بهترين جوراب، چه جورابي است؟

در هر پا حدود 250 هزار غده عرق وجود دارد، بنابراين پا محل عرق کردن است که اين عرق کردن در برخي کاملا معمولي و در برخي ديگر مشکل‌ساز است. گاهي افراد از بوي بد عرق پا شاکي هستند، عده ديگري هم به ويژه آنها که سابقه خانوادگي تعريق بيش از حد کف دست و پا دارند، از خيس شدن کف پاها و جوراب‌هايشان در برخي شرايط مانند
سه‌شنبه، 19 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بهترين جوراب، چه جورابي است؟

بهترين جوراب، چه جورابي است؟
بهترين جوراب، چه جورابي است؟


 





 
«جوراب از منظر سلامت» در گفتگو با دکتر بهروز باريک بين
در هر پا حدود 250 هزار غده عرق وجود دارد، بنابراين پا محل عرق کردن است که اين عرق کردن در برخي کاملا معمولي و در برخي ديگر مشکل‌ساز است. گاهي افراد از بوي بد عرق پا شاکي هستند، عده ديگري هم به ويژه آنها که سابقه خانوادگي تعريق بيش از حد کف دست و پا دارند، از خيس شدن کف پاها و جوراب‌هايشان در برخي شرايط مانند استرس يا ورزش شاکي هستند. در اين مواقع، جوراب پوشيدن موجب جذب و تبخير بيشتر عرق در تماس با هوا مي‌شود. در شرايط آب و هوايي سرد، جوراب به حفظ رطوبت پاها کمک کرده و خطر يخ‌زدگي را کاهش مي‌دهد. از ديدگاه دکتر بهروز باريک‌بين، متخصص پوست و مو و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، فلسفه پوشيدن جوراب، حرکت آسان پاها در کفش، گرم نگه‌داشتن پا، وسيله‌اي براي زيبايي و مد، تميز نگه داشتن و راحتي پا و پيشگيري از ابتلا به برخي بيماري‌هاي پوستي است. اين متخصص پوست، در ادامه به برخي از سوالات رايج مردم در رابطه با جوراب پوشيدن پاسخ داده است.

آقاي دکتر! از منظر سلامت، بهتر است چه جورابي بپوشيم؟
 

افراد بايد جوراب متناسب با سايز پاي خود را انتخاب کنند. جوراب‌هاي تنگ و گشاد هر دو دردسر آفرين هستند. به‌طور کلي بهترين جنس براي جوراب، نخ است چرا که قابليت جذب رطوبت و عرق پا و تبادل هوا از طريق جوراب نخي، داخل کفش بهتر صورت مي‌گيرد. البته بسته به شرايط، براي مثال در فصل زمستان و در نقاط سردسير پوشيدن جوراب‌هايي با جنس گرم‌تر مانند جوراب‌هايي پشمي بهتر است.

جوراب مي‌تواند در برخي افراد واکنش‌هاي حساسيتي ايجاد کند؟
 

بله. برخي افراد به جنس خاصي از جوراب حساسيت دارند و به قرمزي و خارش پوست پا دچار مي‌شوند. يعني علايم اگزماي تماسي آلرژيک پيدا مي‌کنند. در اين موارد، پزشک متخصص پوست با ديدن علايم اگزمايي در پوست پا و شک به آلرژي تماسي، مي‌تواند به کمک برخي آزمايش‌ها اين شک را به يقين تبديل کند. البته گاهي، آلرژي پوستي فرد ناشي از رنگ پارچه است و ربطي به جنس آن ندارد. شايع‌ترين حالت آلرژي در اين موارد، حساسيت به جنس کفش است. براي مثال، در فردي که به چرم حساسيت دارد، با پوشيدن کفش چرمي و به مجرد خيس شدن جوراب در اثر عرق کردن و تماس پوست پا با آلرژن موردنظر (چرم) از طريق رطوبت کفش و جوراب علايم حساسيت مانند خارش، قرمزي و گاهي تاول و ترشح مايعات از پوست پا رخ مي‌دهد.

کلا در محيط خانه، بهتر است پابرهنه راه برويم يا با جوراب؟
 

جوراب، پوست پا را از محيط آلوده اطراف تا حد قابل ملاحظه‌اي جدا مي‌کند. بيماري‌هاي پوستي متعددي مي‌توانند در اثر تماس پوست برهنه پا با زمين آلوده يا کفش و دمپايي آلوده منتقل شوند. براي مثال، زگيل‌هاي کف پا به وسيله ويروسي ايجاد مي‌شود که مي‌تواند از يک پا به پاي ديگر در صورت رعايت نکردن نکات بهداشتي منتقل شود. همچنين قارچ‌هاي کف‌پا و لاي انگشتان پا مي‌توانند در صورت راه رفتن فرد در محيط آلوده، بدون جوراب و پاي برهنه از فردي به فرد ديگر منتقل شود.

بهترين جوراب، چه جورابي است؟

درباره جوراب مناسب کودکان چه پيشنهادي داريد؟
 

پوست بچه‌ها نسبت به بزرگسالان حساس‌تر است. بنابراين توصيه مي‌کنيم که در اطفال از جوراب‌هاي نخي استفاده شود تا امکان مشکلات حساسيتي به حداقل برسد. گرم نگه‌داشتن پاي کودکان به ويژه هنگامي که شروع به راه رفتن مي‌کنند، اهميت خاصي دارد. جوراب در آنها مي‌تواند از خراشيدگي، ساييدگي و بريدگي تا حدي جلوگيري و محافظت به عمل آورد.

به نظر شما، در چه شرايطي بايد از جوراب استفاده شود؟
 

توصيه مي‌شود که در محيط‌هايي که افراد متعددي تردد مي‌کنند (مانند مسجد و سالن‌هاي ورزشي) از جوراب استفاده شود، تا امکان اکتساب‌ بيماري‌هاي پوستي کف‌پا به حداقل برسد. از نظر بهداشتي بهتر است هنگام پوشيدن کفش‌ها و خروج از منزل جوراب مناسب به پا کنيم اما در منزل درصورت استفاده از دمپايي‌هاي روفرشي شخصي، نيازي به استفاده از جوراب نيست. قابل ذکر است هنگامي که در پايان کارهاي روزانه به خانه برمي‌گرديم، جوراب‌هاي خود را شسته و خشک کنيم و براي استفاده روز بعد آماده کنيم. اين کار به رفع خستگي پاها و بهداشت آنها کمک مي‌کند.

بعضي‌ها عادت دارند بدون جوراب به استراحت پرداخته و بخوابند. نظرتان در اين مورد چيست؟
 

به‌طور کلي بدون پوشش بودن پاها، امکان تبادلات هوا و دما را در پوست پا بيشتر مي‌کند و احساس آرامش مي‌دهد، اين در حالي است که برخي افراد از سرد بودن پاها رنج مي‌برند و به ويژه در فصل سرما نياز دارند که با جوراب مناسب بخوابند، در رابطه با اين افراد و کساني که مبتلا به بيماري‌هايي مانند اسکلرودرمي هستند، پوشيدن جوراب در فصل سرما در خواب و بيداري لازم است ضمن اينکه در افراد ديابتي پوشيدن جوراب مناسب تاکيد مي‌شود، چرا که جوراب در افراد ديابتي که اختلال حس پا دارند تا حدود زيادي از بريدگي‌هاي ناخواسته و زخم شدن پا جلوگيري به عمل مي‌آورد.
منبع:http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.