ضرورت بهداشت محيط مدرسه

تعليم و تربيت در محيطي آماده، ايمن و پرنشاط، با استفاده از بالاترين ميزان مراقبت‌هاي بهداشتي و بهره‌مندي از وجود معلمان، مربيان و مسوولاني سالم از حقوق اوليه دانش‌آموزاني است که فعاليت و هدف آنها تحصيل و کسب معرفت است. دانش‌آموزان از توانايي و فرصت کافي براي تامين و رفع نيازمندي‌هاي آموزشي، تربيتي و بهداشتي خود
سه‌شنبه، 28 دی 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ضرورت بهداشت محيط مدرسه

ضرورت بهداشت محيط مدرسه
ضرورت بهداشت محيط مدرسه


 





 
تعليم و تربيت در محيطي آماده، ايمن و پرنشاط، با استفاده از بالاترين ميزان مراقبت‌هاي بهداشتي و بهره‌مندي از وجود معلمان، مربيان و مسوولاني سالم از حقوق اوليه دانش‌آموزاني است که فعاليت و هدف آنها تحصيل و کسب معرفت است. دانش‌آموزان از توانايي و فرصت کافي براي تامين و رفع نيازمندي‌هاي آموزشي، تربيتي و بهداشتي خود برخوردار نيستند، از اين‌رو يکي از مهم‌ترين عواملي که بهداشت و سلامت دانش‌آموزان را در مواجهه با بروز حوادث احتمالي در طول دوران تحصيل تضمين مي‌کند، وجود فضا و محيط ايمن و بانشاط آموزشي است يعني برخورداري از يک مدرسه سالم و بهداشتي.
در مدرسه سالم، فرصت و زمينه اقدام‌هايي براي پرورش و رشد بدني، ذهني، اخلاقي، اجتماعي و علمي دانش‌آموزان فراهم است و از بروز هرگونه حادثه‌اي که احتمال مي‌رود در آموزش و پرورش سالم کودکان اختلال ايجاد کند، پيشگيري مي‌شود. از طرفي، مدرسه فضاي اجتماعي خاصي است که آموزش و رشد شخصيت کودکان امروز که جامعه‌ساز فردا هستند در پناه روش‌هاي صحيح آموزش، فضاي فيزيکي مطلوب و محيط مساعد رواني آن پايه‌گذاري و اداره مي‌شود. دانش‌آموزان ساعات زيادي از شبانه‌روز را در طول سال تحصيلي در مدرسه سپري مي‌کنند. از اين‌رو بديهي است محيط فيزيکي سالم و استاندارد نقش مهمي را در سلامت و تندرستي رواني و جسماني آنها ايفا مي‌کند.
نواقص بهداشتي محيط موجب مي‌شود که سلامت جسم و روان دانش‌آموزان به خطر بيفتد، چند مورد از اين نواقص عبارتند از:
1) کمبود فضاي کافي و سالم سبب آثار نامطلوب روي دستگاه تنفس مي‌شود و خستگي زودرس ايجاد مي‌‌کند.
2) رنگ نامناسب در کلاس‌ها آثار سوء رواني در دانش‌آموزان ايجاد کرده و سبب خستگي آنها مي‌شود.
3) نامناسب بودن وضعيت فيزيکي مدارس در بالا رفتن حوادث نقش موثري دارد.
4) صداي نامناسب مي‌تواند موجب خستگي، کم شدن ميدان ديد و کم شدن تشخيص رنگ‌ها و در نهايت کاهش ظرفيت و بازده‌کاري دانش‌آموزان شود.
5) وضعيت نامناسب سرويس‌هاي بهداشتي و آبخوري‌ها سلامت دانش‌آموزان را تهديد مي‌کند.
از اين‌رو بررسي وضعيت بهداشت محيط مدارس و رفع نواقص در حدامکان و همچنين پيگيري‌هاي لازم در جهت بهبود اين فضاها و برنامه‌ريزي منسجم در جهت بهداشتي کردن مدارس از ضروريات اقدامات مديران مدرسه و مسوولان به شمار مي‌آيد.
منبع:htt://www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.