های دور یکی از پرطرفدارترین غذاهای به شمار می آمد، امروزه نیز در بسیاری از رستوران های سنتی تهران شاهد پخت و سرو این غذا هستیم.
خورشت قورمه سبزی
 
بدون شک قرمه سبزی، محبوب ترین و مشهور ترین خورش تهران و حتی ایران است. این خورش خوشمزه پای ثابت مهمانی ها و مجالس رسمی بوده و طرفداران بسیار زیادی دارد. برای تهیه این غذای خوشمزه به گوشت ماهیچه تکه ای، لوبیا، سبزی سرخ شده، لیمو و انواع ادویه های خاص نیاز دارید.
 

دمپختک

شاید تا به امروز اطلاع نداشتید که  دمپختک یکی از غذاهای اصیل تهران است که بسیار مورد علاقه‌ی خانواده‌های تهرانی است. این غذا بسیار ساده و سریع پخته می شود.
همراه دمپختک، تخم مرغ نیمرو، ماست، ترشی، سالاد شیرازی یا پیاز سرو می شود که طعم غذا را دلچسبتر می کند. اصل این غذا از برنج، باقالی زرد، زردچوبه، پیاز داغ، نمک و فلفل درست می شود که در کنارش از طعم دهنده های دیگر استفاده می شود.
 

اشکنه اسفناج

اشکنه اسفناج از دیگر مهمترین غذاهای استان تهران به شمار می آید که از زمان های بسیار دور مورد توجه بسیاری از مردم ایرانی واقع بوده و دارای طعم فوق العاده لذیذی می باشد.
 

والک پلو

والک گیاهی خوراکی است  که یکی از مهم‌ترین خاستگاه‌های آن دامنه البرز و شمیرانات در استان تهران است. این گیاه بوته‌ای خودرو و معمولا در اواسط بهار برای مصرف خوراکی رشد مناسبی پیدا می‌کند.

در تهران نیز غذاهای مختلفی با برگ‌های این گیاه درست می‌کنند و از غذاهای بومی تهران و شمیرانات محسوب می شود.

معرفی خوشمزه ترین غذاهای محلی تهران
 

خورشت قیمه

قیمه بعد از قورمه سبزی دومین جایگاه را در سفره های تهرانی ها دارد و در مجالس رسمی و مهمانی ها طرفداران خاص خودش را دارد.
تهرانی ها برای پخت قیمه ی خوشمزه و دلچسب از گوشت قرمز، لپه، گوجه فرنگی، لیمو امانی و سیب زمینی  سرخ شده استفاده می کنند. مردم تهران در ماه های محرم و صفر قیمه را به عنوان غذای نذری در بین عزاداران پخش میکنند.
 

ته چین فیروزکوهی

یکی از خوش آب و رنگ ترین غذاهای سنتی تهران ته چین فیروزکوهی است.تصور کردن ته چین فیروزکوهی با رنگ و لعاب و تکه های قرمز و خوش رنگ لبو حس بسیار خوب و نابی به همه می دهد به همین خاطر طرفداران بسیار زیادی را به خود اختصاص داده است.

می توان گفت این غذا ذوق و سلیقه بی بدیل تهرانی ها را به رخ می کشد.از اصلی ترین مواد مورد نیاز ته چین فیروزکوهی می توان به گوشت و لبو اشاره کرد.
 

آبگوشت آجیل ؛‌ یک غذای کمتر شناخته‌شده

در لیست غذاهای محلی و سنتی تهران نام آبگوشت آجیل شاید حتی به گوش خیلی از تهرانی‌ها هم نخورده باشد! این غذا از خوردنی‌های محبوب مردم تهران قدیم است که معمولا به‌عنوان یک سحری مقوی و پرانرژی آن را مصرف می‌کردند تا موقع روزه گرفتن دچار ضعف نشوند.
 

هفت رنگ پلو ؛ یکی از غذاهای اصیل تهران

همان‌طور که از اسمش مشخص است با یک غذای رنگارنگ و پرملات طرف هستیم! هفت رنگ پلو درواقع از هفت نوع پلوی مختلف شامل باقلا پلو، سبزی پلو، رشته پلو، آلبالو پلو، ماش پلو، عدس پلو و پلو سفید تشکیل می‌شود که در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و یک ترکیب خوش‌رنگ و خوشمزه خلق می‌کنند.
 

کوفته دست به گردن ؛ فلسفه نام جالبش را بخوانید.

یکی دیگر از غذاهای محلی تهرانی‌ها که وجه‌تسمیه جالبی دارد کوفته دست به گردن است. احتمالا نام این غذا حتی برای بعضی از اهالی شهر تهران هم ناآشنا است! درباره علت نام‌گذاری این غذا عده‌ای از مردم قدیم باور دارند که چون برای تهیه این غذا از گوشت گردن استفاده می‌شده این نام را بر روی آن گذاشته‌اند.

برخی دیگر اعتقاد دارند که نام غذا به خاطر زود حاضر شدنش کوفته دست به گردن گذاشته شده است. آن‌ها می‌گویند کوفته دست به گردن آن‌قدر زود درست می‌شود که تا یار دست در گردن یار بیندازد غذا آماده شده است!

معرفی خوشمزه ترین غذاهای محلی تهران
 

همه را گفتیم تا بگوییم

یادمان نرود به هر شهری که پا می‌گذاریم به دنبال فرهنگ بومی آن شهر، غذاهای سنتی آن و روش روزگار گذراندن مردمان آن شهر در گذشته، بگردیم. اگر تابه‌حال اطلاعاتی درباره غذاهای محلی تهران نداشتید، با خواندن این مقاله از امروز مهم‌ترین غذاهای محلی پایتخت کشورمان را شناختید. پس یادتان باشد در سفر بعدی‌تان به تهران، حتما این غذاها را امتحان کنید. از تجربیات جدید نترسید و خود را به مهمانی طعم و مزه‌های جدید دعوت کنید!
 

منابع

https://pinorest.com
https://lifee.ir
https://namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.