جايگاه کلسيم در سفره سالم

کلسيم، ماده‌اي معدني است که بدن بيش از هر ماده معدني ديگري به آن نياز دارد و کارکرد آن نيز تنها در سالم نگاه داشتن استخوان‌ها خلاصه نمي‌شود. کلسيم در تقسيم سلو‌ل‌ها، انبساط و انقباض ماهيچه‌ها، ضربان منظم قلب و کارکرد مغز نقش مهمي ايفا مي‌کند. همچنين در فعاليت پروتئين‌ها، فشارخون، غذارساني به داخل سلول‌ها و انعقاد خون
سه‌شنبه، 26 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جايگاه کلسيم در سفره سالم

جايگاه کلسيم در سفره سالم
جايگاه کلسيم در سفره سالم


 





 
کلسيم، ماده‌اي معدني است که بدن بيش از هر ماده معدني ديگري به آن نياز دارد و کارکرد آن نيز تنها در سالم نگاه داشتن استخوان‌ها خلاصه نمي‌شود. کلسيم در تقسيم سلو‌ل‌ها، انبساط و انقباض ماهيچه‌ها، ضربان منظم قلب و کارکرد مغز نقش مهمي ايفا مي‌کند. همچنين در فعاليت پروتئين‌ها، فشارخون، غذارساني به داخل سلول‌ها و انعقاد خون نقش دارد. به نظر مي‌رسد، اين ماده معدني از بدن در مقابل حملات قلبي و انواع سرطان‌ها محافظت مي‌کند.
دريا منشأ و منبع غني کلسيم است و موجودات دريايي به راحتي آن را براي اهداف گوناگوني مورد استفاده قرار مي‌دهند ولي موجودات خاکي به راحتي نمي‌توانند به اين ماده حياتي دست پيدا کنند. بدن انسان اين ماده را از طريق جريان خون جذب مي‌کند و شما اگر به اندازه کافي موادي را مصرف نکنيد که حاوي کلسيم باشند، خون اين ماده را از روي استخوان‌هاي شما برمي‌دارد. در واقع بدن از استخوان‌هايش به عنوان بانک کلسيم استفاده مي‌کند تا بتواند کارکرد اعمال حياتي بدن را حفظ کند. وقتي شما قطعه‌‌اي پنير، ليواني شير و... مي‌خوريد، مقداري کلسيم مصرف کرده‌ايد. اين کلسيم در معده تجزيه و جذب مي‌شود و طي مراحلي وارد خون شده يا از طريق استخوان‌هاي بدن جذب مي‌شود. وقتي ميزان مصرف کلسيم و استفاده از آن به وسيله بدن به يک ميزان باشد، استخوان‌ها سالم باقي مي‌مانند.

هرگز خيلي پير نيستيد!
 

بسياري از افراد به خصوص افراد بالاي 30 سال اغلب مواد کلسيم‌دار مصرف نمي‌کنند و گمان مي‌کنند چون ديگر استخوان‌‌هاي آنها رشد نمي‌کند، پس نيازي هم به مصرف کلسيم ندارند. اما همين افراد يک روز صبح در حال بلند شدن از روي تخت خواب دچار شکستگي استخوان مي‌شوند و دليل آن را هم نمي‌فهمند‍!
محققان پس از بررسي‌هاي فراوان اعلام کرده‌اند که اگر افراد ميانسال هر روز يک ليوان شير يا يک پياله ماست بخورند و 30 دقيقه در روز پياده‌روي کنند يا در يک فعاليت ورزشي شرکت داشته باشند، احتمال شکستگي استخوان به دليل پوکي استخوان در آنها به شدت کاهش مي‌يابد. خوردن ويتامين D نيز بسيار مهم است چون در جذب کلسيم کمک شاياني مي‌کند. شير حاوي مقادير زيادي ويتامين D است. از سوي ديگر، بدن خود نيز مي‌تواند ويتامين D توليد کند. تابش 15 تا 30 دقيقه‌اي نور خورشيد دو تا سه بار در هفته روي دستان و صورت شما به بدن کمک مي‌کند تا به اندازه کافي ويتامين D بسازد. توجه داشته باشيد که گرچه ويتامين D ويتامين ضروري بدن است، هرگز نبايد بدون تجويز پزشک از قرص‌هاي مکمل آن استفاده کرد. مقدار زياد ويتامين D مي‌تواند براي بدن سمي باشد.

منابع کلسيم
 

راحت‌ترين و بهترين منبع کلسيم لبنيات است ولي شما مي‌توانيد از طريق مواد غذايي ديگر هم کلسيم بدنتان را تامين کنيد. طبق محاسبات کارشناسان، هر فرد بزرگسال بالاي 50 سال حداقل روزانه به 1200 ميلي‌گرم کلسيم نياز دارد. گياهان برگ سبز و آب ميوه‌ها، کنسرو ساردين که با استخوان پخته مي‌شود و... از جمله منابع غني کلسيم به شمار مي‌روند. حتي هويج و نخودفرنگي هم کلسيم دارند. يک‌چهارم پيمانه شيرخشک خود حاوي 375 ميلي‌گرم کلسيم است. اما درباره کلسيم، عقايد اشتباهي هم وجود دارد که براي نمونه، به سه مورد از اين عقايد اشاره مي‌کنيم:

1 شير حاوي مقادير کمي کلسيم است
 

گروهي از افراد گمان مي‌کنند شير منبع مناسبي براي کسب کلسيم نيست چون پروتئين موجود در آن موجب مي‌شود کلسيم از طريق ادرار دفع شود. در واقع بدن اسيد آمينه را مي‌سوزاند و اسيدسولفوريک آزاد مي‌کند و اين اسيد سولفوريک است که وقتي وارد ادرار مي‌شود، کلسيم را هم با خود مي‌برد. در نتيجه يک اثر ثانوي روي استخوان‌ها دارد اما در صورتي که شما به اندازه کافي کلسيم مصرف کنيد، از دست دادن مقدار کمي از آن تاثيري روي استخوان‌ها نخواهد گذاشت.

2 قهوه کلسيم را از بين مي‌برد
 

چندي پيش، طي گزارش‌هايي اعلام شد که نوشيدن قهوه سبب از بين رفتن کلسيم و تخريب استخوان‌ها مي‌شود ولي به تازگي تحقيقي جديد نشان داده است که مقدار کلسيمي که در شير وجود دارد و شما آن را با قهوه مخلوط مي‌کنيد، مقدار کلسيمي را که به هدر مي‌رود، جبران مي‌کند.

3 کلسيم سبب ايجاد سنگ‌کليه مي‌شود
 

در قديم به کساني که به سنگ کليه دچار مي‌شدند، گفته مي‌شد مقدار کلسيمي که مي‌خورند را کم کنند چون نمک‌هاي کلسيم‌ سبب ايجاد سنگ کليه مي‌شود و هم‌اکنون معلوم شده که کلسيم موجود در مواد غذايي حتي احتمال بروز سنگ کليه و مثانه را کاهش مي‌دهد.
هيچ نيازي نيست که شما روزانه مقدار کلسيمي را که مصرف مي‌کنيد، حساب کنيد. بدن شما اضافه کلسيم مصرفي را در استخوان‌ها‌يتان ذخيره مي‌کند. بهترين و ساده‌ترين راه‌ اين است که بدانيد چه موادي غني از کلسيم هستند و به طور مرتب مقدار ثابتي از اين مواد را مصرف کنيد. براي آنکه مقدار کلسيم مصرفي در بدن جذب شود، بهتر است به اندازه کافي نيز زير نور خورشيد بمانيد تا ويتامين D جذب کنيد.
منبع: http://www.salamat.com
ae



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما