نویسنده: خاطرات قرآنی آزاده جانباز قدرت الله محرابی
بسمه تعالی
مقدمه:
انس با قرآن (تلاوت و حفظ قرآن) در دوران اسارت و درمیان اسرا از جایگاهی خاص و از منزلتی ویژه برخوردار بود. اولین مسئله ای که حائز اهمیت بود موضوع یادگیری قرآن و تلاوت صحیح آن بود ضرورت این یادگیری و تلاوت با توجه به تأثیرات قرآن دو چندان بود چرا که تلاوت قرآن به قلبها آرامش و به دلها صفا می بخشید و وقتی در فضای غمبار اسارت قرآن تلاوت می گردید احساس قوت، روحانیت و معنویت خاصی برای بچه ها پدیدار می شد. دراوایل اسارت که قرآن در میان ما نبود احساس کمبود می کردیم تا اینکه کم کم آیات قرآن روی کاغذها نوشته می شد و به طور مخفی در اختیار بچه ها قرار می گرفت و بچه ها با برنامه ای دقیق به حفظ آیات می پرداختند و پس از حفظ آن را به دیگران می دادند و با همین روش فرهنگ انس با قرآن و تلاوت و حفظ آن در بین اسرا ترویج گردید و بسیار از اسرا بدین شکل حافظ و قاری قرآن شدند و در این نهضت قرآن آموزی و انس با قرآن کریم، عزیزان طلبه و روحانی که به صورت مخفیانه انجام وظیفه می کردند نقش تبلیغی مهمی را ایفا نمودند. نتیجه انس با قرآن و برگزاری کلاسهای قرآن، یادگیری قرائت و حفظ قرآن بود و با توجه به گرایش و رغبت خوب بچه ها بسیاری از شاگردان کلاس ها به مرور استاد تمام عیار در زمینه تلاوت و حفظ قرآن کریم و مباحث تفسیری شدند موج گرایش به قرآن آن قدر قوی بود که حتی بیسوادان خیلی زود با سواد شدند. ماههای اول اسارت به همین شکل گذشت تا از مأموران صلیب سرخ درخواست قرآن کریم و آن ها به هر خوابگاه یک جلد کلام الله مجید دادند که برای هر شصت و هفت نفر که مأنوس با قرآن و مشتاق به تلاوت قرآن بودند کافی نبود لذا نوبت بندی کردیم و برای فرا رسیدن نوبتمان لحظه شماری می کردیم حتی اکثر شب ها بچه ها نمی خوابیدند تا بیشتر با قرآن مأنوس باشند و از کرامات معنوی قرآن لذت ببرند با اصرار بچه ها و پیگیری مسئولین اردوگاه یک جلد به پنج جلد افزایش یافت و از آن تاریخ بود که برگزاری کلاسهای آموزشی قرآن در تمامی سطوح مختلف کلید خورد و بچه ها با حرص و ولع خاصی در کلاس های شرکت می کردند و عراقی ها هم زیاد حساسیت به خرج نمی دادند چون معتقد بودند قرآن از خودشان است و می گفتند قرآن بین ما
عربها نازل شده و از این که پارس ها و عجم ها به آن روی خوش نشان می دادند فخر فروشی می کردند.
کلاس های آموزش قرآن:
چون مدعی بودند که قرآن از ماست و ما بهترین قاریان را داریم در برابر درخواست ما مقاومت نکرده و در دو نوبت ظهر و مغرب قرآن را به صورتی نامناسب پخش می کردند که موجب زدگی بچه ها از قرآن شود آن ها این روش خصمانه را پیش گرفتند تا به نوعی رفع تکلیف از خود کرده و به نوعی موجب بیزاری بچه ها از قرآن و تلاوت قرآن گردند. ولی چون در هر آسایشگاه قاری و حافظ داشتیم بلافاصله در مواقع سه گانه تلاوت قرآن و اذان داشتیم و حتی در تمامی مجالس و محافلی که مخفیانه برگزار می شد به تلاوت قرآن می پرداختیم و روح و قلبمان را قوت و نشاط می بخشیدیم.
آثار کلاس های قرآن:
برنامه ختم قرآن کریم:
کلاس های تخصصی قرآن:
بیشتر بخوانید: توجه اسلام به اُنس با قرآن
بی تو تنهایم:
برگزاری برنامه ها و کلاس های قرآنی در هر ماه با سخت گیریها و مشکلاتی روبه رو بود مأموران عراقی به بهانه های مختلف به آسایشگاه ها هجوم می آوردند و همه وسائل و امکانات ما را غارت می کردند و در این غارتگریها قرآنها هم برده می شد. در این سخت گیریها و شدائد و غارت بچه ها با کمبود آب و غذا می ساختند اما با نبود قرآن زندگی ما کاملاّ فلج می شد نمی گفتیم چرا غذا نمی دهید یا چرا غذا کم است یا چرا آب نیست بلکه درخواست ما بعد از هر غارتگری این بود که قرآن هائی را که از ما بردید به ما برگردانید و با پیگیری زیاد می توانستیم یک قرآن یا چند قرآن پس بگیریم و این حالت میزان انس و عشق بچه ها نسبت به قرآن کریم را می رساند. ما بدون قرآن احساس غربت، وحشت و تنهایی می کردیم.
تبعیت از روش رسول الله (ص) در آموزش قرآن کریم:
صبر، شکیبائی و مقاومت در برابر مصائب و سختی ها، توکل بر خدا، روحیه توسل، ورع و پرهیزکاری، سکونت عاقلانه، اصلاح گری و طهارت قلب گوشه ای از خلق و خوی قرآنی آزادگان بود.
منبع: فصلنامه قرآنی کوثر / شماره 33
/ن