چگونه از پوست کودکان مراقبت کنيم؟

هيچ ‌چيزي به لطافت پوست نوزادان و کودکان نيست و طبيعي است که اين پوست نازک و لطيف، مراقبت‌هاي ظريفي هم مي‌‌طلبد. اين هفته قصد دارم در این مقاله به برخي از اهم همين مراقبت‌ها اشاره کنم: حمام کودکان، نياز نوزاد به ضدآفتاب و پيشگيري از کهنه‌سوز.
شنبه، 27 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه از پوست کودکان مراقبت کنيم؟

چگونه از پوست کودکان مراقبت کنيم؟
چگونه از پوست کودکان مراقبت کنيم؟


 

نويسنده:دکتر منصور نصيري کاشاني، متخصص پوست و مو




 

از طرز حمام کودکان تا نياز نوزادان به ضدآفتاب
 

هيچ ‌چيزي به لطافت پوست نوزادان و کودکان نيست و طبيعي است که اين پوست نازک و لطيف، مراقبت‌هاي ظريفي هم مي‌‌طلبد. اين هفته قصد دارم در این مقاله به برخي از اهم همين مراقبت‌ها اشاره کنم: حمام کودکان، نياز نوزاد به ضدآفتاب و پيشگيري از کهنه‌سوز.
خيلي از بچه‌ها عاشق حمام گرفتن در يک وان پر از کف هستند که در آن حسابي آب‌بازي کنند ولي آيا اين کف در وان نمي‌تواند براي کودکان خطرساز باشد؟ نتايج برخي از مطالعات نشان مي‌دهد که برخي از فرآورده‌هاي توليدکننده کف در دستگاه ادراري کودکان کم‌سن و سال، ايجاد تحريک مي‌کنند و به‌خصوص اين عارضه در دختران کوچک بيشتر است. علت اصلي پديد آمدن اين مشکل وجود مواد پاک‌کننده در برخي از فرآورده‌هاي کف‌کننده وان حمام است. بنابراين بايد به کارخانجات سازنده اين مواد هشدار داد که موادي را بسازند که براي کودکان ملايم‌تر باشند. اگر شما هم به دنبال خريد چنين محصولاتي براي کوچولوي عاشق آب‌بازي‌تان هستيد، به بروشور نصب‌شده روي اين محصولات بيشتر دقت کنيد. براي اينکه بتوانيد از پوست او در برابر اين مواد محافظت کنيد، دقت کنيد که حتما مقدار مناسبي از آن را در وان حمام بريزيد. از طرف ديگر، ظرف محتوي اين محصول و قرص‌هاي آن را در اختيار کودک قرار ندهيد تا بيش از اندازه اين محصولات را درون‌ وان خالي کند. قبل از وارد شدن کودک‌تان در وان دقت کنيد که فرآورده کاملا در همه جاي آب پخش شده باشد.

نياز نوزاد به ضدآفتاب
 

پوست نوزاد مانند ساير بخش‌هاي بدن‌اش هنوز ساختار کاملي ندارد و عملکرد آن نيز کامل نشده است. پوست نوزاد شما نازک است و اصلا سد مناسبي در برابر نور خورشيد نيست. از طرف ديگر ممکن است غدد چربي و پياز مو کاملا تشکيل نشده باشند. به همين دليل پوست لطيف‌تر است و به راحتي با عواملي که در تماس با آن قرار مي‌گيرند، آسيب مي‌بيند. از طرف ديگر چون عملکرد پوست هنوز کامل نيست، برخي از ناراحتي‌هاي پوستي در نوزادان شايع‌ترند. توصيه ما اين است که کودکان را دور از آفتاب نگه داريد. گاهي برخي نوزادان گرچه خيلي کم در نور خورشيد قرار مي‌گيرند ولي دچار سوختگي‌هاي شديد مي‌شوند. نوزاد را کنار بخاري و يا شوفاژ به حال خودش رها نکنيد چون پوست او به راحتي دچار سوختگي خواهد شد. کرم‌ها و محصولات آرايشي را از دسترس نوزادان دور نگه داريد چون اين محصولات شيميايي به راحتي پوست او را مي‌سوزانند و يا ايجاد آلرژي و حساسيت مي‌کنند. تلاش کنيد بدون مشورت پزشک نوزادتان هيچ‌چيز به پوست او نماليد. در نوزادان مجاري عرق هنوز کاملا به راحتي بسته مي‌شوند. در آب و هواي گرم راحت عرق‌سوز مي‌شوند. همچنين در هواي گرم و مرطوب در مناطق چين‌دار بدن، جوش مي‌زنند. در اين موارد لباس گشاد به کودک‌تان بپوشانيد و با يک اسفنج خنک و نم‌دار پوست‌اش را پاک کنيد.

پيشگيري از کهنه‌سوز
 

اين روزها کمتر کسي از کهنه استفاده مي‌کند و خيلي از والدين پوشک و لاستيکي آماده را به آن ترجيح مي‌دهند ولي نکته اصلي اين است که همين کهنه گاهي باعث سوختن پاي کودک مي‌شود که آن را در اصطلاح «کهنه‌سوز» مي‌گويند. کهنه‌سوز آن‌قدر شايع و عادي است که اکثر بچه‌ها حداقل يک بار آن را تجربه کرده‌اند و درواقع عکس‌العمل التهابي پوست نواحي کفل، بالاي ران و شکم که با پوشک و يا کهنه پوشيده مي‌شود است که پوست اين مناطق سوختگي پيدا مي‌کند و قرمز رنگ مي‌شود و دچار کورک و دمل مي‌شود. البته کار به همين جا ختم نمي‌شود. تماس مداوم پوست با ادرار، سد محافظتي پوست کودک را مختل مي‌کند. باکتري‌هاي مدفوع و فضولات شيميايي، ادرار را تجزيه کرده و باعث تحريک بيشتر پوست مي‌شوند و پس از آن جوش‌ها روي پوست ظاهر مي‌شوند. بهترين راه براي جلوگيري از کهنه‌سوز، تعويض زود به زود کهنه و يا پوشک و تميز کردن ملايم پوست و از بين بردن مدفوع با هر تعويض کهنه يا پوشک است. پوست کودک‌تان را کاملا تميز و آب‌کشي کرده و به ملايمت خشک کنيد و از تحريک بيشتر پوست خودداري کنيد. سپس پماد و کرم ملايم بزنيد. از پوشک‌هاي يک‌بار مصرف و شلوار پلاستيکي در زمان کهنه‌سوز دوري کنيد و کودک را در هواي مناسب بودن کهنه آزاد بگذاريد. اگر کهنه‌سوز با اين روش‌ها از بين نرفت، زيرنظر متخصص پوست بايد کورتون يا آنتي‌بيوتيک مصرف کند.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما