همه آنچه که باید درباره شهر چمخاله بدانید

چَمخاله یک منطقه درشرق استان گیلان ایران بود که در سال ۱۳۸۸ در شهر چاف و چمخاله ادغام شد. درحال حاضر عمده درامد مردمان چمخاله صیادی،کشاورزی و گردشگری است. چمخاله از توابع بخش مرکزی شهرستان لنگرود قرار...
چهارشنبه، 20 تير 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
همه آنچه که باید درباره شهر چمخاله بدانید

مشخصات

کشور ایران
استان گیلان
شهرستان لنگرود
بخش چاف چمخاله
دهستان چمخاله
روستا چمخاله
جمعیت  ۱۸۱۴ نفر
مذهب شیعه
زبان گفتار کردی جنوبی
ارتفاع از سطح دریا ۷۰۰ متر
شرایط آب و هوا معتدل
ره آورد برنج، هندوانه و انواع ماهی‌ های تازه‌ی دریای خزر، کلوچه، چای، سبزی‌ های محلی، تخم‌ مرغ رسمی و لبنیات سنتی

چَمخاله یک منطقه درشرق استان گیلان ایران بود که در سال ۱۳۸۸ در شهر چاف و چمخاله ادغام شد. درحال حاضر عمده درامد مردمان چمخاله صیادی،کشاورزی و گردشگری است. چمخاله از توابع بخش مرکزی شهرستان لنگرود قرار داشت و در تاریخ ۱۳۸۸/۰۷/۱۲ با تصویب وزیران عضو کمیسیون سیاسی و دفاعی و بنا به پیشنهاد وزارت کشور، پس از ادغام با روستاهای پایین پاپگیاده، تپه، پلت گله، پیرپشته، تازه‌آباد چاف، چاف، چاف پایین، حسین‌آباد چاف، رادارکومه، سلطان مرادی، کمال الدین پشته، گالش کلام و میان محله پاپکیاده از توابع همین دهستان در شهرستان لنگرود استان گیلان به عنوان شهر چاف و چمخاله شناخته شد. چَمخاله یک منطقه درشرق استان گیلان ایران بود که در سال ۱۳۸۸ در شهر چاف و چمخاله ادغام شد. درحال حاضر عمده درامد مردمان چمخاله صیادی،کشاورزی و گردشگری است. شهر چمخاله یک شهر ساحلی و گردشگری و منطقه ویژه اقتصادی است. معروفیت چمخاله و خاص بودن این شهر به خاطر داشتن 18 کیلومتر نوار ساحلی و تنها شهر ساحلی ناحیه کاسپین است که طلوع خورشید که بصورت نرمال باید از شرق باشد از زاویه دید این شهر از روبرو(شمال) دریای کاسپین طلوع میکند که در نگاه اول بیننده فکر میکند از شمال است. چون سواحل دریای کاسپین در شرق این شهر زیبای ساحلی قرار دارد(فرورفتگی نقشه این شهر در ساحل کاسپین) و این اتفاق این شهر را بسیار خاص و منحصربفرد جلوه میدهد. چمخاله از دو کلمه کردی چم و خاله تشکیل شده است چم از آوای کردی جنوبی به معنای رودخانه و خاله به زبان گیلکی یعنی انشعاب میباشد و معنی لغوی چمخاله یعنی انشعاب رودخانه میباشد.مردمان اصلی چمخاله از کردزبانان کرمانشاه میباشند. گویش مردم چمخاله به زبان کردی جنوبی و تقریبا مخلوطی از کردی صحنه ای و کلهر و گورانی و لکی ولی دقیق نمیشود گفت لهجه ای از این گویش ها باشد ولی خیلی مشابه لهجه های کردی جنوبی است و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸۱۴ نفر (۵۱۰ خانوار) بوده‌است. برای سفر به چمخاله از لحاظ آب و هوا و خلوت بودن چنین می توان نتیجه گرفت که اگر شلوغی برایتان اهمیتی ندارد و فقط به فکر آب و هوای بی نظیر هستید، باید بگوییم بهتر است در فصل های بهار و تابستان اقدام به سفر کنید تا هم گشت و گذاری در طبیعت و ساحل زیبای آن داشته باشید و هم اینکه آب و هوای خوبی را در شهر چمخاله تجربه کنید. اما اگر دوست دارید در زمان های خلوت از طبیعت لذت ببرید و به آرامش برسید، بهتر است اوایل پاییز را برای سفر به این شهر شمالی در نظر بگیرید تا هم خلوت باشد و هم از لحاظ قیمت منصفانه باشد. برای سفر به شهر چاف و چمخاله در استان گیلان بهتر است وارد شهر رشت شوید و ۵۰ کیلومتر به سمت مازندران حرکت کنید تا به لنگرود برسید. برای این کار باید در ابندا از شهر چابکسر رد شوید و مسیرتان را تا شهر لنگرود ادامه دهید؛ فاصله شهر چمخاله تا شهر لنگرود نیز ۱۰ کیلومتر بوده و با یک جاده مستقیم به این شهر دیدنی خواهید رسید. همچنین مسیر دیگری نیز وجود دارد که می توانید بعد از گذشتن از رشت به لاهیجان برسید و بعد از ۲۵ کیلومتر به سمت شرق به چمخاله خواهید رسید.
 

جای‌ های دیدنی شهرستان چمخاله


جزیره فلامینگو یا جزیره ارشیا
شاید باورتان نشود اما چمخاله جزیره دارد! جایی رؤیایی که تصویری از بهشت موعود را برایتان تداعی می‌کند. جزیره فلامینگو یا جزیره ارشیا به خاطر عبور رودخانه از دور آن و پیوستش به دریای خزر به وجود آمده است. برای رسیدن به این منطقه رؤیایی کافی است پس از رسیدن به میدان چمخاله به راست بپیچید و حدود 2 کیلومتر بعد به چپ برانید. حالا دیگر باید تابلوهای راهنمای جزیره را ببینید. این مجموعه تفریحی و گردشگری بهترین لحظات سفرتان را می‌سازد.
 
لیلا کوه
لیلا کوه در چمخاله، کوهی که مخملی سبز از طبیعت او را پوشانده است. چمخاله فقط به دریا و ساحل محدود نمی‌شود. طبیعت لیلاکوه یکی از بهترین ییلاق‌های گیلان است که می‌توانید در سفر به این شهر از آن دیدن کنید. برای اینکه بدانید لیلاکوه چمخاله کجاست، باید 3 کیلومتر از چمخاله فاصله بگیرید و به دل کوه بزنید. طبیعت این بهشت بی‌بدیل مانند یک مخمل سرسبز، روی کوهستان کشیده شده است. در این ییلاق بی‌نظیر از عطر و بوی باغ‌های پرتقال و زمین‌های چای سرمست خواهید شد. همچنین در مسیر، اهالی روستا شما را به خوردن نان‌های سنتی، تخم‌مرغ محلی و چای دعوت می‌کنند.
 
ساحل چمخاله
در وصف ساحل چمخاله باید گفت که این ساحل زیبا یکی از امن‌ترین و مجهز‌ترین سواحل گیلان است. در ساحل چمخاله آب‌تنی کنید، قلعه شنی بسازید، چادر برپا کنید و از بودن در اتمسفر ساحلی گیلان نهایت لذت را ببرید.
 
پل چوبی در پارک توسکا
در کنار جاده ساحلی چمخاله یک پارک جنگلی زیبا وجود دارد که آرامشی وصف‌ناپذیر را به شما هدیه می‌دهد. درختان بلندبالا و کهن‌سال این پارک، خانه‌ی پرندگان و بلبل‌های خوش‌آوایی هستند که به‌محض ورودتان صدای چهچه آن‌ها را خواهد شنید. در پارک جنگلی توسکا یک پل چوبی بسیار تماشایی قرار دارد که با درختان سرسبز و زیبا احاطه شده است. ورودی پل نماد خانه‌ا‌ی روستایی است و آن سوی پل یک حوض پر از ماهی وجود دارد که زیبایی این پارک جنگلی را تکمیل می‌کنند. روی این پل چوبی قدم بزنید و به صدای آواز پرندگان گوش بسپارید تا آرامش جنگل را با گوشت و پوست و استخوانتان درک کنید. پارکینگ، کافه، آلاچیق و … هم برای رفاه حال گردشگران در پارک توسکا وجود دارد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط