همه آنچه که باید درباره شهر قاهان بدانید

قاهان از توابع بخش خلجستان در شهرستان قم است و در ۸۱ کیلومتری شهر قم قرار گرفته است. در واقع قاهان از نظر جهت و تقسیمات جغرافیایی دقیقا در مرز استان قم و استان مرکزی قرار گرفته است. جالب است بدانید که تنگه ی قاهان در خود روستای قاهان که ییلاقی و خوش آب و هوا دارد که اتفاقا بازدیدکنندگان بسیار از آن استقبال می کنند.
4 ساعت و 42 دقیقه پیش
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
همه آنچه که باید درباره شهر قاهان بدانید

مشخصات

کشور ایران
استان قم
شهرستان جعفرآباد
بخش قاهان
جمعیت  ۲٬۱۸۶ نفر
مذهب مسلمان و شیعه دوازده امامی
زبان گفتار فارسی
شرایط آب و هوا معتدل
ارتفاع از سطح دریا ۱٬۵۱۶ متر
پیش شماره تلفن 0252
ره آورد سیرک، گزنه، قازیاقی و انواع سبزی های معطری همچون پونه و ....

قاهان از توابع بخش خلجستان در شهرستان قم است و در ۸۱ کیلومتری شهر قم قرار گرفته است. در واقع قاهان از نظر جهت و تقسیمات جغرافیایی دقیقا در مرز استان قم و استان مرکزی قرار گرفته است. جالب است بدانید که تنگه ی قاهان در خود روستای قاهان که ییلاقی و خوش آب و هوا  دارد که اتفاقا بازدیدکنندگان بسیار از آن استقبال می کنند. تنگه قاهان دارای عرض یک تا ۲ متر است و عمق شکاف تا هشت متر هم می‌رسد. این ویژگی منجر به این می‌شود که نور خورشید به آسانی به درون تنگه راه پیدا نکند. پیچ و خم بودن فضای تنگه یک حالت ویژه را برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند. عمق آب در بعضی از بخش‌های تنگه به بیش از یک و نیم متر می‌رسد. آب دلیل ایجاد تنگه است. این شهر در بخش قاهان قرار دارد و براساس سرشماری عمومی نفوس ومسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن برابر با ۲٬۱۸۶ نفر بوده است. با وجود این که گردشگران در تمام فصول از تنگه قاهان دیدن می‌کنند و این تنگه در همه فصل‌ها زیباست، اما بهترین زمان برای سفر به آن نیمه اول سال است. به این خاطر که در نیمه اول سال یعنی بهار و تابستان می‌توانید با خیال راحت وارد آب شوید و حتی در آن شنا کنید. با این وجود باید اضافه کرد که دره قاهان در فصل پاییز هم جذابیت خیلی زیادی دارد و در این فصل لوکیشن آن برای عکاسی استثنایی است. اگر می‌خواهید بدانید چگونه به تنگه قاهان بروید، باید گفت راه‌های مختلفی برای رسیدن به این منطقه وجود دارد. شما می‌توانید با ماشین شخصی یا تاکسی و اتوبوس خود را به این جاذبه رسانده و از آن دیدن کنید. اگر قصد سفر با اتومبیل شخصی خود از تهران را دارید، می‌توانید به سمت ساوه رفته و سپس به سمت سلفچگان تغییر مسیر بدهید. گفتنی است فاصله این تنگه تا ساوه ۴۵ کیلومتر است. همچنین برای سفر به این شهر می‌توانید بلیت اتوبوس قم را خریداری کرده و از مسیر این استان لذت ببرید. مسیر بازدید از تنگه قاهان و کوه و رودخانه آن، توسط ماشین امکان‌پذیر نیست و برای رسیدن به آن باید یک تا یک ساعت و ربع پیاده‌روی کنید.
گفتنی است این مسیر پیاده‌روی بسیار آسان و هموار است و طبیعت زیبایی که در راهتان قرار دارد شما را سرگرم می‌کند و ابداً خسته نخواهید شد.
 

جای‌ های دیدنی شهر قاهان

 
رودخانه‌ های فصلی
از جمله جاذبه‌های دره و تنگه قاهان می‌توان به رودخانه‌های فصلی این منطقه اشاره کرد. این رودخانه‌ها باعث طراوت و زیبایی هر چه بیشتر این دره و تبدیل شدن آن به تکه‌ای بهشتی بر روی زمین شده‌اند و با سفر به این منطقه می‌توانید در کنار این رودخانه‌ها اتراق کنید و از آب و هوای مطبوع آن لذت ببرید.
 
قنات‌ های پرآب
از دیگر ویژگی‌ های منحصر به فرد تنگه قاهان باید به قنات‌های بسیار زیاد آن اشاره کرد. جالب است بدانید حدود ۲۰ قنات در این تنگه قرار دارند. این قنات‌ها از مهم‌ترین منابع تأمین آب روستاهای اطراف به شمار می‌روند. آب قنات‌های موجود در این تنگه برای حفظ گیاهان و حیات‌وحش هم بسیار حیاتی است. در حقیقت باید گفت در این منطقه حتی در فصل تابستان و زیر آفتاب سوزان آن هم هوایی معتدل و خنک را تجربه خواهید کرد.
 
هوای مطبوع و فوق‌ العاده
یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های هر ناحیه‌ای برای گردشگران و طبیعت‌گردان آب و هوای آن منطقه است. گفتنی است در هر فصلی از چهارفصل سال که از تنگه قاهان بازدید کنید، هوایی دلپذیر و منظره‌ای منحصر به فرد پیش چشمتان مجسم خواهد شد. تا جایی که باورتان نمی‌شود چنین بهشتی در دل منطقه‌ای کویری وجود داشته باشد.
 
روستاهای دیدنی
همان‌طور که گفتیم از جاذبه‌های منطقه تنگه قاهان روستاهایی هستند که در کنار هم قرار گرفته‌اند. در حقیقت ۱۰ روستای هدف گردشگری در این استان مشخص شده که این تعداد روستاها شامل فردو، انجیله، قلعه چم، بنابر، دستگرد، قاهان، محمدآباد کاج، طینوج و وشنوه با ویژگی‌های منحصر به فردی می‌شود که هرکدامشان را به مقصد خوبی برای گردشگری تبدیل می‌کند. به همین خاطر است که در سال‌های گذشته، مطالعات زیادی بر روی این روستاها در قاهان صورت گرفته است. در حقیقت در مسیر تنگه قاهان روستاهای سرسبز و خوش آب و هوایی از جمله روستاهای آغلک، قاهان، جمیزقان، انجیله و کاسوا را خواهید دید که بسیار دیدنی هستند. این روستاها و مناطق اطراف آن‌ها از مناطق کوهستانی استان قم به شمار می‌روند. در این مسیر هرچه به سمت انتهای دره نزدیک شوید آب و هوای کوهستانی منطقه را بیشتر احساس می‌کنید و در نهایت به روستاهای انجیره و کاسوا می‌رسید که به شکل پلکانی در دل کوهستان قرار گرفته‌اند.
 
پوشش گیاهی غنی
از دیگر جاذبه‌های تنگه قاهان تنوع زیستی خوب است که موجب رشد بسیاری از گونه‌های گیاهی شده. در حقیقت باید گفت در این تنگه گونه‌های گیاهی ارزشمند و موجودات مختلفی در کنار هم زندگی می‌کنند. به‌عنوان‌مثال دشت موسیر در ییلاقات بالادستی روستای انجیله در قاهان، انواع گونه‌های گون، خارخاسک، سیرک، گزنه، قازیاقی و انواع سبزی‌های معطری مانند پونه را پیش چشم گردشگران مجسم می‌کند. همچنین باید اضافه کرد کسانی که به قاهان سفر می‌کنند، می‌توانند از این گیاهان بخرند و یا حتی بچینند و با خود ببرند. از جمله سبزی‌هایی که می‌توانید از قاهان بچینید، گیاه پونه است. پونه در واقع تحفه‌ای است که طبیعت دره قاهان در بهار پیشکش مهمانان خود می‌کند.  
 
جاذبه‌ های تاریخی
از جمله جاذبه‌های تاریخی تنگه قاهان می‌توان از آثار و بناهایی قدیمی همچون غارها، مخفیگاه‌های قدیمی و امامزاده هادی نام برد که در بیشتر ایام سال و به جز زمستان‌های پر برف، پذیرای گردشگران داخلی و خارجی هستند. شاید جالب باشد برایتان تا بدانید خود روستای قاهان یکی از ۱۲ منطقه نمونه گردشگری مصوب دولت هم هست.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.