کاهش حس بويايي؛ علل و راه حل

شايد شما هم هنگام ابتلا به سرماخوردگي دچار کاهش حس بويايي شده‌ايد و تمايل داشته باشيد که بدانيد از لحاظ علمي چه اتفاقي مي‌افتد که حس بويايي کاهش مي‌يابد. از دست دادن حس بويايي هنگامي روي مي‌دهد که انسدادي در بيني، مانع از رسيدن بوي مواد به رشته‌هاي ظريف عصبي موجود در بيني شود. اين رشته‌هاي
چهارشنبه، 4 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کاهش حس بويايي؛ علل و راه حل

کاهش حس بويايي؛ علل و راه حل
کاهش حس بويايي؛ علل و راه حل


 

نويسنده:دکتر عليرضا ناصري




 
شايد شما هم هنگام ابتلا به سرماخوردگي دچار کاهش حس بويايي شده‌ايد و تمايل داشته باشيد که بدانيد از لحاظ علمي چه اتفاقي مي‌افتد که حس بويايي کاهش مي‌يابد. از دست دادن حس بويايي هنگامي روي مي‌دهد که انسدادي در بيني، مانع از رسيدن بوي مواد به رشته‌هاي ظريف عصبي موجود در بيني شود. اين رشته‌هاي عصبي به ناحيه‌اي از مغز که مسوول حس بويايي است ختم مي‌شوند.
گاهي کاهش بويايي به علت آسيب ناحيه بويايي يا رشته‌هاي عصبي آن روي مي‌دهد. يک عفونت ويروسي،‌ آلرژي يا يک عفونت مزمن بيني مي‌تواند همانند صدمات سر، جراحي بيني يا يک تومور بيني به اين اعصاب صدمه بزند. علت ديگر کاهش حس بويايي، پوليپ است. پوليپ توده‌اي است ناشي از تورم پرده‌هاي بيني که مي‌تواند مجراي بيني را مسدود کند. اغلب افراد مبتلا به فقدان حس بويايي قادرند طعم شور، شيرين، ترش و تلخ را که به‌وسيله زبان حس مي‌شوند از هم افتراق دهند اما در تشخيص مزه‌هاي ملايم‌تر و حس‌هايي که هم طعم و هم بو نياز دارند دچار مشکل هستند.
اگر بدون هيچ علت مشخصي حس بويايي شما کاهش يافته است با پزشک خانواده خود مشورت کنيد. پوليپ‌هاي بيني و آلرژي مزمن بيني شايع‌ترين علل کاهش بويايي هستند. پزشکتان مجاري بيني شما را از لحاظ وجود تومور بررسي مي‌کند.

خطرات کاهش بويايي
 

در اغلب موارد از دست دادن حس بويايي رنج‌آور است. گاهي اوقات اين حالت نشانه يک بيماري خطرناک‌تر است. براي تشخيص وجود پوليپ‌، تومور يا يافتن علايمي دال بر آسيب‌سر ممکن است به تصويربرداري رايانه‌اي از قبيل سي‌تي‌اسکن يا تصويربرداري به شيوه ام.آر.آي نياز داشته باشيد. اگر به دنبال بيهوشي ناشي از وارد آمدن ضربه به سر يا ساير صدمات مغزي دچار کاهش بويايي شده‌ايد، ممکن است ضربه به سر عامل بروز اين مشکل باشد. از دست دادن بويايي، شما را در معرض خطرات خاصي قرار مي‌دهد. اگر ضعف بويايي داريد، حتي در خانه و محل کار خود، مراقب دود باشيد چون احتمال دارد بوي دود ناشي از يک آتش‌سوزي را حس نکنيد. علاوه بر اين تاريخ انقضاي خوراکي‌ها را به دقت بررسي کنيد و غذاها را به شيوه صحيح منجمد کنيد تا از خوردن غذاي فاسدي که قادر به تشخيص بوي آن نيستيد در امان بمانيد.

درمان
 

اگر علت کاهش بويايي شما، حساسيت بيني يا پوليپ بيني ‌است، درمان اين اختلالات در اغلب موارد، حس بويايي شما را به حالت طبيعي باز مي‌گرداند. اگر علت آن چندان روشن نيست مانند بسياري مواقع که از يک عفونت ويروسي ناشي مي‌شود، احتمالا پس از ترميم خود به خودي بافت ناحيه بويايي، حس بويايي شما نيز بازمي‌گردد.

خطرات کاهش بويايي
 

اغلب موارد، از دست دادن بويايي رنج‌آور است گاهي اوقات اين حالت نشانه يک بيمار خطرناک‌تر است مثل وجود پوليپ،‌ تومور يا آسيب سر.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.