همه آنچه که باید درباره روستای تالون بدانید

تالون،روستایی از توابع بخش کن شهرستان تهران واقع در استان تهران ایران است. روستای تالون در 6 کیلومتری شمال روستای رندان قرار گرفته است و سایر روستاهای دهستان سولقان مثل سنگان، وردیج، کشار سلفی، واریش و باغ دره توسط آزاد راه تهران شمال با این روستا فاصله گرفته اند. در برخی از تابلوها تالون را با عنوان طالون نیز می توانید ببینید. اگر از روستای رندان که در 18 کیلومتری جاده امامزاده داوود قرار گرفته است عبور کنید، 6 کیلومتر بعد از آن به دوراهی می رسید که دست چپ آن به روستای تالون می رسد و دست راست آن به آبشار تالون می رود.
سه‌شنبه، 19 تير 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
همه آنچه که باید درباره روستای تالون بدانید

مشخصات

کشور ایران
استان تهران
شهرستان تهران
بخش بخش کن
دهستان سولقان
روستا تالون
جمعیت  ۱۷۰ نفر
مذهب شیعه
زبان گفتار زبان تاتی
ارتفاع از سطح دریا 2,140 متر
شرایط آب و هوا کوهستانی و ییلاقی
پیش شماره تلفن 021
ره آورد گیلاس، آلبالو، سیب، هلو، گلابی و گردو

تالون،روستایی از توابع بخش کن شهرستان تهران واقع در استان تهران ایران است. روستای تالون در 6 کیلومتری شمال روستای رندان قرار گرفته است  و سایر روستاهای دهستان سولقان مثل سنگان، وردیج، کشار سلفی، واریش و باغ دره توسط آزاد راه تهران شمال با این روستا فاصله گرفته اند. در برخی از تابلوها تالون را با عنوان طالون نیز می توانید ببینید. اگر از روستای رندان که در 18 کیلومتری جاده امامزاده داوود قرار گرفته است عبور کنید، 6 کیلومتر بعد از آن به دوراهی می رسید که دست چپ آن به روستای تالون می رسد و دست راست آن به آبشار تالون می رود. این روستا در دهستان سولقان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال 1395، جمعیت ۱۷۰ نفر بوده‌ است. فاصله زمانی تهران از میدان اول شهر تا روستای رندان با ماشین سواری بیش از 40 دقیقه است. این مسیر تقریبا 25 کیلومتر است. فاصله زمانی روستای رندان تا روستای تالون نیز با ماشین سواری حدود 15 دقیقه است. این مسیر تقریبا 7 کیلومتر است. فصول بهار و پاییز و تابستان برای گردشگری و طبیعت گردی در منطقه تالون مناسب هستند. تالون معمولا زمستانی سرد و پر برف دارد و با وجودی که مناظر سپید کوهستان و جاده آسفالت، سفر در زمستان را نیز جذاب می سازد اما هوای سردی را باید تحمل کنید. تالون در اوایل بهار ترکیبی از مناظر زیبای کوهستان و دمای خوب است. نیمه دوم بهار و نیمه اول پاییز نیز متعادل ترین دما را دارد. بنابراین از فروردین تا اوایل آبان سفر به تالون دلچسب است و حتی در اوج تابستان نیز می توانید با کوهنوردی به مناطق مرتفع تر مانند قله های تالون سفر کنید. اهالی تالون در انتظار امکانات رفاهی زبان محلی ســاکنان تالون، تاتی است و هنوز هم افــراد بومی و قدیمی‌های روســتا بــه همین زبان صحبــت می‌کنند. شــغل اکثر اهالــی دامداری و باغداری اســت. البته این روزها با مهاجرت بیرویه بومیان تالون این مشــاغل هم کم‌رونق شــده‌اند. برخی از اهالی نوشتار صحیح نام روســتای خود را به شکل طالون صحیح می‌دانند. تالون در گویش و لهجه تهرانی به معنای ایام غارت است و برخی از ریش ســپیدان روســتا بر این باورند که این نامگذاری در شــیوه زندگی اهالی ریشــه دارد. در گذشته زمستانها که اهالی به روستاهای دیگر ساکن می‌شدند، بسیاری از محصوالت و اموال آنها به ســرقت میرفت و نام تالون به این موضوع اشاره می‌کند. برای رفتن به روستای تالون از بزرگراه آبشناسان یا همت وارد بلوار کوهسار شوید و  ۳۰ کیلومتر به سمت شمال حرکت کنید تا به روستای تالون برسید. روستای تالون نه تنها پر از درختان گیلاس، آلبالو، سیب، هلو، گلابی و گردو است بلکه جاهای دیدنی هم دارد که می‌توان به عنوان سفر یکروزه به آن‌جا رفت.
 

جای‌ های دیدنی روستای تالون

 
آبشار تالون
آبشار تالون در فصل گرما بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد. برای رسیدن به آبشار تالون در جاده امامزاده داود با گذر از منطقه سولقان در سمت چپ به دو راهی رندان می‌رسید. پس از طی مسافتی کوتاه، روستای رندان را پشت سر بگذارید تا به دو راهی برسید. با رفتن به سمت چپ دو راهی به آبشار تالون می‌رسید که در نزدیکی آزاد راه تهران شمال قرار دارد. آبشار در فصل بهار، تابستان و اوایل پاییز مورد استقبال خانواده‌ها و افراد قرار می‌گیرد اما گاه در فصل سرد سال یخ می‌زند که باز هم در نوع خود تماشاییست. در قسمت پایین آبشار تالون تعداد زیادی درخت گردو دیده می‌شود. اگر آبشار را بالا بروید به قله تالون می‌رسید.
 
قله تالون
تالون از آن دسته روستاهایی است که مسیر صعود قله قرار دارد بنابراین کوهنوردان از آن جا عبور می‌کنند. قله تالون معروف‌ترین قله‌ی روستای تالون است. قله‌های لوارک و رندان نزدیک به قله تاون هستند که بر فراز آن‌ها می‌توان سایر قلل را دید. کوهنوردی علم، دانش و تجهیزات خاص خود را می‌طلبد. در صورتی که با آن آشنایی ندارید حتما از یک راهنما کمک بگیرید. در مسیر کوهستان روستای تالون گونه‌های گیاهی دارویی مانند کاسنی، شیر خشت، گلسنگ، کنگر، گون و… وجود دارد.
 
استخر پرورش ماهی برادران فاضلی
روستای تالون آب و هوای سردی دارد طوری که گاه آب یخ می‌بندد. شاید با این حال تصور کنیم که امکان هیچگونه کارآفرینی در این روستا وجود نداشته باشد. اما برادران فاضلی با ایجاد استخر پرورش ماهی نشان دادند که هیچ کاری غیر ممکن نیست. با رسیدگی‌های به موقع و اصولی و استفاده از آب تمیز، ماهیان این استخر بسیار گوشت لذیذی دارند. در سفر به روستای تالون فرصت بازدید و خرید ماهی با کیفیت از استخر پرورش ماهی برادران فاضلی را از دست ندهید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.