صعود به سمت سلامت

پياده‌روي در خيابان‌ها و پياده‌روها براي حفظ سلامت، فوق‌العاده است. بالا رفتن از پله‌ها نيز همين‌طور. مربيان ورزشي، متخصصان قلب و زنان خانه‌دار مدت‌هاست راز پله‌ها را کشف کرده‌اند.
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
صعود به سمت سلامت

صعود به سمت سلامت
صعود به سمت سلامت


 





 
پياده‌روي در خيابان‌ها و پياده‌روها براي حفظ سلامت، فوق‌العاده است. بالا رفتن از پله‌ها نيز همين‌طور. مربيان ورزشي، متخصصان قلب و زنان خانه‌دار مدت‌هاست راز پله‌ها را کشف کرده‌اند.
بسياري از مربيان فوتبال از بازيکنان‌ خود مي‌خواهند که براي حفظ تناسب اندام‌شان از پله‌هاي استاديوم‌ها بالا بروند ‌و ساير ورزشکاران حرفه‌اي نيز از پلکان‌هاي درون سالن‌هاي ورزشي به همين منظور استفاده مي‌کنند. در روزهايي که تست ورزش قلب، متداول نشده بود، پزشکان به همراه بيماران‌شان از پله‌ها بالا مي‌رفتند تا وضعيت قلبي‌ريوي آنها را ارزيابي کنند. حتي امروزه متخصصان قلب به بيماران قلبي مي‌گويند در صورتي که بتوانند با يک نفس سه طبقه را از پله‌ها بالا بروند، توانايي آميزش جنسي را دارند و جراحان ممکن است در بيماراني که بتوانند 5 تا 6 طبقه را از پله‌ها بالا روند، اجازه عمل جراحي روي ريه را بدهند.
چرا بالارفتن از پله‌ها اين‌قدر مفيد است؟
پژوهشگران در کانادا برای پاسخ به اين سوال 17 داوطلب مرد سالم را که سن‌شان به‌طور ميانگين 64 سال بود، هنگام پياده‌روي، بلند کردن وزنه يا بالارفتن از پله‌ها در نظر گرفتند.

صعود به سمت سلامت

بالا رفتن از پله‌ها بيشتر از همه بدن را فعال مي‌کرد. بالارفتن از پله‌ها دو برابر پياده‌روي سريع در سطح هموار بدن را به کار مي‌انداخت و 50 درصد سخت‌تر از پياده‌روي در سربالايي يا بلند کردن وزنه بود و اوج فعاليت جسمي‌ در بالا رفتن از پله‌ها سريع‌‌تر از پياده‌روي به دست مي‌آمد. از آنجايي بالا رفتن از پله‌ها توانايي بدني زيادي را طلب مي‌کند،‌ تنها افراد جوان با وضعيت قلبي سالم بايد تلاش کنند که پله‌هاي طولاني را به سرعت بالا بروند. اما براي بقيه ما بالا رفتن از پله‌ به صورت تدريجي و مداوم کافي خواهد بود.
ابتدا با بالا رفتن از 2 يا 3 طبقه پله شروع کنيد و بعد با بهبود توانايي بدني‌تان تعداد طبقه‌ها را افزايش دهيد. در هر زماني که مي‌توانيد از پله‌ها بالا رويد؛ اگر راه درازي تا رسيدن به طبقه مورد نظر داريد؛ مي‌توانيد بخشي از راه را از پله‌ها بالا برويد و بعد سوار آسانسور شويد. براي حفظ تعادل و ايمني از نرده کنار پله‌ها (به خصوص هنگام پايين‌رفتن) استفاده کنيد و سعي نکنيد بعد از خوردن غذايي سنگين و هنگامي که ‌احساس بيماري داريد،‌ از پله‌ها بالا رويد. حتي در بالا رفتن از پله‌ها با سرعت کم، نسبت به پياده‌روي سريع روي سطح غيرشيب دار، 2 تا 3 برابر بيشتر کالري خواهيد سوزاند.
منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.