6 نکته خواب‌آور

اختلالات خواب به ويژه بي‌خوابي، يکي از شايع‌ترين اختلالاتي است که تقريبا همه افراد به نوعي آن را تجربه کرده‌اند. دانستن مطالبي درباره اين اختلال شايع، به ما کمک مي‌کند تا با آن بهتر کنار بياييم.بي‌خوابي اختلال بسيار شايعي است که حدود 95 درصد افراد در زماني از عمر خود به آن مبتلا شده يا مي‌شوند. از اين ميان، 17 درصد موارد را بي‌خوابي از نوع شديد تشکيل مي‌دهد. بي‌خوابي در تمام گروه‌هاي سني ديده مي‌شود، گرچه در افراد بالاي 60 سال و در بانوان شايع‌تر است. علل بروز بي‌خوابي عبارت‌اند از افسردگي، اختلالات شخصيتي، استرس‌ها،
شنبه، 14 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
6 نکته خواب‌آور

6 نکته خواب‌آور
6 نکته خواب‌آور


 






 
اختلالات خواب به ويژه بي‌خوابي، يکي از شايع‌ترين اختلالاتي است که تقريبا همه افراد به نوعي آن را تجربه کرده‌اند. دانستن مطالبي درباره اين اختلال شايع، به ما کمک مي‌کند تا با آن بهتر کنار بياييم.
بي‌خوابي اختلال بسيار شايعي است که حدود 95 درصد افراد در زماني از عمر خود به آن مبتلا شده يا مي‌شوند. از اين ميان، 17 درصد موارد را بي‌خوابي از نوع شديد تشکيل مي‌دهد. بي‌خوابي در تمام گروه‌هاي سني ديده مي‌شود، گرچه در افراد بالاي 60 سال و در بانوان شايع‌تر است. علل بروز بي‌خوابي عبارت‌اند از افسردگي، اختلالات شخصيتي، استرس‌ها، عوامل محيطي (سر و صداي بيش از حد) به هم خوردن ريتم خواب و بيداري، بيماري قلبي يا ريوي، پايين‌بودن قند خون، آسم، مشکلات سينوس‌ها، آلرژي، تشنج و عوارض جانبي مصرف بعضي از داروها.
براساس علت ايجاد بي‌خوابي، درمان آن متفاوت است. اگر افسردگي علت بروز بي‌خوابي است، مصرف داروهاي ضد افسردگي مي‌تواند موثر باشد. براي داشتن خواب مناسب، رعايت اين نکات کمک‌کننده است:
1) تمرينات منظم ورزشي مي‌تواند در رفع بي‌خوابي موثر باشد اما تمرينات شديد پيش از خواب مي‌تواند موجب تاخير در خواب شود.
2) هيچ‌گاه زود به خواب نرويد و فقط هنگامي که خواب‌تان مي‌آيد، به رختخواب برويد. مطالعه کنيد، تلويزيون نگاه کنيد، يک دوش گرم بگيريد يا هر کار ديگري را که موجب آرامش‌تان مي‌شود پيش از رفتن به رختخواب انجام دهيد.
3) از چرت زدن در روز بپرهيزيد. تحقيقات نشان داده است که چرت زدن در روز مي‌تواند در خواب شبانه اختلال ايجاد کند.
4) از خوردن غذاهاي سنگين، مصرف الکل، کافئين و نوشابه‌هاي گازدار و سيگار پيش از خوابيدن خودداري کنيد.

6 نکته خواب‌آور

5) سعي کنيد براي خودتان يک برنامه منظم خواب و بيداري تهيه کنيد. هنگامي که از خواب بيدار مي‌شويد، از بستر هم بلند شويد. هيچ‌گاه در بستر دراز نکشيد که سعي در خوابيدن و جبران کسر خواب‌تان کنيد.
6) از داروهاي خواب‌آور فقط به مدت کوتاه و در مواقعي که دچار بي‌خوابي مي‌شويد استفاده کنيد. مصرف طولاني‌مدت اين داروها مي‌تواند موجب اختلال در ريتم خواب شده و مشکلات بيشتري ايجاد کند.
منبع:http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.