روش و آداب ختم سوره ضحی + متن و صوت

یکی دیگر از سوره های بافضیلت قرآن که روایات بسیاری در باب فضیلت و برکات آن آمده است سوره ضحی است.در این مطلب به فضایل و برکات سوره ضحی و همچنین ختوم مجرب این سوره اشاره شده است.
دوشنبه، 19 شهريور 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
روش و آداب ختم سوره ضحی + متن و صوت

آشنایی با سوره ضحی

نود و سومین سوره قرآن سوره ضحی است و از سوره های مکی می باشد که در جزء سی ام قرآن جای دارد. سوره ضحی یازده آیه، چهل کلمه و ۱۶۵ حرف دارد سوره ضحی یا والضحی از جمله سوره‌ هایی است که یک‌ جا بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نازل شده است و اما علت نام گذاری این سوره از این قرار است که ضحی به معنای روز و روشنایی است و سبب این نامگذاری این است که خداوند در آغاز سوره به ضحی قسم یاد می‌کند.در باب شان نزول این سوره آمده است مدتی وحی بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نازل نشد به همین دلیل برخی دشمنان، او را شماتت می‌کردند که خدا پیامبرش را رها کرده‌ است. بعد از این واقعه سوره ضحی نازل شد و آن حضرت را شاد کرد.
در متن این سوره به موضوعات مهمی پرداخته شده است که عبارتند از
حمایت خدا از پیامبر در دنیا و آخرت
خداوند هیچ‌ گاه پیامبر را به حال خود رها نمی‌ کند
خدا در دنیا و آخرت از پیامبر حمایت می‌کند
خداوند در آینده نیز به پیامبر لطف می‌ کند
سرپرستی پیامبر در دوران یتیمی
هدایت پیامبر به توحید و احکام دین
بی‌نیاز کردن پیامبر از دیگران
رعایت حقوق یتیمان
رفتار محترمانه با نیازمندان
بازگوکردن و شکر نعمت‌ های خدا
 
روایاتی درباره فضیلت سوره ضحی
1.در کتاب ثواب الاعمال از امام صادق (علیه السلام) روایت شده است هرکس سوره ضحی را شب یا روز زیاد بخواند تمام اعضای بدن او، مو و پوست و گوشت و استخوانش به نفع او شهادت می دهند خداوند پس از این شهادت ها می گوید شهادت شما را برای این بنده ام پذیرفتم. او را به بهشت ببرید تا هر چه که دوست دارد به او اعطا شود گوارایش باد.

2.در کتاب اقبال الاعمال از امام صادق (علیه السلام) روایت شده است هر کس در شب بیست و سوم ماه رجب دو رکعت نماز بخواند و در هر رکعت پس از حمد پنج مرتبه سوره ضحی را بخواند خداوند به تعداد حروف این سوره و به تعداد کافران در بهشت به او درجه می دهد. همچنین ثواب هفتاد حج و ثواب کسانی که در هزار تشییع جنازه شرکت کرده و کسی که هزار مریض را عیادت کرده و ثواب کسی که هزار حاجت مسلمانان را برآورده کرده به او داده می شود.

3.در کتاب مجمع البیان از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نقل شده است بشارت باد بر کسی که سوره ضحی را قرائت کند چراکه از جمله کسانی که خداوند از او راضی است و رسول خدا از او شفاعت می کند و به تعداد همه یتیم ها و مستمندان، خداوند ده حسنه به او اعطا می کند.
 

طریقه ختم سوره ضحی

1.اگر حاجتی در دل دارید و درصدد برآورده شدن آن هستید با هر نیتی که در دل دارید و با طهارت در شب های متبرک مانند شب جمعه چهل مرتبه پی در پی سوره‌ مبارکه ضحی را بدون حرف زدن بخوانید به لطف خدای مهربان حاجت روا می‌ شوید.

2.یکی از ختوم مجربی که در روایات از سوره ضحی بیان شده است در رابطه با ایجاد مهر و محبت میان زن و شوهر و بیقراری و عزیز و محبوب و گرامی شدن می باشد بدین صورت که سوره ضحی را پانزده مرتبه بر روی نارنج بخواند به اسم هر کس که می خواهند و در آتش بیاندازد، آن فرد از عشق او بی قرار می گردد.

3.ختم مجربی که برای افزایش رزق و روزی از این سوره روایت شده است بدین صورت است که سوره ضحی را چهل مرتبه بدون تکلم و رو به قبله و با طهارت، در روز و شب هایی مانند شب جمعه قرائت کنید باشد که به امید خدا حاجت روا شوید.

4.برای تسهیل در امر ازدواج قرائت مستمر سوره ضحی توصیه شده است از طرفی اگر می خواهید نزد خانواده همسر خود محبوب شوید، ابتدا باید وضو بگیرید و سپس به نیت محبوب شدن نزد آنها یازده مرتبه سوره ضحی را قرائت کنید.
 

سوره ضحی همراه با ترجمه

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
وَالضُّحَی ﴿١﴾ وَاللَّیْلِ إِذَا سَجَی ﴿٢﴾
مَا وَدَّعَکَ رَبُّکَ وَمَا قَلَی ﴿٣﴾ وَلَلآخِرَةُ خَیْرٌ لَکَ مِنَ الأولَی ﴿٤﴾
وَلَسَوْفَ یُعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضَی ﴿٥﴾ أَلَمْ یَجِدْکَ یَتِیمًا فَآوَی ﴿٦﴾
وَوَجَدَکَ ضَالا فَهَدَی ﴿٧﴾ وَوَجَدَکَ عَائِلا فَأَغْنَی ﴿٨﴾
فَأَمَّا الْیَتِیمَ فَلا تَقْهَرْ ﴿٩﴾ وَأَمَّا السَّائِلَ فَلا تَنْهَرْ ﴿١٠﴾ وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّکَ فَحَدِّثْ ﴿١١﴾
بنام خداوند بخشنده مهربان
قسم به روز روشن یا هنگام ظهر آن (1)
و قسم به شب به هنگام آرامش آن. (2)
که خدای تو هیچ گاه تو را ترک نگفته و بر تو خشم ننموده است (چهل روز بر رسول وحی نیامد، دشمنان به طعنه گفتند: خدا از محمد قهر کرده. این آیه رد بر آنهاست). (3)
و البته عالم آخرت برای تو بسی بهتر از نشأه دنیاست. (4)
و پروردگار تو به زودی به تو چندان عطا کند که تو راضی شوی در دنیا نصرت و در آخرت مقام شفاعت به تو بخشد. (5)
آیا خدا تو را یتیمی نیافت که در پناه خود جای داد؟ (6)
و تو را در بیابان مکه ره گم کرده و حیران یافت در طفولیت که حلیمه دایه‌ات آورد تا به جدت عبد المطلب سپارد در راه مکه گم شدی، حلیمه و عبد المطلب سخت پریشان شدند و خدا زود آنها را به تو ره نمایی کرد. (7)
و باز تو را فقیر الی الله یافت به دولت نبوت توانگر کرد (و نعمت رسالت عطا نمود). (8)
پس تو هم یتیم را هرگز میازار. (9)
و فقیر و گدای سائل را به زجر مران. (10)
و اما نعمت پروردگارت را که مقام نبوت و تقرب کامل به خدا یافتی، بر امت باز گو. (11)

منبع: سایت راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط