مراسم یوم الحسین

مراسم یوم الحسین، نام مجموعه‌ای از آیین‌ها و گردهمایی‌های شیعیان جهان است که عموماً برای گرامی‌داشت شهادت امام حسین(علیه السلام) برگزار می‌‎شود. این آئین‌ها در کشورهای مختلفی برپا می‌گردد و طی آن‌ها سخنرانی‌هایی دربارۀ شخصیت امام حسین(علیه السلام)، شهیدان کربلا و مفهوم شهادت انجام می‌شود. در برخی احادیث نیز از واقعه کربلا با نام یوم‌الحسین یاد شده است. پس با ما همــراه باشید با بررســـی مختصری از مراسم یوم الحسین.
2 ساعت و 31 دقیقه پیش
تخمین زمان مطالعه:
گردآورنده : ابوالفضل رنجبران
موارد بیشتر برای شما
مراسم یوم الحسین
مراسم یوم الحسین
یوم‌الحُسَین، نام مجموعه‌ای از آیین‌ها و گردهمایی‌های شیعیان جهان است که عموماً برای گرامیداشت شهادت امام حسین(علیه السلام) برگزار می‌‎شود. این آئین‌ها در کشورهای مختلفی برپا می‌گردد و طی آن‌ها سخنرانی‌هایی دربارۀ شخصیت امام حسین(علیه السلام)، شهیدان کربلا و مفهوم شهادت انجام می‌شود. در برخی احادیث نیز از واقعه کربلا با نام یوم‌الحسین یاد شده است.(صدوق، أمالی، ۱۳۷۶ش، ص۱۲۸.) یوم‌الحسین: به فارسی: روز حسین و به انگلیسی: Hussain Day معنی می‌شود(مؤتمر یوم الحسین بمشارکة العتبة الحسینیة»، مرکز الاعلام الدولی.)

مراسم یوم الحسین در ایران
در شهرهایی از ایران همچون اصفهان و بروجرد نیز اجتماع‌هایی در عصر عاشورا با نام یوم‌الحسین شکل می‌گیرد.

مراسم یوم الحسین در هند
در شهر بنگلور هند نیز سالانه همایشی به این نام در ایام عزاداری محرم و صفر برگزار می‌شود. در این مراسم سخنرانان از مذاهب و ادیان مختلف به زبان‌های عربی، اردو و انگلیسی دربارۀ امام حسین(ع) سخنرانی می‌کنند. گردانندگان این همایش، آن را فراخوانی برای گسترش برابری و محکومیت اعمال خشونت‌آمیز علیه مسلمانان و دیگر ادیان اعلام می‌کنند. همچنین طی این مراسم، پرچم‌های عزا به نهادهای مختلف هند تقدیم و در برخی از شهرهای این کشور برافراشته می‌شود.(«اقامة مؤتمر یوم الحسین بمشارکة العتبة الحسینیة»، مرکز الاعلام الدولی)

مراسم یوم الحسین در پاکستان
سازمان دانشجویان امامیه پاکستان نیز هر ساله در دهۀ سوم محرم، همایشی با عنوان «یومِ حسین» را در دانشگاه‌های پاکستان برگزار می‌کند.
گزارش‌هایی از مخالفت مسئولان محلی پاکستان با این همایش وجود دارد. البته از بعضی گزارش‌ها چنین برمی‌آید که در پاکستان به مجموعۀ جشن‌های میلاد امام حسین‌(ع) نیز «یومِ حسین» گفته می‌شود.(«برگزاری همایش «یوم الحسین» باوجود اعلام ممنوعیت دولت ایالتی پاکستان»، خبرگزاری تسنیم.)

مراسم یوم الحسین در آمریکا
مراسم «روز حسین» در نیویورک نیز برگزار می‌شود. شیعیان آمریکا هر ساله در نزدیکترین یکشنبه به روز عاشورا، راهپیمایی می‌کنند و به بازدیدکنندگان شاخه‌های گل سرخ و بروشورهایی دربارۀ واقعه کربلا اهدا می‌کنند.

مراسم یوم الحسین در بریتانیا
گزارش‌هایی دربارۀ این مراسم در بریتانیا نیز وجود دارد. در سال ۲۰۱۳م جامعۀ شیعیان در مرکز المهدی انگلستان همایشی به این نام و با حضورِ مسیحیان، یهودیان و دیگر مذاهب اسلامی انگلستان برگزار کردند.

مراسم یوم الحسین در اسکاتلند
جامعه اهل‌بیت اسکاتلند، نیز هر ساله در ۱۲ اکتبر، مجموعه‌ سخنرانی‌هایی به نام «روز حسین» و با موضوع شهادت امام حسین(ع)، مفهوم شهادت و عدالت‌خواهی برگزار می‌کند.

سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در ایران، متولی ثبت آیین‌های عاشورایی است. تا سال ۱۳۹۱ش، بیش از ۱۹۰ آیین عاشورایی به ثبت ملی رسیده بود. پیش از ثبت شدن یک آیین عاشورایی، علمای مسلمان درباره آن اظهار نظر کرده و پس از تایید آنان، آیین به ثبت ملی می‌رسد. یکی از اهداف این اقدام، جلوگیری از خرافه‌گرایی است.(«ثبت فرهنگ و آئین‌های عاشورایی مانع گسترش خرافه‌گرایی می‌شود»،‌ ایرنا.)

© کلیه حقوق متعلق به پرتال فرهنگی راسخون است. استفاده از مطالب و آثار فقط با ذکر منبع بلامانع است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.