خواص ماست ميوه‌اي

ما آدم‌ها هميشه دلمان مي‌خواهد غذاهاي مقوي بخوريم تا بدن‌مان قوي و سالم باشد اما گاهي فراموش مي‌کنيم که اين غذاها همان چيزهاي معمولي اطراف ما هستند و لازم نيست براي پيدا کردن غذاي مقوي، خودمان را به آب و آتش بزنيم. براي مثال، همه ما مي‌دانيم که مصرف لبنيات و ميوه چقدر براي سلامت بدن توصيه شده است. موادي که خيلي
دوشنبه، 25 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص ماست ميوه‌اي

خواص ماست ميوه‌اي
خواص ماست ميوه‌اي


 





 
ما آدم‌ها هميشه دلمان مي‌خواهد غذاهاي مقوي بخوريم تا بدن‌مان قوي و سالم باشد اما گاهي فراموش مي‌کنيم که اين غذاها همان چيزهاي معمولي اطراف ما هستند و لازم نيست براي پيدا کردن غذاي مقوي، خودمان را به آب و آتش بزنيم. براي مثال، همه ما مي‌دانيم که مصرف لبنيات و ميوه چقدر براي سلامت بدن توصيه شده است. موادي که خيلي راحت در دسترس همه هست، فقط گاهي براي استفاده از آنها تنبلي مي‌کنيم ولي چيزي هست که ما هيچ وقت دست رد به سينه آن نمي‌زنيم و آن هم تنقلات است. براي مثال، همين ماست ميوه‌اي که در دنيا هم طرفداران زيادي دارد.
ماست ميوه‌اي يکي از تنقلات مدرن است. يک نوع خوراکي که از دو ماده غذاايي مهم در هرم رژيم غذايي تهيه شده است. ماست جزو لبنيات است و حتي مصرف آن نسبت به شير مزايايي هم دارد. سيستم گوارش بعضي‌ها نسبت به لاکتوز شير حساسيت دارد ولي اين لاکتوز در ماست تبديل به اسيد لاکتيک مي‌شود و ديگر حساسيت به وجود نمي‌آورد. از طرف ديگر، کلسيم ماست راحت‌تر از شير جذب بدن مي‌شود. چون PH ماست پايين‌تر است، کلسيم در آن به صورت محلول درمي‌آيد. ماست باکتري‌هايي دارد که سبب افزايش قدرت سيستم دفاعي بدن مي‌شود. اين باکتري‌ها همچنين کلسترول خون را پايين مي‌آورند و فشارخون را تنظيم مي‌کنند. بنابراين ماست براي کساني که چربي و فشار خون دارند، توصيه مي‌شود. يادمان نرود که ماست ميوه‌اي ترکيبي از ماست و ميوه‌ است. ميوه‌ها تاثير مثبتي روي مغز انسان مي‌گذارند براي مثال، تاثير مثبت روي تقويت حافظه و يادگيري سريع مطالب. علاوه بر اين، ميوه‌ها داراي فيبر فراوان هستند. فيبرها از چاقي، فشار خون بالا و بيماري‌هاي قلبي جلوگيري مي‌کنند. يکي ديگر از خواص ميوه‌ها، درمان افسردگي است. حتي اگر ميزان ويتامين موجود در ميوه‌ها را در نظر نگيريم، همين خواص بالا کافي است تا ما را تشويق به خوردن ميوه کند. حالا اگر شما هم براي خوردن ميوه و لبنيات تنبلي مي‌کنيد يا تنقلات جديد را مي‌پسنديد، بد نيست دست به کار شويد و ماست ميوه‌اي را امتحان کنيد.

چرا بايد ميوه بخوريم
 

خوردن ميوه ويتامين‌هاي مورد نياز بدن ما را تامين مي‌کند و همين موجب تاثيرات خوبي روي بدن ما مي‌شود. البته ميوه‌ها تنوع عجيب و اشتها‌آوري دارند که اين تنوع فقط در ظاهر آنها نيست. اگر جدولي از مقدار ويتامين‌هاي گوناگون، چربي، پروتئين، قند و فيبر ميوه‌هاي متفاوت تهيه کنيم، مي‌بينيم که چه قدر ميوه‌ها از نظر مواد مغذي متنوع‌اند. اما همه ميوه‌ها در يک فاکتورهايي مانند هم هستند. اين فاکتور تاثير مفيد آنها بر سلامت انسان است.
درصد زيادي از حجم ميوه‌ها را آ‌ب تشکيل مي‌دهد درست مانند بدن انسان
حتما مي‌دانيد که 3/2 وزن بدن ما از آب است؛ ميوه‌ها هم همين درصد آب دارند. پس شما هم موافق‌ايد که خوردن چنين غذايي که درصد مواد خشک و آب آن مانند بدن ماست چه قدر منطقي است.

ميوه‌ها موجب عملکرد بهتر حافظه مي‌شوند
 

شما با خوردن ميوه مي‌توانيد اطلاعات را بهتر و سريع‌تر به ياد بياوريد. به همين دليل ميوه براي آنهايي که امتحان دارند، توصيه مي‌شود. البته دانشمندان هنوز هم نمي‌دانند چرا ميوه‌ها مي‌توانند اين تاثيرات مفيد را روي مغز ما بگذارند. آنها مشغول کار روي اين موضوع هستند.

فيبرها
 

با خوردن ميوه‌، فيبر مي‌خوريم. فيبرها نمي‌گذارند ما اضافه وزن پيدا کنيم و فشارخون‌مان بالا برود. آنها از ما در برابر بيماري‌هاي قلبي هم دفاع مي‌کنند. در ميان همه مواد غذايي ميوه‌ها بيشترين فيبر را دارند. انجمن قلب آمريکا مصرف روزانه 25 تا 30 گرم فيبر موجود در ميوه را توصيه کرده است؛ اين يعني روزي حداقل 3 واحد ميوه.
با خوردن ميوه احساس بهتري خواهيم داشت
اگر شما هم 30 روز خوردن منظم و زياد ميوه را امتحان کنيد حتما مي‌توانيد احساس خوب روحي را تجربه کنيد. يک نکته هم اينکه ميوه را 20 دقيقه پيش از غذا بخوريد تا معده‌تان ترش نکند و ميوه خوب جذب بدنتان بشود.

چرا بايد ماست بخوريم
 

محققان زيادي ادعا کرده‌اند که رابطه مستقيمي ميان مصرف ماست و افزايش طول عمر وجود دارد. آنها طول عمر قبايل ساکن در بلغارستان را به مصرف زياد ماست مربوط مي‌دانند.
پروفسور مچينکوف هم معتقد بود که در آينده نقش درماني باکتري‌هاي لاکتيک موجود در ماست، کشف خواهد شد و ارزش اين امر کمتر از اکتشاف پني‌سيلين در درمان عفونت نيست.

ماست سبب جذب بهتر مواد غذايي مي‌شود
 

ماست با ايجاد شرايط مناسب بيولوژيکي، سبب جذب بهتر برخي مواد غذايي مي‌شود. براي مثال، افزايش جذب کلسيم و ويتامين‌هاي گروه B از فوايد مصرف ماست است. ماست به روده‌ها کمک مي‌کند تا به حال عادي خود برگردند و باکتري‌هاي مضر را از روده‌ها خارج مي‌کند، به همين دليل است که هضم و جذب غذا با اين محصول لبني آسان‌تر مي‌شود.

ماست و رشد کودکان
 

اگر فرزند شما دچار بيماري سوءجذب است، او را تشويق به خوردن ماست کنيد. ماست به جذب دو ترکيب مهم غذايي يعني پروتئين‌ها و مواد معدني کمک مي‌کند. اسيد لاکتيک موجود در ماست موجب سهولت جذب و هضم اين ترکيبات مغذي مي‌شود.

ماست براي رژيم‌هاي لاغري مفيد است
 

محققان توصيه مي‌کنند که براي کاهش وزن ماست استفاده کنيد. خيلي از کساني که رژيم لاغري دارند، لبنيات را از برنامه غذايي خودشان حذف مي‌کنند. اين افراد توانايي ماست براي سوزاندن چربي‌ها و حفظ عضلات در وضعيت مناسب را دست‌کم گرفته‌اند.

ماست منبع خوبي براي جذب پروتئين است
 

در هر 250 ميلي‌ليتر ماست تقريبا 10 تا 14 گرم پروتئين وجود دارد. اين مقدار تقريبا برابر با 20 درصد نياز روزانه بدن است. همچنين عمليات تخمير باکتري‌هاي ماست موجب مي‌شود که جذب پروتئين‌ها راحت‌تر شود. به اين دليل پروتئين‌هاي ماست را پروتئين‌هاي پيش‌هضم شده مي‌نامند.

ماست منبعي غني از کلسيم است
 

البته اين نکته درباره همه محصولات لبني صدق مي‌کند اما ماست مي‌تواند کلسيم بيشتري را حتي نسبت به شير نصيب استخوان‌هاي ما کند. 250 ميلي‌ليتر ماست 450 ميلي‌گرم کلسيم دارد. اين مقدار مي‌تواند نصف نياز کودکان و 30 تا 40 درصد نياز کلسيم بزرگسالان را برطرف کند. يادمان نرود که ماست باکتري‌هاي زنده دارد و اين باکتري‌ها موجب افزايش جذب کلسيم در بدن مي‌شود.

سيب
 

يکي از بزرگان مي‌گويد: «روزي يک سيب بخوريد تا هيچ وقت بيمار نشويد.» اين جمله را به راحتي نمي‌توانيم باور کنيم تا وقتي که به صورت علمي خواص سيب را مطالعه کنيم. اگر در شرايطي هستيد که به مصرف و جذب کلسيم نياز داريد، بد نيست سيب را با لبنيات امتحان کنيد. سيب ميوه‌اي است که نه تنها خودش کلسيم دارد بلکه به جذب کلسيم در بدن هم کمک مي‌کند. پس شايد ماست سيب، لطف ديگري نسبت به ماست ميوه‌اي‌هاي ديگر داشته باشد.
خوردن سيب براي برخي بيماري‌ها خالي از لطف نيست. اين بيماري‌ها، بالا بودن کلسترول خون، ناراحتي‌هاي قلبي، سرطان، ديابت، فشار خون بالا، سرماخوردگي و چاقي هستند.

سيب ضد کلسترول خون
 

سيب فيبري به اسم پکتين دارد. پکتين يک فيبر محلول در آب است و وقتي به آن رطوبت مي‌رسد، غليظ و چسبنده مي‌شود. اين فيبر در بدن ما به اسيدهاي صفراوي مي‌چسبد و سبب کاهش کلسترول خون مي‌شود. البته سيب مواد ديگري غير از پکتين دارد که بر کاهش کلسترول اثر دارند.

سيب ضد ناراحتي قلبي
 

تحقيقات نشان مي‌دهد کساني که مقدار کوئرستين قابل توجهي استفاده مي‌کنند، کمتر به بيماري‌هاي قلبي دچار مي‌شوند. اين ماده همچنين مقاومت بدن را در مقابل سکته‌هاي مغزي افزايش مي‌دهد. کوئرستين‌ها از تصلب شرايين و لختگي خون جلوگيري کنند. سيب هم از آن ميوه‌هاي کوئرستين‌دار است.

سيب ضد سرطان
 

مطالعات ديگري روي کوئرستين‌ها نشان داده است که اين مواد برخي سرطان‌ها را بهبود مي‌دهند. دانشمندان روي افراد سيگاري تحقيقاتي را انجام داده‌اند و به اين نتيجه رسيده‌اند که کوئرستين‌ها مي‌توانند از سرطان ديواره مثانه جلوگيري کنند. مواد سرطان‌زاي تنباکو سبب تخريب ديواره مثانه مي‌شوند اما سيگاري‌هايي که مقدار زيادي فلاونوئيد مانند کوئرستين استفاده مي‌کنند، از تخريب ديواره مثانه در امان مي‌مانند.

سيب ضد ديابت
 

وقتي سيب مي‌خوريم، قند خون ما با سرعت کمي بالا مي‌رود. اين به دليل وجود پکتين سيب است. پکتين سيب در دستگاه گوارش تشکيل ژل مي‌دهد و موجب مي‌شود قندهاي طبيعي سيب آهسته هضم و جذب شوند. بنابراين سيب ميوه سالمي براي ديابتي‌هاست.

سيب ضد سرماخوردگي
 

بررسي‌هاي علمي نشان داده که ويروس‌ها نمي‌توانند در سيب مدت زيادي زنده بمانند. دانشمندان قدرت ويروس‌کشي سيب را با 18 نوع ميوه ديگر آزمايش کردند. در اين آزمايش معلوم شد که سيب، انگور و چاي بيشترين قدرت را براي نابودي ويروس‌ها دارند. افرادي که بيشتر از ديگران سيب مي‌خورند، کمتر سرما مي‌خورند. اين افراد همچنين کمتر از بقيه دچار ناراحتي‌هاي قسمت فوقاني بدن مانند عفونت‌هاي مربوط به بيني، حنجره و ناي مي‌شوند.

هلو
 

اصليت هلو چيني است. اين ميوه 300 سال پيش از ميلاد مسيح به يونان رسيد. قرن اول ميلادي، روميان و اروپاييان اين ميوه را کاشتند. در فرهنگ ما ايراني‌ها هلو سمبل طراوت و زيبايي است. قديمي‌ها اعتقاد داشتند که زنان باردار با خوردن هلو بچه‌هاي زيباتري به دنيا مي‌آورند. اما تاثير هلو روي زيبايي حالا واقعا از نظر علمي هم اثبات شده است. امروز از اين ميوه در ساخت وسايل آرايشي ـ بهداشتي استفاده مي‌شود.

جلوگيري از چروکيدگي پوست
 

هر 100 گرم هلوي تازه، 31 ميلي‌گرم ويتامين C و 58 ميکروگرم کاروتن دارد. اين ترکيبات خاصيتي آنتي‌اکسيداني دارند و علاوه بر سلامت کل بدن، موجب سلامتي پوست، مو و ناخن‌ها مي‌شوند. آنتي‌اکسيدان‌ها ترکيباتي هستند که از بدن در مقابل راديکال‌هاي آزاد حفاظت مي‌کنند. افزايش غلظت راديکال‌هاي آزاد در بدن براي تمام سلول‌ها مخرب است که در اين ميان، سلول‌هاي پوستي بيشترين ضرر را مي‌بينند. پيري زودرس، چروکيدگي و بروز لکه‌هاي پوستي به خصوص در صورت، از نتايج آسيب‌هاي سلول‌هاي پوستي است. دريافت به موقع و منظم آنتي‌اکسيدان‌هايي مانند ويتامين C، بتاکاروتن و انواع فلاونوئيدها مي‌تواند اين فرآيند را به تاخير بيندازد و در برابر اين عوامل از پوست مراقبت کند. علاوه بر اين، ويتامين C موجود در هلو به دليل نقش آن در ساخت کلاژن و الاستين که در حفظ قوام پوست ضروري هستند، اهميت زيادي دارد و به همين دليل مصرف خوراکي اين ميوه سبب استحکام و انعطاف پوست مي‌شود.

سازگار با معده
 

هلو با هر معده‌اي سازگار و زودهضم است. اين ميوه خيلي سريع از معده و روده‌ها عبور مي‌کند.

توت فرنگي
 

توت‌فرنگي بعد از شاه‌توت، فلفل قرمز و کيوي رتبه چهارم مقدار ويتامين C را به خودش اختصاص داده است.

غني از ويتامين C
 

در هر 100 گرم توت‌فرنگي، 60 ميلي‌گرم ويتامين C وجود دارد. ويتامين C همراه با آهن توت‌فرنگي سبب خون‌سازي در بدن مي‌شود. همچنين ويتامين C براي بيماري‌هاي لثه مفيد است و به هضم غذا کمک مي‌کند.

زيبايي پوست
 

آنهايي که در کار زيبايي پوست هستند، مي‌دانند که توت‌فرنگي چه قدر براي پوست مفيد است. اين ميوه جوش‌ها و چربي‌ پوست را از بين مي‌برد. پوست را جوان‌تر و لطيف‌تر مي‌کند و موجب براقي موها مي‌شود. حتي ماست توت‌فرنگي مي‌تواند به عنوان ماسک صورت استفاده شود و چربي پوست را از بين ببرد.

ميوه رژيمي
 

توت‌فرنگي در مقايسه با ميوه‌هاي ديگر کالري پاييني دارد. هر 100 گرم اين ميوه 23/99 کيلوژول انرژي به بدن ما مي‌رساند. از طرف ديگر، چربي اين ميوه صفر و مقدار قندش کم است به همين دليل يک ميوه رژيمي خوب براي افراد با اضافه وزن محسوب مي‌شود.

مناسب براي کودکان و نوجوانان
 

توت‌فرنگي مقدار کلسيم و فسفر کافي دارد و به همين دليل براي کودکان و نوجوانان توصيه مي‌شود. کلسيم دندان‌هاي سالم و استخوان‌هاي محکم را تضمين مي‌کند. فسفر توت‌فرنگي هم موجب مي‌شود اين ميوه يک انتخاب مناسب براي آنهايي باشد که فعاليت ذهني زيادي دارند.

خواص ماست ميوه‌اي

دکتر مهين آذر*
 

ماست‌هاي ميوه‌اي در آمريکا و اروپا طرف‌داران زيادي دارد. در واقع از ابتدا در اين کشورها ماست ميوه‌اي به جاي ماست‌هاي ساده که در فرهنگ غذايي ما وجود داشت، روي سفره قرار داده شد. ذايقه اروپايي‌ها و آمريکايي‌ها به شدت اين ماست‌ها را مي‌پسندد و امروزه هم در اين کشورها اين ماست‌ها در مقدار زياد مصرف مي‌شود. از دهه 50 يکي از شرکت‌هاي غذايي در ايران اقدام به توليد اين ماست‌ها کرد که در همان سال‌ها با استقبال بسيار خوب مردم مواجه شد. طعم متفاوت اين ماست‌ها و وجود تکه‌هاي ميوه در آنها که ذايقه ايراني آن را مي‌پسندد و امروزه به همين دليل برخي نوشيدني‌ها بازار خوبي در ايران دارند، موجب شده بود که اين محصول بازار خوبي پيدا کند. با توجه به فرآيند توليد اين ماست‌ها در صورتي که از ميوه در آن استفاده شده باشد، ارزش غذايي محصول به طور قابل ملاحظه‌اي بالا مي‌رود و از نظر دانش تغذيه‌ اين محصول تاييد مي‌شود زيرا علاوه بر خواص ماست، خواص ميوه هم به آنها اضافه مي‌شود، اما بايد خاطرنشان کنم که توليد اين ماست‌ها با افزودن اسانس و تنها طعم ميوه‌دادن به ماست مورد استقبال مردم واقع نشده و مردم همان ماست‌هاي محتوي قطعات ميوه را براي مصرف ترجيح داده‌اند و مي‌دهند.
بنابراين به عنوان متخصص اين رشته به صنايعي که قصد توليد و عرضه اين محصول را دارند، توصيه مي‌کنم که در پي خريداري فناوري توليد ماست‌هاي محتوي قطعات ميوه باشند و توجه کنند که ماست‌هايي که اسانس به آنها اضافه مي‌شود، بازار خوبي در کشور نخواهند داشت.

پي نوشت ها :
 

*متخصص غذا و تغذيه

 

منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما