همه آنچه که باید درباره روستای درک بدانید

این روستا در انتهای نقشه و در سیستان و بلوچستان درست در امتداد دریای عمان قرار گرفته است. روستا درک در بخش زرآباد و شهرستان کنارک واقع شده است. این منطقه در فاصله ۱۷۰ کیلومتری غرب چابهار و ۱۲۰ کیلومتری شهرستان کنارک، در مسیر جاده بندر جاسک و بندر کنارک قرار دارد. ساحل درک در قسمتی واقع شده است که اقیانوس هند و دریای عمان به هم می‌رسند. این ساحل پیش‌تر ناشناخته‌تر بود اما امروزه گردشگران ایرانی و خارجی زیادی را به خود جذب می‌کند.
يکشنبه، 24 تير 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
همه آنچه که باید درباره روستای درک بدانید

مشخصات

کشور ایران
استان سیستان و بلوچستان
شهرستان زرآباد
بخش مرکزی
دهستان زرآباد شرقی
روستا درک
جمعیت  ۴۴۹ نفر
مذهب شیعه جعفری
زبان گفتار زبان بلوچی
ارتفاع از سطح دریا 10 متر
شرایط آب و هوا گرم و خشک
پیش شماره تلفن 054
ره آورد سوزن‌ دوزی، حصیربافی، گلیم‌ بافی، چادربافی، سفال‌ گری، آینه‌ دوزی، خمک‌ دوزی، شیرینی لندو، ادویه‌های چابهار و ...

این روستا در انتهای نقشه و در سیستان و بلوچستان درست در امتداد دریای عمان قرار گرفته است. روستا درک در بخش زرآباد و شهرستان کنارک واقع شده است. این منطقه در فاصله ۱۷۰ کیلومتری غرب چابهار و ۱۲۰ کیلومتری شهرستان کنارک، در مسیر جاده بندر جاسک و بندر کنارک قرار دارد. ساحل درک در قسمتی واقع شده است که اقیانوس هند و دریای عمان به هم می‌رسند. این ساحل پیش‌تر ناشناخته‌تر بود اما امروزه گردشگران ایرانی و خارجی زیادی را به خود جذب می‌کند. ساحل روستای درک علاوه بر زیبایی بی‌نظیر و پاگیزگی‌اش همان جایی‌ است که می‌توانید سه نوع ساحل شنی، ماسه‌ای و مرجانی را کنار هم ببینید. اگر از تجربه درمان‌های طبیعی و سنتی لذت می‌برید، از ماسه‌های سفید ساحل درک برای گرفتگی و دردهای عضلانی استفاده کنید. تماشای طلوع و غروب آفتاب در ساحل روستای درک از همان کارهایی است که برای همیشه در ذهن‌تان یک قاب ماندگار می‌سازد، پس حتما بازدید از آن را در برنامه خود قرار دهید. این ساحل زیبا در فاصله ۱۷۰ کیلومتری از منطقه ﺁزاد چابهار و در مسیر جاده ترانزیتی بندر کنارک به بندر جاسک قرار دارد. از ویژگی‌های شگفت‌انگیز و خارق‌العاده این ساحل، پاکیزه بودن آن است. روستای درک چابهار، در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. این استان، یکی از گرم‌ترین استان‌های ایران است. هوای بارانی به ندرت در این منطقه دیده می‌شود، اما بجز فصل تابستان، باقی روزهای سال، آب و هوایی بهاری دارد و دلیلش بادهای خنکی است که از سمت اقیانوس هند می‌وزد. اواسط پاییز تا اوایل بهار، بهترین زمان برای سفر به روستای درک است. مردم روستای درک، از قوم بلوچ هستند و به زبان بلوچی صحبت می‌کنند. زنان و مردان این روستا، غالبا پوشش بلوچی دارند. پارچه‌های زیبا و رنگارنگ لباس زنان بلوچی که با هنر سوزن دوزی بلوچی تزیین شده، واقعا زیبا و چشم نواز است. مردان، عموما لباس‌های سفید و شلوارهای لیفه‌‌دار می‌پوشند. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا برابر با ۴۴۹ نفر  بوده‌ است.
 

جای‌ های دیدنی روستای درک

 
ساحل درک
ساحل درک، یکی از زیباترین سواحل ایران است. این ساحل، به دلیل تلاقی کویر و دریا، مناظری بدیع و منحصربه‌فرد دارد. در این ساحل، می‌توانید از امکاناتی مانند آلاچیق، نیمکت، مسیر پیاده روی و سرویس بهداشتی استفاده کنید. اما تفریحات این منطقه تنها به جاذبه های دیدنی‌ آن محدود نمی شود بلکه امکان دوچرخه سواری، عکاسی، آفرود و … همه درکنار شنا و استراحت در ساحل این منطقه حال و هوایی دیگر به دوستداران طبیعت بکر درک می دهد.
 
تک درخت درک
تک درخت چابهار که در محل تلاقی دریا و کویر وجود داشت خود از جاذبه های دیدنی این منطقه به شماره می رفت که متاسفانه مورد بی مهری قرار گرفت و توسط افرادی ناشناس قطع شد.  هر چند ساعاتی پس از انتشار این خبر، گروهی از مردم روستای درک با همکاری سازمان میراث فرهنگی زرآباد، یک نفر نخل دیگر را در همان محل کاشتند. ساحل درک یکی از زیباترین ساحل‌های استان سیستان و بلوچستان است و تک درخت نخل آن به شناسه‌ای برای این ساحل بود.
 
کوه های مریخی
کوه‌های مریخی، یکی از جاذبه‌های گردشگری روستای درک هستند. این کوه‌ها، به دلیل شکل و رنگ خاصشان، به کوه‌های مریخی معروف شده‌اند. شکل خاص این کوه ها و وجود دریاچه ای صورتی رنگ در میان این کوه ها از جاذبه های خارق العاده این منطقه هستند. ظاهر شبیه به کوه های مریخ این منطقه سبب شده هر ساله همایشی با عنوان مریخ نوردی در چابهار در این منطقه برگزار شود. طی این همایش علاقمندان به طبیعت گردی مسیری را پیاده از ساحل دریای عمان تا کوه های مینیاتوری طی می کنند و از مشاهده طبیعت بکر این منطقه لذت می برند.
 
نخلستان درک
نخلستان درک، یکی از بزرگ‌ترین نخلستان‌های جنوب ایران است. این نخلستان، در کنار ساحل درک قرار دارد و مناظری زیبا و چشم‌نواز ایجاد کرده است. نخلستان درک، یکی از بزرگ‌ترین نخلستان‌های جنوب ایران است. این نخلستان، در کنار ساحل درک قرار دارد و مناظری زیبا و چشم‌نواز ایجاد کرده است. نخلستان درک، در فاصله ۱۸۰ کیلومتری از چابهار و در شهرستان زرآباد قرار دارد. این نخلستان، دارای بیش از ۱۰۰۰۰ نخل است که در زمینی به وسعت ۷۰ هکتار قرار گرفته‌اند. نخلستان درک، یکی از مناطق مهم زیست‌محیطی ایران است. در این منطقه، می‌توانید گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی را مشاهده کنید. از جمله گونه‌های جانوری این منطقه می‌توان به روباه، شغال، گرگ، خرگوش، کبک، تیهو، حواصیل، لک‌لک و غیره اشاره کرد. از جمله گونه‌های گیاهی این منطقه می‌توان به درختان نخل، درختان جنگلی، گیاهان دارویی و غیره اشاره کرد. نخلستان درک، یکی از جاذبه‌های گردشگری چابهار است. گردشگران زیادی از سراسر ایران و جهان برای دیدن این نخلستان زیبا به چابهار سفر می‌کنند. بهترین زمان برای بازدید از نخلستان درک، فصل پاییز است. در این فصل، هوا معتدل است و می‌توانید از زیبایی‌های نخلستان لذت ببرید.
 
منطقه حفاظت شده درک
منطقه حفاظت‌شده درک، یکی از مناطق مهم زیست‌محیطی ایران است. در این منطقه، می‌توانید گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی را مشاهده کنید. منطقه حفاظت شده درک در استان سیستان و بلوچستان و در سواحل مکران قرار دارد. این منطقه در بخش زرآباد، شهرستان کنارک، و در فاصله ۱۵ کیلومتری روستای درک و ۱۵۰ کیلومتری شرق چابهار واقع شده است.
منطقه حفاظت شده درک با مساحت ۱۴۰۰۰ هکتار، یکی از مناطق حفاظت شده مهم ایران است. این منطقه به دلیل تلاقی کویر و دریا، مناظری بدیع و منحصربه‌فرد دارد. در این منطقه، تپه‌های ماسه‌ای کویر در کنار سواحل زیبا و صخره‌ای دریای عمان قرار گرفته‌اند. منطقه حفاظت شده درک از نظر تنوع زیستی بسیار غنی است. این منطقه زیستگاه انواع گونه‌های گیاهی و جانوری است. از جمله گونه‌های گیاهی این منطقه می‌توان به درختان کنار، کرت، گز، و کهور اشاره کرد. از جمله گونه‌های جانوری این منطقه می‌توان به گوسفند وحشی، آهوی ایرانی، گربه شنی، روباه، شغال، و انواع پرندگان اشاره کرد. منطقه حفاظت شده درک یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری استان سیستان و بلوچستان است. این منطقه سالانه پذیرای گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور است.
 
روستای ساحلی زرآباد
روستای ساحلی زرآباد، یکی از روستاهای مجاور روستای درک است. این روستا، دارای سواحل زیبا و امکانات رفاهی خوبی است. این روستا که پدیده خارق العاده تلفیق دریا و کویر در آن اتفاق می افتد در ۱۷۰ کیلومتری چابهار واقع شده است.
 
منطقه آزاد چابهار
منطقه آزاد چابهار، یکی از مهم‌ترین مناطق آزاد تجاری ایران است. در این منطقه، می‌توانید از مراکز خرید و تفریحی مختلفی دیدن کنید. ویژگی های ممتاز این منطقه آزاد عبارتند از: نزدیک ترین و آسان ترین راه دسترسی به آب های آزاد برای افغانستان و کشورهای آسیای میانه،  کاهش هزینه های تخلیه و بارگیری با سبب اتصال خشکی به آب برخلاف بنادر کیش و قشم، برخورداری از دو اسکله با گنجایش ۷۰ هزار تن، دسترسی راحت به فرودگاه بین المللی کنارک و جاده های مواصلاتی، آب و هوای همیشه بهاری، داشتن جاذبه های طبیعی و تاریخی زیاد
 
منطقه تیس
روستای تیس با دارا بودن سابقه چندین هزار ساله آثار دیدنی جذابی همچون قلعه پرتغالی ها، قلعه بلوچ گت، سدهای تیس، غارهای بان مسیتی، قلعه انوشیروان، تالاب لیپار و البته قبرستان جن ها را در دل خود جای داده است.
 
منطقه پزم یا ساحل پزم
خلیج پزم در ۱۰ کیلومتری غرب چابهار و انتهای پادگان کنارک واقع شده است. این خلیج زیبا که مردم بومی به آن خلیج تیاب، بندر صیادی پزم و پزم تیاب می گویند؛ بسیار شبیه شبه جزیره است و دماغه آن به وال یا نهنگ شباهت بسیاری دارد. ساحل صخره ای زیبا، اسکله صیادی و سنگی، غار ساحلی و ساحل ماسه ای یا شوکین و معروف ترین دیدنی آن چشم اقیانوس است. در این محل امکان قایق سواری و خرید در بازار ماهی  و … را دارید.
 
چشم اقیانوس
یکی از زیباترین جاذبه های دیدنی سیستان و بلوچستان چشم اقیانوس است. این گودال که از بالا شبیه چشم آبی رنگ در ساحل پزم است علت نامگذاری این گودال به چشم اقیانوس شده است. در فصل تابستان وجود بادهای موسمی سبب به وجود آمدن آبفشان هایی با ارتفاع ۱۰ متر است.صخره های سفید رنگ ساحل پزم شبی وال است.

ساحل بریس
اسکله و ساحل بریس از پرطرفدارترین جاهای دیدنی نزدیک چابهار و درک است. سواحل صخره ای منحصر به فرد،این اسکله زیبا که با نام ساحل تراسی نیز شناخته می شود همچنان محل ماهی گیری و تردد قایق ها و لنج های صیادی هستند. اسکله بریس در زیباترین سواحل دریای مکران یکی از مهمترین جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان است. منظره زیبایی تلاقی دریا و سواحل صخره ای با شکل های عجیب و قریب چشم اندازهای بی نظیری ایجاد کرده اند. کوه های مریخی از جمله کوه های عجیب و غریب این منطقه هستند. 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.