تأثیر مواد غذایی بر عملکرد جنسی انسان

سلول ها برای ادامه ی حیات نیاز ضروری به اکسیژن و مواد غذایی دارند. مواد غذایی املاح، ویتامین ها و انرژی مورد نیاز جهت فعالیت فیزیولوژیک آن ها را تأمین می کند. به علاوه مواد غذایی خاص و مخصوصاً پروتئین ها نقش مهمی در رشد جسمی دارند. تعریفی که از غذا (یا ماده ی غذایی) ارائه شده است، شامل هر آن چیزی است که بدن تغذیه می
يکشنبه، 17 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تأثیر مواد غذایی بر عملکرد جنسی انسان

تأثیر مواد غذایی بر عملکرد جنسی انسان
تأثیر مواد غذایی بر عملکرد جنسی انسان


 

نويسنده: دکتر تاجماه ممبینی*




 
سلول ها برای ادامه ی حیات نیاز ضروری به اکسیژن و مواد غذایی دارند. مواد غذایی املاح، ویتامین ها و انرژی مورد نیاز جهت فعالیت فیزیولوژیک آن ها را تأمین می کند. به علاوه مواد غذایی خاص و مخصوصاً پروتئین ها نقش مهمی در رشد جسمی دارند. تعریفی که از غذا (یا ماده ی غذایی) ارائه شده است، شامل هر آن چیزی است که بدن تغذیه می کند. مواد غذایی ارزش یکسانی ندارند، زیرا دارای مقدار مشابهی از مواد مغذی نیستند. ابو علی سینا، سید اسماعیل جرجانی و دیگر پزشک های بزرگ ایرانی معتقد بودند بسیاری از غذاها می توانند علاوه بر نقش تغذیه ای در بدن، مانند دارو نیز عمل کنند. آن ها در هنگام درمان بیمارها این مسئله را مد نظر داشتند که غذاها می توانند اعمال فیزیولوژیک سیستم های مختلفی هم چون گردش خون، کبد و مجاری صفراوی، کلیه، گوارش، تنفس، تولیدمثل، سیستم اعصاب و نیز سیستم عضلانی و ... را تحت تأثیر خود قرار دهند.
از آن چه بزرگان طب گفته اند این گونه بر می آید که پاسخ به غذا در هر فرد با دیگری متفاوت است. از این دیدگاه، دلیل تفاوت ها این است که "طبیعت" یا "مزاج" افراد با یکدیگر فرق می کند. با توجه به اهمیت مواد غذایی در حفظ سلامت جسمی و روحی و نیز تأثیر مستقیم آن ها در رشد و تکامل بشر، در این مطالعه اثر مواد غذایی مختلف بر فعالیت جنسی از دیدگاه طب سنتی ایران بررسی شده است.

نتایج
 

بسیاری از مواد غذایی مانند زردآلو، پیاز، بادمجان، برنج و تخم مرغ اثر افزایش دهنده ی میل جنسی داشته اند. موادی چون هندوانه، ریواس، کاهو، گشنیز و زیره نیز اثر تضعیف کننده داشته و برای انگور، پرتقال، توت فرنگی، اسفناج، کاکائو و لیمو (ترش، شیرین و عمانی) اثری ذکر نشده است.
در بین گوشت ها، گوشت گاو، گوسفند، بز، شتر، پرندگان اثری نداشته، ولی گوشت ماهی اثر تقویت کننده دارد. تخم تمام پرندگان نیز اثر تقویت کننده دارد؛ هم چنین ماست، شیر و دوغ. نتایج نشان داده است بیشتر اقلام مواد غذایی مورد استفاده در ایران (58%) اثر تقویت کننده میل جنسی داشته اند. 5/14% مواد غذایی اثر تضعیف کننده میل جنسی و 5/27% اثری بر میل جنسی نداشته اند. تأکید شده است که در صورت مصرف زیاد یا مکرر مواد غذایی، میل جنسی دستخوش تغییر می شود. به علاوه، ارتباط خوبی بین طبع مواد غذایی و تأثیر آن ها بر میل جنسی به دست آمد؛ به طوری که در مورد غذاهای دارای تأثیر مثبت، 69% موارد مزاج ماده ی غذایی گرم، 11% موارد طبع سرد و در بقیه ی موارد طبع معتدل بوده است. در دسته ی مواد غذایی کاهش دهنده ی میل جنسی، 60% موارد طبع گرم و 40% موارد طبق سرد بوده است. پس، می توان این گونه فرض کرد که عوامل دیگری غیر از سردی و گرمی غذاها نقش دارند. در واقع، لازم است بررسی شود در دسته های مواد غذایی تقویت کننده یا تضعیف کننده، کدام ماده یا مواد تشکیل دهنده باعث اثر مربوطه می شوند؟

پي نوشت ها :
 

* پزشک و فارماکولوژیست

منبع:www.khanevadeyema.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.