چند نكته درباره علم آموزي و تحصيل

براي دست يافتن به نيروهاي روحي و معنوي از راه دانش،ميل و اراده قوي در تحصيل دانش ،ضرورت دارد؛ تا نفس شما آمادگي پذيرفتن مسائل علمي و اعتقادي را داشته باشد. داشتن ميل و اراده ،از لوازم ضروري براي پويندگان راه دانش است . براي دانستن ، بايد عاشق يادگيري باشيد و با تصميم و اراده محكم به سوي آن حركت كنيد. خداوند در حديث قدسي ، به حضرت داوود وحي فرمود :«ياد گيرنده ، به ميل و اراده نياز دارد.»(1)
يکشنبه، 12 دی 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چند نكته درباره علم آموزي و تحصيل

چند نكته درباره علم آموزي و تحصيل
چند نكته درباره علم آموزي و تحصيل


 





 

 

بايد عاشق دانستن باشيد
 

براي دست يافتن به نيروهاي روحي و معنوي از راه دانش،ميل و اراده قوي در تحصيل دانش ،ضرورت دارد؛ تا نفس شما آمادگي پذيرفتن مسائل علمي و اعتقادي را داشته باشد.
داشتن ميل و اراده ،از لوازم ضروري براي پويندگان راه دانش است . براي دانستن ، بايد عاشق يادگيري باشيد و با تصميم و اراده محكم به سوي آن حركت كنيد. خداوند در حديث قدسي ، به حضرت داوود وحي فرمود :«ياد گيرنده ، به ميل و اراده نياز دارد.»(1)

با نشر دانش ، به كمالات معنوي دست مي يابيد
 

فضيلت علمي كه قلب را حيات مي بخشد ، نه تنها ازجهت تحولاتي است كه در نفس عالم ايجاد مي شود ،بلكه آموختن علم به ديگران و ايجاد تحول در جامعه نيز داراي فضيلت است؛ زيرا لازمه دانش ، نشر آن و آموختن به ديگران است . آنان كه تعليم مي گيرند ، وظيفه دارند علم خود را به ديگران نيز بياموزند . با اين روش ، اگر چه علم اندك باشد ، در ميان هزاران نفر رواج مي يابد .

دانش ، راهي براي رسيدن به درجات عالي است
 

فرا گرفتن دانش ، نه تنها از نظر علمي ، بلكه از لحاظ روحي و معنوي نيز انسان را به مراتب عالي كمال مي رساند . خداوند در قرآن كريم ،دانش را از راه هاي ارتقا به درجات عالي و رسيدن به مراتب بالاي معنوي معرفي مي كند:«خدا درجات آن كساني از شما را كه ايمان آورده و آنان را كه داراي دانش شده اند ، بالا مي برد.»(2)
تحولي كه علم در نفس ايجاد مي كند ،او را به سوي درجات كمال سوق مي دهد و رسيدن به درجات عالي ،دانشمندان را از افراد ناآگاه ممتاز مي سازد.

 

ز دانش زنده ماني جاوداني
زناداني نيابي زندگاني

بود پيدا بر اهل علم ، اسرار
ولي پوشيده گشت از چشم اغيار

نه بهر خورد و خوابي همچو حيوان
براي حكمت و علمي چو انسان

 

دوري از گناه ، شرط مهم موفقيت در تحصيل
 

يكي از آثار و نتايج تصفيه روح ، ترك گناه است كه از شرايط مهم در موفقيت تحصيلي نيز به شمار مي رود. انساني كه مرتكب كارهاي حرام مي شود ، قلبش سياه مي گردد و ديگر قابليت روشن شدن به نور علم ـ نه دانستن چند اصطلاح خشك ـ را ندارد.
* شهيد ثاني مي نويسد:«روزي از ضعف حافظه خويش نزد بزرگي گله مي كردم . او به من گفت :براي تقويت حافظه خود ، از سبك كردن بار گناه و معصيت مدد گير؛ چرا كه علم ، رشحه اي از تفضل پروردگار است و فضل الهي در اختيار گناه كار قرار نمي گيرد.»(3)
* حضرت موسي (عليه السلام) از حضرت خضر(عليه السلام) پرسيد : «چه كرده اي كه من مأمور شده ام از توتعلم كنم و به چه چيز به اين مرتبه رسيدي؟» فرمود :«به ترك معصيت!»(4)

پی نوشت ها :
 

1.محمد باقر مجلسي ، بحارالانوار ،ج2 ، ص32.
2. «يَرْفَعِ اللّهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ».(مجادله:11)
3. رضا مختاري ، سيماي فرزانگان ، ص99.
4. همان ، ص 102.
 

 


منبع:نشريه گلبرگ ،شماره 123.



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.