نارسايي قلبي، تنگي‌نفس مي‌دهد

نارسايي قلبي يکي از مشکلات جدي است که برخي بيماران با آن مواجه هستند. نارسايي قلبي بسته به مشکل زمينه‌‌اي و طول مدت ايجاد آن شدت و درجات متفاوتي دارد. به همين دليل به سراغ دکتر ارشميدس صنعتي فوق‌تخصص قلب و عروق و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران رفتيم تا آگاهي‌مان را درباره اين بيماري
دوشنبه، 9 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نارسايي قلبي، تنگي‌نفس مي‌دهد

نارسايي قلبي، تنگي‌نفس مي‌دهد
نارسايي قلبي، تنگي‌نفس مي‌دهد


 

نويسنده:




 
گفتگو با دکتر ارشميدس صنعتي
نارسايي قلبي يکي از مشکلات جدي است که برخي بيماران با آن مواجه هستند. نارسايي قلبي بسته به مشکل زمينه‌‌اي و طول مدت ايجاد آن شدت و درجات متفاوتي دارد. به همين دليل به سراغ دکتر ارشميدس صنعتي فوق‌تخصص قلب و عروق و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران رفتيم تا آگاهي‌مان را درباره اين بيماري افزايش دهيم.
چه‌طور مي‌توانيم بفهميم که شخصي دچار نارسايي قلبي شده است؟
برخي علايم و نشانه‌ها همانند ضعف و خستگي، تنگي‌نفس و تورم مچ‌پا مي‌تواند وجه تمايز نارسايي احتقاني قلب از ديگر بيماري‌ها باشد. همچنين توجه داشته باشيد در نارسايي‌ احتقاني قلب، قلب هنوز کار مي‌کند اما به اندازه نياز بدن، خون کافي در رگ‌ها جريان ندارد.
چه افرادي بيشتر دچار نارسايي قلبي مي‌شوند؟
نارسايي احتقاني قلب اصولا افراد مسن را مبتلا مي‌کند و معمولا ناشي از ابتلاي طولاني مدت به بيماري قلبي عروقي است. اين حالت مي‌تواند عارضه حمله قلبي يا فشارخون بالاي کنترل نشده نيز باشد. اگر نارسايي در حفره‌هاي پمپ‌کننده سمت چپ قلب ايجاد شود، خون در ريه‌ها تجمع کرده و باعث مي‌شود ريه‌ها توسط مايع، محتقن شوند. اين احتقان مسوول احساس تنگي نفس است. به همين دليل تنگي نفس علامتي شايع در نارسايي احتقاني قلب است.
اگر سمت راست قلب نارسا شود چه اتفاقي مي‌افتد؟
خون پاها و کبد را پس مي‌زند و باعث احتقان اين اعضا مي‌شود. در نتيجه آن تورم ايجاد مي‌شود که معمولا در اندام‌هاي تحتاني و مچ پا مشهودتر است. اغلب اوقات سمت راست و چپ قلب، هم‌زمان نارسا مي‌شوند. عدم جريان خون کافي به کليه‌ها موجب تجمع بيشتر مايع و آب در بدن مي‌شود. اين پديده عامل ديگري است که تورم را بيشتر مي‌کند.
جريان خون ناکافي چه واکنشي را در بدن ايجاد مي‌کند؟
جريان خون ناکافي به عضلات، تحمل عضلات را کاهش مي‌دهد. به همين دليل افراد مبتلا به نارسايي احتقاني قلب، اغلب پس از فعاليت جسمي، احساس خستگي مي‌کنند.
نارسايي قلبي چه‌طور شدت مي‌گيرد؟
در ابتدا نارسايي احتقاني قلب موجب ضعف، خستگي و تنگي نفس مي‌شود. انجام فعاليت‌هاي جسمي عادي، رفته‌رفته دشوارتر مي‌شود. در ابتدا ممکن است تنگي نفس فقط بعد از ورزش احساس شود اما با پيشرفت بيماري، تنگي نفس در زمان استراحت يا بعد از رفتن به بستر نيز ادامه مي‌يابد. همچنين امکان دارد تنفس در وضعيت خوابيده به پشت دشوارتر باشد و شما ناگزير شويد براي خوابيدن با استفاده از چند بالش سر خود را بالا قرار دهيد.
اگر فردي دچار نارسايي قلبي باشد و به يک مرکز قلب مراجعه کند، چه اقداماتي برايش انجام مي‌دهند؟
اگر پزشک به نارسايي قلبي مشکوک شود، قلب و ريه‌هاي شما را با استفاده از گوشي پزشکي معاينه مي‌کند تا صداهايي را که همراه با نارسايي قلبي ايجاد مي‌شوند، تشخيص دهد. پزشک همچنين شما را از وجود تورم و اتساع سياه‌رگ‌هاي گردن، بزرگي کبد و تورم پاها که همه آنها مي‌توانند نشانه‌اي از نارسايي قلبي باشند، آگاه خواهد کرد. آزمايشات خون و ادرار نشان خواهد داد که آيا کليه‌هاي شما خوب کار مي‌کنند يا خير. پزشک براي ارزيابي ريتم قلب و جستجوي شواهدي از حمله قلبي پيشين، از شما نوار قلب تهيه مي‌کند. عکس راديولوژي قفسه سينه نيز براي يافتن بزرگ شدگي قلب و وجود مايع اضافي در ريه‌ها به عمل مي‌آيد. اکوکارديوگرافي نيز به منظور بررسي مشکلات دريچه‌اي و ارزيابي عملکرد عضله قلب درخواست مي‌شود.
درمان نارسايي قلبي چگونه صورت مي‌گيرد؟
در بعضي موارد، نارسايي احتقاني قلب را مي‌توان با درمان علل زمينه‌ساز آن اصلاح کرد. به‌طور مثال کنترل ريتم بسيار سريع قلب، باعث از بين رفتن نارسايي قلب و بازگشت مجدد قدرت قلب مي‌شود اما در بسياري اوقات نمي‌توان نارسايي قلب را کاملا از بين برد. پس بايد هدف درمان، پيشگيري از صدمه بيشتر و افزايش توانايي پمپاژ موثر قلبي تا حد امکان باشد. مراقبت صحيح از خود در افراد مبتلا به نارسايي احتقاني قلب بسيار مهم است.
افراد مبتلا به نارسايي قلبي چه‌طور مي‌توانند از خودشان مراقبت کنند؟
پزشک ممکن است به شما توصيه کند که خود را به استراحت زياد عادت دهيد. اين کار انرژي شما را ذخيره مي‌کند اما اين به معني استراحت در بستر نيست بلکه برعکس حفظ تحرک و انجام ورزش، جزو کليدي برنامه درماني شما خواهد بود. تحرک موجب گردش خون مي‌شود.
درخصوص تغذيه‌ اين بيماري چه نظري داريد؟
محدود کردن مقدار سديم مصرفي به کاهش تجمع مايع کمک مي‌کند بنابراين توصيه مي‌شود از غذاهاي فاقد نمک يا کم سديم استفاده کنيد. همچنين بيماران چاق بايد قدري از خون خود را کاهش دهند.
از چه داروهايي مي‌توان براي نارسايي قلب استفاده کرد؟
داروهايي که در نارسايي احتقاني قلب استفاده مي‌شوند شامل مهارکننده‌هاي آنزيم تبديل کننده آنژيوتانسين، داروهاي ادرارآور، ديجيتال‌ها و مسدودکنندهاي بتا هستند. همچنين از برخي دستگاه‌هاي درماني نيز مي‌توان استفاده کرد. اين دستگاه‌هاي مکانيکي به منظور کمک به افراد مبتلا به نارسايي احتقاني قلب ساخته شده است که شامل دستگاه ضربان‌ساز دو بطني و پمپ‌هاي قلبي است.
از درمان‌هاي جراحي نيز مي‌توان سود جست؟
گاهي اوقات انجام جراحي ضرورت مي‌يابد. اگر شما يک دريچه ناقص قلبي داشته باشيد و يا بخشي از عضله قلب شما صدمه ديده باشد ترميم جراحي مي‌تواند درمان مناسبي باشد. در افرادي که داروها و ساير اقدامات درماني به آنها کمک نمي‌کند عمل پيوند قلب يک راه درمان است.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.