بارقه‌هاي بلوغ

سنين 9 تا 12 سالگي براي بسياري از کودکان به معني آغاز مرحله‌اي جديد از زندگي است که با تغييرات ويژه‌اي در بدن آشکار مي‌شود. در اين دوره آمادگي‌هاي لازم درباره بلوغ جنسي و تغييرات ناشي از آن (به‌ويژه در دختران) بايد ايجاد شود. اين مرحله که با آغاز نوجواني و بلوغ همراه است
يکشنبه، 22 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بارقه‌هاي بلوغ

بارقه‌هاي بلوغ
بارقه‌هاي بلوغ


 






 
سنين 9 تا 12 سالگي براي بسياري از کودکان به معني آغاز مرحله‌اي جديد از زندگي است که با تغييرات ويژه‌اي در بدن آشکار مي‌شود. در اين دوره آمادگي‌هاي لازم درباره بلوغ جنسي و تغييرات ناشي از آن (به‌ويژه در دختران) بايد ايجاد شود. اين مرحله که با آغاز نوجواني و بلوغ همراه است مي‌تواند نگراني‌هاي ويژه‌اي را در افراد ايجاد کند که از مسايل مربوط به بلوغ و تغييرات ناشي از آن سرچشمه مي‌گيرد.
اغلب دختراني که تغييرات بدني ناشي از اين دوره را تجربه مي‌کنند، نسبت به خود حساس‌تر شده و در مورد بلندي يا کوتاهي قد خود نسبت به هم‌سالانشان نگران‌اند. به علاوه، بزرگ شدن و جوانه زدن سينه‌ها نيز ممکن است براي آنها نگراني‌هايي به وجود آورده و فکر کنند که نسبت به ساير دوستان‌شان ظاهر زنانه‌تري پيدا کرد‌ه‌اند.
اين نگراني‌ها منحصر به دختران نيست، پسراني که در حوالي سن 15 سالگي از هم‌سالان خود کوتاه‌تر بوده‌اند و افزايش قد ناشي از بلوغ در آنها رخ نداده است، ممکن است ميان هم‌سالان‌شان معذب شوند.
اين نگراني‌ها طبيعي بوده و بايد به فرد اطمينان داد که بلوغ هر شخصي از سيستم منحصر به فردي پيروي مي‌‌کند و بنابراين نبايد به علت به تعويق افتادن نشانه‌هاي بلوغ پريشان شد. به علاوه، آگاهي کلي از سيستم توليدمثل و طرز کار آن نيز بايد به کودک داده شود.
در واقع، بلوغ به عنوان مرحله‌اي از زندگي تعريف مي‌شود که طي آن تکامل غدد جنسي به بروز صفات ثانويه جنسي، جهش رشدي و ايجاد قدرت باروري در فرد منجر مي‌شود.
اين تغييرات به واسطه هورمون‌هاي جنسي رخ مي‌دهند. اين هورمون‌ها مسوول رشد صفات ثانويه جنسي در پسران و دختران هستند. در متون پزشکي نيز عموما بلوغ زودرس در سنين زير 5/8 سالگي و در پسران زير 5/9 سالگي و بلوغ ديررس را در دختران پس از 13 سالگي و در پسران پس از 14 سالگي مي‌نامند.
به ياد داشته باشيد هورمون‌هاي جنسي تغييرات جسمي و روحي در فرزندان شما ايجاد خواهند کرد و شما بهتر است با کسب آگاهي صحيح از اين تغييرات و تداخل آن با روند طبيعي بلوغ و همچنين گذر از مرحله کودکي به بزرگسالي، به کودکان خود کمک کنيد.
شما با شناخت اين تغييرات مي‌توانيد بر آنها احاطه کامل پيدا کرده و اگر در کودک خود مهارت خاصي را نمي‌يابيد، در پرورش آن خصيصه اخلاقي تلاش کنيد. مراحل بلوغ را در هفته آينده مورد بررسي قرار خواهيم داد.
منبع: http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.