حساسيت پوستي با کرم پودر

خيلي از خانم‌ها از کرم‌ پودر و پن‌کيک براي آرايش استفاده مي‌کنند و نمي‌دانند که اين مواد آرايشي مي‌توانند در صورت استفاده نادرست به پوست آسيب برسانند. در بازار ايران انواع و مارك‌هاي متفاوتي از كرم پودر وجود دارد كه در اين مطلب به چند نمونه از پر كاربردترين آنها اشاره مي‌كنيم.
يکشنبه، 29 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حساسيت پوستي با کرم پودر

حساسيت پوستي با کرم پودر
حساسيت پوستي با کرم پودر


 

نويسنده:دکتر محمدعلي نيلفروش‌زاده متخصص پوست و مو




 
عطرها و افزودني‌هاي معطر موجود در فرآورده‌هاي آرايشي شايع‌ترين عامل بروز حساسيت‌اند
خيلي از خانم‌ها از کرم‌ پودر و پن‌کيک براي آرايش استفاده مي‌کنند و نمي‌دانند که اين مواد آرايشي مي‌توانند در صورت استفاده نادرست به پوست آسيب برسانند. در بازار ايران انواع و مارك‌هاي متفاوتي از كرم پودر وجود دارد كه در اين مطلب به چند نمونه از پر كاربردترين آنها اشاره مي‌كنيم.
فون خشک و فون چرب از رايج‌ترين ترکيبات مورداستفاده در گريم و آرايش است. مهم‌ترين عارضه اين ترکيبات بروز درماتيت تماسي آلرژيک است. بعضي افراد نسبت به يک ماده خاص يا مواد موثر اين محصولات حساس هستند. اين افراد هر زماني که در تماس با اين ماده موثره قرار گيرند، واکنش نشان مي‌دهند، اگر چه ممکن است چند روز طول بکشد تا علايم ظاهر شود. علايم به شکل قرمزي، تورم، خارش و در موارد شديد تاول‌هاي حاوي مايع است.
فون‌ها از مواد پوششي جذب شونده، چسبنده، نگه‌دارنده، عطر و رنگ ساخته مي‌شود. عطرها بيشتر از ساير ترکيبات باعث حساسيت مي‌شوند.
عطرهايي با حساسيت‌زايي کمتر براي کمتر کردن اين مشکل ايجاد شده‌اند. در افرادي که نسبت به عطرها واکنش آلرژيک بروز مي‌کند، بايد محصولي با عنوان بدون ماده معطر استفاده شود که فاکتوري براي ايجاد بوي خوب در آن به کار نرفته است. نگه‌دارنده‌ها در مواد آرايشي و محصولات مراقبت پوست دومين دليل رايج مشکلات پوستي هستند. نگه‌دارنده‌ها از رشد قارچ و باکتري‌ها که باعث عفونت پوستي مي‌شود، جلوگيري کرده و محصولات را از اکسيژن و تخريب‌هاي نوري محافظت مي‌کنند. مواد آرايشي حاوي آب بايد داراي بعضي از انواع نگه‌دارنده‌ها باشند.
مصرف‌کنندگاني که به يک نوع ماده نگه‌دارنده واکنش نشان مي‌دهند، به بقيه حساسيت ندارند. ترکيبات آرايشي صورت بسيار مهم هستند زيرا آنها در تماس مستقيم با پوست براي مدت طولاني قرار مي‌گيرند. به طور معمول مواد آرايشي صورت بايد غيرحساسيت‌زا، ضدآکنه و غيرکومدون‌زا باشد که محصول را کمتر حساسيت‌زا کند. محصول نبايد منافذ را بپوشاند و باعث آکنه شود.

پن‌كيك و پالت روغني
 

از مواد مورد استفاده بعضي آرايشگران همان پالت‌هاي رنگي گريم هستند که ساخت شرکت‌هاي گوناگون هستند. اين پالت‌ها جنس روغني دارند و بهترين پاک‌کننده آنها شير پاک‌کن است. استفاده از اين پالت‌ها با کمک قلم موي مخصوص امکان‌پذير است. نوع ديگر اين مواد، فون خشک يا پن‌کيک است که اگر اين مواد براي آرايش استفاده شد، توصيه مي‌شود مدت طولاني رنگ روي صورت باقي نماند و حداکثر طي چند ساعت با آب و صابون يا شير پاک‌کن از روي صورت پاک شوند. مهم‌ترين عامل بروز درماتيت تماسي، نگه‌دارنده‌ها و عطرهايي است که در محصولات آرايشي و گريم يافت مي‌شود.
عطرها يا افزودني‌هاي خوش‌بو، شايع‌ترين عامل بروز درماتيت تماسي هستند و بيش از پنج هزار نوع آنها در محصولات آرايشي و زيبايي يافت مي‌شوند. در محصولاتي که اين افزودني‌‌ها از نوع غيرحساسيت‌زا باشند، مشکلات پوستي ناشي از اين محصولات کمتر خواهد بود. از طرفي نگه‌دارنده‌ها عامل بروز واکنش‌هاي پوستي است که وجود آنها از رشد و تکثير قارچ و باکتري که سبب بروز عفونت پوستي مي‌شود، جلوگيري کرده و محصول را از آثار مخرب اکسيژن و نور محافظت مي‌کند. نمونه‌هاي اين نگه‌دارنده‌ها شامل پارابن، ايميدازوليدينيل اوره، فنوکسي اتانول، فرمالدييد و... است که روي برچسب محصول مشخص است. در محصولات گريم انتخاب نوع محصول بسيار مهم است چون مدت زيادي روي پوست مي‌ماند، بنابراين اين ترکيبات بايد فاقد حساسيت و غيرجوش‌زا باشند و با بسته شدن دهانه منافذ پوستي سبب بروز آکنه نشوند.

حساسيت پوستي با کرم پودر

كرم پودر با SPF مناسب
 

افرادي كه به مصرف انواع كرم‌هاي روشن‌كننده عادت داشته و حتي مصرف آن را موجب شادابي و طراوت پوست خود مي‌دانند، بايد به اين نكته توجه داشته باشند كه كرم‌هاي روشن‌كننده داراي اثري موقتي و كاذب هستند. استفاده طولاني مدت اين قبيل لوازم آرايش نه تنها عوارض جانبي مانند لك و پيري زودرس دارد، بلكه قطع مصرف آن موجب خشكي شديد پوست مي‌شود. از آنجا كه اين قبيل محصولات احتمال ايجاد آكنه و جوش‌هاي سرسياه را افزايش مي‌دهد، مصرف آن به‌خصوص در دوران نوجواني توصيه نمي‌شود. نكته مهم ديگر كه گاه مصرف‌كننده را به اشتباه مي‌اندازد، آن است كه درج SPF يا عيار حفاظتي روي تيوپ كرم دليلي بر خواص محافظتي آن از پوست در برابر اشعه خورشيد نيست. بسيار مشاهده مي‌شود افرادي تنها با مصرف كرم روشن‌كننده‌اي كه عيار حفاظتي كمي روي آن درج شده، بدون استفاده از ضدآفتاب مدت‌ها در معرض نور مستقيم خورشيد قرار مي‌گيرند. اين كار باعث آسيب ديدن پوست در برابر اشعه خورشيد مي‌شود. بهتر اين است كه هر فرد با مراجعه به متخصص پوست با توجه به نوع پوست‌اش كرم روشن‌كننده مناسب‌اش را با مشورت پزشك انتخاب كند. متخصص معمولا كرم‌هايي را به شما توصيه مي‌كند كه عيار محافظت‌كننده در برابر نور خورشيد را دارند و يا ضدآفتاب مناسب را قبل از مصرف كرم پودر به شما توصيه مي‌كند.
منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما