قرص های خوراكي جلوگيري از بارداري (2)

اين قرصها معمولا در بسته هاي 21 عددي يا 28 عددي موجود هستند. در استفاده از بسته هاي 28 عددي بطور پيوسته و منظم بعد از اتمام يك بسته بايد بسته ديگر را شروع كرد. اما در بسته هاي 21 عددي پس از اتمام يك بسته بايد بسته بعدي را 7 روز بعد، شروع كرد. بعنوان مثال اگر اولين بسته قرص را از روز جمعه آغاز كرده ايد، پس
يکشنبه، 9 آبان 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
قرص های خوراكي جلوگيري از بارداري (2)

قرص های خوراكي جلوگيري از بارداري (2)
قرص های خوراكي جلوگيري از بارداري (2)


 





 

روش مصرف اين قرصها دقيقا چگونه است؟
 

اين قرصها معمولا در بسته هاي 21 عددي يا 28 عددي موجود هستند. در استفاده از بسته هاي 28 عددي بطور پيوسته و منظم بعد از اتمام يك بسته بايد بسته ديگر را شروع كرد. اما در بسته هاي 21 عددي پس از اتمام يك بسته بايد بسته بعدي را 7 روز بعد، شروع كرد. بعنوان مثال اگر اولين بسته قرص را از روز جمعه آغاز كرده ايد، پس از اتمام يك بسته از جمعه بعد بسته جديد را شروع مي كنيد.
معمولا بعد از 3 تا 5 روز خونريزي پريود شروع مي شود و شروع بسته بعدي ارتباطي با اتمام خونريزي ندارد.
قرص نبايستي به صورت ناپيوسته، مثلا يك ماه در ميان و يا دو ماه در ميان و يا چند روز در ميان، مصرف شود. حتي اگر فرد از نظر جنسي فعال نباشد، در صورتيكه اين روش را براي جلوگيري از بارداري انتخاب كرده است، بايد آنرا بطور منظم مصرف كند.
بايد در اولين سيكل همراه با مصرف قرص ضد بارداري، از يك روش ديگر جلوگيري نيز استفاده شود.
براي مصرف قرص LD محدوديت سني وجود ندارد و مي توان آن را تا سن 45 سالگي و حتي بيشتر، تحت نظارت و كنترل ادامه داد. ليكن در مواردي نظير فشار خون كنترل نشده و مصرف سيگار و غيره توصيه مي شود كه مصرف قرص به سن كمتر از 35 سال محدود گردد و در سنين بالاتر، افراد بايد پس از مشاوره،‌ از روشهاي ديگري استفاده كنند.
از آنجا كه مصرف قرص از انتقال بيماريهاي مقاربتي جلوگيري نمي كند، در صورتيكه همسر يا شريك جنسي شما با فرد يا افراد ديگري در ارتباط است يا اعتياد تزريقي دارد، حتما از كاندوم براي جلوگيري از ابتلا به اين دسته از بيماريها استفاده كنيد.
در مدتي كه قرص مصرف مي شود، حجم خون قاعدگي به نسبت قبل از مصرف، كاهش مي يابد كه در صورت كم شدن بيش از حد و لكه بيني يك روز در ميان و يا قطع كامل، بايد به پزشك مراجعه كرد.

اگر خوردن قرص را فراموش كنم...؟
 

احتمال وقوع بارداري در صورت فراموش كردن مصرف قرصهاي تركيبي، بستگي به اين دارد كه چه تعداد از قرصهاي يك بسته را فراموش كرده ايد و در چه زماني از سيكل قاعدگي هستيد. بنابراين بهترين راه اين است كه در صورت بروز چنين مشكلي با پزشك يا ماماي خود تماس بگيريد. با اين حال موارد كلي زير ممكن است به شما كمك كند:
• اگر شما آغاز بسته جديد را فراموش كرده ايد، بهتر است طبق روال روزانه يك عدد را هر چه زودتر شروع كنيد و از يك روش مطمئن ديگر جلوگيري از بارداري استفاده كنيد.
• در صورتي كه خوردن قرص يك شب فراموش شود،‌ بايستي تا دو شب متوالي هر شب دو قرص خورده شود و تا آخر بسته، همزمان از روش جلوگيري ديگري (مثل كاندوم) هم استفاده شود.
• در صورتي كه خوردن قرص دو شب فراموش شود، بايستي تا دو شب متوالي هر شب دو قرص خورده شود و تا آخر بسته، همزمان از روش جلوگيري ديگري (مثل كاندوم) هم استفاده شود.
• در صورتي كه خوردن قرص 3 شب متوالي يا بيشتر فراموش شود، بايستي از خوردن بقيه قرصها خودداري شود و تا شروع خونريزي و آغاز دوره قاعدگي جديد از روش جلوگيري ديگري استفاده شود. سپس از روز پنجم قاعدگي، بسته جديد آغاز شود.

اگر پس از خوردن قرص، استفراغ كنم يا دچار اسهال شوم، چه بايد بكنم؟
 

اگر استفراغ دو ساعت يا ديرتر پس از خوردن قرصها اتفاق بيافتد، مشكلي وجود نخواهد داشت. اما اگر زودتر باشد يا تكرار شود، مانند اين است كه شما قرصي نخورده ايد و بايد مانند قرص فراموش شده عمل كنيد.
اگر دچار اسهالي باشيد كه بيش از 24 ساعت طول بكشد نيز بايد مانند قرص فراموش شده عمل كنيد.

آيا استفاده از بعضي داروها، مصرف قرصهاي ضدبارداري را بي اثر مي كند؟
 

بله. بعضي از داروهاي گياهي و شيميايي مي توانند اثربخشي قرصهاي ضدبارداري را كاهش مي دهند و برعكس. برخي از اين داروها عبارتند از ريفامپين (نوعي آنتي بيوتيك)، گريزوفولوين (داروي ضد قارچ خوراكي)، باربيتوراتها و برخي از داروهاي ضد صرع و داروي گياهي هايپريكوم پرفوراتوم.
بنابراين بهتر است در صورت استفاده درازمدت از يك داروي خاص، آنرا با پزشك يا ماماي خود در ميان بگذاريد و در صورتيكه از قرصهاي جلوگيري استفاده مي كنيد آنرا به اطلاع پزشك معالج خود كه براي بيماري ديگري به وي مراجعه كرده ايد، برسانيد.

اگر در آخرين هفته سيكل قاعدگي، پريود نشوم چه بايد بكنم؟
 

معمولا خونريزي دو يا سه روز و نهايتا 5 روز بعد از مصرف آخرين قرص يك بسته اتفاق مي افتد. افرادي كه از قرصهاي هورموني استفاده مي كنند معمولا پريود كوتاهتر با خونريزي كمتري دارند و ممكن است در بعضي مواقع فقط لكه بيني مختصري در يك روز داشته باشند. حتي ممكن است در يك دوره پريود نشوند. اگر براي شما چنين اتفاقي افتاد در صورتيكه از مصرف صحيح و به موقع تمام قرصهاي يك بسته مطمئن هستيد، نگران نشويد و بسته بعدي را با فاصله مناسب شروع كنيد. اگر شك به بارداري برايتان وجود دارد مي توانيد براي اطمينان به پزشك يا ماماي خود اطلاع دهيد و يا از تست حاملگي خانگي يا آزمايش خون استفاده كنيد.

آيا مناسب است كه گاهي در مصرف قرص، وقفه ايجاد كنم؟
 

دليل پزشكي قاطعي براي اينكه شما بعد از مدتي استفاده از قرص جلوگيري آنرا قطع كنيد و سپس مجددا مصرف آنرا شروع كنيد وجود ندارد. مضافا اينكه شما در اين مدت بايد از روش ديگري استفاده كنيد و در اولين سيكل مصرف قرص نيز بايد آن روش را ادامه دهيد.
طول مدت مصرف قرصهاي خوراكي پيشگيري از حاملگي در زناني كه سالم هستند، ممكن است
چند سال ادامه پيدا كند و ترك دوره اي آنهتوصيه نمي شود.

عوارض جانبي اين قرصها چيست؟
 

قرصهاي پيشگيري از بارداري كه امروزه توليد و توزيع مي شوند نسبت به انواع قديمي تر، عوارض كمتري دارند زيرا مقدار هورمون موجود در آنها به اندازه لازم كم شده است. با اين حال برخي از عوارض جانبي آنها در حين مصرف عبارتند از:
• گاهي خونريزي يا لكه بيني همزمان با مصرف قرص در طول سيكل قاعدگي و بين دو پريود ادامه دارد. وجود لكه بيني همزمان با مصرف مرتب قرص،‌به مدت 2 تا 3 ماه اهميتي ندارد. در صورت تداوم بيشتر بايد به پزشك مراجعه كرد. در برخي مواقع اين مشكل با جايگزين كردن قرصهاي HD به جاي LD برطرف مي شود.
• علائمي مانند تهوع، استفراغ و سردرد همراه با مصرف قرص بتدريج پس از 2 تا 3 ماهم برطرف مي شود. براي پيشگيري از اين عارضه بهتر است قرصها را همراه با غذا يا پس از شام و قبل از خواب مصرفكرد. در صورت تداوم علائم تهوع و استفراغ مي توان همراه با قرصهاي پيشگيري، از قرصهاي ويتامين B6 به مدت محدود استفاده كرد.
• تورم و دردناك بودن پستانها، افزايش اشتها، نفخ، تغيير وزن، تغيير در تمايلات جنسي و تغييرات خلقي نيز ممكن است بوجود آيد. اكثر اين عوارض پس از چند ماه مصرف از بين مي روند، با اين حال گاهي استفاده از همان قرص از يك مارك ديگر ممكن است كمك كننده باشد.
• در برخي خانمهايي كه از لنز داخل چشمي براي رفع عيوب انكساري استفاده مي كنند، احساس ناخوشايند ناشي از خشك شدن چشمها بروز مي كند كه در اينصورت مي توانند با توصيه چشم پزشك از اشك مصنوعي استفاده نمايند.
• گاهي مصرف قرصهاي جلوگيري از بارداري موجب ايجاد لكه هاي پوستي روي صورت مي شود كه به ماسك حاملگي معروف است و معمولا در بارداري و بعلت وجود مقاديري زياد استروژن در بدن پديد مي آيد. مي توان با محافظت پوست در برابر اشعه و آفتاب احتمال بروز اين وضعيت را كاهش داد، اما اگر شما دچار اين عارضه شده ايد بهتر است با مشاوره با پزشك يا ماماي خود، از اين به بعد از قرصهاي حاوي پروژسترون استفاده كنيد يا كلا يك روش ديگر را براي جلوگيري از بارداري انتخاب نمائيد. زيرا تداوم مصرف استروژن ممكن است موجب تيره شدن يا وسعت ضايعه پوستي شود.

آيا مصرف آن مخاطراتي دارد و عوارض درازمدت استفاده از آن چه مي تواند باشد؟
 

فشار خون در افراي كه از قرصهاي هورموني استفاده مي كنند ممكن است قدري افزايش يابد. اين افزايش فشار خون در افراد مسن بيشتر است، لذا تجويز قرصها از 35 سالگي به بالا
بااحتياط صورت مي گيرد. ازدياد مختصر فشار خون بدون علامت بوده و قابل تحمل است، ولي احتمال دارد در ادامه مصرف قرص، با علائمي چون سردرد، خستگي، عصبانيت، بي خوابي، طپش قلب و خونريزي از بيني نمايان شود.
در خانمهاي سيگاري، مصرف قرص مي تواند خطر وقوع سكته قلبي را افزايش دهد. اين احتمال در افرادي كه عوامل خطر ساز ديگري از قبيل فشارخون بالا يا چاقي را نيز دارند بيشتر مي شود.
مصرف قرصهاي ضد بارداري ممكنست احتمال ايجاد لخته هاي خوني را در برخي از افرادافزايشدهد. از اينرو خطر بروز عوارضي چون ترومبوز و آمبولي ريوي افزايش مي يابد اما احتمال آن بسيار كم است.
در نتايج مطالعات شواهد قطعي دال بر افزايش بروز سرطان پستان، تخمدان، رحم، گردن رحم و مهبل مشاهده نشده است. لذا قرصها بطور كلي سرطان زا نيستند.
مصرف قرص در زن سالم به هيچ وجه موجب پيدايش بيماري قند در هنگام مصرف يا پس از قطع قرص نمي شود، ولي ممكن است در زنان مبتلا به بيماري قند موجب تشديد بيماري شود.
اثرات سوء حاملگي در زن مبتلا به بيماري قندبمراتب شديدتر و خطرناكتر از قرصها است.

چه كساني نبايد از اين قرصها استفاده كنند؟
 

احتمالا پزشك يا ماماي شما هنگام انتخاب روش جلوگيري از بارداري سوالاتي را در زمينه عادات، وضعيت سلامت، سابقه پزشكي شما و خانواده تان مي پرسد تا مطمئن شود انتخاب اين روش براي شما مناسب و بدون خطر است. بطور كلي شما نبايد از قرصهاي جلوگيري از حاملگي استفاده كنيد اگر:
• دچار يكي از انواع اختلالات انعقادي بوده يا سابقه اي از ترمبوز و آمبولي ريوي داشته باشيد.
• مبتلا به فشار خون بالا باشيد يا ساير عوامل خطر ساز براي بيماريهاي قلبي و عروقي در شما وجود داشته باشد.
• مبتلا به هپاتيت فعال يا ساير بيماريهاي كبدي باشيد.
• بطور يقين يا احتمالي مبتلا به يكي از انواع سرطانهاي حساس به هورمون، مانند سرطان پستان، باشيد.
• خونريزي نامشخص رحمي داشته باشيد.
• دچار سردردهاي ميگرني باشيد (بخصوص انواعي كه همراه با علائم قبل از شروع سردرد است) يا بيش از 35 سال داشته باشيد و يا سيگار بكشيد.
• بيش از 20 سال مبتلا به ديابت باشيد يا دچار يكي از عوارض ديابت شده باشيد.
• مبتلا به بيماريهاي كيسه صفرا باشيد يا سابقه يرقان ناشي از انسداد مجاري صفراوي را داشته باشيد.
• در يك يا دو ماه آينده نياز به بستري شدن پيدا كنيد.
• سيگاري و بالاي 35 ساله باشيد يا اگر بالاي 40 سال داشته باشيد كه در اينصورت قرص خوراكي پيشگيري از حاملگي بايد با احتياط و پس از معاينه و بررسي هاي كامل تجويز شود.
• اگر در حين مصرف قرصهاي خوراكي پيشگيري از حاملگي،‌ ترشح شير پيدا شود بايد از روشهاي ديگرپيشگيري از حاملگي استفاده كنيد و اگر ترشح شير ادامه يابد و بخصوص اگر اختلالاتبعدي در عادت ماهانه پيدا شود، بايد براي انجام يك معاينه كلي به پزشك مراجعه نماييد.

چه علائمي نشان مي دهد كه مشكل پزشكي ناشي از مصرف قرص ايجاد شده است؟
 

در صورت بروز هر يك از علائم زير فورا با پزشك خود تماس بگيريد:
• درد شديد در قفسه سينه
• تنگي نفس
• سرفه همراه با خلط خوني
• درد شديد شكمي
• تورم در يك پا، يا درد شديد در ساق يا ران
• سردرد ميگرني يا سردرد از هر نوعي كه با شروع مصرف قرص تشديد شده باشد.
• هر نشانه اي از اختلالات عصبي مانند اختلال بينايي (دو بيني، تاري ديد، كوري گذرا يا ديدن نقاط نوراني در ميدان ديد)، اختلال تكلم، بي حسي يا ضعف در نيمي از بدن.
• قرمزي شديد پوست، يرقان يا زردي پوست، خارش در كل بدن، وجود توده اي در پستان، افسردگي يا تموج در خلق و خو و نهايتا زماني كه حدس مس زنيد باردار شده ايد.
منبع:http://ninisite.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما