شهرستان سامان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن

سامان شهری توریستی در ساحل زاینده رود است که مرکز شهرستان سامان در استان چهارمحال و بختیاری است. سامان در فاصله ۲۲ کیلومتری شمال شرقی شهرکرد و ۸۵ کیلومتری غرب اصفهان قرار گرفته‌است. شهرستان سامان از شمال با شهرستان چادگان و از شمال شرقی تا شرق با شهرستان تیران و کرون و از جنوب شرقی با شهرستان لنجان استان اصفهان، از غرب با شهرستان بن و از جنوب با شهرستان شهرکرد همسایه است. مردم این شهر از ترک‌های قشقایی چهارمحال و بختیاری هستند .[۹]مردم شهر سامان در محافل خصوصی به زبان ترکی قشقایی صحبت می‌کنند و در محافل عمومی مانند مدارس و اداره‌ها عمداتا به زبان فارسی تکلم می‌کنند.
چهارشنبه، 23 خرداد 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
شهرستان سامان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن

مشخصات

کشور ایران
استان چهارمحال و بختیاری
شهرستان سامان
بخش مرکزی
جمعیت  ۳۴٬۶۱۶ نفر
مساحت ۴۷۹ کیلومتر مربع
زبان گفتار ترکی قشقایی
مذهب شیعه
ارتفاع از سطح دریا ۱٬۹۶۳ متر
شرایط آب و هوا معتدل
پیش شماره تلفن ۰۳۸
شناسه ملی خودرو ایران 71
ره آورد بادام: قطب تولید بادام ایران، آلوچه، هلو، گردو

سامان شهری توریستی در ساحل زاینده رود است که مرکز شهرستان سامان در استان چهارمحال و بختیاری است. سامان در فاصله ۲۲ کیلومتری شمال شرقی شهرکرد و ۸۵ کیلومتری غرب اصفهان قرار گرفته‌است.  شهرستان سامان از شمال با شهرستان چادگان و از شمال شرقی تا شرق با شهرستان تیران و کرون و از جنوب شرقی با شهرستان لنجان استان اصفهان، از غرب با شهرستان بن و از جنوب با شهرستان شهرکرد همسایه است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت شهرستان سامان برابر با ۳۴٬۶۱۶ نفر بوده است. مردم این شهر از ترک‌های قشقایی چهارمحال و بختیاری هستند. مردم شهر سامان در محافل خصوصی به زبان ترکی قشقایی صحبت می‌کنند و در محافل عمومی مانند مدارس و اداره‌ها عمداتا به زبان فارسی تکلم می‌کنند. مهم‌ترین منبع درآمد مردم این شهرستان، باغداری می‌باشد که از مهم‌ترین محصولات باغی این شهرستان می‌توان به بادام، هلو، گردو و انگور می‌باشد که بخش قابل توجهی از این بادام به کشور هند، انگلستان و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود. بعد از باغداری، مهم‌ترین منبع درآمد مردم شهرستان، جذب گردشگر می‌باشد که سالانه حدود ۲ میلیون گردشگر به این شهرستان سفر می‌کنند. این شهرستان دارای خانه باغ‌های گردشگری و ویلاهای بسیار زیادی برای اسکان می‌باشد و این منطقه را به بهشت گردشگران و نگین استان چهارمحال و بختیاری تبدیل کرده است.
 

این شهرستان شامل بخش‌های زیر می‌ باشد:

 
بخش ها:
مرکزی، زاینده‌رود
 
دهستان:
دهستان چما، دهستان هوره، دهستان زرین
 
روستاها:
ایلبگی، چمزین، سوادجان، قراقوش، کاهکش، مارکده، چم کاکا، قوچان، چم خرم، شوراب کبیر و ....
 

جای‌ های دیدنی شهرستان سامان

 
روستای سواد جان
یکی از روستاهای دیدنی که در هنگام بازدید از شهر سامان می‌توانید به آن بروید، روستای سواد جان است. این روستا از توابع شهرستان سامان به حساب می‌شود و در حاشیه محور اصلی رودخانه زاینده‌ رود قرار دارد. بازدید از بافت سنتی و باغ‌های سرسبز این روستا که در کنار رودخانه قرار دارد، می‌تواند اوقات خوشی را برای شما به وجود بیاورد. این روستا از دو بافت قدیمی و جدید تشکیل می‌شود که بافت قدیم آن قدمتی بالغ بر ۶۰۰ سال دارد و به دوران صفویه بازمی‌گردد. از جمله جاذبه‌های دیدنی این روستا می‌توان به قرآن دست‌نویس با ۲۰۰ سال عمر و دالان‌های تاریخی آن اشاره کرد.

کوه شیراز
در دامنه شهر سامان می‌توانید کوهی با ارتفاع بیش از ۳ هزار متر را مشاهده کنید. نام این کوه «شیراز» است. شهر سامان در ابتدا در فاصله ۳ کیلومتری از این کوه قرار داشت و با گسترده شدن آن تا دامنه‌های آن را فرا گرفته است. اگر اهل کوهنوردی باشید، می‌توانید در مسیرهای کوهنوردی این کوه قدم بردارید. ناگفته نماند که شهرستان سامان یک کوه دیگر نیز دارد که با نام «برمه» شناخته می‌شود.
 
روستای مارکده
یکی دیگر از روستاهای جذابی که در اطراف شهرستان سامان قرار گرفته، روستای مارکده ‌است. این روستا در نزدیکی رودخانه زاینده‌رود واقع شده است. این بخش از زاینده‌رود یکی از پرآب‌ترین بخش‌های آن به شمار می‌رفت. به احتمال زیاد بتوانید مناطق مختلفی را برای اطراق کردن و پیک‌نیک در این روستا پیدا کنید. آن طرف رود زاینده‌رود روستای دیگری بنام روستای قوچان قرار دارد. اگر قصد اقامت در روستای مارکده را داشتید، به چند خانه روستایی سر بزنید که اهالی آن یک طبقه از خانه‌شان را به گردشگران اجاره می‌دهند.
 
پل زمان خان
یکی از آثار تاریخی شهرستان سامان که حدود ۵٫۲ کیلومتر از آن فاصله دارد پل زمان خان است. این پل بر فراز رودخانه زاینده‌رود ساخته ‌شده است. تنها با ۸ دقیقه رانندگی از شهرستان سامان می‌توانید به محل قرارگیری این پل برسید. طبق نظر برخی از کارشناسانی که قدمت این پل را تخمین زده‌اند، این پل در دوران ساسانیان ساخته ‌شده است. البته از آن زمان تابه‌حال چندین دوره مرمت و تکمیل شده است. علت این گفته این است که پل زمان خان شباهت بسیار زیادی به پل ساخته‌شده در دوران ساسانیان دارد. طبق گفته برخی دیگر از کارشناسان، سازنده این پل فردی بنام «زمان خان نفر ایل بیگی» بوده است که در سال ۱۰۲۲ هجری قمری دستور به ساخت این پل می‌دهد. او یکی از سران ایل قشقایی به شمار می‌رفت و با تأسیس این پل مسیر رفت‌وآمد را برای عشایر قشقایی و بختیاری تسهیل کرد.
 
مسجد جامع سامان
مسجد جامع سامان یکی دیگر از آثار تاریخی شهرستان سامان به حساب می‌آید که ارزش مذهبی نیز دارد. این مسجد در دوران قاجار ساخته‌ شده است. از جمله المان‌های به کار رفته در معماری این مسجد می‌توان به شبستانی مستطیلی شکل و دو ورودی شمالی و غربی آن اشاره کرد. برای ساخت این مسجد از آجر، گچ و ساروج استفاده شده است. تنها تزئیناتی که در ورودی شمالی این مسجد قابل مشاهده است، رسم بندی‌هایی است که بر روی آجر اعمال شده است. مسجد جامع شهر سامان در سال ۱۳۸۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. برای بازدید از این مسجد باید پس از خرید بلیط هواپیما به محله مسجد جامع یا میانه در این شهرستان مراجعه کنید.
 
قلعه هوره
اگر می‌خواهید از فضای شهرستان سامان کمی فاصله بگیرید و به دل طبیعت بروید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که روستای هوره را انتخاب کنید. در نزدیکی این روستا قلعه‌ای به همین نام قرار دارد که قدمت آن به ۷۰۰ سال پیش می‌رسد. طبق گفته‌های برخی از تاریخ‌شناسان در دوران صفوی از این قلعه به‌عنوان محلی برای اخذ مالیات از مسافرین و کاروان‌ها استفاده می‌شد. در گذشته ۷ برج در این قلعه وجود داشت که امروز فقط ۲ برج از آن‌ها باقی‌مانده است. این قلعه نیز یکی از آثار ملی ایران به حساب می‌آید که در سال ۱۳۸۴ به ثبت رسیده است.
 
پل سنگی هوره
بعد از بازدید از قلعه‌ی هوره به شما پیشنهاد می‌کنیم که به سراغ پل سنگی هوره که در روستای هور قرار دارد، بروید. در زمان‌های گذشته پل قدیمی‌تری در این محل وجود داشت. بعد از خراب شدن آن، پل جدیدی در سال ۱۳۳۸ احداث شد که امروزه آن را مشاهده کنید. این پل دو روستای هوره و سواد جان را به هم متصل می‌کند. پل سنگی هوره ۷ دهنه دارد و با استفاده از سیمان و سنگ ساخته شده است.
 
مقبره دهقان سامانی
یکی از جاذبه‌های تاریخی شهرستان سامان مقبره دهقان سامانی نام دارد. به این مقبره آرامگاه دهقان سامانی نیز گفته می‌شود. در این آرامگاه «میرزا ابوالفتح خان دهقان سامانی» دفن شده است. او یکی از عرفا، صوفی مسلکان و شاعران این شهر بود. او در زمینه ادب و حکمت دانش آموخت. ملقب به «سیف الشعرا» و متخلص به «دهقان» است. در زمان مراجعه به شهرستان سامان حتماً از این مقبره دیدنی نیز بازدید کنید. برای بازدید از آن باید به محل قرارگیری آن‌که در نزدیکی پل زمان خان است، مراجعه کنید.
 
حمام هوره
یکی دیگر از جاذبه‌های موجود در روستای هوره حمام هوره است. ازآنجایی‌که این روستا جزء توابع شهرستان سامان است، می‌توان این جاذبه را جزء جاذبه‌های گردشگری شهر سامان نیز به حساب آورد. قدمت حمام هوره به ۷۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. متأسفانه این حمام در حال حاضر در زیر خاک مدفون شده است. در زمان‌های گذشته در این حمام چند ستون سنگی وجود داشت. همچنین از یک دیگ مسی برای گرم کردن آب آن استفاده می‌شد. در سال ۱۳۶۴ این دیگ به فروش رفت. با وجود اینکه بعد از ۷۰۰ سال هنوز بخش‌هایی از آن پابرجا نظیر سرستون‌های سنگی آن هنوز پابرجا بود، به دلیل عدم مراقبت و رسیدگی به زیر خاک رفت.
 

افراد مشهور و مشاهیر شهرستان سامان

 
دهقان سامانی
میرزا ابوالفتح خان دهقان سامانی، (زاده ۱۲۶۵ هجری قمری ـ درگذشته ۱۳۲۶ هجری قمری) ملقّب به «سیف الشعراء» و متخلّص به «دهقان» از شعرای اهل سامان در چهار محال و بختیاری است. دهقان یکی از شاعران بنام ایران در دوره قاجاریه است. پدرش «باباخان»، از رؤسا و بزرگ زادگان سامان بود. مادرش نیز «خورشید» یا «خورشید جهان» نام داشته‌است. از معروف‌ترین آثار دهقان، می‌توان به دیوان اشعار او اشاره کرد که به شکرستان معروف است. از دیگر آثار او می‌توان به داوود نامه اشاره کرد. حتی از تاریخ‌هایی که از لابه‌لای اشعار خود او به دست می‌آید نیز به یقین نمی‌توان تاریخ تولد او را مشخص کرد. با این حال، حدس زده می‌شود که در خلال سال‌های ۱۲۶۰ تا ۱۲۶۵ قمری به دنیا آمده باشد. او از هم درسان عُمّان سامانی بود. سامانی تحصیلات ابتدائی را در مکتب‌خانه‌های محلی فرا گرفت و برای ادامه تحصیل به اصفهان می‌رود و در مدرسه «نیماورد» یا «نیما رود» اصفهان ادامه تحصیل می‌دهد و این مدرسه، مدرسه بسیار مهمی در اصفهان بوده‌است و بسیاری از بزرگان اصفهان در آنجا تحصیل کرده‌اند و بعد از آن وارد مدرسه صدر اصفهان می‌شوند و علوم رائج زمان خود را در حد مقدمات و سطح حوزه فرا می‌گیرد و در همان ایام، با عمان سامانی نیز هم درس بودند و در مدرسه جد بزرگ اصفهان، بوسیله یکی از اساتیدش به نام میرزا محمدهادی پاقلعه‌ای به عرفان کشیده می‌شود و درجاتی در تهذیب و عرفان طی می‌کند و به کمالاتی می‌ رسد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.