مزايا و معايب نوبرانه ها

نوبرانه‌ها همان خواص ميوه‌هاي رسيده را دارند و با توجه به اينکه تازه‌اند، مصرف‌شان بسيار خوب به نظر مي‌رسد اما گاهي به دليل نارس بودن و داشتن برخي ترکيبات مي‌توانند مشکلاتي را براي مصرف‌کننده به همراه آورند. به طور کلي، نوبرانه‌ها معايب زيادي ندارند و تنها ايرادي که به آنها وارد است، گاهي نارس بودن آنهاست که در اين صورت به دليل ترکيبات موجود همانند ميوه‌هاي رسيده تمامي مواد مغذي مورد انتظار براي بدن را ندارند.به عبارت ساده‌تر، ترکيبات موجود در ميوه‌هاي نارس تنها در صورتي که بيش از حد مصرف شوند مي‌توانند مشکل‌زا باشند و حالاتي شبيه به مسموميت ايجاد کنند.
چهارشنبه، 17 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مزايا و معايب نوبرانه ها

مزايا و معايب نوبرانه ها
مزايا و معايب نوبرانه ها


 

نويسنده:دکتر خديجه رحماني / متخصص تغذيه




 
نوبرانه‌ها همان خواص ميوه‌هاي رسيده را دارند و با توجه به اينکه تازه‌اند، مصرف‌شان بسيار خوب به نظر مي‌رسد اما گاهي به دليل نارس بودن و داشتن برخي ترکيبات مي‌توانند مشکلاتي را براي مصرف‌کننده به همراه آورند. به طور کلي، نوبرانه‌ها معايب زيادي ندارند و تنها ايرادي که به آنها وارد است، گاهي نارس بودن آنهاست که در اين صورت به دليل ترکيبات موجود همانند ميوه‌هاي رسيده تمامي مواد مغذي مورد انتظار براي بدن را ندارند.
به عبارت ساده‌تر، ترکيبات موجود در ميوه‌هاي نارس تنها در صورتي که بيش از حد مصرف شوند مي‌توانند مشکل‌زا باشند و حالاتي شبيه به مسموميت ايجاد کنند. يکي از نوبرانه‌هاي معروفي که طرفداران بسياري هم دارد گوجه‌سبز است که به صورت خام يا پخته مورد مصرف قرار مي‌گيرد. درباره اين ميوه بايد گفت که گوجه‌سبز اگر در حد مصرف معمول ميوه‌ها (2 تا 4 واحد در روز) مصرف شود، مشکلي پيش نمي‌آورد. اما در افرادي که اختلالات گوارشي به ويژه سوءهاضمه دارند ممکن است هضم را دچار مشکل کرده و سنگين باشد. همين‌جا بايد يادآور شد که نصف ليوان گوجه‌سبز يک واحد ميوه محسوب مي‌شود. به علاوه، فراموش نکنيد که مصرف گوجه‌سبز در حد يک واحد هم براي افرادي که مشکل گوارشي دارند، مشکل‌ساز نخواهد بود اما تاکيد مي‌کنم که گوجه‌سبز را نبايد در حد زياد مصرف کرد زيرا مي‌تواند مسموميت ايجاد کند.

مزايا و معايب نوبرانه ها

وقتي گفته مي‌شود مصرف 2 تا 4 واحد ميوه در روز توصيه مي‌شود به اين معني نيست که تمامي آن از يک نوع ميوه باشد. تنوع در اين ميان، لازم و ضروري است. مصرف يک واحد گوجه‌سبز در روز کافي است اما 4 واحد شايد مشکل‌ساز باشد؛ به ويژه اگر کاملا نارس ميل شود. پس باز هم مي رسيم به اين موضوع که بايد تعادل را جدي گرفت و از هر زياده‌روي دوري کرد.
منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.