بررسی بازی همستر کامبت از نگاه روانشناسی

با ورود بازی کریپتویی همسترکامبت در عرصه ارز دیجیتال و رویای پولدار شدن بی‌دردسر توسط جوانان و نوجوانان تب گسترده‌ای را در جامعه‌ی بشری به وجود آورد. همچنین در این بین بازار افراد منفعت طلبی همچون بلاگرها در عرصه تبلیغ رسیدن به رمز و رازهای جدید بازی و فروش فیلترشکن و... بسیار داغ شد. دکتر سجاد رستمی روانشناس سلامت در این خصوص بیان کردند:
جمعه، 25 خرداد 1403
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بررسی بازی همستر کامبت از نگاه روانشناسی
ورود بازی hamster combat در بستر پیام رسان تلگرام یک تب اجتماعی گسترده‌ را در بین مردم بخصوص جوانان ایجاد کرده، این تب چنان بالاست که خیلی‌ از افرادی که حتی معتقد به استفاده از تلگرام در کشور نبودند فعالیت خود را در حالت گسترده ای خود را شروع نمودند

در ظاهر به نظر می‌رسد پیام رسان تلگرام با توجه به مشوق های که برای دعوت از افراد دیگر برای سکه اندوزی بیشتر در نظر گرفته در فکر افزایش مخاطبان خود یا مرجعیت بیشتر است یا همچنین شنیده می‌شود بعضی از رمز ارزها برای تبلیغات و معرفی خود نسبت به این دست و دلبازی ها اقدام می‌کنند.

هر چه هست مردم ما فارغ از تمام محدودیت های اعمال شده بر روی پیام رسان تلگرام با هیجان بیشتری برای تهیه پروکسی های قویتر و حضور دائمی در این فضا در حال تکاپو هستند.

در این بین اما افراد محتاط تر با رد هر گونه منفعت در این بازی با بکاربردن ضرب المثل هایی مانند [پنیر مفت فقط در تله موش پیدا میشود] زنگ خطر هایی رو به دوستداران پر شمار این بازی سکه اندوزی گوشزد می نماید.

اینجانب نوعا اطلاعات زیادی در تأیید یا رد این بازی ندارم ولی صرف نظر از تمام اظهار نظر ها بدیهیاتی وجود دارد که دقت به آنها می‌تواند از آسیب های احتمالی آن جلوگیری نماید لطفا معادله روانی با ترکیبی ((فعالیت کم > سکه اندوزی > حس پاداش >ترشح دوپامین در مغز >عادت سازی روانی )) را در نظر بگیریم و به رابطه این گزاره ها بیندیشیم.

می‌توان نتیجه گرفت که معادله فوق با در نظر گیری این ۲ عامل چند آسیب جدی را می‌تواند از لحاظ روحی و روانی در پی داشته باشد.
 

آسیب‌های روحی روانی بازی همستر کامبت

اول- اینکه طبق این فرمول مغز ما به یک روند رو به جلو عادت سازی روانی وابسته به مسائل مالی اعتیاد پیدا می‌کند و هر گونه خلل یا از دسترس خارج شدن این بازی و یا کلا فیک بودن ماهیت یا درآمد متصور می‌تواند یک سرخوردگی شخصی و عمومی را در جامعه فراگیر نماید که بسته به سابقه‌ روانی فرد یا میزان حسابی که شخص روی این درآمد باز کرده متغیر می‌باشد.
 

دوم- در صورت مساعد بودن شرایط و واقعی شدن سکه اندوزی در مرحله اول یک بستر آماده اجتماعی برای حرکت گسترده تر به سمت در آمد بیشتر مهیاست که هم معادله ذهنی آنها در مورد زحمت کشیدن و عرق ریختن و در آمد زایی تغییر کرده و هم در صورت شکست در سطحی بالاتر از مورد قبلی تأثیرات منفی آن در خانواده و جامعه پدیدار می‌شود.

سوم- فارغ از زمینه شناسی علل گرایش مردم به این بازی که قطعا مسائل اقتصادی زیربنای قدرتمند آن هستند غرق شدن بدون ذهن آگاهی می‌تواند تکانه های اجتماعی و فرهنگی‌ موثری را در دراز مدت برای توده های مردمی داشته باشد که توجه به نکته پایانی خالی از لطف نیست

با توجه به گزاره های ناقص فراتحلیلی در مورد این بازی و تا زمان تکمیل شدن اطلاعات رسمی لازم، نیاز هست که ضمن توجه به فرمول پیش گفته با احتیاط لازم از هر گونه درگیر شدن ذهنی و حساب باز کردن مالی حتی در صورت موفقیت در مراحل ابتدایی احتمالی خودداری گردد و با نوعی ذهن آگاهی و کنترل هیجانی نسبت به این عادت سازی واکنش آگاهانه داشته باشیم.
 

سخن آخر:

 هیچ شکست یا حرکت رو به عقبی در این بازی وجود ندارد یعنی یا سکه به دست می آوری یا با خرج کردن سکه سرعت جذب بیشتر در زمان به دست می آوری و تجربه موفق نات کوین این سکه اندوزی نیز احتمالا وابسته به دلار است و امیدآفرینی ذهنی که بوجود آمده است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.