مهم‌ترين بيماري پوستي ناشي از شغل

مهم‌ترين ‌بيماري‌ پوستي ناشي از شغل، حساسيت به آلرژن‌ها و مواد حساس‌کننده است که به دليل تناسب با شغلي که شخص دارد، در محيط کارش اين مواد به وفور يافت مي‌شود. يعني فرد به ماده به‌خصوصي حساس است که ممکن بود حتي اگر آن شغل را هم نداشت نسبت به آن حساسيت نشان مي‌داد ولي معمولا به خاطر
سه‌شنبه، 2 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مهم‌ترين بيماري پوستي ناشي از شغل

مهم‌ترين بيماري پوستي ناشي از شغل
مهم‌ترين بيماري پوستي ناشي از شغل


 






 
مهم‌ترين ‌بيماري‌ پوستي ناشي از شغل، حساسيت به آلرژن‌ها و مواد حساس‌کننده است که به دليل تناسب با شغلي که شخص دارد، در محيط کارش اين مواد به وفور يافت مي‌شود. يعني فرد به ماده به‌خصوصي حساس است که ممکن بود حتي اگر آن شغل را هم نداشت نسبت به آن حساسيت نشان مي‌داد ولي معمولا به خاطر شغلش‌ و اينکه دايما در معرض آن ماده بوده، اين بيماري برايش ايجاد شده و همين‌طور هم ادامه پيدا کرده و وضعيت را خراب‌تر کرده است.
اگزماي تماسي يکي از مهم‌‌ترين اين بيماري‌ها است که مي‌تواند به دو صورت باشد؛ يکي نوع تحريکي آن که بستگي به وضعيت ايمني فرد ندارد و در هر فردي ممکن است ايجاد شود. ساده‌ترين نوع اين بيماري، اگزماي دست زنان خانه‌دار است که دايم با مواد پاک‌کننده و شوينده سروکار دارند و به دليل خشکي پوست و ديگر مشکلات آن و قرار گرفتن در معرض اين مواد، شديدتر واکنش نشان داده و دچار اگزماي تماسي دست مي‌شوند. اين بيماري بسيار رايج است و معمولا در پايان سال به دليل خانه‌تکاني شيوع بيشتري پيدا مي‌کند. بالطبع براي درمان بايد افراد مبتلا به اگزماي تحريکي پوست، تماس‌شان را با مواد تحريک‌کننده و شوينده کاهش دهند و از دستکش‌هاي مخصوص استفاده کنند.
نوع ديگري از اين اگزما، اگزماي تماسي آلرژيک است که در آن، فرد نسبت به يک ماده به‌خصوص، دچار آلرژي مي‌شود. اين آلرژي سال‌ها طول مي‌کشد تا به وجود بيايد. يعني شخص ساليان سال با ماده‌اي که نسبت به آن حساسيت دارد، کار کرده و مشکلي هم نداشته اما به يکباره سيستم ايمني بدن او به حساسيت کامل مي‌رسد و نسبت به آن ماده واکنش نشان مي‌دهد. از اين به بعد، هر بار که فرد با آن ماده خاص سروکار داشته باشد و با آن تماس برقرار کند، دچار اگزما مي‌شود. مانند افرادي که به فلزات و بدليجات فلزي حساسيت نشان مي‌دهند. اين مشکل مي‌تواند زير ساعت، انگشتر، گوشواره، عينک و حتي زير دکمه فلزي شلوار جين ديده ‌شود. اين حساسيت، حساسيت به فلز نيکل است که به دليل انعطاف‌پذيري خاصي که دارد تقريبا در تمام اشياي فلزي يافت مي‌شود.
در اگزماي تحريکي، سيستم ايمني فرد حساس نمي‌شود و هر شخصي ممکن است آن را تجربه کند؛ مثل مواد اسيدي و قليايي که در مشاغل مختلف با پوست در تماس‌اند و اگزما فقط در ناحيه تماس پوست با آن ماده ايجاد مي‌شود اما در اگزماي آلرژيک، سيستم ايمني فرد دخيل بوده و اگزما در هر ناحيه‌اي از پوست ايجاد شده و فقط مربوط به ناحيه تماس نيست. افراد حساسي که با سولفات نيکل يا موادي که حاوي نيکل است مانند سيمان ـ که البته ماده اصلي به کار رفته در سيمان کرومات است ـ آجر، گچ، سراميک و به‌طور کلي مصالح ساختماني کار مي‌کنند نيز دچار اين مشکل مي‌شوند. مثلا بناها و کارگران ساختماني که به تناسب شغل‌شان با اين مواد سروکار دارند و بعد از مدت‌ها دچار اين عارضه مي‌شوند و اين مدت طولاني صرف اين شده که سيستم ايمني بدن‌شان به آن ماده حساس شود ولي وقتي به بنايي که مراجعه کرده، مي‌گوييم مشکل شما به دليل حساسيت به سيمان است قبول نمي‌کند و مي‌گويد من 40 سال است که با سيمان کار مي‌کنم و تا به حال مشکلي نداشته‌ام و اگر قرار بود سيمان حساسيت بدهد، همان 40 سال پيش حساسيت مي‌داد! براي پزشک، توضيح سير اين مشکل به بيمار خيلي مشکل است اما خود بيمار درک مي‌کند که هر زمان که به مرخصي مي‌رود و کارش را تعطيل مي‌کند ضايعه‌هاي پوستي او بسيار بهتر مي‌شوند.
منبع: www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما