تميزکردن خانه بدون استفاده از مواد شيميايي

شما گازتان را با چي پاک مي‌کنيد؟ گاز پاک‌کن؟ وقتي سينک ظر‌ف‌شويي‌تان رنگ مي‌گيرد، چه‌کار مي‌کنيد؟ از سفيد‌کننده‌ها استفاده مي‌کنيد؟ براي پاک‌ کردن چربي‌هاي ميز ناهارخوري چه‌طور؟ مي‌رويد سراغ شيشه پاک‌کن؟ واقعيت اين است که براي پاکيزه نگه داشتن خانه، بيشترمان به مواد شيميايي متوسل مي‌شويم؛ موادي که گاهي نه
پنجشنبه، 28 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تميزکردن خانه بدون استفاده از مواد شيميايي

تميزکردن خانه بدون استفاده از مواد شيميايي
تميزکردن خانه بدون استفاده از مواد شيميايي


 

ترجمه: سميه مقصودعلي




 

 

با ميکروفيبرها آشنا شويد
 

شما گازتان را با چي پاک مي‌کنيد؟ گاز پاک‌کن؟ وقتي سينک ظر‌ف‌شويي‌تان رنگ مي‌گيرد، چه‌کار مي‌کنيد؟ از سفيد‌کننده‌ها استفاده مي‌کنيد؟ براي پاک‌ کردن چربي‌هاي ميز ناهارخوري چه‌طور؟ مي‌رويد سراغ شيشه پاک‌کن؟ واقعيت اين است که براي پاکيزه نگه داشتن خانه، بيشترمان به مواد شيميايي متوسل مي‌شويم؛ موادي که گاهي نه تنها محيط زندگي ما را آلوده مي‌کنند، بلکه سبب بروز آلرژي به ويژه در کودکان ما نيز مي‌شوند.
تقريبا در هر خانه‌اي يک شيشه پاک‌کن يا گاز‌ پاک‌کن وجود دارد. همه خانم‌ها از تميزي پس از استفاده از اين مواد رضايت دارند اما آيا مي‌دانيد تنفس اين مواد گرچه اغلب اسانس خوش‌بويي به آنها افزوده شده، مي‌تواند تا چه حد به بدن صدمه برساند؟ طي چند سال اخير محققان با توجه به آثار و صدمات اين نوع مواد شيميايي بر انسان، حيوانات و محيط، براي يافتن مواد شوينده سالم‌تر بررسي‌هايي انجام داده‌اند. ماده‌اي شوينده که نه تنها موثرتر از روش‌هاي سنتي باشد بلکه آسيب کمتري به انسان و محيط برساند و درعين حال در صرف زمان و هزينه نيز صرفه‌جويي شود.

ميکروفيبر چيست؟
 

شايد شما هم در مراکز خريد، دستمال‌ها و اسنفج‌هاي جادويي را ديده باشيد. اين دستمال‌ها که با انواع و اقسام‌ مارک‌ها به فروش مي‌رسند، از الياف خاصي با ضخامت 1/0 ميکرون به نام ميکروفيبر تشکيل شده‌اند که با قرار گرفتن روي هر سطح، مواد زايد و گرد و غبار را به خود مي‌گيرند. اين فيبرها به قدري نازک‌اند (100 برابر نازک‌تر از يک تار مو) که تمامي باکتري‌ها و قارچ‌ها را درون خود جمع مي‌کنند و با خاصيت الکتريسته ساکن خود در حالت خشک گرد و غبار را درون خود مي‌کشند. ميکروفيبر به سطوح صدمه نمي‌رساند. دستمال‌ها و اسفنج‌هاي تشکيل‌ شده از اين بافت ترکيبي از 80 درصد پلي‌استر و 20 درصد پلي‌آميد يا نايلون دارند و مي‌توانند تا 7 برابر وزن خود گرد و غبار، دوده و آب را در خود نگه دارند. فضاهاي بازي که ميان هر تار ميکروفيبر وجود دارد، باعث جذب بالاي آب و ذرات گرد و غبار، حذف رشد باکتري در دستمال و سريع خشک شدن آن مي‌شود، در حالي که در دستمال‌هاي معمولي چون اين فضاي خالي وجود ندارد، پارچه، کثيفي و غبار کمتري را در خود مي‌گيرد.

تميزکننده‌هاي همه‌کاره
 

در تبليغات دستمال‌هاي جادويي حتما ديده‌ايد که مي‌گويند از اين دستمال‌ها مي‌توانيد براي پاک کردن پنجره، آينه، مبل‌ها، سراميک، اجاق گاز، کامپيوتر، سينک و... استفاده ‌کنيد. جالب است که اين دستمال‌ها قابل استفاده براي تمامي مواردند و تقريبا تمامي سطوح صاف را مي‌توانند پاک کنند. براي پاک کردن گرد و غبار بايد آنها را خشک استفاده کنيد و براي برداشتن لک‌ها و چربي‌ها کافي است تنها آن را با آب سرد يا ولرم مرطوب کنيد تا ببينيد چگونه بدون مواد شيميايي شيشه و سراميک برق مي‌افتد و تمامي چربي‌ها از سطح گاز پاک مي‌شود. اما چگونه چنين چيزي ممکن است؟ جالب است بدانيد ميکروفيبرها از 2 نوع پليمر ساخته شده‌اند. پلي‌استري به نام ليوفيليک که مستقيما تمايل به جذب روغن و دوده دارد و پلي‌آميد هيدروفيليک که تمايل به جذب آب دارد. به عبارت ديگر هر رشته ميکروفيبر از تارهاي گويي شکل پلي‌استر و هسته نايلوني پليمر تشکيل شده است و مجموعه‌اي متشکل از ميليون‌ها قلاب و حلقه ريز را به وجود مي‌آورد که لبه‌هاي تيز آن گرد و غبار را به خود گرفته و خاصيت موئينگي بين هر تار و هسته نايلوني سبب مي‌شود هم‌زمان با تميز کردن، سطوح مورد نظر جلادار شود. به همين دليل ساختاري است که آب به تنهايي در اين نوع دستمال‌ها مثل يک پاک کننده قوي شيميايي عمل مي‌کند و بدون ايجاد لک يا صدمه يا خدشه به سطوح آنها را تميز کرده و برق مي‌اندازد.

آنها دروغ مي‌گويند!
 

اگر شما هم يکي از اين دستمال‌ها و اسنفج‌ها را خريداري کرده‌ايد و پس از استفاده به اين نتيجه رسيده‌ايد که اين حرف‌ها تنها تبليغات تجاري و دروغ‌هايي براي فروش محصولات است، بهتر است بدانيد که استفاده نادرست مي‌تواند خاصيت اين دستمال‌ها را از بين ببرد. مثلا شستن اسنفج، تي و پارچه‌هاي ميکروفيبر با مواد پاک‌کننده و استفاده از آب گرم عمر آنها را کم مي‌کند. نرم‌کننده‌هاي حوله و لباس اثر آنها را از بين مي‌برد و شستشوي آنها در بين ديگر پارچه‌ها سبب نابودي بافت نرم آنها مي‌شود. براي پاک کردن اين دستمال‌ها تنها بايد از آب سرد مايل به ولرم استفاده کرد. در ضمن فشردن اسفنج در دست نيز سبب خرابي بافت آن مي‌شود. از سوي ديگر بايد به کيفيت جنسي که خريداري مي‌شود نيز توجه کرد. دستمال‌هاي ميکروفيبر با کيفيت A،2A و 3A توليد مي‌شوند. نخ‌هايي که کيفيت پاييني دارند، عموما از پلاستيک و پليمر ساخته شده‌اند. اين الياف در ضخامت لايه‌اي فيبر اثر گذاشته و خاصي موئينگي را کم کرده، به کاهش جذب آلودگي‌ها و باکتري‌ها منجر مي‌شود. متاسفانه کيفيت ميکروفيبر با چشم قابل تشخيص نيست و تنها زمان استفاده مشخص مي‌شود.

فوايد استفاده از ميکروفيبرها
 

• احترام به طبيعت و سلامت انسان و حيوانات.
• کاهش مصرف مواد شوينده شيميايي تا 90 درصد در منزل.
• کاهش مصرف آب، برق، هزينه و انرژي.
• مناسب براي استفاده در اتاق کودکان.
• مناسب براي استفاده در منزل افراد مبتلا به آسم و آلرژي.

 

منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.