سفيدي زودرس مو؛ علل و راه‌حل

در حقيقت سفيد شدن موها يكي از آشكارترين نشانه‌هاي بالا رفتن سن است اما هميشه سفيد شدن مو به علت بالا رفتن سن نيست. بسياري از شرايط ديگر نيز موها را سفيد مي‌كنند. سفيد شدن موها در مردان در حدود سي سالگي و در زنان در حدود سي و پنج سالگي رخ مي‌دهد. سلول‌هاي حاوي رنگدانه هر ده سال، حدود ده تا بيست درصد از
سه‌شنبه، 26 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سفيدي زودرس مو؛ علل و راه‌حل

سفيدي زودرس مو؛ علل و راه‌حل
سفيدي زودرس مو؛ علل و راه‌حل


 

نويسنده: فخرناز لطفيان




 
در حقيقت سفيد شدن موها يكي از آشكارترين نشانه‌هاي بالا رفتن سن است اما هميشه سفيد شدن مو به علت بالا رفتن سن نيست. بسياري از شرايط ديگر نيز موها را سفيد مي‌كنند. سفيد شدن موها در مردان در حدود سي سالگي و در زنان در حدود سي و پنج سالگي رخ مي‌دهد. سلول‌هاي حاوي رنگدانه هر ده سال، حدود ده تا بيست درصد از ظرفيت توليد رنگ خود را از دست مي‌دهند. کمبود فلزاتي همچون منگنز، روي، تيتانيوم، آهن و مس از عوامل اصلي سفيد شدن و شکنندگي موها به حساب مي‌آيند.
اگر چه سفيد شدن موها يکي از آشکارترين نشانه‌هاي افزايش سن است اما هميشه سفيد شدن مو تنها به علت بالا رفتن روزهاي زندگي نيست و عوامل ديگري همچون کمبود ويتامين‌ها، بيماري هاي تيروييد، بيماري‌هاي سيستم ايمني، مصرف دخانيات (سرعت سفيد شدن مو درسيگاري ها، چهار برابر افراد غير سيگاري است)، کم خوني، رژيم‌هاي سخت و طولاني مدت، عوامل ارثي، بيماري‌هاي خوني و افزايش گلبول‌هاي سفيد نيز باعث سفيدي زود هنگام و بيش ازحد موها مي‌شوند.
در تعريف، سفيدشدن موي انسان سفيد پوست زودتر از 20 سالگي و سفيد شدن موي افراد سياه پوست زودتر از 30 سالگي را، سفيد شدن زودرس مو مي‌گويند. البته نسبت تغذيه و ژنتيک نيز تاثير به سزايي در چگونگي سفيد شدن موها دارند. ازطرفي در برخي افراد موها بسيار زود شروع به سفيد شدن مي‌کند که بايد گفت شروع اين اتفاق بستگي به ژني دارد که از والدين خود به ارث مي‌بريم. برخي افراد تصور مي‌کنند يک فشار عصبي شديد يا هول و هراس ناگهاني باعث مي‌شود موها سريع‌تر سفيد شوند اما ديدگاه‌هاي علمي اين ادعا را اثبات نمي‌کنند.
علاوه بر عوامل ذکر شده مصرف بعضي از شامپوها و ديگر مواد شيميايي نيز مي‌تواند بر سفيد شدن موها تاثير بگذارد.

سلول‌هايي که تنبل مي‌شوند
 

در پايين‌ترين لايه پوست و در محل پايه تار مو، سلول‌هايي به‌ نام ملانوسيت قرار دارند كه دايما تركيبي با نام ملانين را توليد مي‌كنند و همين ملانين است كه رنگ موها را ايجاد مي‌كند.
وقتي ملانوسيت‌ها كاملا فاقد رنگدانه شوند، مو سفيد مي‌شود و اگر تعداد ملانين يك تار مو كمتر از حالت عادي شود، آن مو خاكستري و نقره‌اي مي‌شود. ملانوسيت هر 10 سال حدود 10 درصد از ميزان و توان توليد رنگ خود را از دست مي‌دهد. اگرچه چگونگي از دست دادن اين رنگدانه‌ها دقيقا مشخص نيست اما آنچه مشخص است، اين است كه در نخستين مراحل خاكستري شدن مو ، ملانوسيت هنوز وجود دارد اما غيرفعال است.

چه بايد کرد؟
 

تاكنون دارويي كه به‌عنوان پيشگيري قطعي و درمان سفيدي مو در جهان مطرح شده باشد، ساخته نشده است اما دانشمندان بسيار اميدوارند كه در سال‌هاي آتي در اثر دستكاري‌هاي ژنتيكي و يا استفاده از داروهايي كه بر كورتكس مو اثر مي‌گذارند داروهاي موثري را كشف و عرضه نمايند. مراقبت‌هايي همچون تغذيه صحيح، ‌شستشوي منظم و ماساژ سر و پرهيز از خاراندن پوست سر با ناخن و خشك كردن كامل موها پس از شستشو راه‌هاي خوبي براي حفظ سلامت مو هستند. براي جبران فقر غذايي پيازمو، استفاده از ميوه و غذاهايي كه حاوي مقادير زيادي ويتامين گروهB هستند نظير تخم‌مرغ و سبزيجات توصيه مي‌گردد. البته راهکارهايي گاه‌به‌گاه براي پيشگيري از سفيد شدن موها توصيه مي‌شوند مثل خوردن روزانه يك قاشق مرباخوري از پودر سبوس برنج كه با كمي شكر يا نبات سائيده و مخلوط شده و يا خوردن يك ليوان از جوشانده سبوس گندم‌، جو و برنج.
به گفته دانشمندان خوردن مس علاوه بر اينكه به رشد و نيرومند كردن موهاي بدن كمك مي‌كند مي‌تواند از سفيد شدن موي‌سر هم پيشگيري كند اما مشكل اين است كه نمي‌توان مس را در دهان گذاشت و جويد! پس بايد تا مي‌توانيد از خوراكي‌هايي كه سرشار از مس هستند، استفاده كنيد. از جمله اين خوراكي‌ها نخودفرنگي، قارچ، سيب‌زميني، لوبيا، عدس، گوجه‌فرنگي، موز، آلو و سويا را مي‌توان نام برد. متخصصان تغذيه مصرف با پوست ميوه‌هايي چون سيب، ‌گلابي و هلو را توصيه مي‌كند چرا كه اين مواد داراي منگنز، روي، تيتانيوم، ‌آهن و مس هستند و مي‌توانند از سفيدي مو پيشگيري كنند.

5 نکته درباره سفيد شدن موها
 

1) موي بدن و صورت هم مثل موي‌سر خاكستري مي‌شود اما معمولا اين اتفاق بعد از تغيير رنگ موي‌سر به وجود مي‌آيد.
2) سفيد شدن موي‌سر معمولا از شقيقه‌ها آغاز مي‌شود و بعد از آن نوبت به تاج سر و بقيه نقاط پشتي‌سر مي‌رسد.
3) بعضي‌ها تصور مي‌كنند كه كندن موي سفيد باعث زياد شدن آنها مي‌شود. اين تصور صحيح نيست. با كندن موي سفيد همان يك تار مو مجددا سفيد رشد خواهد كرد.
4) موهاي سفيد معمولا چربي كمتري دارند بنابراين زبرتر و خشك‌تر از موهاي ديگر به نظر مي‌رسند.
5) زناني كه پيش از 40 سالگي موهاي سفيد بسيار زيادي دارند، ‌تراكم استخواني كمتري نسبت به افرادي كه موهايشان با سرعت معمول سفيد مي‌شود، دارند.
منبع: http://www.salamat.com
ae



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.