پژوهشی پیرامون من لایحضره الفقیه و مولف آن
منبع : اختصاصی راسخون
یکی از علمای عظیم الشان اسلامی ابو جعفر محمد بن علی بن الحسین بابویه قمی است که معروف و مشهور به صدوق می باشد که با عنوان صدوقین به او و پدرش ،وی به عنوان صدوق دوم شناخته می شود. ابوجعفر محمد بن علی (صدوق)از خاندان فضیلت و علم برخاست ، پدر وی علی بن الحسین بابویه قمی است که از صلحای عصر خود بوده است و مادر او زنی است از دیلمیه و دارای فضیلت و عفت و کمال،بر اساس تحقیقاتی که به عمل امده تاریخ ولادت صدوق به درستی روشن نیست.لکن آنچه که از کتاب او،اکمال الدین و غیبت شیخ طوسی و فهرست نجاشی بر می اید آن است که ولادت او بعد از وفات محمد بن عثمان عمری دومین نائب از نواب اربعه امام زمان (ع) سال 305 هجری در اوائل سفارت ابوالقاسم حسین بن روح نائب سوم امام (ع) بوده و در قم متولد شد و حدود 75 سال زندگی کرد و در سال 381 در شهر ری وفات یافت و در نزدیکی حضرت عبدالعظیم در محلی که هم اکنون به نام خود وی معروف است دفن شد و بعدها بر روی مقبره او گنبد و بارگاهی ساخته و به صورت زیارتگاهی برای مشتاقان علم وتقوی و فضیلت در امده است. (1)
دعای امام زمان(ع) :
علی بن بابویه چون دارای فرزندی نبوده نامه ای به محضر امام زمان (ع) نوشته و از ان حضرت تقاضا نموده که دعا نماید تا خداوند به وی فرزندی عطا نماید،بعد از سه روز جواب امده که دعا نموده و بزودی خداوند به وی دو فرزند خیر عنایت می فرماید.که بعد از چندی دارای دو پسر شده بنام ابو جعفر که صدوق است و ابوعبدالله حسین،بنا بر این صدوق با دعای امام زمان(ع)به دنیا امد که خود وی نیز همیشه به این معنی اشاره می کرد و بدان افتخارمی کرد .(2) بر این اساس صدوق از اغاز رشد و زندگی خود، دارای نبوغ و ذکاوت خاصی بوده و نشان دهنده اینده بسیار درخشان و پرثمری بود، واین هوش وذکاوت و استعداد و زمینه رشد و کمال با تربیت و تعلیم صحیح و اسلامی معلمی بزرگوار چون پدر گرانقدرش مرحوم علی بن بابویه که خود نمونه اخلاق و تربیت اسلامی بوده انچنان شد که با دعای امام عصر(ع)انتظارش می رفت.وی بیش از بیست سال نخست دوران زندگی خود را با پدرش بوده و حیات وی را درک کرد.(3)
دوران رشد و تعالی :
شیخ صدوق و رحله حدیثی:
صدوق رئیس المحدثین:
صدوق و مرجعیت فتوی:
صدوق در میدان بحث و مناظره :
القاب شیخ صدوق :
الف-"صدوق"که البته این لقبی است که در مورد وی و پدرش علی بن بابویه هر دو به کار برده می شود.پدر را به عنوان صدوق اول و پسر به عنوان صدوق دوم و هر دو را"صدوقین"نام می برند.این لقب نشانه صدق و راستی و دقت نظر و حفظ امانت این دو در نقل حدیث و روایت می باشد.(13)
ب- رئیس المحدثین : لقب دیگری است که روات و محدثین بعد از شیخ صدوق در مورد وی بکار می بردند که این هم نشانه دیگری است بر عظمت و جلالت علمی این عالم گرانقدر اسلامی .(14)
آثار علمی صدوق :
1- امالی که معروف به مجالس نیز هست متضمن مباحث و پاسخ به مسائلی است که از نقاط و شهرهای مختلف از مرحوم صدوق می شده و او در جواب آنها این مباحث را املاءکرده....این کتاب تا حال دو بار در تهران سال 1300 و 1374 هجری به چاپ رسیده و به فارسی نیز ترجمه گردیده است.
2- تفسیر القران:که تفسیر بزرگ و جامعی است که نجاشی و شیخ در فهرستش از این تفسیر یاد می کنند و اضافه می کنند که این تفسیر به اتمام رسیده و همچنین تفسیر دیگری به نام"مختصر تفسیر القران"برای صدوق ذکر می کنند.
3- التوحید:کتاب گرانقدری است که عمیقترین مباحث توحید را از نظر گاه آیات و روایات و مکتب تشیع مطرح نموده و به اشکالها و سوالهای مختلفی در این زمینه پاسخ می دهد.این کتاب نخستین بار در سال 1285 در ایران چاپ شد و در سال 1302به ضمیمه رساله ای از علامه مجلسی در اعتقادات و سیر و سلوک در 520 صفحه در قطع بزرگ در بمبئی به چاپ رسید.بعضی از علماء بزرگ شروحی بر کتاب التوحید نوشته اند از جمله محدث سید نعمت الله جزایری متوفی سال 1112 که اسمش شرح"انیس التوحید"است.
4- "ثواب الاعمال"که مکررا با کتاب دیگر صدوق"عقاب الاعمال"به چاپ رسیده از جمله در سال 1298و 1375 و به فارسی نیز ترجمه گردید.
5- "الخصال"که در مورد اخلاق است و مولف آنرا بر اساس ترتیب خاصی برای اولین بار خصلتهای پسندیده و خصلتهای زشت را تنظیم و بحسب اعداد آنرا به نگارش در آورد که از باب یک شروع و تا باب 400 به انجام می رسد.این کتاب در سال 1302در تهران به چاپ رسید. مجددا با ترجمه فارسی در سال 1371 و 1375 بطبع رسید و تا حال چند ترجمه از این کتاب بعمل آمده.
6- علل الشرایع و الاحکام و الاسباب که در سال 1289 و 1311 به چاپ رسید.
7- عیون اخبار الرضا که مولف آنرا بر اساس تقاضای صاحب بن عباد نوشته و به کتابخانه او اهداء نمود.(16)این کتاب بارها به چاپ رسید و تا حال بیش از پنج نفر بر او شرح و ترجمه نوشته اند.
8-"کمال الدین و اتمام النعمه" که "اکمال الدین و اتمام النعمه"نیز نامیده می شود.این کتاب در اثبات غیبت حضرت صاحب الزمان (ع) می باشد و انگیزه نگارش آن این بود که مرحوم صدوق در عالم رویا بخدمت امام زمان(ع)مشرف شده و حضرت به وی امر فرمود که این کتاب را تالیف نماید همانگونه که خود صدوق در مقدمه این کتاب به این انگیزه تالیف اشاره می کند که آنرا پس از باز گشت از نیشابور و خراسان در سال 354 در ری تالیف نمود این کتاب گرانقدر مکررا در ایران و خارج به چاپ رسید.(17)
9-"مدینه العلم"که در ده جزء قرار داشته و بزر گتر از کتاب "من لا یحضره الفقیه"بوده و علماء آنرا در عداد کتب اربعه بحساب می اورند و از اثار ارزشمند فرهنگ شیعه بوده که متاسفانه از بین رفته و تلاش خبرگانی چون مرحوم مجلسی و دیگران جهت یافتن آن به جائی نرسیده است.
10-"معانی الاخبار"که در زمینه تشریح و تفسیر اخبار و احادیث نگارش یافت و مکررا به چاپ رسید و اخیرا با مقدمه مفصل مرحوم ایت الله حاج شیخ عبدالرحیم ربانی شیرازی بوسیله"دارالکتب الاسلامیه "آخوندی،تهران در یک مجلد ودر 436 صفحه به چاپ رسید.
11- من لایحضره الفقیه که چهارمین کتاب از کتب اربعه شیعه و منبع و مرجع علماءما در اخذ احکام الهی است که بر این کتاب بیش از نه قرن می گذرد و همچنان مورد احترام و قبول خواص از علماء بوده و در اخذ احکام خود راسخت نیازمند به آن می بینند.
بیوگرافی من لا یحضر:
سبک نگارش کتب اربعه :
سیری کوتاه در من لایحضره الفقیه :
جلد |
ابواب |
احادیث |
مسانید |
مراسیل |
1 |
87 |
1618 |
777 |
841 |
2 |
228 |
1667 |
1094 |
573 |
3 |
173 |
1810 |
1295 |
515 |
4 |
178 |
903 |
777 |
126 |
جمع |
666 |
5998 |
2943 |
2055 |
شروح کتاب:
2-اللوامع القدسیه یا لوامع صاحبقرانی،تالیف علامه محمد تقی مجلسی(مجلسی بزرگ)،به زبان فارسی در هفت جلدو تقریبا چهار هزار صفحه توسط انتشارات دارالتفسیر(اسماعیلیان)،قم،در سال 1376 شمسی به چاپ رسیده است.
3-شرح شیخ بهاءالدین عاملی متوفای(1041قمری).
4-شرح میرزا عبدالله افندی اصفهانی،صاحب ریاض العلماء.
5-شرح میردامادمتوفای(1041قمری)
6-شرح محمد بن حسن بن زین الدین شهید ثانی،به نام معاهدالتنبیه.(22)
حواشی کتاب:
1-حاشیه محقق داماد (متوفای 1041 هجری قمری).
2-حاشیه ملا صالح مازندرانی(متوفای1081)،داماد مرحوم علامه مجلسی اول
3-حاشیه آقا جمال خوانساری(متوفای 1125).
4-حاشیه مولی عزیزالله،فرزند علامه مجلسی بزرگ.
5-شرح سید علاءالدوله،فرزند قاضی نورالله شوشتری شهید.(23)
من لا یحضره الفقیه از نظر علماء اسلام :
کتاب گرانقدر من لا یحضره الفقیه در طول تاریخ فقهی و روائی شیعه از معظمترین و با ارزش ترین کتابها و یکی از کتب اربعه به حساب می آمد.و علماء با دید احترام به او نگریسته و خود را در اخذ احکام از آن بی نیاز نمی دانستند.این کتاب در مجامع و حوزه های علمی و در میان علماء و کارشناسان علوم اسلامی امروز نیز همچنان مورد احترام بوده و بعنوان یکی از مهمترین منابع احکام اسلامی شناخته می شود.جهت دریافت هر چه بهتر عظمت آن سخن چند نفر از علماء بزرگ شیعی را که پیرامون آن اظهار نظر داشته اند،توجه می کنیم.
1- سید بن طاووس می گوید:کتاب من لایحضره الفقیه ثقه و مورد اعتماد و اطمینان است.(24)
2- علامه سید مهدی بحرالعلوم،در ضمن سخنی می گوید: کتاب من لایحضره الفقیه یکی از کتب اربعه ای است که در اشتهار و اعتبار مانند خورشید در وسط روز است واحادیث آن بدون هیچ مخالفتی وتوقفی از جانب هیچ کس،از جمله احادیث صحیحه شمرده می شود،حتی حسن بن زین الدین که شیوه او معلوم است(در تصحیح حدیث بسیار سخت گیر است)احادیث آن را نزد همگان صحیح می داند.(25)
3- شیخ بزرگوار محدث نوری،در خاتمه المستدرک در فائده پنجم می گوید:من لایحضره الفقیهی که بعد از کافی صحیحترین کتابها و متقن ترین انها است،آنگونه که کارشناسان و خبرگان فن تصریح کرده اند.(26)
شاگردان شیخ صدوق :
پي نوشت ها :
1-مقدمه معانی الاخبار،صص75-73 و متن و ترجمه کمال الدین و تمام النعمه،مقدمه مترجم،ص5 و مقدمه امالی،ص10 و
ریاض العلماء و حیاض الفضلاء،ج 5،ص120
2-مقدمه معانی الاخبار،ص73 و بحارالانوار،ج صفر،صص76-75
3-مقدمه معانی الاخبار،ص74
4-بحارالانوار،ج صفر،ص69
5-تاریخ تمدن اسلام،ج3،ص95
6-کمال الدین و تمام النعمه،مقدمه مترجم،صص5-4
7- بحارالانوار،ج صفر،ص69
8- مقدمه معانی الاخبار،صص68-37 و ترجمه خصال،ج2-1،مقدمه،صص 15-10
9- همان،صص72-68 و همان،صص16-5
10- معانی الاخبار،مقدمه،ص26 و بحارالانوار،ج صفر،ص74
11- همان
12-معانی الاخبار،مقدمه،صص37-26
13-معانی الاخبار،مقدمه،ص27
14- همان،ص 72 و امالی،مقدمه،ص8
15-فرهنگ کتب حدیثی شیعه،ج1،ص354 و من لایحضره الفقیه،ج1،مقدمه محشی
16- عیون اخبار الرضا،مقدمه،ص28
17- متن و ترجمه کمال الدین و تمام النعمه،ج1،مقدمه مترجم،صص7-6
18- مقدمه من لا یحضره الفقیه،ج1،ص2 و امالی،مقدمه،ص7
19- مقدمه مستدرک الوسائل،ج1،ص30
20- مقدمه من لا یحضره الفقیه،ج1،صص3-2
21- فرهنگ کتب حدیثی شیعه،ج1،ص344
22- همان،ص348
23- همان،ص349
24- کشف المحجه،صص123-122
25- فرهنگ کتب حدیثی شیعه ،ج1،ص346
26- مستدرک الوسائل،ج1،ص30
27- گامی در جهت شناسائی علمای اسلام،ص106
1-امالی ،شیخ صدوق،موسسه اللا علمی للمطبوعات،بیروت-لبنان،الطبعه الخامسه،1410ه -1990م
2- بحارالانوار،الشیخ محمد باقر مجلسی،دار احیاء التراث العربی،بیروت-لبنان،الطبعه الثالثه،1403ه-1983م.
3- ترجمه خصال،شیخ صدوق،مترجم مدرس گیلانی،سازمان انتشارات جاویدان،اردیبهشت 1362.
4- تاریخ تمدن اسلام،جرجی زیدان،ترجمه علی جواهر کلام،موسسه مطبوعاتی امیرکبیر،شهریور 1333.
5- ریاض العلماء و حیاض الفضلاء،میرزا عبدالله افندی الاصبهانی،مطبعه الخیام،قم،1401ه.
6- عیون اخبار الرضا،شیخ صدوق،منشورات اعلمی تهران،1390ه-1970م.
7- فقیه ری(زندگینامه و آثار شیخ صدوق)،سید حسن موسوی خرسان،انتشارات اطلاعات،تهران،1377ش.
8- فرهنگ کتب حدیثی شیعه،سید محمود مدنی بجستانی،شرکت چاپ و نشر بین الملل،چاپ اول،تابستان 1385
9- مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل،حاج میرزا حسین النوری،موسسه آل البیت(ع)،لاحیاءتراث قم،الطبعه الاولی،1407ه.
10- متن و ترجمه کمال الدین و تمام النعمه،شیخ صدوق،مترجم منصور پهلوان،انتشارات مسجد مقدس جمکران،چاپ دوم،بهار 1382.
11- معانی الاخبار،شیخ صدوق،دار المعرفع،بیروت-لبنان،1399ه-1979م.
12- من لایحضره الفقیه،شیخ صدوق،موسسه النشر الاسلامی،الطبعه الثالثه،ربیع المولود 1414
13- کشف المحجه،سید بن طاووس،منشورات المکتبه الداوری،قم،1370ه-1950م.
14- گامی در جهت شناسایی علمای اسلام،ابوالقاسم رزاقیريالانتشارات اوج،چاپ اول،خرداد ماه 1363
/ع