وقتي آن روي زيبايي بالا مي‌آيد

جراحي‌هاي زيبايي تا موقعي خوب‌اند و طرفدار دارند که باعث زيباتر شدن شما شوند ولي اگر شما خداي ناکرده دچار عوارض اين جراحي‌ها شويد يا در اثر اين جراحي‌ها زيبايي و سلامت‌تان را از دست بدهيد، آن وقت است که حاضريد همه دنيايتان را بدهيد تا دوباره خودتان شويد. جراحي‌هاي پلاستيک؛ از جراحي بيني گرفته تا تزريق لب و
سه‌شنبه، 11 آبان 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
وقتي آن روي زيبايي بالا مي‌آيد

وقتي آن روي زيبايي بالا مي‌آيد
وقتي آن روي زيبايي بالا مي‌آيد


 





 

نگاهي به برخي عوارض جراحي‌هاي زيبايي
 

جراحي‌هاي زيبايي تا موقعي خوب‌اند و طرفدار دارند که باعث زيباتر شدن شما شوند ولي اگر شما خداي ناکرده دچار عوارض اين جراحي‌ها شويد يا در اثر اين جراحي‌ها زيبايي و سلامت‌تان را از دست بدهيد، آن وقت است که حاضريد همه دنيايتان را بدهيد تا دوباره خودتان شويد. جراحي‌هاي پلاستيک؛ از جراحي بيني گرفته تا تزريق لب و گونه هر کدام عوارضي دارند که با هم چند مورد از آنها را مرور مي‌کنيم.
يکي از روش‌هاي جراحي زيبايي كه نسبتا رواج پيدا کرده، تزريق ژل براي از بين بردن چين و چروک و ترميم بخش‌هايي از صورت است که به دليل دخالت افراد سودجو و غيرمتخصص در سال‌هاي اخير تبديل به يکي از جراحي‌هاي پرخطر شده است. بسياري از ژل‌هاي تزريقي در کشور استاندارد نبوده و استفاده از آنها به عوارض فراواني در سر و صورت منجر مي‌شود.

خطر ژل‌هاي غيراستاندارد
 

اين ژل‌ها با نام پلي‌آکريلاميدژل يا «ژل پاژ» براي از بين بردن چين و چروک، حجم دادن و شکل دادن سر و صورت و برخي اندام‌هاي بدن استفاده مي‌شود، صدمات ناشي از استفاده از اين ژل‌ها به صورت آبسه، تورم، عفونت، قرمزي، ناصافي صورت و آويزان شدن (ريختگي) صورت و عوارض متعدد ديگر بروز مي‌کند، بنابراين توصيه مي‌شود حتي‌الامکان از ژل‌هاي مذکور استفاده نشده و در صورت نياز نيز حتما در اين خصوص با جراح پلاستيک مشورت شود.
ژل پاژ ماده‌اي مصنوعي است و چند سالي از توليد آن براي کشورهاي بلوک شرق مي‌گذرد که متاسفانه به عنوان يک پرکننده حجمي و با مقادير زياد مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
در واقع برخي از ژل‌هاي موجود در کشور که اغلب به صورت غيرقانوني وارد مي‌شود، تاييديه بهداشتي ندارد و استفاده از آنها طي دهه اخير، خسارات جبران ناپذيري را بر افراد متحمل ساخته و به انجام بسياري از جراحي‌هاي غيرضروري قبل و بعد از تزريق منجر شده است.
اين ژل‌ها از جنس پلي‌آکريلاميد و غيرقابل جذب براي بدن است، متخصصان پوست به هيچ‌وجه از اين ژل براي رفع چين و چروک و فرم دادن به چهره استفاده نمي‌کنند و انجمن متخصصان پوست هم چنين اجازه‌اي را نداده است.
پاژ نام تجاري يک نوع از اين ژل‌هاست که نام ژنريک آنها ژل پلي‌آکريلاميدي است و انواع ديگري را هم شامل مي‌شود و از آنجايي که موضعي است و غيرقابل جذب، در زمره داروها به حساب نمي‌آيد. اين ژل نوعي پروتز است که نمي‌توان نام دارو را بر آن گذاشت و جزو ملزومات دارويي به‌شمار مي‌آيد، از اين رو تاکنون مجوز دادن به آن در اختيار سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت نبوده است و از جانب سازمان تجهيزات پزشکي بايد مورد تاييد قرار مي‌گرفت.

گونه‌هايي که مي‌افتند
 

ژل‌هاي تزريقي انواع متعددي دارند که برخي ماهيتاً ژل بوده و بعضي ديگر گرچه ماهيتي متفاوت دارند، اما در زمره ژل‌ها طبقه‌بندي مي‌شوند، مثلا هيالورونيک اسيد هم که نوعي پروتئين تزريقي است از همين دسته به شمار مي‌آيد، با اين تفاوت که مصرف آن مجاز و استاندارد است، اما ژل پاژ که در دسته اول است نه تنها از سوي انجمن جراحان پلاستيک بلکه از سوي جمعيت متخصصان پوست نيز مردود است.
هيچ‌يک از متخصصان پوست از پاژ استفاده نمي‌کنند چرا که عوارض ناشي از مصرف ژل‌هاي پلي‌آکريلاميدي مثل پاژ بسيار زياد است و ماده تزريقي که درحال حاضر براي متقاضيان استفاده مي‌شود همان اسيدهيالورونيک است.
متاسفانه تزريق اين ژل توسط افراد غيرمتخصص نظير پزشکان عمومي و يا سالن‌هاي زيبايي و عمدتا در ناحيه صورت تزريق مي‌شود و حتي دوزهاي مصرفي هم بسيار بالاست و از 20 سي‌سي تا 200 سي‌سي نيز بعضا مشاهده مي‌شود، درحالي که اين ماده در موارد بسيار خاص که راه‌هاي علمي ديگري وجود ندارد توجيه مصرف داشته و تنها در مقدار محدود و کنترل شده و فقط توسط افراد متخصص بايد مورد استفاده قرار گيرد.
براي استفاده از اين ژل بيمار بايد از هفت خوان جراحي بگذرد که اين موارد اضطراري نيز شايد تنها در يک درصد موارد باشد.

بيني‌هاي کوچک لزوما زيبا نيستند
 

زيبايي بيني لزوما به معناي کوچکي بيني نيست؛ بلکه زيبايي بيني در گرو تناسب قسمت‌هاي مختلف بيني با هم و نيز تناسب کل بيني با قسمت‌هاي مختلف چهره است. هدف جراحي زيبايي بيني زيباتر به نظر رسيدن چهره است نه صرفا کوچک کردن بيني. چه بسيار بيني‌هايي که با وجود اندازه‌هاي بسيار کوچک نه تنها بر زيبايي چهره نيفزوده‌اند بلکه تناسب قبلي را هم از بين برده‌اند.
دوم آنکه نوع بافت‌هاي بيني فاکتور محدودکننده‌اي در جراحي بيني است. بيني‌هاي با پوست ضخيم و بافت غضروفي ناچيز بارزترين نمونه تاثير بافت بيني بر نتيجه عمل است. اين بيني‌ها تمايل دارند در مقابل تلاش جراح براي زيبايي مقاومت کنند و با ضخامت پوست ظرافت‌هاي بيني را کم کنند. اين هنر، دانش و تجربه جراح است که بايد در چنين تنگناهايي بر محدوديت‌هاي بافتي فايق آيد.
سوم آنکه کوچک شدن بيني تا حدي مطلوب است که عملکرد تنفسي بيني به مخاطره نيفتد. کاهش بيش از حد اندازه سوراخ‌هاي بيني و برداشته شدن بيش از اندازه بافت‌هاي استخواني، غضروفي و پوست، ممکن است سلامت فرد را به خاطر از دست دادن مسير تنفسي بيني با مشکلات جدي مواجه سازد. جراح بيني با ارزيابي دقيق وضعيت داخل بيني پيش از جراحي، با پيش‌بيني بسياري از احتمالات، مي‌تواند ريسک عوارض تنفسي را به حداقل برساند.
منبع:http://www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.