به بهترين‌ ميوه

«به» ميوه‌اي ايراني، خوش‌طعم و خوش عطر از خانواده سيب است و اولين بار در کوه‌هاي شمال ايران روييده است. اين ميوه داراي گونه‌هاي مختلف است كه به صورت وحشي يا به صورت پيوندي توليد مي‌شود.
دوشنبه، 23 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
به بهترين‌ ميوه

به بهترين‌ ميوه
به بهترين‌ ميوه


 

نويسنده:زيبا کاوه‌اي و دکتر سيداحسان بيکايي




 

خواص درماني به
 

«به» ميوه‌اي ايراني، خوش‌طعم و خوش عطر از خانواده سيب است و اولين بار در کوه‌هاي شمال ايران روييده است. اين ميوه داراي گونه‌هاي مختلف است كه به صورت وحشي يا به صورت پيوندي توليد مي‌شود.
گونه‌هاي وحشي يا جنگلي طعم ترشي دارند كه زياد مطبوع نيست اما از دانه‌هاي آن براي مصارف پزشكي استفاده مي‌شود. «به» اصفهان گونه خوش عطر و طعمي ‌از اين ميوه است كه با رنگ طلايي خود از ساير گونه‌ها متمايز مي‌شود.

خريد و نگهداري
 

«به» را فقط به رنگ زرد روشن تهيه كنيد زيرا نوع سبز آن مانند بسياري ديگر از ميوه‌ها نرسيده و خيلي سفت است البته درصورتي كه در ميان به‌هاي خريداري‌شده، تعدادي سبزرنگ وجود دارد آنها را چند روز در دماي اتاق قرار دهيد تا رسيده شوند. براي نگهداري بهتر اين ميوه خوب است آن را در پارچه يا كاغذ بپيچيد و در يخچال قرار دهيد. در اين صورت مي‌توانيد آن را براي مدت زيادي نگهداري كنيد. سعي كنيد «به» را جدا از ساير ميوه‌ها قرار دهيد. پوست اين ميوه براق و معطر بوده و با لايه‌اي كرك ‌مانند به رنگ قهوه‌اي پوشيده شده است كه آن را با ساييدن از بين مي‌برند.

به بهترين‌ ميوه

خواص درماني به
 

اطباي سنتي چيني سال‌ها است که اين ميوه و مشتقات آن را براي درمان بيماري‌هاي مختلف براي بيماران تجويز مي‌کنند. اما به تازگي محققان دانشگاه‌، شينسوي ژاپن با تحقيق روي خواص آن متوجه شده‌‌اند که ترکيبات فنليک موجود در اين ميوه مي‌تواند موجب برطرف شدن زخم‌هاي معده شود و همچنين از به وجود آمدن مجدد آن جلوگيري کند. هيدروکسين‌هاي موجود در «به» هم براي درمان بيماري‌ها مفيد هستند. آنتي‌اکسيدان‌هاي اين ميوه هم مي‌توانند عليه بيماري‌هاي پوستي و همچنين سرطان‌ها عملکرد پيشگيرانه داشته باشند. پزشکان طب سنتي چين همچنين معتقدند ترکيبات فنلي اين ميوه مي‌توانند خاصيت ضدآنفلوآنزاي قوي داشته باشند. اما اصلي‌ترين خاصيت درماني «به» که تقريبا در بسياري از کشورهاي آسيايي مثل چين، ايران، لبنان و کشورهاي عربي و همچنين کشورهاي حاشيه درياي مديترانه شناخته مي‌شود، درمان سرفه و گلودرد است. در عطاري‌هاي ايران، دانه و خود ميوه به را براي جلوگيري از سردرد وسرفه و به اصطلاح نرم‌کننده سينه، تجويز مي‌کنند. درمان اسهال و خونريزي گوارشي هم از ديگر خواص اين ميوه است که با تاثير روي التهاب مخاط دستگاه گوارش اين کار را انجام مي‌دهد. ميزان بالاي فيبر اين ميوه موجب مي‌شود که تا مصرف «به» خاصيت قابض بودن داشته باشد و جلوي اسهال را بگيرد. علاوه به اينها گفته مي‌شود ترکيبات فنلي ميوه «به» مي‌تواند جلوي بيماري‌هاي قلبي را بگيرد. از مزيت‌هاي «به» اين است که بسياري از خواص آن با پخته شدن يا دم کردن تغيير نمي‌کند و در بعضي موارد حتي اين خواص بيشتر هم مي‌شوند، به همين دليل مي‌توان اين ميوه را به صورت پخته يا خام مصرف کرد.

به؛ از پوست تا مغز
 

براي پوست کردن «به» ابتدا بايد با شستشو، کرک‌هاي روي آن را پاک کنيد و اگر ذرات گرد و غبار يا گل روي چين‌ها و قسمت‌هاي ناهموار آن وجود دارد، آن را تميز کنيد. سپس با احتياط توسط چاقو و يا به وسيله يک پوست‌کن لايه نازک پوست روي «به» را برداريد. سپس آن را با يک کارد بزرگ از وسط نصف کنيد و قسمت را به سه برش تقسيم کنيد. حالا به راحتي مي‌توانيد با يک چاقوي نازک تمام هسته‌هاي «به» را خارج کنيد. فقط به ياد داشته باشيد «به» پوست شده به دليل وجود آنتي‌اکسيدان‌هاي آن به سرعت اکسيد مي‌شود و تغيير رنگ مي‌دهد. براي جلوگيري از اين اتفاق مي‌توانيد تکه‌هاي «به» پوست شده را داخل مقداري آب و کمي آب ليمو نگهداري کنيد.

ميوه‌اي براي زيبايي آشپزخانه
 

ميوه «به» به شدت معطر است و نگهداري تازه آن در محيط آشپزخانه مي‌تواند تا مدت‌ها بوي ميوه تازه را در فضاي آشپزخانه پخش کند. علاوه بر اين آنها به تدريج که پخته‌تر مي‌شوند تغيير رنگ مي‌دهند و طلايي‌تر مي‌شوند. به همين دليل چيدن چند عدد «به» تازه و شسته شده در يک ظرف مي‌تواند نماي زيبايي به محيط بدهد.
تايلندي‌ها حتي ميوه«به» را داخل اتاق خواب و زير تخت نگه مي‌دارند تا هميشه بوي ‌طبيعي و ملايم به را در محيط اتاق حفظ کنند.

ارزش غذايي
 

 محتويات 100 گرم به

60کيلوکالري

انرژي

04/0 گرم

پروتئين

3/15 گرم

کربوهيدرات

1/0 گرم

چربي

9/1 گرم

فيبر غيرقابل جذب

53/12 گرم

قند

8/83 گرم

آب

40ميکروگرم 4درصد

ويتامين A

40ميلي‌گرم 1درصد

ويتامين B3 (نياسين)

04/0 ميلي‌گرم 3 درصد

ويتامين B6

8ميکروگرم يک درصد

فولات ويتامين B9

150ميلي گرم 25 درصد

ويتامين C

8ميلي‌گرم 1 درصد

کلسيم

17ميلي‌گرم 2 درصد

منيزيم فسفر

197ميلي‌گرم 4 درصد

پتاسيم

4ميلي‌گرم

سديم


منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.