نقش آقايان در کاهش افسردگي پس از زايمان

در برخي از موارد مشاهده شده آقايان نيز دچار افسردگي پس از زايمان مي‌شوند: «بچه مدام گريه مي‌کنه و من از اينکه نمي‌تونم آرومش کنم احساس بي‌لياقتي و گناه مي‌کنم. . . » و از اين دست جمله‌ها زياد مي‌گويد! اشتهايش کم شده و احساس غمگيني و بيهودگي مي‌کند؛ در کارهايش بي‌برنامگي و کندي ديده مي‌شود و به سرعت
چهارشنبه، 3 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نقش آقايان در کاهش افسردگي پس از زايمان

نقش آقايان در کاهش افسردگي پس از زايمان
نقش آقايان در کاهش افسردگي پس از زايمان


 

نويسنده:دکتر سوزان قلعه‌باغي/ دکتراي مديريت بهداشت و درمان




 
در برخي از موارد مشاهده شده آقايان نيز دچار افسردگي پس از زايمان مي‌شوند: «بچه مدام گريه مي‌کنه و من از اينکه نمي‌تونم آرومش کنم احساس بي‌لياقتي و گناه مي‌کنم. . . » و از اين دست جمله‌ها زياد مي‌گويد! اشتهايش کم شده و احساس غمگيني و بيهودگي مي‌کند؛ در کارهايش بي‌برنامگي و کندي ديده مي‌شود و به سرعت به گريه مي‌افتد...اگر زني پس از زايمان علايم يادشده را داشته باشد، دچار «افسردگي پس از زايمان» شده است. زنان پس از زايمان دچار برخي تغييرات خلقي مي‌شوند که اين افسردگي توام با نشانه‌هايي است که بر اثر عوامل گوناگوني ايجاد مي‌شود.
تاثيرات محيطي و برخورد اطرافيان به خصوص نوع رفتار همسر از عوامل موثر در اين مساله است. حضور دلگرم‌کننده همسر مي‌توانند با حضور دلگرم کننده و نقش حامي آنها در دوران بارداري، زن را براي تجربه کردن يکي از دل‌پذيرترين اتفاق‌هاي زندگي خود، آماده کند. تاثير صحبت‌هاي پي‌درپي و تنها نگذاشتن زن در دوران بارداري از جمله مواردي است که آقايان مي‌توانند با استفاده از آن، همسران خود را در رسيدن به شرايط رواني مناسب ياري کنند. مرد مي‌تواند با صحبت‌هاي خود، باور زيبايي تولد فرزند را در زن تقويت کرده و با ايجاد محيطي عاطفي و گرم، وي را از لحاظ روحي تحکيم کند.
حضور مرد پس از شروع علايم افسردگي در زن نيز بسيار موثر و قابل‌توجه است. در برخي از موارد، آقايان علايم افسردگي را تمارض زن تصور کرده و توجهي به وي نمي‌کنند که اين امر ناشي از عدم آگاهي وي از وجود چنين حالت‌هاي احتمالي پس از زايمان است. بحث آموزش در اينجا مطرح مي‌شود، بي‌شک افزايش سطح آگاهي در دوران بارداري به همسران کمک خواهد کرد تا از مشکلات بعدي پيشگيري شود. آقايان با استفاده از آموزش‌هاي مناسب، قادر خواهند بود علايم افسردگي پس از زايمان را شناسايي کرده و در صورت بروز علايم، اقدامات لازمي را مانند مدارا با شرايط همسر، ياري رساندن به وي براي کارهاي مرتبط با کودک، فراهم کردن شرايط کسب آرامش همسر مانند تفريحاتي نظير پياده‌روي، اختصاص دادن زماني براي شنيدن صحبت‌هاي همسر و مراجعه به مشاور در موارد لازم اشاره کرد.
در برخي از موارد مشاهده شده آقايان نيز دچار افسردگي پس از زايمان مي‌شوند. در اين مواقع غالباً آقايان از احساس در حاشيه قرار گرفتن که در پي توجه زن به کودک است، دچار افسردگي مي‌شوند. در برخي از موارد آقايان گمان مي‌برند کودک تنها به زن تعلق دارد. همچنين آشفتگي جنسي پس از زايمان همسر، آقايان را تحت‌تاثير قرار خواهد داد. رفتارهاي حمايت‌گر زن، احساس صميميت مابين زوجين، درک متقابل از يگديگر و احاطه به شرايط دور از انتظار مانند انتظار براي جنسيت خاص براي فرزند و تولد کودک با جنسيتي ديگر از جمله مواردي است که مي‌توان به وسيله آن از اين مشکلات پيشگيري کرد.
منبع: www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.