شوهر سيگاري، دشمن بارداري

راجع به مضرات سيگار زياد صحبت شده است. عوارض وحشتناک سيگار و مشکلاتي که در طول زمان براي افراد سيگاري و اطرافيان‌شان به وجود مي‌آيد تقريبا براي همه آشناست. راجع به خطرات سيگار براي خانم‌هاي باردار و جنين‌شان هم، پزشکان هشدارهاي فراواني داده‌اند. اما اگر سيگار نگذارد که اصلا خانمي بادار شود چه؟ خبر
شنبه، 21 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شوهر سيگاري، دشمن بارداري

شوهر سيگاري، دشمن بارداري
شوهر سيگاري، دشمن بارداري


 

ترجمه: سيداحسان بيکايي




 

مردان سيگاري باعث نازايي همسرانشان مي‌شوند
 

راجع به مضرات سيگار زياد صحبت شده است. عوارض وحشتناک سيگار و مشکلاتي که در طول زمان براي افراد سيگاري و اطرافيان‌شان به وجود مي‌آيد تقريبا براي همه آشناست. راجع به خطرات سيگار براي خانم‌هاي باردار و جنين‌شان هم، پزشکان هشدارهاي فراواني داده‌اند. اما اگر سيگار نگذارد که اصلا خانمي بادار شود چه؟ خبر جديدي منتشر شده است که مي‌گويد خانم‌هايي که والدين‌ و يا همسرشان سيگاري هستند ممکن است دچار مشکلاتي در زمينه باروري شوند.
اين مطالعه جديد اين طور عنوان مي‌کند که خانم‌هايي که در محيط‌هاي حاوي دود سيگار در مدت زمان طولاني حضور داشته باشند نسبت به افراد ديگر احتمال باروري‌شان کمتر مي‌شود و ممکن است اين دودهاي دست دوم به طور مستقيم روي توان بارداري‌شان تاثير بگذارد. از نظر دانشمندان اين مساله يک دليل مهم ديگر است که مي‌تواند باعث شود خانم‌ها نه تنها خود سيگار کشيدن را کنار بگذارند بلکه باعث ترک سيگار اطرافيانشان هم بشوند. در اين مطالعه به غير از مساله ناباروري مشکلات ديگر هم مورد بررسي قرار گرفته‌اند و يافته‌ها نشان داده‌اند که دودهاي دست دوم مي‌توانند مشکلات و عوارض بدي را طي بارداري و همچنين بعد از زايمان و براي نوزاد و مادر به وجود آورند. به غير از اين مطالعه، مطالعات ديگر هم در مورد خطر دودهاي دست دوم سيگار بر احتمال سقط جنين انجام شده است.

آمار تکان‌دهنده
 

در اين مطالعه جديد، بيش از 4800 خانم مختلف مورد بررسي قرار گرفته‌اند و مشخص شد خانم‌هايي که والدين‌شان سيگاري بودند براي باردار شدن مشکلات بيشتري داشته‌اند. يکي از مشکلات اين بود که آنها حداقل مجبور بودند يک سال براي باردار شدن منتظر بمانند.
علاوه بر اين در بين خانم‌هايي که در زمان خردسالي يا بزرگسالي در معرض دودهاي دست دوم بودند 39 درصد بيشتر احتمال سقط جنين يا به دنيا آوردن نوزاد مرده وجود داشت. 68 درصد اين خانم‌ها هم عنوان کردند که به سختي و با مشکلات زياد باردار شده‌اند.
لوک پپون، محقق دانشگاه روچستر نيويورک و مسوول اصلي اين مطالعه مي‌گويد: «اين آمار تکان‌دهنده است و به خوبي يکي ديگر از خطرات اصولي مواجهه با دود سيگار را نشان مي‌دهد. ما همه مي‌دانيم که دود سيگار چه قدر مضر است اما به نظر مي‌رسد اين دود براي خانم‌ها در سنين باروري خطرات بيشتري داشته باشد.»

شوهر سيگاري، دشمن بارداري

تنباکو عليه جنين
 

نتايج مطالعه دکتر پپون و همکارانش اولين بار در دسامبر گذشته در مجله «کنترل تنباکو» منتشر شد. براي انجام اين مطالعه که در مدتي طولاني انجام شده بود محققان نتايج بررسي روي 4800 خانم را که در بين سال‌هاي 1982 تا 1998 به مرکز بيمارستاني رزول پارک در نيويورک مراجعه کرده بودند، مورد مطالعه قرار دادند. تمام اين خانم‌ها به منظور آزمايش‌هاي غربالگري سلامت و يا درمان سرطان به اين مرکز مراجعه کرده بودند و اين مطالعه در واقع يکي از نتايج جانبي پرسشنامه‌هاي آينده‌نگري بود که از آن زمان در اختيار خانم‌ها قرار گرفته بود. همه اين خانم‌ها حداقل يک بار در طول زندگي‌شان باردار شده بودند. 11 درصد اين خانم‌ها مشکلاتي در زمينه بارداري و يک‌سوم اين خانم‌ها حداقل يک بار سقط جنين يا مرده‌زايي داشتند. نکته مهم در اين مطالعه اين بود که دانشمندان متوجه شدند ريسک به وجود آمدن اين مشکلات با توجه به بالا رفتن مدت زمان در معرض دود سيگار بودن و حتي ساعات مواجهه افزايش پيدا مي‌کند. اين مساله خود دليل واضحي براي وجود داشتن حالت علت و معلول بين دود سيگار و مشکلات بارداري است.
طبق گزارش پپون و همکارانش علت تحت تاثير قرار گرفتن سيستم باروري خانم‌ها از دود دست دوم سيگار اين است که سموم تنباکوي موجود در اين دود به‌طور مستقيم باعث آسيب ساختار ژنتيکي سلول‌ها مي‌شود و همچنين در پديده لقاح دخالت مي‌کند و يا باعث مرگ جنين و سقط در همان روزهاي اول مي‌شود. سموم موجود در دود سيگار، هورمون‌هايي را که براي کنترل باروري و نگهداري تخم لقاح يافته در رحم احتياج است، تحت‌تاثير قرار مي‌دهد و باعث مي‌شود احتمال بارداري موفق بسيار پايين بيايد.
منبع: http://salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.