آنچه بايد درباره لاک ناخن بدانيد

لاک ناخن از جمله وسايلي است که انواع و اقسامش روي ميز آرايش هر خانمي پيدا مي‌شود؛ به خصوص که در اين محصول، علاوه بر تنوع رنگ، تنوع غلظت و مدل هم وجود دارد. برخي لاک‌ها فقط رنگ دارند و برخي اکليلي هستند. از سوي ديگر، برق ناخن و لاک‌هاي طراحي ناخن هم انتخاب را دشوارتر مي‌کنند.
سه‌شنبه، 11 آبان 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آنچه بايد درباره لاک ناخن بدانيد

آنچه بايد درباره لاک ناخن بدانيد
آنچه بايد درباره لاک ناخن بدانيد


 





 
لاک ناخن از جمله وسايلي است که انواع و اقسامش روي ميز آرايش هر خانمي پيدا مي‌شود؛ به خصوص که در اين محصول، علاوه بر تنوع رنگ، تنوع غلظت و مدل هم وجود دارد. برخي لاک‌ها فقط رنگ دارند و برخي اکليلي هستند. از سوي ديگر، برق ناخن و لاک‌هاي طراحي ناخن هم انتخاب را دشوارتر مي‌کنند.
ساخت لاک ناخن در کارخانه مشکلات زيادي دارد. براي اين که بخواهيم از يک لاک ناخن راضي باشيم، قاعدتا بايد اين خصوصيات را داشته باشد: بتوانيم از آن به سهولت استفاده کنيم؛ در زمان مناسبي خشک شود و جلوه زيبايي داشته باشد و در عين حال دوام خوبي هم داشته باشد. سهولت استفاده بسيار مهم است. اگر لاک خيلي رقيق باشد، به هنگام ماليدن روي ‏ناخن پخش خواهد شد و پوشش يک‌دستي را ايجاد نخواهد کرد و اگر خيلي غليظ ‏باشد، لايه لخته‌لخته و برجسته‌اي تشکيل خواهد شد. به عبارت ساده‌تر، غلظت لاک ‏بايد ‌چنان باشد که به هنگام ماليدن روي ناخن، رد و اثر فرچه برجا بماند.‏ زمان خشک شدن لاک بايد طوري باشد که روي استعمال قبلي بتوان استفاده مجدد ‏انجام داد. بديهي است، اين در لاک‌هايي مصداق پيدا مي‌کند که نيازمند دو بار ‏استعمال متوالي هستند. لايه خشک بايد جلوه‌اي صاف داشته باشد و عاري از هرگونه نقطه، حباب، خط، اثر و ‏ناصافي باشد. درنهايت، يک لاک خوب ناخن بايد به مدت 5 تا 7 روز روي ناخن بماند، بي‏آنکه شفافيت و جلوه اصلي خود را از دست دهد و آثاري از ترک و پوسته‌پوسته شدن ‏نشان دهد.‏
شيمي ‌لاک ناخن
لاک ناخن در اصل نوعي لاک يا ورني است، لاک ناخن از نيتروسلولز، يک پلاستي‌سايزر (ماده نرم‌کننده پلاستيک‌ها)، يک حلال و احتمالا نوعي رنگينه ساخته مي‌شود. ‏به جاي نيتروسلولز، مي‌توان مولکول پليمر ديگري که خواص مشابه با نيتروسلولز ‏داشته باشد، به کار برد. تبخير حلال، قشر نازکي از نيترو سلولز، پلاستي‌سايزر، رزين و ‏رنگينه به جا مي‌گذارد. نيتروسلولز قشر نازک براقي ايجاد مي‌کند و پلاستي‌سايزر از ‏شکنندگي اين قشر نازک مي‌کاهد و رزين، سبب بهتر چسبيدن آن به ناخن مي‌شود و از ‏پوسته‌پوسته شدن آن جلوگيري مي‌کند. افزودن عطر به لاک ناخن، بوي اجزاي آن را ‏مي‌پوشاند.‏
پاک‌کننده لاک
پاک‌کننده لاک ناخن، حلال‌هايي هستند که قشر نازک به جا مانده از لاک ناخن را حل مي‌کنند. اين حلال‌ها به طور عمده مرکب‌اند از استون يا اتيل استات يا هر دو که به آنها مقادير ‏اندکي بوتيل استئارات و دي‌اتيلن گليکول و مونوا‌تيل اتر افزوده شده است تا اثر خشک‌‏کنندگي حلال را کاهش دهد. هم لاک ناخن و هم پاک‌کننده‌هاي لاک ناخن بسيار آتش‌گيرند و ‏بايد مراقبت‌هاي لازم به عمل آيد تا هرگز اين مواد در مجاور شعله باز يا سيگار روشن ‏مصرف نشوند.‏
رنگ‌هاي لاک
رنگ‌هاي استفاده شده ممکن است در داخل لاک حل شود يا سوسپانسيون باشد. براي ‏حصول جلاي شفاف پايدار، رنگ‌هاي محلول در الکل استفاده مي‌شود، مانند کارموسين، ‏نارنجي روغني و... روش خوب براي تهيه محلول‌هاي غليظ از رنگ‌هاي گوناگون اين است که در داخل جلاهاي ‏مناسب تهيه شود. چون درجه انحلال‌پذيري متغير است، ارزش آن را دارد که بدانيم چه ‏حلالي براي هر رنگ بهترين نوع است. اگر تهيه محلول‌هاي غليظ امکان‌پذير باشد، ساده‌‏ترين راه اين است که پايه بي‌رنگي همراه با آن محلول رنگي غليظ که مقدار اندکي از آن ‏شدت رنگ مناسب ايجاد مي‌کند، تهيه شود.‏ رنگ‌هاي قرمز به دليل نامحلول بودن‌شان مي‌توانند مستقيما به پايه بي‌رنگ افزوده شوند. ‏تقريبا 3 درصد رنگ کافي است، ولي بايد خرد و الک‌شده باشد و با کمي ‌از پايه بي‌رنگ ‏مخلوط شود و بقيه پايه بي‌رنگ به تدريج اضافه شود.‏
مخاطرات يک لاک
لاک ناخن با همه زيبايي و جذابيتي که دارد ممکن است براي برخي از افراد خطرناک هم باشد. بعضي افراد به مواد شيميايي آن حساسيت دارند و اين باعث مي‌شود که پس از استفاده از اين مواد دچار علايم حساسيت در دور ناخن‌هاي خود شوند. از سوي ديگر، استفاده از لاک ناخن براي کودکان زير 4 سال توصيه نمي‌شود چون ممکن است کودکان با به دهان بردن دست‌شان و جويدن ناخن و لاک روي آن دچار مسموميت شوند. اگر کودک شما به عادت جويدن ناخن مبتلا است بهتر است براي او لاک نزنيد. در لاک ناخن مواد شيميايي نيز وجود دارند که مي‌توانند براي سلامت خطرناک باشند. تولوئن يکي از اين مواد است. عوارض تولوئن که از ديگر مواد تشکيل دهنده لاک است، بيشتر در افرادي مشاهده مي شود که از نظر بدني به اين ماده حساس هستند يا زياد و نامناسب از آن استفاده مي کنند. بسياري از آثار تولوئن با تنفس حلال‌هاي آن ظاهر مي‌شود. فتالات يکي ديگر از مواد تشکيل‌دهنده لاک است در سال 2006 بسياري از توليدکنندگان معتبر لاک ناخن و ديگر فرآورده‌هاي آرايشي، اين ماده را از محصولات خود حذف کرده‌اند، ضمن اينکه در سال 2007 تحقيقي در دانشگاه روچستر نشان مي‌دهد، محصولات ناشي از سوخت و ساز فتالات در بدن که در ادرار تجمع مي‌يابد، موجب افزايش اندازه دور کمر آقايان و مقاومت سلول‌ها به انسولين مي‌شود که در نهايت ممکن است فرد را در معرض ابتلا به ديابت قرار دهد.
طراحي ناخن
در ماه‌هاي اخير لاک‌هايي به بازار آمده‌اند که براي طراحي ناخن استفاده مي‌شوند. نوک فرچه اين لاک‌ها از فرچه لاک‌هاي معمولي کوچک‌تر و ظريف‌تر است و باعث مي‌شود که شما بتوانيد از آن براي طراحي روي ناخن‌هايتان استفاده کنيد. از اين لاک‌ها براي طراحي روي ناخن پس از پديکور و مانيکور هم استفاده مي‌شود.
در بسياري از افراد كه در سالن‌هاي زيبايي به طور دايم با لاك‌ها سروكار دارند، مشكلات زياد حساسيتي يا ريوي ديده شده است. توصيه شده كه در اين سالن‌ها حتما از تهويه‌هاي قوي استفاده شود و اين افراد در هنگام بارداري تا حد ممكن به اين محيط‌ها نروند. البته بعضي لاك‌هاي سالم هم وجود دارند كه در ساختمان‌ آنها از دي‌بوتيل فتالات يا فرمالدييد استفاده نشده است. يكي از آنها لاكي با پايه آب و مخلوطي تهيه شده از عسل است. اين لاك، مواد شيميايي بحث‌انگيز را ندارد اما اشكال آن، اين است كه چند ساعت وقت مي‌برد تا خشك شود و اگر اين زمان را صرف نكنيم، زود از روي ناخن كنده مي‌شود. مصرف چنين لاكي وقت‌گير است ولي شايد ارزش امتحان كردن را داشته باشد.
مواد سازنده لاک ناخن
نيترو سلولز ‏15 درصد
استون (حلال)‏ ‏45 درصد
آميل استات (حلال)‏ ‏30 درصد
بوتيل استئارات (پلاستي‌سايزر) ‏5 درصد
صمغ استري (زرين) ‏5 درصد
عطر و رنگ به مقدار لازم
لاک زدن در بارداري
اشکالي ندارددر دوران بارداري، هر خانمي چون دستخوش تغييرات جدي هورموني مي‌شود، ممکن است در کمال تعجب متوجه شود مواد آرايشي و کرم‌هايي که قبل از بارداري بدون هيچ مشکلي از آنها استفاده مي‌کرده است، برايش ايجاد حساسيت مي‌کند .البته خانم‌ها بايد بدانند که اين مطلب در همه آنها عموميت ندارد. با اينکه تحمل خانم‌ها به دليل اين تغييرات هورموني کاسته مي‌شود اما بسته به شرايط جسمي اشخاص و بسته به نوع ترکيبات خاص بهداشتي آرايشي که استفاده مي‌کنند، واکنش‌هاي مختلفي در افراد بروز خواهد کرد، بنابراين مصرف بعضي از مواد آرايشي را در بارداري بلامانع مي‌دانيم و براي برخي ديگر ممنوعيت قايل هستيم. مثلا شما خانم‌ها مي‌توانيد در دوران بارداري و شيردهي خود از لاک ناخن استفاده کنيد و هيچ اشکالي هم ندارد. زيرا لاک يک ماده رنگي غيرقابل جذب است. حتي آستون هم که براي پاک کردن ناخن کاربرد دارد، غيرقابل جذب عمومي از ناخن است و مانعي وجود ندارد که از لاک زدن پرهيز کنيد. در مورد مواد آرايشي بهداشتي خاص مثل کرم‌هاي مرطوب‌کننده و ضد آفتاب‌ها نيز ممنوعيت نداريم. اتفاقا توصيه مي‌شود ضد آفتاب حتما استفاده شود و خانم‌هاي باردار خود را هم از نظر حفاظت با وسايل فيزيکي‌ مثل کلاه و دستکش مناسب و هم از طريق کرم‌هاي مناسب پوست‌شان در برابر اشعه‌هاي مضر آفتاب محافظت کنند. از آنجا که تغييرات هورموني در بارداري مي‌تواند به تغييرات رنگ پوست منجر شود و يا لک‌هايي را به وجود آورد، اين حفاظت و پيشگيري بسيار کمک‌کننده خواهد بود. اما در مورد يک فرآورده آرايشي تاکيد داريم که ممنوع است. کرم‌هاي ضد چروک که حاوي رتينول هستند در بارداري ممنوع هستند چون از راه پوست جذب شده و مي‌تواند روي جنين شما اثر بگذارد. اگر فرآورده‌هاي ضد چروک استفاده مي‌کنيد، دقت کنيد که بدون مشورت پزشک و تجويز و نظارت او در دوران بارداري صورت نگيرد زيرا امکان دارد شما در مورد کرم‌هاي خاصي که عدم تحمل نداشتيد در دوران بارداري با مشکل مواجه شويد.
منبع:http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.