توصيه‌هاي ايمني در استفاده از وايتکس

وايتکس از آن جمله مواد شيميايي است که خانم‌هاي خانه‌دار از آن زياد استفاده مي‌کنند غافل از اينکه مواد شيميايي آن باعث حساسيت پوستي و مخاط تنفسي مي‌شود. اگر شما هم نمي‌توانيد در خانه از استفاده از وايتکس صرف نظر کنيد دست‌کم نکات ايمني در استفاده از آن را به خاطر بسپاريد تا پوست دست و مخاط تنفسي شما در
شنبه، 30 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
توصيه‌هاي ايمني در استفاده از وايتکس

توصيه‌هاي ايمني در استفاده از وايتکس
توصيه‌هاي ايمني در استفاده از وايتکس


 

نويسنده: اکرم خواجوند




 

وايتکس از آن جمله مواد شيميايي است که خانم‌هاي خانه‌دار از آن زياد استفاده مي‌کنند غافل از اينکه مواد شيميايي آن باعث حساسيت پوستي و مخاط تنفسي مي‌شود. اگر شما هم نمي‌توانيد در خانه از استفاده از وايتکس صرف نظر کنيد دست‌کم نکات ايمني در استفاده از آن را به خاطر بسپاريد تا پوست دست و مخاط تنفسي شما در تماس با آن سالم باقي بماند.
مخلوط كردن وايتكس با مواد شوينده و تميز كننده مسموميت‌هاي جدي و خطرناك را به همراه دارد و حتي در مواردي مي‌تواند به مرگ منجر شود. سرتان را برنگردانيد. خود شما هم همين كار را در منزل انجام مي‌دهيد. آخرين باري كه ملافه‌ها را براي شستشو به حمام منزل برديد، به خاطر داريد؟ يك ظرف آب به علاوه مقداري وايتكس و دست آخر هم پودر لباس‌شويي را به اين معجون پاك كننده افزوديد و در فضاي بسته حمام مشغول شستن پارچه‌ها شديد. دكتر كيارش قزويني، متخصص ميكروب‌شناسي و استاد دانشگاه در اين مورد مي‌گويد:«وايتكس يا همان هيپوكلريت سديم در منزل كاربرد زيادي دارد. علاوه بر خاصيت سفيد و پاک‌كنندگي ضدعفوني كننده نيز هست و اين مايع با آزاد كردن گاز توانايي نابود كردن اغلب، ميكروب‌هاي بيماري‌زا را دارد.» وي تاكيد مي‌کند براي تهيه اين محلول ضدعفوني‌كننده بايد آن را به نسبت يك دهم(يك ليوان وايتكس و نه ليوان آب) و يك صدم(يك ليوان وايتكس و 99 ليوان آب) با آب رقيق كرد. اين متخصص به خانم‌هايي كه قصد استفاده از اين محلول شيميايي را دارند توصيه مي‌كند آن را به صورت تازه تهيه كرده و از مصرف محلول رقيق شده بعد از 24 ساعت بپرهيزند. نكته ديگر اينكه از مصرف اين محلول با غلظت زيادتر از حد توصيه شده به دليل تحريك تنفسي خودداري كنيد. هنگامي كه شما اين محلول را غليظ‌تر تهيه مي‌كنيد، مواد شيميايي بيشتري نيز در هوا پراكنده شده و با تنفس وارد ريه‌هاي شما مي‌شوند و احتمال مسموميت با وايتكس را به وجود مي‌آورند. اين متخصص به تمام بانوان توصيه مي‌كند كه وايتكس را با مواد شوينده و پاك كننده مثل انواع پودرها، مايع شستشوي ظروف و لوازم بهداشتي منزل مخلوط نكنند.
اگر شما قرار است از وايتكس استفاده كنيد بهترين موقعيت اين است كه اين محلول را در فضاي آزاد به كار ببريد. چرا كه بخارات شيميايي حاصل از آن در فضا پراكنده شده و موجب مسموميت شما نخواهد شد. در صورتي كه مجبوريد از اين محلول در فضاي بسته استفاده كنيد، حتما تهويه را چك كنيد. در صورت تماس وايتكس با چشم و مخاط بيني، موضع را با آب فراوان بشوييد و فورا به پزشك مراجعه كنيد.
 

گاهي به برچسب‌ها نگاه كن
 

مواد شيميايي كه به صورت گاز، مايع و جامد هستند كه در صورت تماس طولاني با آنها سلامت انسان‌ها به خطر مي‌افتد. حتما شما هم قبول داريد با استفاده از مواد شوينده، پاك‌كننده و ضدعفوني‌كننده، پاكيزگي و نظافت منزل بسيار سريع‌تر به دست مي‌آيد. براي اينكه از خطرات اين مواد شيمايي در امان بمانيد، برچسب روي ظروفي كه حاوي مواد شيميايي است را حتما قبل از مصرف بخوانيد و دستورالعمل آن را رعايت كنيد. برخي از بانوان عادت دارند براي تميزي و پاكيزگي سرويس بهداشتي وايتكس را هم همراه جوهر نمك استفاده كنند كه اين عمل اثر مخرب و زيان‌آور روي دستگاه تنفسي دارد. دقت كنيد هنگام كار با مواد شوينده مثل وايتكس، اين مايعات روي دست و اعضاي ديگر بدن‌تان نريزد و اگر چنين اتفاقي افتاد فورا آن را با آب بشوييد. مهم‌تر از آن مراقب زخم‌هاي سطح بدن‌تان و يا زخم‌ها و بريدگي‌هاي كف دست‌تان باشيد. برخورد وايتكس به زخم‌ها، علاوه بر آنكه درد و ناراحتي زيادي برايتان ايجاد مي‌كند مي‌تواند روند ترميم زخم را با تاخير همراه كرده و حتي زخم را بدتر كند.

دستكش را به خاطر بسپار
 

بسياري از بانوان عادت دارند با دست بدون محافظ به كار كردن با وايتكس و ساير محصولات شيميايي بپردازند. اين كار ممكن است در كوتاه مدت عارضه‌اي براي شما ايجاد نكند ولي در بلندمدت موجب حساسيت‌هاي پوستي، پوسته‌پوسته شدن، سوزش، خارش و يا حتي ترك پوست‌تان خواهد شد. بنابراين هنگام استفاده از اين محصولات، يك جفت دستكش آشپزخانه بپوشيد تا از پوست شما در برابر اين مواد شيميايي محافظت كند. اگر به پلاستيك و يا لاتكس اين دستكش‌ها حساسيت داريد، يك دستكش نخي در زير اين دستكش‌ها بپوشيد، حتي انواعي از دستكش‌هاي آشپزخانه در بازار وجود دارند كه يك دستكش نخي به صورت آماده توسط كارخانه سازنده در آن گذارده شده است. پس از اتمام كار با اين محصولات پوست دست‌تان را با آب ولرم بشوييد و در نهايت از كرم‌هاي مرطوب كننده، نرم كننده و چرب‌كننده روي پوست دست‌تان استفاده كنيد.

از حساسيت تا سرطان
 

حساسيت پوست افراد مختلف نسبت به وايتكس و ساير مواد شوينده بسيار متفاوت است. دكتر الياسي، متخصص پوست و مو در اين مورد مي‌گويد:«تعدادي از افراد به علت داشتن حساسيت نسبت به بعضي تركيبات مواد شوينده دچار اگزما مي‌شوند و حساسيت‌هاي شديدي بر پوست آنها ظاهر مي‌شود. اين افراد بايد از تماس با اين مواد پرهيز كنند.» وي مي‌افزايد: «بعضي از شوينده‌ها به علت داشتن مواد رنگي بايد حتما مهر استاندارد داشته باشند چون برخي از مواد رنگي به غير از تحريك و حساسيت، سرطان‌زا هستند.» دكتر الياسي مي‌افزايد:«وزارت بهداشت موظف است كه كنترل لازم را بر شركت‌هاي توليدكننده مواد شوينده داشته و بر بسته‌بندي و نوع مواد تشكيل‌دهنده آن نظارت كامل داشته باشد تا از توليد مواد شوينده تقلبي جلوگيري شود.»

 


منبع: http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.