پيری پوست با خوردن شيريني

اگر تاکنون داشتن يک کمر باريک و لاغر موجب پيشگيري از خوردن شيريني‌ها در شما نشده، اما ممکن است تمايل به داشتن پوستي نرم و خوش‌منظر موجب آن شود. هرچند خبر تلخي است اما کارشناسان و متخصصان بر اين باورند که خوردن قند در طول عمر مي‌تواند موجب چين و چروک و تيره شدن پوست شود. مقصر اين مساله، فرآيندي طبيعي در بدن
سه‌شنبه، 21 دی 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پيری پوست با خوردن شيريني

پيری پوست با خوردن شيريني
پيری پوست با خوردن شيريني


 





 
اگر تاکنون داشتن يک کمر باريک و لاغر موجب پيشگيري از خوردن شيريني‌ها در شما نشده، اما ممکن است تمايل به داشتن پوستي نرم و خوش‌منظر موجب آن شود. هرچند خبر تلخي است اما کارشناسان و متخصصان بر اين باورند که خوردن قند در طول عمر مي‌تواند موجب چين و چروک و تيره شدن پوست شود. مقصر اين مساله، فرآيندي طبيعي در بدن است که در آن، قند در جريان خون شما به پروتئين‌هايي مي‌چسبد تا مولکول‌هاي جديدي را شکل دهد که به طور مختصر به آن AGE مي‌گويند. بنابراين هرچه بيشتر قند مصرف کنيد، AGEهاي بيشتري در خون‌تان ايجاد خواهند شد. متخصصان امر مي‌گويند با جمع‌شدن AGE در بدن، آنها به صورت دومينويي موجب آسيب پروتئين‌هاي مجاورشان مي‌شوند. بيشترين چيزهايي که در برابر ايجاد صدمه، آسيب‌پذيرند، کلاژن و الاستين (دو ماده شکل‌دهنده پوست) هستند يعني فيبرهايي که موجب سفت‌شدن و انعطاف‌پذيري پوست مي‌شوند. در اصل، کلاژن، بيشترين پروتئين در بدن است و بنابراين چنانچه آسيب ببيند، کلاژن و الاستين مرتجع و انعطاف‌پذير، خشک و ترد و شکننده شده و به بروز چين و چروک و پژمردگي پوست منجر مي‌شوند.
رژيم غذايي با قند بالا علاوه بر آسيب‌رساندن به انعطاف‌پذيري کلاژن، بر نوع کلاژني که داريد نيز تاثير خواهد داشت و اين عامل ديگري است که پوست شما داراي چين و چروک خواهد شد.
فراوان‌ترين انواع کلاژن در پوست عبارتند از نوع I و II و III و در ضمن نوع III، پايدارترين و بادوام‌ترين نوع کلاژن است. ايجاد گليکوژن به دنبال مصرف مواد قندي تبديل کلاژن نوع III به نوع I منجر مي‌شود که بسيار شکننده و ظريف بوده و هنگامي که اين مساله اتفاق مي‌افتد، انعطاف‌پذيري پوست کمتر مي‌شود. از سوي ديگر AGEها موجب غيرفعال‌ شدن آنزيم‌هاي آنتي‌اکسيدان طبيعي بدن شده و شما را در برابر آسيب‌هاي ناشي از نور آفتاب، بيشتر آسيب‌پذير مي‌سازد که هنوز هم علت اصلي پيرشدن پوست محسوب مي‌شوند.
متخصصان و اساتيد مي‌گويند بيماران مبتلا به ديابت حتي اگر بيماري آنها به خوبي کنترل شده باشد، نسبت به کساني که ديابت ندارند تا 50 برابر بيشتر AGE در پوست‌شان دارند.
اما خبر خوب درباره پوست آسيب‌ديده به علت قند اين است که هيچ‌وقت براي برگشت به گذشته دير نخواهد بود. يکي از راه‌هاي اين کار، ايجاد کلاژن جديد با محصولات داراي رتينوئيد است که اين مواد در داروهاي تجويزي پزشکان وجود دارد. براي حفظ انعطاف‌پذيري اين کلاژن جديد، بايد از شکل‌گيري AGEها جلوگيري کنيم که اين کار از طريق برداشتن گام‌هايي براي به حداقل رساندن آسيب‌هاي ناشي از قند به پوست، صورت مي‌گيرد.

پنچ گام براي محافظت از پوست در برابر قندها
 

1) مواد شيرين را از رژيم غذايي‌تان حذف کنيد يعني مقدار قند مصرفي را به بيش از 10 درصد کل کالري نرسانيد و آن را در همين حد نگه داريد. اگر شما يک خانم 45 ساله و با ميانگين قد 60/1 هستيد، در اين صورت اين 160 کالري (يا 10 قاشق چاي‌خوري) از قند يا شکر برابر است با يک قوطي نوشابه يا شش عدد شکلات.
مراقب قند مخفي در غذا باشيد. بسياري از غذا‌هاي آماده حاوي مقادير زيادي قند هستند که در برخي مواد (از جمله روغن مالت، دکستروز، آب‌ميوه‌هاي فشرده و نوشابه‌هاي قندي) و در برچسب‌هاي مربوط به محتويات آن، مخفي شده‌اند.
ميزان قند نوشته شده روي قوطي را بخوانيد. جمع کل کربوهيدرات‌هاي درج شده را بر عدد 4 تقسيم کنيد (هر قاشق چاي‌خوري شکر، برابر است با 4 گرم) تا بتوانيد آن را به قاشق چاي‌خوري تبديل کنيد. به طور مثال، اگر مقدار شکر درج شده روي قوطي، 12 گرم است، در اين صورت شما 3 قاشق چاي‌خوري شکر را به ازاي هر پيمانه دريافت داشته‌ايد.
از خوردن شربت‌هايي که داراي فروکتوز به مقدار بالا هستند، خودداري کنيد. اين قند به عنوان ماده رايج در نوشابه‌هاي غيرالکلي و کولاها، نوشيدني‌هاي ميوه‌اي و غذاهاي بسته‌بندي همچون نان و شيريني، اسنک‌ها و غيره مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
2) حداقل يک ميلي‌گرم ويتامين B1 و B2 را هر روز به رژيم غذايي‌تان بيفزاييد. اثبات شده که اين ويتامين‌ها در برابر جايگزين شدن AGEها، مقاومت کرده و دوام مي‌آورند. ويتامين‌هاي B1 و B6 در غذا فراوان هستند اما خوردن قرص مولتي‌ويتامين که بيشتر آنها حداقل يک ميلي‌گرم از هر دو ويتامين را دارند، شما را مطمئن مي‌سازد که به طور روزانه، 1/1 ميلي‌گرم ويتامين B1 و 3/1 ميلي‌گرم ويتامين B6 را دريافت مي‌کنيد (5/1 ميلي‌گرم بعد از 50 سالگي).
3) از کرم‌هاي ضدآفتاب و با طيف وسيع و با SFP30 هر روز استفاده کنيد.
4) آنتي‌اکسيدان‌ها از محلق شدن قند به پروتئين‌ها جلوگيري مي‌کند و بنابراين ذخيره کردن دوباره آنها (از راه خوردن ميوه‌هاي غني از آنتي‌اکسيدان‌ها، خشکبار و سبزي‌هاي زردرنگ، فلفل دلمه‌اي قرمزرنگ، گردو يا استفاده از آنتي‌اکسيدان‌هايي همچون چاي سبز و ويتامين C و E) کمک بسياري به پوست مي‌کند.
5) از عناصر غذايي استفاده کنيد که از پوست در برابر قند محافظت مي‌کند. تعداد قابل ملاحظه‌اي از محصولات حاوي ترکيباتي مانند آمينوگوآدينين و آليستين هستند که مشخص شده است که از شکل‌گيري AGEها ممانعت مي‌کند. اين ترکيبات به مولکول‌هايي مي‌چسبند که فرآيند کليگوژن‌سازي را شروع کرده و از اتصال آنها به کلاژن و الاستين پيشگيري مي‌کند. آليستين به عنوان يک تله و طعمه عمل مي‌کند بنابراين به جاي پروتئين‌هاي پوست، آسيب مي‌بينند.
منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما