امنيت ويندوز 7؛ کارگاه عملي

ويندوز 7 به عنوان جديدترين سيستم عامل مايکروسافت، امنيت کامپيوتر را ساده تر و کار با ابزارهاي امنيتي در داخل سيستم عامل را آسان تر نموده است. اکنون کابران با کاهش قابل ملاحظه خطرات ايجاد شده توسط ويروس ها، اسپاي وير و بد افزارها مواجه هستند. همچنين ويندوز 7، يک راه حل توسعه يافته پشتيبان گيري داده ها ، براي
سه‌شنبه، 25 آبان 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
امنيت ويندوز 7؛ کارگاه عملي

امنيت ويندوز 7؛ کارگاه عملي
امنيت ويندوز 7؛ کارگاه عملي


 





 

امنيت ويندوز 7؛ کارگاه عملي

ويندوز 7 به عنوان جديدترين سيستم عامل مايکروسافت، امنيت کامپيوتر را ساده تر و کار با ابزارهاي امنيتي در داخل سيستم عامل را آسان تر نموده است. اکنون کابران با کاهش قابل ملاحظه خطرات ايجاد شده توسط ويروس ها، اسپاي وير و بد افزارها مواجه هستند. همچنين ويندوز 7، يک راه حل توسعه يافته پشتيبان گيري داده ها ، براي کمک به ايمن سازي بيشتر اطلاعات و نيز برنامه نظارت والدين را ارائه مي نمايد. به ادعاي مايکروسافت ،Windows7 امن ترين نسخه ويندوز در طول تاريخ اين سيستم عامل به حساب مي آيد و پس از مدتي آزمايش و بررسي ، ما نيز فکر مي کنيم که اين ادعا احتمالا صحت دارد. Windows7 با مجموعه اي از ويژگي هاي مختلف مجهز شده است تا به محافظت از داده هاي شما کمک نموده و Malware ها، هکرها و ساير خطرات احتمالي را از کامپيوتر تان دور نگه دارد.
البته، چيدمان جديد کاملاً بي نقص نيست. براي مثال شما بايد يک برنامه آنتي ويروس کامل را براي تشخيص تمام تهديدهاي احتمالي، نصب کنيد. همچنين، يافتن يک يا دو ويژگي امنيتي ديگر نيز نسبتاً دشوار است. بعلاوه، تنظيمات پيش فرض ويژگي هاي امنيتي توکار نيز به اندکي تصحيح نياز دارند.
با اينحال، اجازه ندهيد که اين موارد باعث نگراني شما شوند، زيرا تمام آنها به آساني برطرف خواهند گرديد. کافي است يک نرم افزار امنيتي قدرتمند را انتخاب کرده، آن را با دستورالعمل هاي گام به گام ما ترکيب کرده و نهايتاً PC خود را ايمن وسالم نگهداريد.

نصب يک نرم افزار آنتي ويروس
 

اولين گام در ايمن سازي هر PC، نصب يک نرم افزار آنتي ويروس با کيفيت بالا است. اگر درحال ارتقاءPC موجود خود به Windows7 هستيد، از جنبه تئوري بايد از قبل مشغول استفاده از يک برنامه آنتي ويروس بوده باشيد. بسيار مهم است که پيش از آغاز فرآيند ارتقاء سيستم عامل خود، يک اسکن ويروس کامل را بر روي کامپيوتر تان انجام دهيد، زيرا هر Malware مي تواند بصورت بالقوه اي فرآيند مذکور را از خط اصلي خود خارج نموده و شما را با يک PC به هم ريخته تنها بگذارد. هر نرم افزار آنتي ويروسي که براي محافظت از سيستم خود انتخاب کرده ايد، بايد با Windows7 سازگار باشد.
اگر در اين زمينه با مشکل مواجه هستيد و يا فروشنده آنتي ويروس فعلي شما درخواست مي کند که مبلغي را براي بدست آوردن سازگاري با Windows7 پرداخت نمائيد (وشما احتمالا ترجيح مي دهيد که پولي را براي چنين قطعه نرم افزاري خرج نکنيد) مي توانيد از ابزارهاي رايگان وقابل اعتمادي نظير AVG (http://free.avg.com/ww-en/download-free-antivirus.tpl-crp ) استفاده کنيد.

امنيت ويندوز 7؛ کارگاه عملي

اين برنامه رايگان است، اما به همان اندازه رقباي تجاري خود دقيق و قابل اعتماد خواهد بود و بيش از 110 ميليون نفر در سراسر دنيا از آن استفاده مي نمايند.

روز آمدسازي واسکن سيستم
 

AVG را بر روي سيستم خود نصب کرده و سپس بر روي آيکن آن در ناحيه Notification Area (گوشه پائين و سمت راست دسک تاپ) دوبار کليک نمائيد تا کنسول برنامه باز شود. درسمت چپ کنسول برنامه بر روي گزينه Update Now کليک نمائيد تا برنامه آخرين فايل هاي تعريف ويروس را بارگذاري کند. سپس بر روي Computer Scanner کليک نموده و سپس گزينه Scan Whole Computer را از سمت راست انتخاب کنيد تا يک معاينه سلامتي کامل از سيستم شما انجام شود. شما مي توانيد تمام کارها را به AVG بسپاريد، زيرا اين برنامه بطور خودکار هر مشکلي را بيابد، به خوبي برطرف خواهد کرد.اين برنامه درعين حال يک اسکن خودکار منظم را برنامه ريزي خواهد کرد تا در آينده از سلامت سيستم خود اطمينان داشته باشيد.
اين مي تواند ايده بسيار خوبي باشد، اما شما بايد مطمئن شويد که اسکن مذکور در ساعت ها و فواصل زماني اجرا خواهد شد که با کار شما تداخل ندارند. يکبار ديگر بر روي Computer Scanner کليک نموده و اين بار گزينه Manage Scheduled Scans را انتخاب کنيد. حالا بر روي گزينه Edit Scan Schedule کليک کرده و زمان هاي اسکن را با زمان بندي مورد نظر خود پيکر بندي نمائيد.

امنيت ويندوز 7؛ کارگاه عملي

تنظيمات مکاني شبکه
 

حالا مي توانيد سيستم خود را به Windows7 ارتقاء دهيد (اگر قبلاً اين کار را انجام نداده ايد). فرآيند مربوطه بطور غافلگير کننده اي سريع است، ولي احتمالا هر دو تنظيمات فايروال و شبکه شما را تغيير خواهد ؛ پس بهتر است آنها را بررسي کنيد. بر روي گوي Startکليک نموده، عبارت Network را در فيلد جستجو تايپ کرده و سپس بر روي لينک Network and Sharing Center کليک نمائيد. مطمئن شويد که شبکه فعال شما بطور مناسبي انتخاب شده است:Home Network اگر شما در منزل هستيد و به تمام PC هاي اطراف خود اعتماد داريد؛ Work Network اگر در محل کار هستيد اما هنوز به سيستم هاي محلي اعتماد داريد؛ Public Network اگر شما از اتصال باند پهن موبايل استفاده مي کنيد، دريک محل عمومي هستيد و PC هاي نزديک را نمي شناسيد.
اگر درخانه از تنظيمات Public Network استفاده کنيد، ساير سيستم هاي موجود بر روي شبکه خانگي شما قادر به برقراري ارتباط با کامپيوتر تان نخواهند بود. بر روي عنوان نوع شبکه خود کليک نموده و سپس آن را تغيير دهيد.

امنيت ويندوز 7؛ کارگاه عملي

تنظميات فايروال
 

درقسمت پانل سمت چپ پنجره Network and Sharing Center، بر روي لينک Windows Firewall کليک نمائيد. اگر يک فايروال نرم افزاري را بر روي سيستم خود نصب نکرده ايد و از طريق يک مودم (بجاي يک روتر) به اينترنت متصل مي شويد، مطمئن شويد که "Windows Firewall State" بصورت On تنظيم شده است. اين مؤلفه از شما در برابر هکرهايي که تلاش مي کنند تا وقتي آنلاين هستيد مستقيما به کامپيوترتان دسترسي پيدا کنند، محافظت خواهد نمود. با اين حال اگر فايروال ديگري را بر روي سيستم خود نصب کرده ايد، استفاده از فايروال ويندوز در کنار آن مي تواند باعث ايجاد برخوردهايي گردد و به همين دليل بهتر است Windows Firewall را غير فعال نگه داريد.
اگر تنظيمات فعلي با نيازهاي شما متناسب نيست، بر روي گزينه Turn Windows Firewall on or off کليک نموده، آن را تغيير داده و سپس کامپيوتر خود را مجدداً راه اندازي کنيد تا به ويندوز امکان دهيد که تنظيمات جديد را اعمال نمايد.

امنيت ويندوز 7؛ کارگاه عملي

وصله هاي امنيتي
 

شما درحال استفاده ازWindows 7 هستيد و همه چيز بايد خوب به نظر برسد؛ اما هنوز يک مشکل وجود دارد. کپي ويندوز شما هيچيک از وصله هاي امنيتي که در طول چند ماه گذشته توسط مايکروسافت منتشر شده اند را در بر ندارد، بنابراين بايد مطمئن شويد که سيستم خود را براي بارگذاري و نصب آنها تنظيم کرده ايد. براي اين منظور به پانل کنترل ويندوز رفته و دوباره بر روي اپلت Windows Update کليک نمائيد. اگر يک تيک سبز رنگ و پيام No important update available را مشاهده کرديد، سيستم شما بطور صحيح پيکر بندي شده و بطور خودکار بروز رسانيهاي امنيتي را نصب کرده است.
اگر هر چيز ديگري را در اينجا مشاهده کرديد، بر روي گزينه Check for Updates کليک نمائيد تا متوجه شويد که چه بروز رساني هايي قابل دسترسي هستند(وسپس آنها را بارگذاري کنيد). حالا بر روي Change Settings کليک نموده و گزينه Important Updates را بصورت Install updates automatically تنظيم کنيد.

امنيت ويندوز 7؛ کارگاه عملي

تنظيم UAC
 

Windows 7 عملکردUAC (User Account (Control ويندوز ويستا را تغيير داده است تا تعداد اعلان هاي آن را کاهش دهد. بطور پيش فرض، نرم افزارهاي کابردي خود ويندوز مي توانند تغييرات سيستم را بدون نمايش هيچ هشداري اعمال نمايند. شما تنها در صورتي اين گونه اعلان ها را مشاهده خواهيد کرد که بخواهيد برنامه هاي جديدي را نصب و اجرا نمائيد. با اين حال، وضعيت مذکور مي تواند بطور بالقوه شما را در سطح امنيت پائين تري قرار دهد، زيرا يک Malware مي تواند وانمود کند که (مثلا) Windows Explorer است و سپس هر کاري که مي خواهد را انجام دهد، بدون آنکه شما با يک اعلان UACمواجه شويد. خوشبختانه شما مي توانيد اين وضعيت را تغيير دهيد. درصورتيکه خودتان بخواهيد، مي توانيد تنظيمات UAC را به بالاترين سطح افزايش دهيد که در نتيجه عملکردي شبيه به همکار ويستاي خود پيدا خواهد نمود، اما در عين حال کار را براي تهاجم Malware ها دشوارتر مي کند.
بر روي گوي Start کليک نموده و سپس عبارت UAC را در فيلد جستجو تايپ کنيد. بر روي لينک Change User Account Control settings کليک نموده، سپس لغزنده مربوطه را به بالاترين سطح (Always notify) انتقال داده و نهايتاً بر روي ok کليک نمائيد.

امنيت ويندوز 7؛ کارگاه عملي

Windows Defeder
 

Windows7 به همراه ابزار تشخيص Walware خود ارائه مي شود که در Windows Defender پياده سازي شده است. بطور قاطع، اگر از AVG (يا ساير محصولات مشابه آن) که توانائي مقابله با انواع تهديدها را دارد استفاده مي کنيد، نيازي به اين ابزار نخواهيد داشت. با اين حال غالباً ايده خوبي است که يک ابزار Anti - malware ديگر را دم دست داشته باشيد، حداقل براي آنکه يک نظريه ثانويه را در اختيار شما قرار دهد. بر روي گوي Start کليک نموده، عبارت Defender را در فيلد جستجو تايپ کرده و سپس بر روي لينک Windows Defender کليک نمائيد تا اجرا شود. سپس بر روي گزينه Check for updates کليک نمائيد تا مطمئن شويد که نرم افزار شما به روز است. با انيجال اگر از Windows 7 به همراه AVG بر روي يک PC ضعيف يا netbook استفاده مي کنيد ، مي توانيد Windows Defender را غير فعال نمائيد تا عملکرد سيستم خود را اندکي بهبود بخشيد . براي اين منظور بر روي Tools وسپس Options کليک نموده، گزينه Administrator را انتخاب کرده و سپس تيک کنار گزينه Use this program را برداريد تا Windows Defender غير فعال شود.

امنيت ويندوز 7؛ کارگاه عملي

برنامه نظارت والدين
 

اگر درمنزل کودکاني داشته باشيد، ممکن است بخواهيد ويژگي Family Safety يا سيستم جديد نظارت والدين (Parental Control) در 7 Windows را فعال کنيد . اين مولفه به همراه تعداد ديگري از ويژگي هاي ويندوز نظير Messenger , Mail( جانشين Outlook Express و Windows Mail (,photo Gallery, Movie Maker ديگر بر روي DVD ويندوز ارائه نمي شوند، بنابراين شما بايد ابتدا آن را بارگذاري نموده و سپس نصب کنيد. براي انجام اينکار، به منوي Start رفته ، عبارت Live را در فيلد جستجو تايپ کرده و سپس بر روي لينک Go Online to get Windows Live Essentials کليک نمائيد. به اين ترتيب يک پنجره مرورگر وب با صفحه .download.live com باز خواهد شد. بر روي Download کليک نموده و اگر از شما پرسيده شد، گزينه اجراي برنامه Setup را انتخاب کنيد، سپس ، Windows Live Installer ظاهر خواهد شد (ممکن است يکي دو دقيقه منتظر بمانيد، پس صبور باشيد).

امنيت ويندوز 7؛ کارگاه عملي

پيکر بندي برنامه
 

Windows Live Installer پس از بارگذاري خود تمام برنامه هايي که قادر به نصب آنها مي باشد را فهرست خواهد کرد. گزينه Family Safety وهر مؤلفه ديگري که مايل به نصب آن هستيد را فعال کنيد. براي شروع فرآيند نصب بر روي Install کليک نماييد. هنگامي که فرآيند Setup به اتمام رسيد، مي توانيد برنامه نظارت والدين را با رفتن به منوي Start، تايپ عبارت Family درفيلد جستجو و سپس کليک بر روي لينک Family Safety اجرا کنيد. سپس با Windows Live ID خود Sing - in نموده (اگر اين ID را در اختيار نداريد، بر روي Sing up کليک نمائيد). حال حساب هاي کاربري ويندوز که مي خواهيد مورد نظارت قرار گرفته ويا محدود شوند را انتخاب کنيد. اگر هنوز براي کودکان خود يک حساب کاربري ايجاد نکرده ايد، براي ايجاد آن بر روي Create a new standard Windows account کليک نمائيد. حساب کاربري مورد نظر را انتخاب کرده، بر روي saveکليک نموده، به کارخود با ويزارد ادامه داده و تنظيمات پيش فرض آن را بپذيريد.

امنيت ويندوز 7؛ کارگاه عملي

امنيت ويندوز 7؛ کارگاه عملي

مشاهده گزارش فعاليت
 

ممکن است تمام اين ملزومات بارگذاري و Login وب براي شما يک دردسر واقعي به نظر برسد، اما پس از آنکه همه چيز را راه اندازي کرديد، اجرا زحمات خود را خواهيد گرفت. مرورگر وب خود را به آدرس http://family safety.live.comهدايت کنيد. دراينجا Sing -in نمائيد تا حساب هاي کاربري هر يک از اعضاي خانواده خود که در حال نظارت بر آن هستيد را مشاهده کنيد. کليک بر روي گزينه View Activity Report ، کارهايي که آنها بر روي PC انجام داده اند را نمايش خواهد داد، درحاليکه انتخاب Web Filteringبه شما در کنترل سايت هايي که کودکان شما مي توانند به آنها دسترسي داشته باشند، کمک خواهد کرد (مثلا ، شما مي توانيد يک سايت بخصوص را بعنوان تنبيه براي چند روز مسدود نمائيد).
ممکن است شما درمحل کار خود و يا يک مسافرت دور باشيد، ولي ماداميکه بتوانيد به يک مرورگر وب دسترسي پيدا کنيد، دقيقاً خواهيد ديد که کودکان شما بر روي کامپيوترتان چه کاري انجام مي دهند.

امنيت ويندوز 7؛ کارگاه عملي

Windows Live Mail
 

اگرWindows Live Mail را نصب کرده ايد ، اين مولفه نيز داراي بعضي تنظيمات امنيتي مفيد است. برنامه را اجرا کرده، کليد Alt را فشار داده، بر روي منوي Tools کليک نموده و نهايتا ً گزينه Safety Options را انتخاب کنيد. بطور پيش فرض، Windows Live Mail تنها آشکارترين eMail هاي Spam را به فولدر junk انتقال مي دهد. اگر ترجيح مي دهيد که تعداد بيشتري از اين گونه پيام هاي مزاحم به دام بيفتند، گزينه High را انتخاب کنيد، اما مراقب باشيد زيرا ممکن است eMail هاي معتبر شما نيز با اين تنظيم گرفتار شوند.

امنيت ويندوز 7؛ کارگاه عملي

بطور متناوب به فولدر junk خود سرکشي کرده و پيام هايي که بطور نادرست به آنجا فرستاده شده اند را نجات دهيد. بر روي برگه International کليک نموده و اگر مطمئن هستيد که هرگز يک eMail را از کشور بخصوص و يا با يک زبان معين (مثلا چيني) دريافت نخواهيد کرد، آنها را دراين بخش مسدود نموده و به اين ترتيب تعداد Spam هاي خود را کاهش دهيد. سپس به برگه Phishing رفته، گزينه Move Phishing eMail to the junk email folder را فعال کنيد. به اين ترتيب در آينده Scam هاي آنلاين مستقيما به فولدر junkهدايت خواهند شد.

امنيت ويندوز 7؛ کارگاه عملي

تنظيمات امنيتي IE8
 

شما قبلاً از Internet Explorer در Windows 7 استفاده کرده ايد. حالا زمان آن رسيده است که مرور گر وب مذکور را براي نيازهاي امنيتي خود پيکر بندي نمائيد. IE8را باز کرده ، کليد Alt را فشار داده ، به منوي Tools رفته و منوي فرعي Smart Screen Filter را انتخاب نمائيد. اين ويژگي از دسترسي شما به سايت هاي مشکوک و يا بارگذاري هاي آلوده به Malware جلوگيري خواهد کرد که يک توانايي بسيار مهم به حساب مي آيد.اگر شما گزينه Turn On Smart Screen Filtering را مشاهده کرديد،آن را انتخاب نمائيد. حالا کليد Alt را فشار داده، بر روي Tools و سپس Internet Option کليک نمائيد.
به برگه Security رفته و مطمئن شويد که Enabled Protected Mode براي محدود کردن خساراتي که هر Malware مبتني بر مرورگر مي تواند به بار آورد، فعال است. سايت هاي بدخواهانه غالباً از Pop-up ها بعنوان روشي براي تحميل نمودن بارگذاري هاي Spyware بهره گيري مي کنند . حالا به برگه Privacy رفته و گزينه Turn on Pop-up Blocker را براي کاهش شانس موفقيت اين گونه سايت ها، فعال نمائيد.

امنيت ويندوز 7؛ کارگاه عملي

تهيه نسخه پشتيبان
 

اگر تا اينجا دستورالعمل هاي ما را دنبال کرده باشيد، بخوبي در برابر ويروس ها، هکرها وسايت هاي وب مشکوک از خود محافظت نموده ايد، اما سيستم Windows 7 شما هنوز به خاطر خرابي هاي سخت افزاري، باگ هاي نرم افزاري و يا خطاهاي ساده انساني درمعرض ريسک قرار دارد؛ بنابراين تنها راه براي تضمين سلامتي آن، تهيه يک کپي پشتيبان بصورت دوره اي خواهد بود.
اين کار اکنون بسيار آسان تر از گذشته شده است. براي اين منظور به منوي Start رفته، عبارت Backup را در فيلد جستجو تايپ کرده و سپس بر روي لينک Backup and Restore کليک نمائيد. در پنجره اي که باز مي شود، بر روي لينک Set up backup کليک نموده، يک درايو را براي ذخيره سازي کپي پشتيبان انتخاب کرده (يک DVD Writer براي اين منظور کاملا مناسب است) و سپس بر روي Next کليک نمائيد.حالا شما مي توانيد يکي از دو گزينه "Let Windows choose " (براي تهيه کپي پشتيبان از تقريباً همه چيز) ويا " Let me choose" ( براي ذخيره سازي تنها چند فايل مهم که خودتان انتخاب مي نمائيد) را انتخاب کنيد.
برروي Next کليک نموده و ويزاد را تکميل کنيد تا ويندوز نه تنها فايل هاي انتخاب شده توسط شما را در همان زمان ذخيره سازي نمايد، بلکه آنها را براي تهيه کپي پشتيبان بصورت منظم در آينده نيز برنامه ريزي کند.

امنيت ويندوز 7؛ کارگاه عملي

امنيت ويندوز 7؛ کارگاه عملي

Action Center
 

همين بود . کارشما به اتمام رسيده است و اکنون کامپيوترتان در وضعيت سالم و امني قرار دارد. حداقل بايد اينطور باشد. اما اگر چيزي را فراموش کرده باشيد، چطور؟ Action Center جديد Windows7 بطور منظم تنظيمات سيستم شما را بررسي نموده و هر گونه مشکلي را گزارش خواهد کرد. به منوي Start رفته، عبارت Action را در فيلد جستجو تايپ کرده و سپس بر روي لينک Action Center کليک نمائيد.
اگرWindows 7 مشکلي را تشخيص دهد، مثلاً شما هيچ برنامه آنتي ويروسي را بر روي کامپيوتر خود نصب نکرده باشيد، پيام هشداري را در اين بخش مشاهده خواهيد نمود. درمورد هر مشکل اعلام شده ، دستورالعمل هايي براي حل مشکل نيز وجود دارند. شما احتمالاً با دنبال کردن مراحل ذکر شده در اين مقاله ، هيچ هشداري را دريافت نخواهيد کرد. با اينحال، مشکلات مي توانند در هر زماني ظاهرشوند.
دراينگونه موارد، يک آيکن Action Center با يک ضربدر قرمز در ناحيه Notification Area ظاهر خواهد شد. براي فهميدن اين که چه مشکلي بوجود آمده، بر روي اين آيکن دو بار کليک نموده و سپس بلافاصله مشکل را بر طرف کنيد.
منبع:بزرگراه رايانه 135



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.