تکنولوژي تصويربرداري سه بعدي واقعي

با توجه به تجربيات موجود در دوربين هاي تصوير برداري ثابت(Still Camera) امروزي، براي اينکه فناوري دوربين سه بعدي (Technology 3D Camera)به جايي برسد که بتواند به همه نيازها پاسخ بدهد، نياز به زمان دارد. ممکن است يک دهه يا دست کم 5 سال طول بکشد تا اين فناوري به بلوغ و رشد کامل خود برسد و ثبات و پايداري لازم را پيدا
پنجشنبه، 27 آبان 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تکنولوژي تصويربرداري سه بعدي واقعي

تکنولوژي تصويربرداري سه بعدي واقعي
تکنولوژي تصويربرداري سه بعدي واقعي


 

مترجم و نويسنده: مهندس جواد ودودزاده




 

يک نگاه واقع بينانه به آينده فناوري سه بعدي
 

با توجه به تجربيات موجود در دوربين هاي تصوير برداري ثابت(Still Camera) امروزي، براي اينکه فناوري دوربين سه بعدي (Technology 3D Camera)به جايي برسد که بتواند به همه نيازها پاسخ بدهد، نياز به زمان دارد. ممکن است يک دهه يا دست کم 5 سال طول بکشد تا اين فناوري به بلوغ و رشد کامل خود برسد و ثبات و پايداري لازم را پيدا کند تا همگان از عهده تهيه آن برآمده و براي همه کاربران قابل دسترس باشد.

غلبه بر مشکلات
 

گرايش به فناوري سه بعدي در ميان مردم بديهي بوده و بخصوص در زمينه ويدئو رو به رشد است. فيلم هاي سينمايي سه بعدي و به دنبال آن تلويزيون هاي LCD و صفحه هاي نمايشگر سه بعدي که نمونه هاي آنها موجودند و همچنين نمايش چند نمونه از تبليغات تلويزيوني سه بعدي در مسابقات سوپربال در ژانويه 2009، موجب محبوبيت بيشتر اين تکنولوژي شده است. به جز برخي محصولات استثنايي استفاده از عينک هاي مخصوص براي مشاهده هر دو اين فناوري هاي سه بعدي ضروري است. دخالت و پيوند دادن فناوري سه بعدي و هنر عکاسي ديجيتال و ديدن آن بدون عينک مخصوص، خود مستلزم همت، تلاش، مبارزه و پيروزي بر مشکلات بود که عملي شده و نتيجه داده است.

تکنولوژي تصويربرداري سه بعدي واقعي

قيمت تمام شده براي مصرف کنندگان
 

درست مثل هر فناوري جديد ديگر، قيمت دوربين هاي سه بعدي و نمايشگر هاي LCD خاص آنها براي مصرف کننده بسيار مهم است. روشن است که امکان خريد لوازم تصويربرداري ديجيتال سه بعدي، حالا و در آينده اي نزديک، فراتر از توان مالي بيشتر کاربران خواهد بود.

کاربرد آسان
 

اين که براي مشاهده تصاوير سه بعدي چشم گذاشته و تماشا کنند، ساده است.اما اگر از آنها بخواهيم که به صورت سه بعدي تصوير برداري کنند، نمايش بدهند و تصاوير را چاپ کنند، چندان ساده به نظر نمي رسد. اين وظيفه شرکت هاي توليد کننده است که فرآيندي آسان براي آن ابداع کنند، چون در غير اين صورت مصرف کنندگان خسته و نااميد شده و توليد کنندگان با شکست مواجه خواهند شد.

به اشتراک گذاشتن فايل ها
 

تصاوير سه بعدي نيازمند قالب(Format) فايل تصويري کاملا متفاوت با آن چه در حال حاضر وجود دارد هستند.
فوجي فيلم هنوز جزئيات نهايي کاملي را در مورد قالب فايل تصويري جديد خود منتشر نساخته است. يک قالب فايل جديد مي تواند بسيار متفاوت با قالب هاي فايل شناخته شده و متداول تصويري موجود باشد و ممکن است مرحله اشتراک گذاري تصاوير براي دوستان و فاميل را که هم اکنون براي تصاوير دو بعدي بسيار ساده و آسان است به فرآيندي بسيار مشکل بدل کند. آينده به اشتراک گذاري تصاوير سه بعدي به هيچ وجه مشخص نيست. مسووليت اين امر بر عهده کل صنعت دوربين و تصوير برداري است که سر اين امر با يکديگر همکاري و تشريک مساعي داشته باشند.
در اين ميان يک سوال بسيار مهم مطرح است، اينکه آيا فوجي فيلم خواهد توانست با نوآوري و ابتکار خود در آينده ديگران و از جمله سايت هايي را که خدمات ميزباني عکس(Photo Hosting Services) ارائه مي دهند، وادارکند تا به او بپيوندند و هم جهت و همسو شوند؟

هزينه مراحل پژوهش و تحقيقات
 

در موقعيت اقتصادي جهاني فعلي توأم با رکود و ناپايداري، شرکت هاي توليدکننده لوازم عکاسي و تصويربرداري، بودجه زيادي براي صرف کردن در راه تحقيق و پژوهش ندارند و همه شرکت ها در بازار در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات هستند. در نتيجه، فرآيند به تکامل رساندن فناوري تصوير برداري سه بعدي و اصول مهارتي مربوط به آن، تدريجي و طولاني خواهد بود.

فراتر از سه بعد و ماوراي آن
 

تحقيقات و پژوهش ها و پيشرفتي که فوجي فيلم روي دوربين هاي ديجيتال جفت لنز به دست آورد، زمينه جرقه زدن ايده هاي جديد در ذهن عکاسان شد براي يافتن روشهاي جديد در کاربرد سيستم دو بعدي با استفاده از سيستم سه بعدي.

تکنولوژي تصويربرداري سه بعدي واقعي

تکنولوژي تصويربرداري سه بعدي واقعي

موارد ذيل چند نمونه از اين ايده هاي جالب است:
يک لنز مي تواند به تصويربرداري تصاوير متحرک ويدئو بپردازد، در حالي که لنز دوم مداوم و پيوسته تصاوير ثابت را ضبط مي کند که بزرگنمايي (zoom)شده، در حالي که لنز ديگر هم زمان همان تصوير را بدون بزرگنمايي ثبت مي کند.
يک لنز در حالي که اثري از يک جلوه ويژه مثلا جلوه ويژه هماهنگ سازي رنگ قرمز قهوه اي سيپيا (Sepia Toning)را در تصويري اعمال مي کند، آن را ثبت مي کند.
هم زمان، لنز ديگر همان تصوير را بدون اثر جلوه ويژه ضبط مي کند.
هر لنز نيمي از يک صحنه (Ultra Wide Panoramic Scene) را مي گيرد و پردازشگر عکس واقعي (RP Processor) تصاوير را بدون هيچ درز و فاصله، به هم بخيه مي زند و تصويري يکپارچه و پيوسته از آنها مي سازد.

جمع بندي
 

در گذشته هم فناوري هاي تصويربرداري سه بعدي براي نمايش تصاوير، ناگزير بودند از عينک هاي مخصوص استفاده کنند. تنها فناوري سيستم سه بعدي واقعي جديد فوجي فيلم است که ايده امکان ايجاد جلوه ويژه سه بعدي را براي عکاسي و تصويربرداري ديجيتال، ممکن مي کند آن هم بدون نياز به عينک مخصوص و استفاده از اصول مهارتي فوق العاده مشکل مثل چشم ضربدري (CrossEye Technique). ممکن است بازتاب تصويربرداري سه بعدي بر بازارهاي موجود فعلي و آينده و روند رشد آن به کندي انجام شود، اما ارزيابي کارشناسان اين صنعت نشان مي دهد که در زماني کمتر از يک دهه، فناوري سه بعدي تبديل به يکي از اجزاي جدايي ناپذير زندگي روزمره ما خواهد شد.

تکنولوژي تصويربرداري سه بعدي واقعي

منبع:نشريه نوآور شماره 63



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما