ويژگي‌هاي شخصيت نرمال

ويژگي‌هاي شخصيت نرمال
چهارشنبه، 10 آذر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ويژگي‌هاي شخصيت نرمال
ويژگي‌هاي شخصيت نرمال
ويژگي‌هاي شخصيت نرمال

 

نويسنده:دكتر سيدوحيد شريعت، روا‌ن‌پزشك



 

«ارايه بليت نشانه شخصيت شماست!» البته احتمالا غير از بليت دادن موارد ديگري را هم مي‌توان پيدا كرد كه نشان‌دهنده شخصيت شما باشد. مواردي از قبيل اينكه وقتي به ديگران مي‌رسيد چگونه رفتار مي‌كنيد يا موقع عصبانيت چه‌طور واكنش نشان مي‌دهيد يا مثلا وقتي كسي به شما محبت مي‌كند از رفتار او چه برداشتي مي‌كنيد و چگونه به آن پاسخ مي‌دهيد همگي با نوع شخصيت شما ارتباط دارد. پس به عبارت ديگر مي‌توان گفت كه شخصيت ما از مجموعه‌اي از افكار، احساسات، هيجانات، رفتارها و واكنش‌ها تشكيل شده است كه از نوجواني و جواني در ما شكل مي‌گيرد و تاثيرات آن بر تمام جنبه‌هاي زندگي سايه مي‌افكند و در طول زندگي‌مان تقريبا الگوي ثابتي دارد.
اما شخصيت سالم واقعا چگونه است، چه خصوصياتي دارد يا بايد چه كيفيتي داشته باشد؟ براي پاسخ به اين سوال لازم است دوباره به تعريف بالا درباره شخصيت نگاهي بيندازيم و به چند نكته دقت كنيم. اول اينكه فراگير بودن و تاثيرگذاري بر جنبه‌هاي مختلف زندگي از شرايط اصلي شخصيت است. به اين معني كه شخصيت يک فرد تقريبا در همه برخوردها و شرايط مختلف زندگي او تاثيرگذار است.

ويژگي‌هاي شخصيت نرمال

نكته دوم ثبات نسبي اين خصوصيات در طول زندگي است. به اين شكل كه پس از شكل‌گيري در اوايل دوران جواني، ادامه مي‌يابند و با گذشت ساليان تفاوت كمي مي‌كنند. به همين علت است كه نمي‌توان انتظار داشت افراد پس از ازدواج، زياد تغيير كنند. نكته ديگر اينكه شخصيت هم شامل افكار، عقايد و برداشت‌هاي فرد است، هم شامل هيجانات، عواطف و احساسات و هم توانايي كنترل و مديريت اين هيجانات و احساسات. بالاخره اينكه رفتار و برخوردهاي ما در شرايط گوناگون نيز بخش مهمي از شخصيت‌مان را تشكيل مي‌دهند.
پس شخصيت من را در صورتي مي‌توان سالم دانست كه اولا صفات اخلاقي‌ام باعث شود تا بتوانم روابط مناسب و پايداري با بيشتر افراد برقرار نمايم، بتوانم هيجانات و احساسات شديد و ناگهاني خود را كنترل كنم يا آنها را به شكلي جامعه‌پسند بروز دهم و رفتارم با هنجارهاي جامعه‌اي كه در آن زندگي مي‌كنم تفاوت اساسي نداشته باشد يا به عبارت ديگر بتوانم به شكل مناسبي خودم را با اين هنجارها وفق بدهم. افراد داراي شخصيت سالم مي‌توانند حتي در شرايطي كه برايشان دلخواه نيست خود را كنترل كنند و به شكلي از خود انعطاف نشان دهند يا براي تغيير شرايط محيطي اقدام لازم را بكنند. خوب اگر شما هم مثل من همه اين خصوصيات را نداريد، لازم نيست خيلي نگران يا از خود نااميد شويد. اگر حتي برخي از اينها را هم داشته باشيد به احتمال زياد شما اختلال شخصيت نداريد!
منبع:www.salamat.com

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.