همه آنچه که باید درباره روستای شیلاندر بدانید

شیلاندر روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان زنجان در استان زنجان ایران است. این روستا در فاصله ۳۰ کیلومتری شمال غربی استان زنجان (۱۵ کیلومتری روستای تهم) واقع شده‌است. این روستا در دهستان تهم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴۴ نفر (۳۴خانوار) بوده‌است.
1 ساعت و 47 دقیقه پیش
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
همه آنچه که باید درباره روستای شیلاندر بدانید

مشخصات

کشور ایران
استان زنجان
شهرستان زنجان
بخش مرکزی
دهستان تهم
روستا شیلاندر
جمعیت  10 نفر
مذهب شیعه
زبان گفتار ترکی
ارتفاع از سطح دریا 1,634 متر
شرایط آب و هوا کوهستانی
پیش شماره تلفن 024
ره آورد توت، سیب، گیلاس، فندق و گردو

این روستا معروف به ماسوله زنجان می باشد. که دارای ساختار پلکانی بوده. و یکی از روستاهای توابع بخش مرکزی شهرستان زنجان است. روستای شیلاندر زنجان جزئی از دهستان تهم می‌باشد. این روستا حدوداً در ۶۰ کیلومتری زنجان قرار دارد. روستای شیلاندر همانند ماسوله گیلان دارای خانه‌های پلکانی است. همچنین شیلاندر یکی از روستاهای مقصد گردشگری زنجان محسوب می‌شود. نام روستای شیلاندر همانند اکثر نام شهرها و روستاها. درگذر زمان تغییراتی داشته است. در ابتدا نام اصلی این روستا چیلاندره بوده است. بعد از مدتی چیلاندره به چیلانگر تغییر یافت. این روند ادامه پیداکرده و به چلانگر و سپس به چلاندار تغییر یافت. درنهایت بعد از نفوذ زبان عربی به ادبیات و دستور زبان فارسی ایران به شیلاندر تغییر یافت. در دوره پهلوی هنگام نقشه نویسی به شیلاندره تغییر نام یافت. روستای شیلاندر زنجان در یک منطقه کوهستانی بناشده است. آب‌وهوای کوهستانی خنک و یک منطقه ییلاقی خاصیت این روستای زیبا می‌باشد. همان‌طور که قبلاً اشاره شد. اکثر اهالی این روستا به شهر مهاجرت کرده‌اند. اما هنوز باغ‌هایی در این منطقه دیده می‌شود. که به آن‌ها رسیدگی می‌شود. صاحبان باغ‌ها فقط برای جمع‌آوری محصولات و گه گاه به‌عنوان یک تفرجگاه به این روستا می‌روند. رای رفتن به شیلاندر هم می‌توان مستقیماً از ماشین و وسایل نقلیه استفاده کرد. هم می‌توان به‌طور گروهی و پیاده به این روستای زیبا سفر کرد. اگر از سایر استان‌ها قصد گردشگری این منطقه رادارید. مسیر این منطقه بهترین مسیر طبیعت‌گردی و پیاده‌روی و حتی کوهنوردی می‌باشد. دوستداران طبیعت‌گردی و کوهنوردی از علاقه‌مندان واقعی این روستا هستند. بهترین زمان بازدید از این روستا اواسط بهار تا اواسط پاییز است. این روستای کوهستانی آب و هوای مطبوعی دارد و به پاتوق زنجانی‌ها تبدیل می‌شود. این فصول بهترین زمان برای خرید محصولات باغی نیز به حساب می‌آید. جلوه زیبای پاییزی شیلاندر بسیار دیدنی‌ ست و چشم‌اندازی رنگارنگ را پیش روی‌تان قرار می‌دهد. در زمستان هوا در شیلاندر به شدت سرد می‌شود و به دلیل خاکی بودن جاده و وضعیت نامناسب آن، بهتر است بازدید خود را به زمان دیگری موکول کنید. اگر قصد سفر به این روستای بکر و زیبا را دارید باید به سوی زنجان رفته و از طریق جاده زنجان – طارم و طی کردن جاده خاکی به این روستا برسید. دوستداران طبیعت و عاشقان پیاده روی و رودخانه نوردی می توانند برای رسیدن به این روستا از مسیر رودخانه ای که از پایین شیلاندر و میان دره تا نزدیک زنجان ادامه دارد، عبور کنند تا هر چه بیشتر از جلوه های زیبای این منطقه بهره مند شوند. از جاذبه های گردشگری و دیدنی روستای شیلاندر می توان به خانه های پلکانی روستا، چپ چپ لر، سجاد شارشاری، دیوه زمین، شارشار هوندوخانا، شیره جال، کاسالی چای، بویوک چای و پیر آقاجی اشاره کرد.
 

مسیرهای سفر به روستای شیلاندر

 
مسیر پیاده روی شماره ۱ (زنجان – تهم – شیلاندر)
پیمودن این مسیر نسبتا ساده است و نیاز به تجهیزات زیادی ندارد. برای رسیدن به روستای شیلاندر زنجان ابتدا وارد جاده تهم (جاده زنجان – تهم – طارم) می شویم. در این مسیر حدودا ۲۵ کیلومتر از شهر زنجان دورشده، بعد از ۱۶ کیلومتر به طبیعتی بکر و زیبا می رسیم. سد نسبتا بزرگ و بسیار زیبای تهم نیز در این مکان قرار دارد، ۸ کیلومتر بالاتر روستایی با همین نام یعنی روستای تهم قرار گرفته است. این سد حدودا ۳۰۰ متر پایین تر در محل تقاطع رودخانه تهم و گله رود قرار دارد. مسیر را ۸ کیلومتر بالاتر یعنی به سمت روستای تهم ادامه می دهیم. در این حین از روستای تهم عبور کرده و تابلویی با عنوان شیلاندر در ابتدای یک جاده فرعی نمایان می شود. بعد از ورود به جاده فرعی حدودا بعد از ۲۰ دقیقه به یک دوراهی می رسیم. راه سمت چپ را انتخاب می کنیم بعد از مدتی پیاده روی به روستای علی آباد می رسیم. مسیر را در جاده ای کم عرض و باریک و سنگلاخی در کنار دره ای عمیق ادامه می دهیم. آرامش و طبیعت محیط و نظاره عمق دره به هیجان و لذت این سفر می افزاید. در همین حین که پیاده روی ادامه می دهیم روستای شیلاندر از بین کوه ها خودنمایی می کند.
 
مسیر شماره ۲ برای پیاده روی و کوهنوردی (گاوازنگ – وای وای – تهم – جاده خاکی به نام حسن خاکی – شیلاندر)
این مسیر بیشتر به کوهنوردان توصیه می شود و نسبت به مسیر شماره یک کوهستانی تر است. ابتدا به سمت روستای گاورازنگ (می توانید با وسایل نقلیه بروید) حرکت می کنیم. این روستا و سد گاوازنگ یکی از تفریحگاه های اصلی مردم زنجان است. از مسیر کوهستانی گاوازنگ کمی به شمال شرق منحرف می شویم و سپس به طرف گردنه وای وای پیش می رویم. (حدوداً ۱۳ کیلومتر می توانیم با ماشین در این مسیر خاکی پیش برویم). بعد از حدود ۴۰ الی ۵۰ دقیقه پیاده روی به گردنه وای وای می رسیم. شیبی در کیلومتر ۱۷ این گردنه می بینیم. این شیب را به آهستگی سرازیر شده به سمت تهم پیش می رویم. به تهم رسیده وارد مسیر آسفالته تهم می شویم. در این مسیر به سمت آق گدیک حرکت می کنیم. حدوداً بعد از ۵۰ دقیقه پیاده روی به یک گردنه می رسیم. سمت راست خود وارد یک مسیر خاکی به نام (حسن خاکی) می شویم. ابتدای این مسیر سربالایی تندی مشاهده می شود. در این مسیر به یک دو راهی می رسیم که راه اصلی آن به روستای زرنی و راه فرعی و سمت راست ما را به روستای شیلاندر زنجان می رساند. این مسیر را ادامه داده و نهایتاً به بالای روستای شیلاندر می رسیم.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.