ژل‌هاي آنتي‌باكتريال و يک خبر جديد

اين روزها با آغاز فصل سرما و شيوع بسياري از بيماري‌ها نظير آنفلوآنزا، افراد زيادي به‌ويژه مادران جوان از ژل‌هاي آنتي‌باكتريال براي ضدعفوني‌كردن دست‌هاي خود استفاده مي‌كنند تا جلوي انتقال ميكروب و ويروس‌ها را بگيرند. به تازگي خبري منتشر شد مبني بر اينكه اين نوع ژل‌ها تنها تا 2 دقيقه اثر دارند و بعد از اين زمان، اثر ضدميكروبي خود را از دست مي‌دهند. شايد اين خبر شما مادر جوان را كه تاكنون از اين ژل‌ها با خاطري جمع استفاده مي‌كرديد، نگران‌ كرده باشد. اما نگران نباشيد.
دوشنبه، 15 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ژل‌هاي آنتي‌باكتريال و يک خبر جديد

ژل‌هاي آنتي‌باكتريال و يک خبر جديد
ژل‌هاي آنتي‌باكتريال و يک خبر جديد


 

نويسنده:دكتر محمد فرح‌بخش *




 
اين روزها با آغاز فصل سرما و شيوع بسياري از بيماري‌ها نظير آنفلوآنزا، افراد زيادي به‌ويژه مادران جوان از ژل‌هاي آنتي‌باكتريال براي ضدعفوني‌كردن دست‌هاي خود استفاده مي‌كنند تا جلوي انتقال ميكروب و ويروس‌ها را بگيرند.
به تازگي خبري منتشر شد مبني بر اينكه اين نوع ژل‌ها تنها تا 2 دقيقه اثر دارند و بعد از اين زمان، اثر ضدميكروبي خود را از دست مي‌دهند. شايد اين خبر شما مادر جوان را كه تاكنون از اين ژل‌ها با خاطري جمع استفاده مي‌كرديد، نگران‌ كرده باشد. اما نگران نباشيد. افرادي كه دست‌هاي خود را با صابون خوب مي‌شويند باكتري‌هايي را كه در سطح پوست هستند و به نوعي مي‌توانند بيماري‌زا باشند، به صورت مكانيكال از سطح پوست برمي‌دارند و بار ميكروبي پوست در واحد سطح را كاهش مي‌دهند.
وقتي از فرآورده‌هاي آنتي‌باكتريال استفاده مي‌كنيم، ميكروارگانيسم‌ها از بين مي‌روند؛ البته تا حدي كه سازنده اعلام كرده است. به عنوان نمونه، از ژل‌هاي آنتي‌باكتريال نبايد توقع استريل‌كردن دست و ضدعفوني كردن بالا را داشته باشيم. ژل‌هاي آنتي‌باكتريال يك جزء كمكي در كنار خاصيت شويندگي دارند كه علاوه بر اينكه مقداري سبب ريزش‌ باكتري‌ها مي‌شوند تا حدي جلوي رشد و تكثير آنها را هم مي‌گيرند.
در امور روزمره كه خطر آلودگي ميكروارگانيسم‌هاي بيماري‌زا نيست، مي‌توانيم از آب و صابون معمولي (به خصوص صابون مايع) استفاده كنيم. اما در مواردي كه خطر آلودگي بالا هست، به‌ويژه در بيمارستان‌ها، مي‌توان از فرآورده‌هاي آنتي‌باكتريال هم استفاده كرد. برخي از فرآورده‌هاي آنتي‌باكتريال حتي نيازي به آب ندارند و ضدعفوني‌كننده هستند.
نكته‌اي كه بايد مدنظر داشت، اين است كه اگر زمان تاثير يك ژل آنتي‌باكتريال 2 دقيقه است، منظور اين نيست كه بعد از 2 دقيقه، ميكروب به اندازه قبل افزايش مي‌يابد. بعد از استفاده از اين فرآورده‌ها تا چند ساعت، اگر با محيط آلوده تماس نداشته باشيد، بار ميكروبي در محل بالا نمي‌رود.

پی نوشت ها:
 

* متخصص عفوني

منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.