معرفی خوشمزه ترین غذاهای محلی اصفهان

اصفهان به دلیل موقعیت جغرافیایی و اقلیمی که دارد از گذشته تا به امروز با طیف وسیعی از مواد غذایی اولیه روبرو بوده است. شاید اگر نگاهی به لیست غذاهای سنتی اصفهان بیاندازید، وجه مشترک اکثر این غذاها را دریابید؛ ظاهر حلیمی شکل آن ها و اینکه با نان سرو می شوند. همچنین گوشت نیز جزو مواد اولیه اصلی غذاهای اصفهانی است.
شنبه، 19 اسفند 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
معرفی خوشمزه ترین غذاهای محلی اصفهان
اصفهان، معروف به نصف جهان، جاذبه‌های بی‌نظیری مانند مساجد، پل‌ها و باغ‌های تاریخی زیادی را در خود جای داده است. این شهر یکی از معروف‌ترین شهرهای توریستی ایران است و گردشگران زیادی هر ساله اصفهان را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند. اما در میان جاذبه‌های تاریخی، غذاهای محلی اصفهان هم با عطر و طمعی خاص لذت سفر به این شهر را دو چندان می‌کنند. در ادامه خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی اصفهان را معرفی می‌کنیم.
 

معرفی خوشمزه ترین غذاهای محلی اصفهان

بریون، یکی از معروف‌ترین غذاهای محلی اصفهان

بریان یا بریون، یکی از معروف‌ترین غذاهای محلی اصفهان است که بیشتر مردم کشورمان آن را می‌شناسند. محل فروش این غذا را بریانی یا بریونی می‌گویند. این غذای خوش‌طعم از گوشت تازه گوسفند درست می‌شود و کم‌تر کسی پیدا می‌شود که در سفر به اصفهان طعم بریون را امتحان نکند. در تهیه این غذای خوشمزه از موادی مانند پیاز، گوشت، روغن، نعناع خشک، دارچین، کشک و زعفران استفاده می‌شود. در اصفهان این غذا همراه با مقداری جگر سفید پخته و چرخ شده، آب گوشت، کشک، ریحان، دوغ خنک و نان سنگک سرو می‌شود. بریون یک غذای چرب، پرخاصیت و مقوی بوده و طعم آن با ذائقه‌ی اکثر ایرانیان سازگار است. در سفر به اصفهان برای خوردن این غذای خوشمزه باید به رستوران‌های سنتی شهر سر بزنید.
 

کباب مشتی یا کباب زردک نوعی شامی اصفهانی

کباب مشتی یا کباب زردک نوعی شامی اصفهانی است. مردم شهر اصفهان این غذای خوشمزه را به صورت ملس یا شیرین تهیه می‌کنند و آن را با نان می‌خورند. در تهیه‌ی این غذا از موادی مانند گوشت چرخ‌کرده، شیره، آرد نخودچی، هویج یا زردک، پیاز، سرکه و ادویه‌های خوش‌عطر استفاده می‌شود. برای آماده کردن این غذا، ابتدا گوشت چرخ کرده را با زردک و پیاز مخلوط کرده و ورز می‌دهند و سپس برای سفت شدن مایه‌ی کباب به آن آردنخودچی اضافه می‌کنند و در انتها هم مواد را در روغن سرخ می‌کنند.

معرفی خوشمزه ترین غذاهای محلی اصفهان
 

یخمه ترش، یکی از مقوی‌ترین غذاهای سنتی اصفهان

یخمه ترش، یکی از مقوی‌ترین غذاهای سنتی اصفهان است که طعمی به یادماندنی دارد. این غذای خوشمزه برخلاف اسمش، طعم شیرینی دارد و معمولا در پاییز و زمستان پخته می‌شود. یخمه ترش بسیار مقوی است زیرا در تهیه‌ی آن از میوه‌هایی مانند به، آلو و زردآلود استفاده می‌شود. همچنین یخمه ترش برای رفع کم‌خونی، افزایش انرژی، رفع استرس و بهبود عملکرد مغز مفید است. البته علاوه بر میوه‌ها، مواد دیگری مانند برنج، شکر و گوشت گوسفند هم جزو مواد اولیه یخمه ترش هستند. پیشنهاد می‌کنیم این غذا را با کمی نان سنگک نوش جان کنید و طعم آن لذت ببرید.
 

حلیم بادمجان یکی از محبوب‌ترین غذاهای محلی اصفهان

حلیم بادمجان یکی از محبوب‌ترین غذاهای محلی اصفهان است که به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود. خوردن این غذای خوشمزه به خصوص در فصل زمستان و با نان تازه حسابی می‌چسبد. این غذا گل سرسبد غذاهای سنتی اصفهان است و در گذشته به عنوان غذای مجلسی سرو می‌شد. مواد اولیه حلیم بادمجان شامل گوشت گردن یا سردست، سیر رنده شده، نعناع داغ، بادمجان سرخ شده، کشک، پیاز سرخ شده و زعفران است. همچنین گاهی در تهیه این غذا از لوبیای سفید و عدس هم استفاده می‌شود. گردشگران می‌توانند بهترین حلیم بادمجان‌ها را سفرخانه‌های سنتی اصفهان نوش جان کنند.
 

کله جوش غذایی پر از کلسیم و پروتئین

کله جوش غذایی پر از کلسیم و پروتئین است که با وجود سادگی طعم بسیار لذیذ و خوشمزه‌ای دارد. اگر چه این غذا جزو غذاهای سنتی اصفهان است اما در دیگر استان‌های ایران هم تهیه می‌شود. اعتقاد بر این است ایلات قشقایی حوالی اصفهان اولین کسانی بودند که این غذا را تهیه و میل کرده‌اند. اصلی‌ترین ماده‌ی کله جوش کشک است که در کنار مواد دیگری مانند گردو، آرد، گوشت چرخ‌کرده، پیاز، نعناع خشک و آب طعم خاصی به این غذا می‌دهد. البته استفاده از گوشت چرخ‌کرده در کله جوش اختیاری است و بستگی به سلیقه‌ی آشپز دارد. همچنین افرادی که طعم سیر را دوست دارند می‌توانند در کله‌جوش سیر هم استفاده کنند. این غذا با نان تازه و دیگر چاشنی‌ها خورده می‌شود. کله‌جوش در اکثر سفره‌خانه‌ها و رستوران‌های اطراف میدان نقش جهان سرو می‌شود و از لحاظ فروش رقابتی بسیار نزدیک با کشک بادمجان دارد.
 

کوکو قندی، غذایی محبوب برای طرفداران طعم‌های شیرین

یکی دیگر از غذاهای محلی اصفهان کوکو قندی است که امروزه کم‌تر از گذشته تهیه می‌شود. کوکو قندی، غذایی محبوب برای طرفداران طعم‌های شیرین است و در تهیه‌ی آن از موادی مانند تخم‌مرغ، سیب‌زمینی، شکر، گلاب، زعفران و جوهر لیمو استفاده می‌شود. اگر طعم شیرین را در غذاها دوست دارید پیشنهاد می‌کنیم در سفر به اصفهان این غذای سنتی را امتحان کنید.
 

آش سماق، یکی از بهترین غذاهای سنتی اصفهان

آش سماق، یکی از بهترین غذاهای سنتی اصفهان است که به جز طعم خوب، بسیار مقوی هم است. این غذای خوشمزه بیشتر در فصل زمستان پخته می‌شود و جای ثابتی در سفره‌ی ساکنان اصفهان دارد. آش سماق دارای طعم ترش و متفاوت بوده و هر فرد بعد از یکبار خوردن آن، حتما به یکی از طرفداران این غذا تبدیل می‌شود. مواد اولیه این غذا شامل گوشت چرخ‌کرده، برنج خرده شده یا آرد برنج، سماق خشک، سبزی و پیاز است.

معرفی خوشمزه ترین غذاهای محلی اصفهان
 

قیمه ریزه، غذای محبوب اصفهانی‌ها

قیمه ریزه، غذای محبوب اصفهانی‌هاست. این غذا معمولا برای وعده‌ی ناهار درست می‌شود و مشابه قیمه معروف ایرانی در آن مایع رب و پیاز داغ به کار می‌رود. قیمه ریزه به عنوان یکی خوشمزه‌ترین  غذاهای محلی اصفهان شناخته می‌شود. در تهیه‌ی این غذا از موادی مانند گوشت گوسفندی چرخ‌کرده، گوجه فرنگی، آرد نخودچی، پیاز رنده شده و سرخ شده، روغن و نعناع خشک استفاده می‌شود. همچنین در صورتی که به جای تکه‌های گوجه فرنگی از رب گوجه استفاده شود این غذا رنگ بهتری می‌گیرد. در صورتی که علاقه‌مند بودید در سفر به اصفهان قیمه ریزه را امتحان کنید بهتر است سری به مناطق قدیمی و حوالی پایین شهر اصفهان بزنید.
 

شله بریان با طعم زیره

شله بریان با طعم زیره یکی دیگر از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی اصفهان است که پیشنهاد می‌کنیم حتما برای یکبار هم شده طعم آن را بچشید. تهیه این غذا بسیار آسان است و مواد اولیه آن هم فقط شامل گوشت گوسفندی، برنج، پیاز و زیره‌ی سیاه است. به طور کلی زیره ادویه‌ای محبوب در بین ایرانیان است و به خصوص استفاده از آن در شله بریان طعمی خاص را به این غذا می‌دهد. شله بریان غذایی حلیم مانند است که طعمی شبیه به کاچی دارد. اگر تمایل به خوردن این غذا داشتید در سفر به اصفهان به سفره‌خانه‌های سنتی سر بزنید.
 

یخنی لوبیا یا گوشت لوبیا، غذایی مشابه حلیم

یخنی لوبیا یا گوشت لوبیا، غذایی مشابه حلیم است و جزو محبوب‌ترین غذاهای محلی اصفهان محسوب می‌شود. برای تهیه این غذا از موادی مانند لوبیا سفید، گوشت گوسفندی، برنج، پیاز، جعفری، تره، شنبلیله و ادویه استفاده می‌شود. مردم اصفهان معمولا این غذا را در ظروف مسی پخته و آن را همراه با نان نوش جان می‌کنند. اصفهانی‌ها چندین غذای محلی دیگر شبیه به گوشت لوبیا دارند که هر کس نسبت به ذائقه‌ی خود آن‌ها را تهیه می‌کند.
 

آش شوربای سبزی، غذایی پرطرفدار در اصفهان

آش شوربای سبزی، غذایی پرطرفدار در سراسر ایران است. این غذا به عنوان یکی از غذاهای سنتی اصفهان کمی متفاوت از دیگر شورباهای ایران است و در آن از کوفته‌های گوشت چرخ‌کرده استفاده می‌شود. آش شوربا با طعم لذیذ و عطر دلپذیر خود در اکثر سفره‌خانه‌های قدیمی اصفهان سرو می‌شود.
 

فرهنگ غذایی اصفهانی

آشپزی اصفهان به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شود: غذاهایی مانند آبگوشت که در آن نان را تکه تکه یا به عبارتی تیلیت می‌کنند و می‌خورند، یا غذاهایی مانند حلیم که ترکیبی از گوشت و حبوبات را با هم می‌کوبند. در واقع بیشتر غذاهای اصفهانی به دلیل آب‌و‌هوا و شرایط مساعد برای دامداری با گوشت تهیه می‌شوند، حتی در معروف‌ترین دسر اصفهان یعنی خورش ماست نیز از گوشت استفاده می‌شود. به همین دلیل معمولا می‌توانید بهترین کباب‌ها مخصوصا کباب بره را در اصفهان میل کنید.
 

جمع بندی درباره غذاهای محلی اصفهان

در این مقاله تعدادی از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای محلی اصفهان را معرفی کردیم. اکثر این غذاها در رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی اصفهان سرو می‌شوند و گردشگران علاقه‌مند به طعم غذاهای محلی به راحتی می‌توانند آن‌ها را امتحان کنند. به طور کلی  یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر به هر شهری چشیدن طعم غذاهای سنتی آن شهر است. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به اصفهان هم لذت خوردن غذاهای محلی این شهر را از دست ندهید.
 

منابع

https://www.eligasht.com
https://780.ir
https://www.eligasht.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.